| |
Článek
26.4.2012 | Článek si četlo 4470 čtenářů |
Zaostřeno - Robert Jordan: Oko světa (Kolo času 1)
„Kolo času se otáčí a věky přicházejí a odcházejí, zanechávajíce vzpomínky, z nichž se stávají pověsti. Pověsti vyblednou v mýty, a dokonce i mýty jsou již dávno zapomenuty, když věk, jenž je zrodil, znovu nastane. V jednom věku, jejž někteří nazývali třetím, ve věku, který měl teprve přijít, ve věku dávno minulém, se v pohoří Oparů zvedl vítr. Ten vítr nebyl začátek. Otáčky kola času nemají ani začátek, ani konec. Ale byl to nějaký začátek.“
Tak a je to tady. Po letech tichých přání a ještě tišších modliteb,
desítkách dotazů na šedé eminence české fantastiky a jen o něco méně
prudících mailech Daně Krejčové, dvou černých mší a jedné nešťastné
příhodě se surikatou a poškrábaným albem Blind Guardin At the Edge of
Time (kde naleznete, jaká to náhoda, skvělou skladbu The Wheel of
Time) je to konečně tady… Kolo času se opět točí a
čeští fanoušci se dočkají celé ságy, která změnila tvář klasické
fantasy a řadí se k jejím největším (a nejoprávněnějším)
legendám.
Protože opakování je matka moudrosti, neuškodí trocha informací.
Kolo času je sága Roberta Jordana, kterého si až do roku
1989 všichni vybavovali jen jako dalšího z řady Howardovských epigonů
(byť z těch lepších). Jenže pak vyšlo Oko světa a vše se
změnilo…
V průběhu následujících takřka dvou desítek let stvořil Jordan
sérii, která v důrazu na detaily fikčního světa, dějový záběr,
množství postav (a jejich až brutálně promakanou psychologii), realistické
zachycení středověkého světa a množství intrik v třaskavé směsi
s perfektně zvládnutou akcí i překvapivě velkou porcí humoru našla
srovnání až o řadu let později v dílech George R. R. Martina či Stevena
Eriksona. Bohužel nebylo Jordanovi dopřáno, aby svůj opus magnum dotáhl do
konce – v roce 2007 zemřel. Kola času se však ujal Brandon
Sanderson (doporučuji jeho vyjádření v aktuální Pevnosti) a letos bude
dílo dotaženo do konce.
A v takové situaci přichází Fantom Print, který dal sérii nový
kabátek (původních
obálek je škoda, ale rozhodně si nestěžuji) a hodlá Jordana vydat
v hardbacích, co díl, to jedna kniha (původní české vydání bohužel
trpělo nešvarem především druhé poloviny devadesátých let: kouskovat
knihy do více svazků, což hlavně od pátého dílu sérii znatelně
poškodilo narušením gradace děje… a je smutnou absurditou, že
z posledního Jordanem napsaného dílu u nás vyšla jen necelá polovina).
A tímto informační minimum končím a jdu k tomu nejdůležitějšímu:
proč je Kolo času takový nářez.
Začnu návratem ke zmíněným Martinovi a Eriksonovi. Takže: Kolo
času je stejně promakané, ale je absolutně jiné, tradičnější.
V Písni ledu a ohně i Malazské knize padlých je
klasický tolkienovský feeling a děj zředěn či důsledně zamaskován,
u Jordana je naopak stavěn na odiv, takže bychom mohli podobnost hledat
třeba u Tada Williamse. Jenže ona tradičnost je zároveň notně
podvratná.
Platí, že Kolo času započalo změny, bez kterých by žánroví
fanoušci třeba takovou Hru o trůny jen tak nevydýchali. Jordan
zcela zavrhl starý dobrý model trilogií či pentalogií a řekl si, že když
už epika, tak kurva EPIKA. Kolo času v mnohém připomíná moderní
seriály: jednu knihu lze brát jako svého druhu sezonu (což je opět podobné
Martinovi). Především však bere tradiční motivy a s až sadistickým
nadšením sleduje, co vydrží.
Takže spasitel světa je obáván a mnohými považován za ještě větší
hrozbu než spíše mytický Temný, proroctví se ohýbá v rukou všech jak
olejem řádně pomazaná kobra královská a o zvratech by se dala napsat
diplomová práce. Postavy pletichářských čarodějů jsou sice nahrazeny
postavami pletichářských čarodějek, ale to znamená jen tolik, že
pletichaří víc, a navíc jsou sexy.
Především v dalších dílech pak Jordan ukazuje, jak by se měly
využívat flashbacky či flashforwardy, co to znamená ponor do mysli člověka
v mezní situaci, jak vypadají skutečně exotické kultury (ne, nespočívá
to v apokryfu nad každým druhým písmenem, jak si dnes myslí řada
„spisovatelů“), a dokonce dokáže do své ságy organicky začlenit
doznívající kyberpunkovou revoluci v podobě Světa snů (jakýsi fantasy
matrix mixnutý tím nejlepším z Nočních můr v Elm Street). No a
nadále platí, že to vše na pozadí strhujícího děje.
Zatím ovšem máme to potěšení držet v rukou díl první. Oko
světa sleduje příběh tří mladíků, které brutální útok na rodnou
vesnici vrhne na cestu, na jejímž konci může být konec světa… a určitě
smrt pro toho, kdo svět zachrání. Jordan se nebojí postupovat klasicky:
začínáme v zapadlém koutě světa, kde sice nežijí hobiti (všem těm
fantasy rasám se autor ostatně vyhýbá jak čert kříži – jeho trolloci
a jejich setníci myrdraalové jsou notně originální a rasa přírodu
ochraňujících ogierů jakbysmet, byť je v nich cítit inspirace obry
z Kronik Thomase Covenanta od S. R. Donaldsona), ale pántátství
z kraje prostě čiší (a v pozdějším díle se dočkáme i jeho
„vymetení“ – brutálního, krvavého a pouze předpovídajícího
skutečnou bouřku)…
… a teprve potom se dostáváme do velkého světa. Do světa, který je
hrdinům známý jen z písní a pověstí a který najednou otevírá svou
náruč (přičemž má v každé pěsti dýku). Přátelé jsou od sebe
odtrženi, poznají kejklíře, zrádce i královny, princezny i žoldáky, a
když se znovu setkají, jejich osudy jsou navždy změněny… a jen blázen by
myslel, že v dobrém (lahůdkové jsou osudy všech tří, mým favoritem je
ale Mat Cauthon, lehkovážný hráč a smíšek, který „zdědí“
vzpomínky těch nejlepších vojevůdců historie).
Mimochodem, zmínil jsem pověsti a písně. Osobně se domnívám, že ty
nejlepší fantasy ságy musí zaujmout čtenáře určitou, byť třeba drsnou
poetikou. To se Jordanovi, za vydatného přispění Dany Krejčové, daří na
jedničku. Nejde jen o perfektní zvládnutí „fantasy jazyka“ (ehm, pokud
nevíte, co tím myslím, tak třeba… „Stín se šíří“… „Blíží
se bouře“ … „Pravá krev“ …prostě fráze a obraty obtěžkané
významy, za nimiž cítíme tragické příběhy nebo děsivou budoucnost), ale
i o jeho minulost.
Všichni si pamatujeme chvění, které vzbudí v Společenstvu prstenu
Bilbo, když zpívá o Gil-Galadovi, „co byl elfů král“. Jordan není tak
dobrý lingvista jako Tolkien nebo básník jako Kay (ale kdo taky je, že?),
nicméně průhledy do historie jeho světa jsou skutečně mrazivé. Pokud
nejste absolutně cynické bestie po lobotomii, tak vás třeba příběh
o pádu Manetherenu nadchne. Budete pro ně, slovy Moiraine Damodred (prohnaná
Aes Sedai, pod jejímž vlivem by šel Gandalf sedět do vinotéky a na politiku
se vykašlal), plakat, plakat pro to, co je ztraceno navždy…
Dobře využitý patos ke klasické fantasy prostě patří a Jordan to
věděl líp, než kdokoliv jiný. Rozhodně byste mu to neměli vyčítat,
zvláště když jej koření genocidami, kanibalismem, nejkrutějším
mučením (bez totálního fetišismu třeba takového Terryho Goodkinda, který
Jordana ve svých prvních – tedy těch ještě čitelných a opravdu
dobrých – knihách grandiózně vykrádal) a dalšími lahůdkami.
Takže, už jsem vám vzal času dost, odhadem tolik, kolik by vám zabrala
cesta do nejbližšího knihkupectví pro onu knihu skrytou v obalu od mistra
Roya. Děkuji vám za pozornost a přeju šťastný lov, snad vám jedno Oko
času nechali pod pultem. Tak příjemné čtení a pamatujte: vše, co je
i co bude, může padnout do Stínu, pročež Světlo dej, ať Drak znovu
vyjede na vichrech čas a ochraňuj nás před ním…
- Oko světa
- Autor: Robert Jordan
- Překlad: Dana Krejčová
- Série: Kolo času 1
- Forma: hardback
- Počet stran: 512
- Cena: 499 Kč
- Vydal: Fantom Print, 2012
Boris Hokr (redaktor)
boris.hokr@fantasyplanet.cz
Také si přečtěte:
Ukázku
z knihy
Četli jste tuto knihu? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat
a napsat k ní komentář!
Kupte si Oko
světa se speciální 30% slevou, která je
určena pouze pro nákupy přes FP či FantasyShop.cz (ušetříte 150 Kč)!
Související knihy
0 0
Recenze
Mantelar - 26. 4. 2012 06:48
Jako celoživotní fanoušek Kola času recenzi tleskám a díky za ni.
Jako celoživotní rejpal si neodpustím mírné upřesnění – textem
odkazované obálky nejsou původní, ale patří ebookům. Původní obálky
pro sérii maloval Darrel K. Sweet a k vidění jsou (kromě Netu) i na
prvním českém vydání od Návratu, přinejmenším pro ty díly, které tu
vyšly, jinak na americkém vydání od TOR. Názory na jejich kvalitu se
různí, mně se třeba většina líbí.
No a tu pětistovku samozřejmě dám.
|
0 0
Ďáblovo našeptávání :)
Schramm - 26. 4. 2012 09:42
To si člověk říká, že už nebude číst ani kupovat ságy, že na to
stejně nemá ani čas ani místo, že jen ten dotáhne do konce toho Martina,
aby byl čistý stůl, Eriksonovi se vyhýbá jako čert kříži – a pak
toto :) Ona sakra i ta Royova obálka je lákadlo jak sfiňa. Teď si ještě
pořídit jednoho z těch prvních vydání Zaklínačů, aby se mohl člověk
prsit, že má ve sbírce takové unikum jako dvě různé knihy se stejnou
obálkou :) Neví někdo pro koho ten obrázek byl určen prapůvodně?
|
0 0
Alexi - 26. 4. 2012 09:44
Jako celoživotní antifanoušek Jordana a Williamse pláču.
První knihy kola času jsem kdysi četl a už tenkrát mi to připadlo
docela hrozný. Stejně tak jako jeho nepodařené conanovské pokusy. Jediná
opravdu dobrá věc, která z této série vzešla je ona zmiňovaná skladba
od Blindů.
|
0 0
Obálky
Anonym - 26. 4. 2012 09:44
mantelar: jak rýpal máš pravdu. Ale tady došlo k malému nedorozumění
při vydání článků. Samozřejmě, že původní obálky jsou od Sweeta,
zmiňuji je i v článku v aktuální Pevnosti (pokud tedy nebereme jako
původní ony minimalistické se znakem Kola času, ty se mi také líbí).
S Pavlou jsme ovšem probírali nějaké věci přes chat a já jí poslal
odkaz na stránku stěmi oblkami, které jsou v odkazu. Tam šlo o to, že
v době, kdy se e-booky připravovali, tak se v Čechách začalo opatrně
mluvit o znovuvydání Kola času a uvažovalo se právě o těchto coverech
(osobně bych je přivítal).
|
0 0
Anonym
Boris Hokr - 26. 4. 2012 09:47
Anonym jsem pochopitelně já… mozek nepracuje, jak by měl…
|
0 0
Alexi - 26. 4. 2012 10:25
Boris Hokr : tohle dublování obálek považuji za nešťastné. Když jsem
zahlédl koutkem oka novou pevnost, první co mě napadlo bylo : „proč sakra
píšou o dvacet let starém vydání zaklínače? – to už se definitivně
zbláznili?“ A ono jde o kolo času. Je to matoucí…
|
0 0
Kostelník - 26. 4. 2012 11:17
Kolo času jsem nečetl, ale už první pohled na royovu obalku noveho vydani
a na tu puvodni (http://www.legie.info/…-oko-sveta-1)
dava jasne vedet, ze royo obalku namaloval pro Kolo času-Oko sveta (a rozhodne
ne pro zaklinace). Je tam ten samy ve zbroji zakuty typek se dvema meci, ta sama
baba, ty same kone a mesic za nima taky sviti o sto sest, jako na starsi
obalce.
|
0 0
škoda
vlado - 26. 4. 2012 11:24
začal som to kedysi dávno čítať, ale žiaľ asi po nejakej 6 dvojknihe
som prestal. bolo to strašne rozťahané. ako by povedal bilbo – maslo
natreté na priveľký kus chleba. čo je škoda, lebo by som veľmi rád
dočítal a vedel ako. chcelo by to však brutálny zostrih, zhutnenie.
porovnanie s GRRM absolútne nesedí. GRRM je lepší psychológ, jeho postavy
sú uveriteľnejšie, ľudskejšie – nespadajú do klišé typu „zúrivo si
potiahla vrkoč vlasov“, „tí muži sú tvrdohlaví tupci“.
Škoda… možno raz nejaký dobrý seriál to zhutní a urobí tomu
službu…
|
0 0
Obálka
Boris Hokr - 26. 4. 2012 12:42
kdysi jsem se na tu obálku díval a mám dokonce pocit, že je původně pro
Eddingse… ale nechci to tvrdit stopro. Jinak Royo už podobný dabl
v českém prostředí má (Král duchů od Gemmella a Stříbrný trn od
Feista).
Ad psychologie: věc názoru, Jordan velmi dobře pracuje se stereotypy, které
někdy používá k mírnému odlehčení, ale v jádru věci to srovnání
opravdu nekulhá. Fanatici z Dětí světla, sebestřední zaprodanci a
intrikářské Aes Sedai… to jsou zatraceně živé postavy. A ano, Martin to
ještě dotáhl o trochu dál, ale těžko říct, nakolik by se mu to povedlo
nebo by byl úspěšný bez Kola času… jak říkám v textu anhoře: tohle
je mezistupeň vývoje, a rovnou ten skokový, mezi Feisty, Eddongsy a Brooksy
na jedné a Martiny a Eriksony na druhé straně…
|
0 0
Caderly - 26. 4. 2012 15:38
Díky za výborný text. Určitou výhradu mám jen k tomu, že svět Kola
času popisuješ jako středověký. To je možná pravdou z hlediska
technologické úrovně používaných zbraní (i když i tohle se
v posledních dílech mění), ale celkově je svět Kola času z hlediska
kulturního a technologického někde jinde. Viz anglický úryvek jednoho jeho
rozhovoru:
„…I dislike the view of the world of the Wheel of Time as medieval.
I think of this as the 17th century, as it would have developed without gun
powder. Look at the things, I mean, moveable type and printing presses and
books are not uncommon and mechanical clocks and a lot of other things. If you
look at what's going on you'd realize that we're not looking at a medieval
world. We're looking at the 17th century, minus gun powder. “
Ono neztotožňovat jej se středověkem dává smysl už z tohlo hlediska,
že historie Jordanova světa je odlišná od naší historie. Sága si
koneckonců pohrává s myšlenkou, že Jordanův svět je světem daleké
budoucnosti naší Země poté, co náš věk = věk technologie, byl
vystřídán věkem magie, který ale skončil obrovskou apokalypsou vyvolanou
válkou se Stínem a pokusem Luise Therina opět jej uvěznit v Shayol Gulu.
Apokalypsou, jejíž následky se ještě ani zdaleka nepodařilo odstranit.
pro Vlado: Martinovu ságu jsem nečetl, takže nemohu říci, zda je lepší
psycholog, ale příkaldy co uvádíš, nejsou dokladem slabší psychologické
propracovanosti Jordanových postav. Zuřivé tahání za cop vlasů je zlosvyk
jedné z Jordanových hrdinek, ke kterému se uchyluje, když se vzteká (a
chceš snad říci, že lidé nemají různé pro ně charakteristické
zlozvyky?). To druhé co uvádíš, je příklad určité předsudku a
zobecňování, které se samozřejmě u jednotlivých postav v různě velké
míře objevuje, avšak je to jen střípek jejich celkové osobnosti (a nevím,
ale i v dnešní době době není problém se setkat se spoustou
rozšířených předsudků týkajících se mužů a žen ). A ano, Jordan
ukazuje, že různé předsudky mohou být v rámci společnosti rozšířený
u různých postav navzdory odlišnému původu, výchově či povahovým
vlastnostem.
|
0 0
sicco - 26. 4. 2012 16:11
A já si říkal, že už jsem tu obálku někdy na něčem viděl. Dík za
připomenutí.
|
0 0
Avern - 26. 4. 2012 18:24
Mužu se zeptat jak jsou popsaný bojový scény? To je pro mě asi vždy
kámen urazu těchcle ság..
|
0 0
Aleximu
Mantelar - 26. 4. 2012 18:32
Já jako celoživotní antifanoušek Malazu na těchhle stránkách pláču
pravidelně – holt je ta fantasyplanet vobčas ponurý místo :-)
|
0 0
Bojové scény
Boris Hokr - 26. 4. 2012 18:42
Bojové scény jsou rozhodně nadprůměrné. Jak jeden na jednoho (občas
tradičně, občas popsáno pomocí speciální Jordanovy terminologie, na
kterou si ale člověk rychle zvykne a doslova to vidí), tak masové scény a
bitvy… to už je pak lahůdka.
|
0 0
Alexi - 3. 5. 2012 09:21
Mantelar : No to jo a to Erikson s Martinem ještě aspoň vystrčí hlavu
nad průměr. To pravý peklo právě přichází s těmahle Williamsama, Tracy
Hickmenama, Jordanem (i když ten měl aspoň koule přiznat, že je to blbost
a po dvacátým díle to sám hrdinsky poslal do kopru), nebo tím šíleným
germánem co ho tehdá líbal Geňa na předávání cen akademie :-)
|
0 0
Do kopru
Boris Hokr - 3. 5. 2012 10:25
Alexi: tím poslal do kopru myslíš to, jak umřel a ještě v nemocnici
diktoval scény do posledního dílu, který už nemohl napsat? A mimochodem,
Kolo času nemá – ani v dokonené podobě – dvacet dílů.
|
0 0
Hokr + Kopr
Tygr - 3. 5. 2012 15:29
Alexi asi myslel Gemmella.
Jinak doufám, Borisi, že je to fakt tak dobrý, jak píšeš v téhle
recenzi, protože jsem se to na základě ní rozhodl si koupit, a vzhledem
k tomu, že mám takovou úchylku číst cykly až poté, co mám doma všechny
díly (nebaví mě rok poté vzpomínat, kdo to sakra vlastně byl ABC z DEF a
co kde komu udělal), tak by to byl docela drahý omyl :o)
A jo, právě díky téhle úchylce nemám ještě přečteného Eriksona ani
Martina. Ale u těch jsem si celkem jistý, že mě budou bavit :o)
|
0 0
Kopr - oprava
Tygr - 3. 5. 2012 15:35
Už taky plácám z vedra, místo Gemmela si tam pls dosaďte Goodkinda.
|
0 0
Dobrota
Boris Hokr - 3. 5. 2012 16:39
Nemůžu ručit za tvůj vkus, ale pro mě je to tak dobrý, že i když
mám práce nad hlavu, tak jsem si o tom napsal na FP – a tedy zadarmo –
článek. Pro mě, který má rád mohutné epické věci a který rád se
ságama žije a se k nim vrací, naprostá srdcovka.
|
0 0
Apokryf
Anonym - 3. 5. 2012 16:56
Co znamená apokryf nad každým druhým písmenem? Moje chápání
slova apokryf je asi nekompatibilní s chápáním autora recenze.
|
0 0
Apokryf
Boris Hokr - 3. 5. 2012 16:59
Bohužel word nebo nějaký jiný šotek je nekompatibilní s mou snahou
napsat slovo „apostrof“
|
0 0
Tygrovi
Mantelar - 3. 5. 2012 18:49
Nevím, jestli jsem ten pravý, který by ti to měl doporučit – Kolo
času je pro mě taky srdeční záležitost (ostatně Lothair Mantelar je jedna
z hodně, hodně, hodně nedůležitých postav téhle ságy) a nejsem
objektivní.
Ale kdybych měl být upřímný, zkusím ti poradit tohle – počkej si na
první tři díly a přečti si je. Dostaneš rozumně ucelený příběh (na
konci trojky je docela význačný milník), seznámíš se se alespoň letmo se
světem a zjistíš, jestli se ti chce číst dál nebo ne.
|
0 0
Mantelarovi + Borisovi
Tygr - 3. 5. 2012 21:29
Díky za uklidnění a rady :o) Ono já osobně si myslím, že se mi to bude
líbit.
Nevycházel jsem teda úplně jen z té recenze, četlo to i pár mých
známých a zdálo se jim to dobré, takže si říkám, že špatně jsem
určitě neudělal.
Takže se těším, až si to přečtu, a jsem taky zvědavý, jak píše
Sanderson, protože podle ohlasů ten jeho Archiv Bouřné záře taky vypadá
docela zajímavě.
Ještě jednou díky oběma za komenty a Borisovi za povedené recenze (tady
i v Pevnosti) :o)
|
0 0
To Mantelar
Schramm - 3. 5. 2012 23:07
I děkuju za tip. Pokud fakt lze číst první tři jako plus mínus
uzavřený příběh, jdu do toho taky :)
|
0 0
srovnání s Goodkindem
Jarek - 6. 5. 2012 11:36
Právě přemýšlím, do které ze čtyř těch obřích sérií jít,
jestli Martin, Erikson, Goodkind nebo Jordan.
Martina zatím asi odložím, nemám rád rozčítání nedokončených
sérií a Eriksona jsem zkoušel, ale do té první knížky jsem se ani po
100 stránkách nějak nemohl dostat.
Vyptal jsem se na Goodkinda a Jordana známých, co četli obojí – tak
Goodking je prý mnohem svižnější, akčnější a má
zajímavější/originálnější příběh, ale zase postavy jsou méně
prokreslené a svět není tak detailní.
A Jordan je zase mnohem propracovanější a podrobnější, ale zase se
prý občas neuvěřitelně vleče a ten děj je konfekčnější než
u Goodkinda.
Může tohle někdo potvrdit? Dík.
|
0 0
Goodkind vs. Jordan
Boris Hokr - 6. 5. 2012 17:20
Jednoznačně Jordan. Goodkind má perfektní první dva díly, opravdu
perfektní – i když i tam jsou občas narauíš na úlet typu sto stránek
mučení hlavní postavy v prvním díle a dvě stě stránek téhož
v druhém. Nasazování obojku mužům je tu podobná obsese jako v opačném
gardu v sérii Gor. (Perlička: když jsem četl První řarodějovo pravidlo
poprvé, koupil jsem si výtisk, kde asi 90 % toho mučení chybělo, prostě
chyba tisku, a já si toho nevšiml. Narazil jsem na to až při druhém
čtení – a ano, dojem z knihy mi to nijak nezměnilo, takže vlastně ty
scény považuju za silně zbytečné). Trojka Goodkinda je zábavná, ale jen
proto, že je opravdu akční, nic zajímavého. Čtyřka je prostě divná,
pětka místy nechtěně absurdní, v šestce primitivním, ale účinným
způsobem funguje kritika komunismu, ale co je dál, je už většinou těžce
nečiítelná sračka (vedou Pilíře stvoření, kde je hlavní hrdinka
fixovaná na kozu, fakt, nekecám). Navíc Goodkind Jordana dost okatě
vykrádá (především ve dvojce a trojce). Ano, Jordan se může zdát
zdlouhavý – ale to není problém prvních pěti dílů a od šestky dál je
to o tom, že si schovává ty správný masakry a grády na závěr (což byla
strategie, kterou Návrat rozsekáním do dvou či tří svazků zabil). Takže
za mě jednoznačně Jordan.
|
0 0
Když ne Martin, tak Jordan
Schramm - 6. 5. 2012 22:07
Souhlasím s Borisem. Goodkinda mám docela rád, je kvalita jeho děl je
fakt sestupná. Já osobně to zasekl někde u pátého šestého dílu. Od té
doby jsem si znova přečetl jen první tři. Proto ač jsem Jordana sám
nečetl, podle odezvy kolem bych volil jeho. Jinak bych ale volil toho
Martina – ale chápu ostražitost před nedokončenými nekonečnými
cykly :)
|
0 0
Jarek - 6. 5. 2012 23:10
Schramm – silně ostražitý jsem od časů Války s Chtorry, kdy jsem
zatím poslední díl dočetl někdy na konci střední a na pátý čekám
dodnes, daleko po třicítce :)
Chtoři mě přitom chytli tak neskutečně (imo nejlepší postapokalyptika
ever) a to čekání bylo tak frustrující, že jsem se tehdy zařek, že
nedokončenou sérii už nikdy víc.
|
0 0
Anonym - 14. 5. 2012 21:49
Jordana jsem nečetl a souhlasím, že kurz Meče pravdy od čtvrtého dílu
dál je prudce sestupný. Nicméně bych se zastal těch scén, co Boris
kritizuje a odmítl srovnávání s Gorem. Gor byla prostě úchylárna a (snad
záměrná, snad nezáměrná) parodie, ale u Goodkinda v tom určitý záměr
vidím. Podle mě šlo o to, ukázat jistou relativnost zla, fakt, že pozice
obětí a pachatelů může být mlhavější, než se na první pohled zdá
(postava Denny prakticky projde celým tímhle cyklem) a také změnu člověka
následkem utrpení. Pravda asi je, že to šlo udělat méně… explicitně a
těch hrátek s obojky a agiely mohlo být méně – ale jistý vyšší cíl
v tom vidím, nešlo jen o to, šokovat nebo „užít si.“
|
0 0
Jiskra nepřeskočila
Schramm - 22. 6. 2012 18:38
Tak jsem si Oko světa pořídil, ale přes veškerou snahu a chytlavé
Borisovy texty tady na FP i v Pevnosti jsem se nedokázal přenést přes
prvních cca sto stran textu. Každá stránka pro mě byla utrpením (dobrá,
scéna s útokem trolloků byla o něco lepší, ale rozbřesk netrval dlouho)
a musel jsem se do čtení vysloveně nutit, což se mi už dlouho nestalo.
Kniha působí strašlivě rozvleklým, ukecaným dojmem, ovšem bez Tolkienovy
poetičnosti nebo Miévillovy obrazotvornosti. Možná se to časem zlepší,
ale proč čekat, když je tolik jiných knih ke čtení? Tím nechci říct,
že je Kolo času vysloveně špatné, jen už jsem asi moc zmlsaný
Sapkowským, Martinem a Abercrombiem… Conanovky jsem měl naopak moc rád,
řadím je k nadprůměru v rámci subžánru, proto nechápu že jsou dojmy
z Kola času tak diametrálně odlišné. Je to s podivem, ale to i ten
Eddings a Feist mě pořád baví víc (i když v tom asi bude značný díl
nostalgie). Holt než na Jordana se teda raději vrhnu na Eriksona…
|
0 0
Preklad?
Val - 5. 3. 18:23
Dobre som sa pobavil, exceluje „černý bělouš“…
|
|
|