| |
Seriály
26.11.2011 | Článek si četlo 1697 čtenářů |
Seriálový seriál 3 - Firefly
Co se dá napsat o seriálu, který má pouze čtrnáct epizod? Věřte, že hodně. Firefly nepatří mezi ty nejznámější, ale určitě mezi nejlepší sci-fi seriály všech dob. Pokud jste o něm dosud neslyšeli, nic si z toho nedělejte a čtěte.
You can´t take the sky from me
Na Firefly jsem narazil náhodou před rokem, když jsem si na
české filmové databázi projížděl žebříček nejlepších seriálů a
snažil se vybrat si jeden, který by se mi mohl líbit. Začal jsem od prvního
místa a pokračoval směrem dolů. Většinu titulů jsem samozřejmě znal,
ale zaujal mě jeden okolo třicátého místa, o kterém jsem do té doby
vůbec neslyšel. No a poté, co jsem zjistil, že se jedná o sci-fi, jsem si
řekl: „Sakra, jak je možný, že jsem o něm nikdy neslyšel?“ Důvodů
bude zřejmě více. Za prvé má pouze jednu jedinou řadu, za druhé se
u nás nikdy v televizi nevysílal, tím pádem nedosahuje takové slávy jako
Hvězdná brána či Star Trek, a za třetí letos oslavil už
devět let své existence, a proto se o něm moc nemluví.
Už od první znělky z pilotního dílu jsem si seriál zamiloval (můžete
si ji poslechnout zde). A s každým dalším dílem láska
narůstala, až dosáhla úplného maxima. Po zhlédnutí posledního dílu ve
mně však zavládl smutek, protože jsem pochopil, že už žádný nový díl
neuvidím. Tento pocit ale trochu ochabl, když jsem zjistil, že i při
opakovaném pouštění je zážitek pořád stejně silný.
A to je můj příběh, jak jsem se stal velkým fanouškem* Firefly*. Od
té doby jsem jednotlivé díly viděl mockrát, a jestli tímto článkem
někoho namotivuju k tomu, aby se na seriál podíval, tak to bude
jedině dobře.
Space opera a western? Dobrý nápad
Amerického scénáristu a režiséra Josse Whedona není nutné dlouze
představovat především fanouškům Buffy. Je to právě on, kdo stojí jako
autor za vznikem Firefly. A byl to jeho nápad spojit space operu
s westernem, jenž se později ukázal jako velice dobrý. Seriál zaujme
romantikou jízdy na koních a přestřelkami jako z divokého západu,
zároveň si však zachovává tajemné kouzlo cestování vesmírem, jak jsme
ze space opery zvyklí. 
Prostitutka, pastor a lékař? Hezká sebranka
Firefly se opírá o pár hlavních pilířů, a to jsou zajímavé postavy,
dobře vyprávěný příběh a originální zápletky jednotlivých epizod.
Seriál se odehrává v pět set let vzdálené budoucnosti a popisuje osud
posádky lodi třídy Firefly jménem Serenity, kteří se prostě a jednoduše
snaží přežít. Pašují, kradou, obchodují, žijí zkrátka ze dne na den a
dělají všechno proto, aby zítra zase mohli letět dál. Při tom všem na
sebe samozřejmě lákají nechtěnou pozornost, například v podobě Aliance
(která zde představuje zlou stranu, podobně jako Impérium ve Hvězdných
válkách) nebo krvežíznivých barbarských pirátů alias Plenitelů.
Ve světě Firefly nenajdeme žádné mimozemšťany, všechny
planety jsou osídlené lidmi. Jak už to bývá, na některých se lidé mají
lépe, na některých hůře, v tomto případě hlavně na těch odlehlých
o které se Aliance příliš nestará a kde bují kriminalita. To je však pro
posádku Serenity ráj.
Dva bývalí vojáci Nezávislých, kteří prohráli válku s Aliancí,
žoldák, jenž je pro peníze schopný čehokoli, včetně zrady vlastní
posádky, mechanička, která má v hlavě hlavně motory a sex, lékař a jeho
podivná sestra, kterou se snaží za každou cenu chránit, pastor, jenž
možná není pastor, společnice alias prostitutka, která je na lodi vlastně
bůh ví proč a nakonec pilot, vtipálek. To jsou hlavní hrdinové a je
potřeba říct, že se jedná o velice různorodou směsici, z níž každý
má svůj vlastní zajímavý charakter. Zkrátka určitě si každý najde
svého oblíbence, který mu je nejbližší. 
Nepřízeň osudu (Foxu)
Firefly už od počátku nebylo přáno. Fox, který seriál
vysílal, se rozhodl začít od druhé epizody s názvem The Train
Job, protože se mu pilotní díl nelíbil (což jsem dodneška
nepochopil), přestože se Joss Whedon rozhodl díl předělat podle přání
studia. Ani to však nepomohlo. A tak si i nadále dělal Fox se seriálem, co
chtěl, přehazoval epizody, měnil vysílací časy, což mělo samozřejmě za
následek úbytek diváku a později i zrušení seriálů po jedenácti
odvysílaných epizodách (kdybych v tu dobu Firefly sledoval, asi bych
vážně měl chuť někoho z Foxu zabít, což mám ale i dnes).
To ještě není konec.
Firefly si však stihl najít spoustu oddaných fanoušků (mezi
něž třeba patří i známý spisovatel Orson Scott Card, jenž jej dokonce
označil za nejlepší sci-fi seriál všech dob, což už něco znamená) a ti
se nevzdali a bombardovali Fox výhrůžkami, prosbami, prostě vším možným.
Nic z toho nepomohlo, avšak v roce 2005 byly vyslyšeny prosby a modlitby
fanoušků a světlo světa spatřil film Serenity (o který se
fanoušci hodně zasloužili díky prodejnosti seriálu na dvd), který
příběh seriálu alespoň částečně uzavřel. Film mimo jiné získal řadu
cen, mezi nimiž nechybí cena Hugo nebo Nebula za nejlepší scénář
roku 2005.
O celém tomto fanouškovském úsilí byl natočen velice povedený
dokument Done the Impossible, který je mimochodem volně
ke stáhnutí na internetu ve formátu MOV.
Závěrem
I když má Firefly již něco za sebou a někdo by mohl mít námitky proti
kvalitě triků a podobně, je třeba říci, že tento seriál je hlavně, jak
již bylo řečeno, o postavách a příběhu a díky tomu a díky skvělému
pokračováni v podobě filmu Serenity bude stále patřit do zlatého
fondu sci-fi seriálů, a to zcela zaslouženě.
Názor známé tváře: Leoš Kyša
Mohl to být nejlepší sci-fi
seriál všech dob. A protože nebyl, tak si zodpovědní padouši z vedení
stanice Fox vysloužili doživotní nenávist všech fanoušků sci-fi. Firefly
byl skutečným zjevením. Zjevením tak nezvyklým, že se ho připosraní
televizí manažeři prostě leknout museli a dělali proto s vysíláním
takové zmatky, že si seriál nemohl včas získat dost fanoušků a oni mohli
mít díky tomu alibi pro jeho rychlé zrušení. I tak ale to, co z něj
vzniklo, bude navěky věků součástí zlatého fantastického seriálového
fondu. Seriál je úchvatný hlavně svou realističností. Žádné fyzikální
ultranesmysly, žádní strartrekovští kapitáni, kteří jsou pro
imaginární dobro schopni obětovat svou loď i posádku, takže by je za
normálních okolností hned po první misi popravili pro naprostou idiocii,
žádné postavy s charakterem tak pevným, že by ve vesmíru nepřežily než
bys řekl „Joss Whedon je bůh“, žádní mimozemšťani vypadající jako
Daniel Storch po ránu, a hlavně pořádná porce zábavy a romantiky ve stylu
divokého západu. Vždycky, když si představím kolik skvělých dílů
tohoto dokonalého seriálu jsem mohl vidět a kvůli idiotům v drahých
kravatách, kteří o tom ve Foxu rozhodli, neuvidím, derou se mi slzy
zoufalství do očí.
Adam Seicherstein (redaktor)
adam.seicherstein@fantasyplanet.cz
Pipin - 26. 11. 2011 09:25
Firefly je super, o tom žádná.
Článek se mi ale moc nelíbí – dozvíme se sice spoustu té
(zajímavé) omáčky kolem jeho zrušení apod., ale o vlasatním seriálu jen
to, že to je western ve vesmíru, je tam nesourodá posádka c občas krade a
pašuje a to je vše. Stálo by za to nastínit aspoň trochu, o co tam jde, co
se v epizodách děje (ne převyprávět děj, pochopitelně, ale aby měl
neznalec představu, o co kráčí). Taky se myslím mělo mnohem víc
zdůraznit, že zvláště některé epizody jsou VELMI vtipné.
A „známá tvář“ by se i přes svou „známost“ mohla podepsat,
nevím jestli každý, kdo Kyšu nezná, bude mít chuť hledat přes vlastnosti
obrázku, o koho jde…
|
Pipin
Josef H. - 26. 11. 2011 10:52
Díky za upozornění, na podpis jsem (už zase) zapomněl.
|
Povzdech zavilého fanouška
Dareiran - 26. 11. 2011 12:43
Hmm.
O postavách, které jsou solí, pepřem a vůbec veškerým kořením
každého Whedonova dítka řečeno v podstatě prd. O dialozích, které se
sypou jako když zvoní stříbro, prd. O kulturním zázemí, o faktech
v pozadí tohohle vesmíru, o whedonově vizi, něco málo, ale bez logickýho
uspořádání. O dokonalém humoru, prd. Scheisse.
Hlavně ale, že jsme se dozvěděli, žes to objevil na čsfd, to je
parádní.
Smutný je, že Kyšův názor je zajímavější a tisíckrát
osobitější, než celej tenhle strašně chudokrevně napsanej článek,
kterej mě jako fanouška těžce zklamal. Vono to sice je řemeslně asi
dobrý, ale děsně plytký. Chybí v tom náboj, nějaký minimální osobní
nadšení… Zabilo by vás přiklepnout zrovna takhle kvalitní a ojedinělej
kus někomu s výraznějším rukopisem?
A poslední výstřel z mallova koltu. Jak můžeš, s prominutím, ale
už do hajzlu, napsat do perexu, kterej má čtyři věty, čtyřikrát slovo
seriál?
Redakční editor-stylista se asi zrovna nepřetrhne, co?
Takhle fakt ne, vážení. Nevim, co nás čeká příště, ale doufám, že
to bude lepší.
|
Kritika
AdamS - 26. 11. 2011 13:32
Než se tu strhne lavina kritiky na mou hlavu, tak bych chtěl napsat svůj
skromnej názor. Za prvý děkuju za kritiku (ikdyž si myslím že by mohla
bejt podána trochu lépe a možná jemněji a teď mám na mysli i všeobecně
na FP), protože každej názor je pro mě důležitej a může mi pomoct se
zlepšovat, protože netvrdím, že nedělám chyby (můžu čestně
odpřísáhnout, že se opravdu snažím je nedělat :)) ani že umím kdovíjak
psát, ale vy všichni co tu kritizujete byste si měli uvědomit, že mi
redaktoři na FP (tedy včetně mě) píšeme z vlastní dobré vůle a
píšeme ve volném čase, což nás samozřejmě neomlouvá, ale staví nás to
trochu do jiné pozice než placené redaktory z časopisů a jiných médií.
Takže kritiku beru i názor, že to někdo jiný mohl napsat lépe (možná
i já). Nemám rád články, které vyzrazují příliš věcí z děje,
takže jsem to záměrně vynechal, tolik k prvnímu názoru. Myslím, že kdo
seriál viděl tak žádný takový keci nepotřebuje (včetně těch
o postavách) a ten kdo seriál neviděl by přišel o ten moment kdy postavy
a děj začiná pomalu poznávat sám a to je na tom ten největší zážitek
podle mě. Nevím jestli je dobře když přemýšlím o takových věcech ale
píšu pro čtenáře a tak prostě jednám podle toho. To je asi
všechno. Díky.
|
AdamS - 26. 11. 2011 14:04
A ještě jednu věc prosím. Vím že je to dost z cesty (teda mimo
Firefly), ale už dlouho jsem to chtěl ventilovat. Nevím jestli jste si
všimli (já jo), jaký poměr je tu pochvalných (teď nemyslím u mě, páč
jestli všecky moje články stojej za prd jako tenhle tak si to ani
nezasloužím) a kritických příspěvků. Samozřejmě těch kritických je tu
mnohem více. Což je asi v dnešním světě normální, já jsem zvyklej že
lidi jsou nespojený téměř se vším. Ovšem redaktoři jsou taky jenom lidi
a když někdo píše článek a obětuje tomu svůj čas jen proto, aby se bál
z které strany zas přilítne nějaká výtka tak to prostě není dobře.
Opravdu rád bych viděl, jak ty lidi co tu tak rádi krituzují by to zvládali
z druhé strany. Třeba kdyby se spojili a udělali svůj vlastní internetový
magazín, to by nebylo vůbec špatný, byl bych na to opravdu zvědavý (teď
nemluvím o lidech co sem jednou za čas napíšou nějakou konstruktivní
kritiku). Tak ještě jednou se omlouvám že sem píšu něco co sem asi moc
nepatří ale musel jsem to napsat.
|
oprava z předchozího příspěvku
AdamS - 26. 11. 2011 14:06
|
ff
Saš - 26. 11. 2011 14:07
Firefly je obľúbený seriál spisovateľa Richarda Castla. Pri jeho
sledovaní sa naučil po čínsky.
|
Dobrá, trochu konstruktivismu v kritice
Dareiran - 26. 11. 2011 15:41
A „my“ redaktoři, že jo.
A jako co? Že za to nejseš placenej má znamenat, že nebudeš podávat
maximální výkon, jakýho jsi schopen? To je buď srandovní alibismus nebo
dost podivnej přístup k práci. Vypsanej a načtenej člověk se profíkovi
v klidu vyrovná.
A ne, opravdu nebudu zakládat vlastní internetový časopisy, na to je jich
až dost, a se psaním mám zkušenosti dost bohatý na to, abych věděl, že
zrovna tady díry na trhu moc nejsou.
Ale dobrá, abych jenom tak neflusal:
Upozorňoval jsem na to, že ten text netáhne. Je to psaný průměrnym stylem,
žádný metafory, žádný zajímavý větný konstrukce… jo, ale to by samo
o sobě nevadilo – ne každej má talent ohánět se tady vančurovským
nebo seifertovskym slohem.
Štvou mě na tom uplně základní věci – opakování slov (a to hned
v perexu, takže to okamžitě otráví – i kdybys měl používat blbej
tezaurus, tak ten výraz radši vynech, než aby tam byl stokrát), bazální
větná skladba (jako fajn, to se v novinařině taky normálně používá,
ale tady na webu to aspoň trošku svádí k nějakýmu experimentu), žádný
nový informace v článku samotnym a naopak některý, který tam nemaj
co dělat.
– Pokud píšeš článek o něčem starym, o čem bylo psáno stokrát
před tebou (a dovoluju si tvrdit, že tohle je ten případ), musíš přinýst
aspoň trochu nějaký šťávy, nějakou zajímavost, nějakou minimální
přidanou hodnotu, něco, co trošku odliší tvoje dílo od těch před tebou.
Tady jsem to neviděl.
– A třeba ta zmínka o Alianci jako o Impériu, jo, to je úplně
zbytečný a navíc je to v kontextu blbost. Zavání to nějakým pokusem
o orientační definovaní dobra a zla, což jsou zrovna v případě tohohle
seriálu naprosto ambivalentní pojmy, protože tady se na žádný striktivní
definice nehraje, v čemž je jeho krása. Protože i hrdinové jsou v mnoha
situacích pěkný hajzlové – kradou, zabíjej, podváděj.
– K tomu, abys nevyzradil příliš – detailama naopak nalákáš.
A když nebudeš prozrazovat pointy, je to v oukeji.
Dám ti radu, kterou mi jednou dala jedna moje editorka:
Tohle bylo moc učesaný, napříště to trochu rozcuchej a budeš
v pohodě.
|
to SaŠ
standa.e - 26. 11. 2011 17:31
A hlavně šel Castle v převleku za Malcolma Reynoldse na Helloween, což
je nejbáječnější metafórek, jaký jsem za dlouhou dobu viděl. I ten
střih úvodní sekvence je… jak vystřižený z Firefly ;-)
|
comicsi
scorpioo - 26. 11. 2011 21:26
Len doplním, že seriál Whedon dokončil formou comicsu ako je u neho
zvykom ;-) V comicsoch vysvetlil udalosti medzi seriálom a filmom a tiež ako
to vlastne bolo s pastorom Bookom.
|
standa.e - 26. 11. 2011 22:30
Tak tady by se tady dalo hodně co doplňovat… ;-)
|
Axia - 26. 11. 2011 22:42
A já jsem si říkala, že jsem toho herce, co hrál Castla, už někde
viděla. Docvaklo mi to, když se v jednom z dílů Castle díval právě na
Firefly a byl tam detailní záběr na obrazovku té televize s detailním
záběrem na Reynoldse. To se mi moc líbilo :-)
A seriál… Měla jsem ho v počítači rok, než mě můj přítel
přesvědčil, že už bych se na něj mohla podívat. A pak jsem ho měla za
sobotu a kus neděle shlédnutý. Neuvěřitelný, jak člověka ten svět
pohltí a přidávám se do klubu nenávidících kravaťáky ve Foxu. Seriál
si zaslouží nálepku legendy sci-fi. Pak se nabízí otázka, zda by se
z něj ta legenda stala, kdyby seriál dostal u Foxu větší šanci…
|
standa.e
Saš - 27. 11. 2011 14:10
Ale uveriteľnejší mi pripadal prezlečený za Elvisa. Predsa len, Fillion
je čoraz skriňoidnejší, povedala by som, že v tejto sérii sa približuje
dokonca k šatníku. Na jednej strane je to plus, lebo sa všetky Castlove
ženy majú o koho oprieť, na druhej by sa už do skutočného Reynoldsovho
obleku nedostal ani obuvákom.
|
ad kritika - adamS
pipin - 27. 11. 2011 15:41
AdamS: To že nejsi profesionál a proto jsi v „jiné pozici“,
samozřejmě výmluva je, a dost trapná. Mám ti poslat stovku, abys to napsal
líp? To, že je pro někoho psaní pracovní náplní, samozřejmě automaticky
neznamená, že odvede za všech okolností lepší práci, než amatér.
Ještě trapnější je pak povzdech typu „tak si to zkuste sami, založte
webzin a uvidíme“. On ti někdo kroutí ruku za záda a nutí tě,
abys psal?
„Nemám rád články, které vyzrazují příliš věcí z děje, takže
jsem to záměrně vynechal“. Já ale nepsal o vyzrazování děje, ale
alespoň nástin toho, co se v epizodách děje – já nevím, něco ve stylu
„zakázka na vlakovou lopuež, která se trochu zvrtne poté, co se ukáže,
co je předmětem krádeže“, ať má čtenář trochu představu… a stačí
třeba jednu dvě epizody, jistě ne všechny.
„Myslím, že kdo seriál viděl tak žádný takový keci
nepotřebuje…“ sorry, ale fanoušek hlavně nepotřebuje tenhle tvůj
článek (ale asi ani žádný jiný, nemyslím to osobně).
Kritických příspěvků je vždycky víc, ber to tak, že článek četlo
k tomuto okamžiku 376 čtenářů, sem do diskuse napsalo šest a jen dva
něco kritizují, to je docela dobrý, ne?
Ani tento, ani můj první příspěvek neměl vyznít nějak útočně ad
hominem. Na tvým článku se mi celkem líbí, žes ho vzal osobně a místo
tak často používaných PR keců nebo opisů wikipedie jsi popsal, jak ses
k seriálu dostal, nebo polemizuješ s názorem FOXů, že první epizoda je
slabá; ten osobní vklad tomu prospívá. Vadí mi, že neznalý čtenář
nepochopí, o co v epizodách jde (z „westernu ve vesmíru“ jde člověku
hlava kolem, já si před shlédnutím taky neuměl představit, co to jako má
bejt). Hodně mi vadí, žes nezmínil ten humor. Řada epizod je velmi
vtipných!
Jinak jen na okraj můj názor na epizody – upřímně, mně taky přijde
první (ale i druhá a třetí) epizoda jako ne-zas-až-tak dobrá. Je to fajn,
určitě nadprůměr, ale výrazně nadprůměrný až skvělý pro mě seriál
začal být až se čtvrtou epizodou. A i dále jsou samozřejmě eizody
lepší a slabší, ale to už je normální…
|
pipinovi
AdamS - 27. 11. 2011 19:14
Nemusíš mě hned brát za každý slovo.
|
Re
pipin - 27. 11. 2011 19:46
AdamS: Teď nevím na co narážíš. jestli na psaní ve volným čase, tak
o tom máš půlku prvního příspěvku. O tom, ať si to kritici zkusí,
máš půlku druhýho příspěvku. No a jinak prostě cituju cos napsal,
citáty nejsou vytržený z kontextu, použil jsem je aby bylo zjevné nač
reaguju. Nevnímám to jako braní za slovo.
|
to SaŠ
standa.e - 27. 11. 2011 22:51
Tak Kapitán Kladivo by nějaký chudáček být nemohl ;-)
|
to pipin
standa.e - 27. 11. 2011 23:30
Tak ono by těch kritiků „publicisty“ bylo asi víc, ale tak nějak se
raději utkám s někým důstojnějším. Lidi totiž nejsou apriorně
škodná, jak se zde autor „cítil potřebu vypsat“ a dost často jen
ohleduplně mlčí. Autorovi bych pak místo pofňukávání v komentářích
doporučil zajít do knihovny, tam projít starší čísla Ikarie a inspirovat
se, tuším u Pavlovského, v sérii článků na téma Joss Whedon a jeho
dílo. Vyšlo to někdy v r. 2004 (ale můžu se mýlit v roce
i v autorovi).
|
Elemmire - 28. 11. 2011 09:30
2adams: Hlavně piš! Ono se to časem zlepší! :-) Líp se v kritice
i v diskusích nadává, než chválí. Protože základem psaní je konflikt.
Když s něčím souhlasíme, často nám k tomu chybí slova a jen tak
zbůhdarma psát „líbí se mi to“, nebo „souhlasím“, se nám pak zdá
zbytečné. Takže kritika pod články bude už z principu naší lidské
povahy spíše negativní. Já se na jiných mediích setkávám s tím, že mi
v takových negativních diskusích chybí pramálo úcty k autorovi
i ostatním diskutujícím. Važ si toho, že tady mám pocit
opačný. :-)
Jen pro zajímavost, nikdo zatím nenapsal, že film Serenity již 2×
vysílala Prima Cool. Takže seriál známí není, ale film ano. :D
|
to Elemmire
standa.e - 28. 11. 2011 10:29
Ano, ten dabing je nezapomenutelný… Stejně tak u nás vyšla Serenity
na DVD – a opět propadla. Kdo znal, už měl, kdo neznal, ten nechápal
a kdo znal a přesto koupil, byl zděšen nekvalitou titulků i dabingu. Podle
toho to na českém trhu komerčně dopadlo – a další z důvodů, proč
„nevydat“ Firefly či proč ji nekoupit do TV… Je to prokletí…
|
to AdamS
standa.e - 28. 11. 2011 10:50
Hele, aby můj včerejší post nevyzněl tak zle: Jednou jsi našel odvahu
vstoupit na poloprofesionální mediální scénu. A i když FP není
placený, uvědom si, že přesahuje svým postavením běžné fanblogy.
Z téhle pozice si prostě nemůžeš dovolit omlouvat se svým
„amatérstvím“. To je trapné. Totéž platí o článku z hlediska jeho
obsahu. Pro fanouška seriálu či jen trochu staršího (zkušenějšího)
čtenáře má naprosto nulovou vypovídací hodnotu. Skutečnost, že ses se
seriálem setkal přes ČSFD mne skutečně nezajímá.
Pro nováčka světluškou nepolíbeného ovšem neobsahuje nic, než že tobě
se seriál líbil a že FOXové jsou divní. V prvé řadě se musíš
rozhodnout, o čem vlastně chceš psát a proč. A podle toho volit
přístup. Obecně platí, že u devět let starého seriálu si nemá smysl
hrát na „spoilery“. Naopak můžeš předpokládat alespoň u části
čtenářstva znalost. Uvědom si, že co je novinka a zjevení pro tebe
(i vzhledem k věku), je pro jiné už obnošená vesta. I to ČSFD tě mohlo
varovat – 313 komentářů, 4351 hodnocení… To není „neznámá
fantastika“.
Přiznám se, že chyba je trochu i na mé straně v mém očekávání –
doufal jsem v zajímavý pohled na svět Firefly/Serenity, setkání se
starými dobrými postavami tím, že mi je někdo trefně připomene, nebo
alespoň dozvuky seriálu na fanouškovské dění a zajímavé vztahy mezi
tvůrci a představiteli v době po Serenity… Že mi nabídne připomínku
něčeho hezkého a zároveň vlastní pohled na předložený svět, jímž
obohatí ten můj dosavadní.
Místo toho přišlo poměrně obecné a tisíckrát ohrané plácání.
Z části si tedy za to mohu sám.
Pokud měl text být upozorněním pro ty, kteří dosud seriál
neznají – „Koukněte, to stojí za vidění“, tak ani v tomto směru
dvakrát nefungoval. Fakt jsi nenapsal nic, co by mě mělo lákat.
Ještě tě čeká dost práce. Studuj, piš, buď pokorný a ztrácej čas
smysluplněji než debatou o zlých fanoušcích co nechápou
redaktorský úděl.
|
AdamS - 28. 11. 2011 17:24
Vážně se mi už nechce na to reagovat, ale chci říct, že ten můj
první příspěvek nebyl o tom, že bych si chtěl stěžovat, jen jsem chtěl
říct co si o tom myslím. Prostě jsem asi nebyl pochopen co jsem chtěl
říct a některý příspěvky jsou vážně mimo. Ale i tak díky, že se
k tomu vyjadřujete tak jak se vyjadřujete.
|
Anonym - 28. 11. 2011 18:48
Já teda nechci vrtat, ale po přečtení jsem měla pocit, že jsem snad
viděla nějaký úplně jiný seriál. A jaksi je mnohem zajímavější
dodatek pana Kyši než celá ta recenze předtím. Možná by to fakt chtělo
trochu poupravit styl psaní?
Jinak že Firefly je absolutně nejlepší scifi všech dob, o tom
tedy žádná!
|
Regis - 28. 11. 2011 19:40
ačkoliv mám rád sci-fi, skoro žádný novější sci-fi seriál, až na
flashforward a ST: deep space nine, mě moc nezaujal, mezi nimi anii firefly
(ani battlestar galactica a ani babylon 5…). většinou mi přišlo, že na
úkor vnitřní logiky děje se páchají dějové orgie a to mi nesedí. a to
jsem každému dal šanci minimálně prvními sedmi díly. netvrdím, že
třeba flashforward byl nějak prudce logický, ale alespoň přinesl pár
nových triků, ST:DSN zase kreativně bořil roddenberriovská klišé. firefly
mě nudil hned ze začátku, battlestar galactica tak od půlky první série,
kdy začalo ýt jisté, že si autoři ohýbají i svou fikční realitu, jak
se jim hodí.
|
BSG, etc.
bloy - 11. 12. 2011 22:35
to mňa zase dejové orgie v BSG uchvátili, aj napriek tomu, že ten
seriál bol stále šialenejší – najmä v IV. sérii… (do tretej to bolo
celkom ok, vojna so strojmi a únik vesmírom a do toho politika, vzťahy a tak)
ale, čo už môj názor, keď mne na kravaťákoch z FOXu vadí predovšetkým
zrušenie TSCC, ktorý je pre zmenu medzi žánrovými fanúšikmi zotieraný
pod čiernu zem, než Firefly, ktorá mi príde ako taký mierny nadpriemer.
Flashforward som mal tiež rád a ten bohužiaľ tiež zrušili.
|
Firefly
Ultramarinus - 17. 2. 11:28
Mě se Firefly docela líbila.
Kombinace Han-Solovské bandičky špinavých a otrhaných (anti)hrdinů
z donucení, neustálá hrozba autoritářské Aliance, ale i anarchistických
plenitelů, snaha o přiměřeně realistické vztahy a psychologii hrdinů,
gigantické oblasti potenciálních dalších příběhů, o kterých se divák
ani nestihnul dozvědět, mizivé střípky stále ještě „záhadné“
čínské kultury, mizivý vliv hrdinů na vývoj celého vesmíru (třeba
hrdinové hvězdných válek ničí/zachraňují světy mezi snídaní a
svačinou jentak pro tréning), uvěřitelné výkony a schopnosti CIVILNÍ
lodě bez výzbroje (BSG, ač vojenská, v tomhle byla směšně přesilněná,
jediná, v době začátku boje už zastaralá a mnohokrát opravovaná,
protože prošla boji v první válce – loď lidí sejmula minimálně
desítku cylonských, ztráty pilotů raději ani nezmiňuji). Cílem není
spasit duši vesmíru (jak se tváří většina ST seriálů včetně
Enterprise) a ve Firefly se objevují příběhy založené na myšlence
přežít mezi ostatnímy piraňami…
To všechno bylo víc než jenom „trochu“ nadějným základem pro
seriál s potenciálem dosahovat poměrně často špičky.
|
|
|