| |
Kino
27.7.2012 | Článek si četlo 3078 čtenářů |
Temný rytíř povstal
Do kin právě přichází film, na který se spolu s jiným dlouho připravovaným projektem, jenž dorazí o Vánocích, těší zřejmě nejvíce filmových fanoušků na světě. Temný rytíř povstal režiséra Christophera Nolana si s sebou nese nadšené reakce kritiků a bohužel i smutnou událost při jedné z jeho premiér. O čem je?
 |
Smrtí Harveyho Denta končí film Temný rytíř, proslovem na jeho
pohřbu se s ním v úvodu očekávaného pokračování loučí Jim
Gordon – jeden ze dvou mužů, který zná skutečnou pravdu o Dentově
smrti. Následně se v ději posouváme o celých osm let dopředu, do
Gothamu, v němž podle statistik téměř neexistuje organizovaný zločin, za
což se v očích všech ostatních zasloužil právě padlý bílý rytíř
Gothamu, bývalý prokurátor Dent. Batman tedy vzetím viny za jeho vraždu na
svou osobu docílil toho, čeho docílit chtěl, a od té doby jej nikdo
neviděl. Přibližně stejně dlouho nikdo nespatřil ani Bruce Waynea,
podivínského miliardáře, o jehož současném stavu se vyprávějí různé
legendy, pravdou ovšem je, že na tom zdravotně není zrovna nejlépe. Jeho
nepřítomnosti ve veřejném životě se tak snaží využít jiný gothamský
podnikatel jménem Daggett, který chce ovládnout Wayneovu firmu a shrábnout
všechen její majetek. K uskutečnění tohoto plánu potřebuje i skupinu
žoldáků, vedenou Banem, chlapíkem s tváří přikrytou maskou a
s projevem vzdáleně připomínajícím Darth Vadera. Bane za Daggetta
vykonává černou práci a díky jeho prostředkům cosi připravuje
i v podzemí Gothamu. Cosi velkého.
To všechno by asi Wayneovi, který se uzavřel do sebe v jednom křídle
svého sídla, bylo jedno, kdyby ho z jeho každodenního nicnedělání
nevyrušila zlodějka Selina Kyle. Zaujala jej nejen svými schopnostmi, ale
také objektem její krádeže, kterým byly Wayneovy otisky prstů. Při jejich
předání se vše zamotá, následný policejní zákrok zatahuje veterána
gothamské policie Jima Gordona do stok, kde se setkává tváří ve zbytek
tváře s Banem a jen se štěstím se odtud dostává, navíc je ve velmi
vážném stavu nalezen jen díky duchapřítomnosti své o hodně mladší
verze, kterou je policista John Blake. Blake je asi jediný, který věří
Gordonově setkání s maskovaným žoldákem a stává se v tu chvíli jeho
nejbližším. Z toho důvodu jej Gordon také posílá za Brucem Waynem, se
kterým si má jako sirotek co říct.

Úvod filmu nám tedy po tom, co nám krátce představí Banea v působivé
akční scéně únosu letadla, nabízí především setkání s novými
postavami a setkání hlavní postavy se životem, se kterým dávno přestal,
což otevírá prostor pro suchý humor jeho nejbližších spolupracovníků.
Při této spíše konverzační části filmu však dávno běží
nezvratitelné události a ve chvíli, kdy se poprvé na plátně objeví Temný
rytíř, je již pro něj vlastně pozdě. Daggettovi skrze Baneův útok na
burzu vychází jeho plán, jak Waynea ožebračit. To však není hlavní
Baneův cíl a rozhodně to není to nejhorší, co se Wayneovi může stát.
Ten se při vědomí, že se dosud s každým vždy vypořádal, pouští za
Banem do podzemí, kde dochází ke střetnutí, v němž je Batman poprvé
tím fyzicky slabším a v souboji není zabit jen proto, aby mohl sledovat
dokonání Baneova plánu z nejhoršího vězení světa.
Ačkoliv je pro film důležité, v jakých pozicích se nacházejí jeho
postavy po dění v závěru druhého dílu, zápletka pracuje hlavně
s motivy dílu prvního, Batman začíná. Nejedná se o řádění
čistého chaosu jako v Temném rytíři, a tak je paradoxní, že přes
filozofičtější zápletku je jejím vykonavatelem postava, která se
spoléhá hlavně na svou sílu. Tom Hardy jako Bane sice nemá k hraní tolik,
co nabízela postava Jokera, i proto je však jeho fyzické pojetí vítanou
změnou, už jenom proto, že některé události filmu jakoby kopírují
schéma Temného rytíře, akorát ve větším měřítku. Zásadní
změnou oproti minulému filmu je však Batman, z něhož tu můžete konečně
mít pocit, že je opravdu hlavním hrdinou a Christian Bale toho ze svého
herectví předvede také více.

Důležitou postavou je i (nepřiznaná) Catwoman – Selina Kyle, která
v podání Anne Hathaway (pro mě překvapivě) zcela zastiňuje další
ženskou roli, Mirandu Tate (Marion Cotillard). Ještě důležitější je pak
postava policisty Johna Blakea (Joseph Gordon-Levitt), který je takovým
gothamským Mirkem Dušínem a je vždy u všeho, krásně ale uzavírá kruh
celé trilogie ve scéně, kterou měli údajně Christopher Nolan a David Goyer
ve svých hlavách už při natáčení prvního dílu v nezměněné podobě a
ve které bych jim vytkl jen jeden menší naschvál, jenž si však Nolan
může dovolit. Předtím ještě dojde ve filmu ke zvratu, který se může
zdát leckomu zbytečný, v komiksovém filmu je však normálním a ve
výsledku i logičtějším.
Oproti minulému dílu je The Dark Knight Rises opravdu mnohem
komiksovějším, propůjčuje si ze své předlohy skoro všechny postavy a
i některé zlomové momenty (doslova). Christopher Nolan tak trochu možná
zklame ty, kterým snaha o co nejrealističtější pojetí Temného
rytíře seděla víc, stále se však jedná o podívanou, která na
začátku vtáhne a po dvě a třičtvrtě hodiny nepustí, i když se zrovna
jen konverzuje (dialogy jsou totiž opravdu brilantní), akce si pak užijeme
dosytosti zejména v závěru a opět potěší Nolanovo tradiční co
nejmenší užití digitálních triků. O jiných aspektech filmu je
zbytečné hovořit, technicky je film brilantní a to, že se točilo v jiném
městě, než díly předchozí, by si člověk snad ani neuvědomil, pokud by
si to předtím nepřečetl (nebo nepochází z Chicaga či aktuálního
Pittsburghu). Hudba Hanse Zimmera slouží filmu skvěle jako vždy, přichází
navíc i s novými motivy. Filmu lze opravdu vytýkat jen drobnosti. Hodnotím
tedy film jako jeden z nejlepších poslední doby a povedené zakončení
série, po kterém se bude moci naplno rozhořet debata, zda je lepší díl
druhý nebo třetí. Své zastánce budou mít jistě oba.

P.S.: Christopher Nolan se zcela jasně vyjádřil, že s Batmanem končí,
a spolu s ním se k němu už nevrátí ani Christian Bale, Nolan to však
zvládnul udělat tak, že se vzhledem k očekávaným výdělkům
i plánovanému spojení hrdinů DC Comics do Justice League nejspíš
dočkáme a nebude to trapné.
0 0
když to srovnám s tím výletem na kokořín...
Lukáš - 28. 7. 2012 02:37
Už docela dost chápu, proč se při promítání tohohle filmu v americe
střílelo.
já nevím, jak ostatní, ale pro mě je tohle ten nejslabší Batmen ze
všech. nechápu, jak tohle mohl NOlan dovolit. Nečekal jsem, že režisér,
který natočil brilantní Počátek dopustí, aby měl ve filmu tak očividné
a brutální kiksy, že mu z toho kolabuje celý film.
Zařněme od začátku – po řemeslné stránce je film skvělý – hudba
Zimmera jen dokazuje, jaký to je génius, podmaňující, svíravá,
uvolňující, temná, lahůdka! Temná atmosféra je Nolanovo gusto, žůžo.
KOstýmy super, Sklápěcí brejle u Catwomen, která jí dělal kočičí
ouška, taky super, Bane výborný – do půlky jsem se bavil, ale pak…
pak se to posralo. A totálně.
Jako sorry, ale když Batmana už podruhé zastíní záporák (a nyní
i sidekick), proč se to furt jmenuje Batman, proč ne třeba –
Charismatičtí drsnáci a magor v pláštěnce? Jenže on ani ten Bane není
úplně bez chyby. Jeho motivace kolísá, nemá absloutně žádný a jasně
daný plán, město uvrhne do chaosu a co? Látka jako svině pro masivní
psychohrátky, které tolik fungovaly ve dojce (jistě pamatujete scénu
s loděma). Tady nic takového není, Bane jen chodí a blbě čumí.
A ten tolik vychvalovaný logický zvrat?? PCH!! takovou telenovelovou
píčovinu jsem už dlouho neviděl, obzvláště u Nolanových filmů ne.
Vždy druhá polovina filmu nebyla ničím jiným, než akčním holywoodským
slaďákem sestaveným ze samých ubohých klišé!!! Hrdina padá, hrdina se
zvedne, hrdina bojuje, je v prdeli, zachrání mu život náhle se objevivší
pomocník, hrdina vyhrává. The end. Kdybych místo Batmena dosadili Indiana
Jonese, Agenta 007, Kačera Donalda, bylo by to jedno! Ten film by nepoznal
rozdíl.
Sere mě holywoodský průmysl, sere mě snaha vytřískat na úplně všem
bambiliony peněž, sere mě ta arogance producentů, že nám můžou prodat
stejné hovno zabalené bambilionkrát jinak. Sere mě, že tuhle filmovou
ubohost s protiřečícími se, mátožnými a nevýraznými postavami někdo
chválí a že to někdo nazývá filmovou událostí roku. Ve srovnání
s dvoujkou je tenhle film prostě ubohý, tečka.
|
0 0
Kvalita dílů
Ultramarinus - 28. 7. 2012 07:54
Mě naopak sednul víc první díl, než druhý, i když Joker byl
skutečně dobrý.
Očekávat od blockbusteru roku (navíc vrcholu slušně vydělávjící
trilogie) nějáké scénáristcky odvážnější pokusy je poněkud naivní.
Niják si nevzpomínám na žádný AAA film, který by tohle splňoval.
Navíc ono je asi docela těžké VYMYSLET něco naprosto
nového a tak špičkového, aby se to líbilo jak masám, tak
fajnšmekrům…
Při výměně s Kačerem Donaldem bychom rozdíl poznali alespoń
v oblečení… :D
V Americe se při promítání střílelo proto, že si jeden DEBIL
vsugeroval že je Joker, sehnal si arzenálu, že by s tím postřílel pluk a
vyhodnotil FILM na základě KOMIXU jako rozumný podklad pro to, aby šel a
střílel do davu (zjevně ve 24 hodin plného dětí a to včetně
několikatýdenních nemluvňat). Sorry, ale zklamání z filmu, byť
sebehlubší mi přijde jako hloupý důvod pro prohlášení typu "Chápu proč
zavraždil dvanáct lidí a šedesát zranil (jestli počítám dobře, znamená
to, že záměrně sypal olovo do MINIMÁLNĚ SEDMDESÁTI různejch lidí
včetně ženskejch a dětí).
Chápu, že klasický Český přístup k tématu je ten, že v USA je
všechno možné a že magorů s kvéry je tam tolik, že je s podivem že se
to nestává častěji. To ale nic nemění na hnusotě takového činu. A nic
to nemění na mé škodolibé radosti, že narozdíl od Breivika, který si
v Norsku za svoje debilní názory a ještě debilnější činy odsedí dvacet
let a půjde zpátky do oběhu (kde ho zavraždí nějáký z pozůstalých
jeho obětí), TENHLE smradlavej vrah dostane křeslo/injekci, nebo čím teď
popravujou, a bude POKOJ.
|
0 0
Obhajoba posledního Batmana
Acidburn - 28. 7. 2012 10:47
Třetí díl Batmana: Temný rytíř povstal, je dobrý film (obsazení
rolí, soundtrack, technická stránka, které není co vytknout) a jen
málokterý režisér dokáže letos kvality posledního Batmana překonat. Ale
není to skvělý film. Nolan nepřekonal laťku, kterou si nastavil
v prostředním dílu celé trilogie. Bylo by fér říct, že ji ani překonat
nemohl. Batman: Temný rytíř byl brilantní co do scénáře, logiky a
především životního hereckého výkonu Heatha Ledgera coby Jokera. To
nemohlo překonat nic.
Batman: Temný rytíř povstal je „jen“ důstojným zakončením celé
trilogie. Nesouhlasím s tvrzením různých kritiků, že to není film
o Batmanovi, ale o Baneovi, protože to je nesmysl. Film je především
o Bruci Wayneovi, až poté o Batmanovi a až poté o Baneovi, když už bych
měl stanovit pořadí. V tomhle je závěrečný díl podobný prvnímu dílu
Batman Begins, který také není primárně o Batmanovi, ale o Bruci
Wayneovi. Pokud byl nějaký film o Batmanovi, byl to prostřední díl série,
který byl neutuchajícím zápasem Batmana s Jokerem. Přesto se závěrečný
díl trilogie snaží „spravedlivě“ dělit pozornost mezi Batmana a Bruce
Waynea tak, jak to scénář dovoluje. Pokud Bane Batmanovi v první hodině
filmu kolenem téměř přelomí páteř (což téměř odpovídá
batmanovskému komiksu Knightfall, č. 497), nemůžete čekat, že se za pět
minut bude Batman opět prohánět ulicemi.
Co se týká haprující logiky, ta je více komiksová než „reálná“,
paradoxní je, že Nolan to schytává z obou stran: pro fanoušky komiksů to
bylo „málo komiksové“, pro ostatní diváky, očekávající
„uvěřitelnost“ á la Bourne nebo Bond, to bylo „příliš komiksové“.
Nolan se držel jádra Batmana, do posledního dílu zakomponoval všechny
podstatné prvky: Catwoman, Robina, Banea, Ligu stínů, a přitom dokázal
udržet návaznost s předchozími díly. Stížnosti na klišé neberu –
komiksy jsou jich plné a upřímně, nejde o to se klišé vyhnout (protože
všechno už bylo napsáno), jde o to, jak je tvůrčím a logickým způsobem
použít.
Co se týká údajných logických kiksů, je na čase vyvrátit některé
nesmysly, které se kolem posledního Batmana motají jako hejno netopýrů.
Zaprvé, jak se mohl Bane dozvědět, že Batman je Bruce Wayne? Aha, co se
stalo v druhém díle, Coleman Reese přišel vydírat Lucia Foxe s tím že
ví, kdo byl Batman. Bane a jeho spojenci měli osm let na to, aby Reese našli
a tuto informaci z něj vytáhli. Ano, není to explicitně řečeno, ale
skutečně vám musí film vysvětlit polopatě úplně vše?
Zadruhé, havárie letadla CIA mohla proběhnout tak, jak ji narafičil Bane:
letadlo se rozlomilo postupně a pád na zem probíhal podle fyzikálních
zákonů (balistická křivka). Jasně, že to nebyla „nehoda“, protože
Bane obětoval jednoho ze svých mužů, takže CIA věděla, že něco „není
v pořádku“.
Zatřetí, velkolepý souboj policistů s lůzou před radnicí byl skutečně
blbý: žoldáci se netrefí do davu běžících lidí, ze tří obrněných
vozidel Batman vyřadí pouze jedno atd.
Pochybnosti mám i o fungování města obsazeného vraždící lůzou,
ačkoli na druhou stranu připomínky průběhu francouzské revoluce nejsou
nezajímavé ani dnes.
Začtvrté, relativně zásadní dějový zvrat dává smysl a režisér si pro
něj připravuje půdu skoro celý film.
Pokud to shrnu, třetí díl Batmana splnil moje očekávání –
důstojně završil celou trilogii a potvrdil, že Nolan netočí špatné, ani
průměrné filmy. Temného rytíře překonat nemohl. Nemyslím si, že by
kvality filmu Batman: Temný rytíř povstal překonal letos nějaký jiný
„akční film“, ačkoli Skyfall zatím také nevypadá špatně (a všechny
ostatní „bijáky“ slibují spíše popkornovou výplň léta – Bournův
odkaz bez Bournea, remake Total Recall, možná nějaký ten komiksový
superhrdina a Expendables 2 na vydrhnutí palice).
|
0 0
mě ten film fakt nasral
Lukáš - 28. 7. 2012 22:23
za to zmínku o střílení se omlouvám, to bylo už trochu moc, jasně,
ten střelec je vymaštěnej kretén, co si sehnal bouchačku, tohle je jiná
kapitola, ale s filmem nemá nic společného.
copak o to, já čekal blockbuster, ale nezlobte se na mě, Batman dvojka
byl taky blocbuster , ale dokázal představit dílo, kterému se dalo
věřit – JOker je magor, dělá si co chce, batman mu chce zastavit, ale
Bane…
Bane se jeví jako dokonale chladně uvažující terorista, drsňák,
odvážný, divoký nespoustaný – to se shodneme, že? Jenže, jak až
úplně nakonec z toho vyplyne, že poslouchá tu čůzu?? Jo, kdyby tam byly
náznaky, neřeknu, ale tahle deux ex machina, je až příliš velký „in
your face, bitch“ moment, který prostě Bane shodí. Najednou to není ten
čuper záporák, ale jen poslušný mazlíček – jako co to kurva je?
Prostě ta postava je nevěrohodná.
Jo a ta magořina s vězením – Bane – chci mučit tvou mysl – pustím
ti televizi! O_o, kromě toho, mu tam nechal i pomocníčka, doktora a zcela
volný výběh, fakt jsem čuměl, že se Bane diví, když na něj Batman
vyběhl…kravina, blbost, nevěrohodnost
A jdeme dál – základní, elementární, fundamentální pravidlo
literatury – postava, která nic nechce, je zbytečná. Co chce catwomen?
(kromě ukazování koz v těsných hadrech?) – a než ji zančete
obhajovat, no ona chce vidět svět v plamenech, řeknětě si – co by se
stalo, kdyby se její postava vyškrtla – změnilo by se něco? Ne. Další
postava úplně na piču.
Robin – co udělal ve filmu tak zásadního, aby tam musel být? Co by se
stalo, kdyby zmizel? Nic!
Vyškrtnutím těhle dvou postav by dostal prostor ALE KUREVSKY upozaděný
batman. A ve filmu, kde hraje hlavní roli by bylo docela záhodno, aby se
rozvedl více, než v několika dialozích.
Jo, k těm logickým kiksům – jak se bane dověděl o Bruci Waneovi, to
je úplná prkotina, ale zase na druhou stranu, domýšlet konstrukce – osm
let od dvojky k trojce, co se tam stalo – to je kravina – je to chyba
filmu, mělo by to tam být aspoň naznačeno, protože takhle to je jako
škrábat se levou rukou na pravé kouli přes levou patu – každý na to
bude mít vlastní způsob, ale cíl stejný – chyba.
Jo a třešnice na dortu – Wane v civilu říká té Baneově
paničce – nemlžeš se mnou, je to nebezepčné. Přijde batman – první
co vybleje: kde je ta baneova panička (které nemohu přijít na jméno), jako
sorry, ale postava, která si protiřečí v replikách pět minut po sobě je
dost silné kafe.
A co chtěl udělat bane z městem – zničit ho, tak proč kurva tu
bombu prostě nevybouch hned! co je logického na tom, nechat lidi pět
měsíců plácat sami za sebe. A vrchol, proč chtěla tak holka zmášknout
detonátor 11 minut předem? to je do nebe volající kravina! A třešnička
na třešnice, pak ta ženská řekne _ hmm, tak jsem to nevybouchla, ok, za
11 minut to bouchne – COŽE?? ona to ještě popsala. Jestli ani tohle už
nikoho netrkne, tak jste slepí a hluší
|
0 0
Bane-Wayne-Batman
Boris Hokr - 28. 7. 2012 22:46
Jen podotknu, že Bane věděl – vzhledem k tomu zvratu v závěru,
kterému tady někdo nemůže přijít na chuť – zcela jednoduše, kdo je
Batman. Ras to věděl vždycky. Zrovna toto odhalení dává smysl bez
jakýchkoliv konstrukcí, co se stalo během těch osmi let…
|
0 0
Sirius - 29. 7. 2012 00:54
Robin – zcela logické odůvodnění – aby hrdina dál pokračoval,
nikdo jiný to být nemohl a vlastně to není Robin, jak ho známe, ale jen
takový malý vtípek
Bane – ale no tak, kdyby tam byly nějaký náznaky, ale on tam jeden byl
při záběru na její záda, pak by se přece nekonalo ono překvápko
s dýkou
Catwoman – respektive Selina Kyle, protože její alterego tam není
zmíněno chce prostě jen krást, stejně jako chtěl Joker vidět svět
v plamenech
O identitě Batmana už řekl Boris
Bruce chtěl mučit tím, že vidí svoje město v háji a žije s pocitem,
že ho nemůže zachránit a nemůže se dostat z vězení a Bane přece nemohl
vědět, že mu ten chlápek helfne – navíc, jestli jsi to náhodou
nepochopil pak tím otvorem zkoušeli vylézt všichni vězni a nešlo jím
to – a tím je mučili – tak blízko a zároveň tak daleko
poslední bod – kdyby to odpálil hned, pak by přece nemohlo být žádné
finále, ne? to dá rozum a to, že to vybouchne až za jedenáct minut –
neznáš bondovky? :)
Jinak souhlasím s tím co napsal Acidburn – trojka dvojku nepřekonala,
trpí to rychlým tempem a snahou odvyprávět najednou moc věcí, ale jako
závěr trilogie to nezklamává a Nolan potvrdil, že patří k nejlepším
režisérům na týhle planetě. Každý s tím nemusí souhlasit, ale to je
bohužel jen jeho problém…
|
0 0
to Lukáš
Josef H. - 29. 7. 2012 00:59
Wow, no, kluci ti to vypověděli. Ale ty, zcela zřejmě všímající si
každičkého detailu, sis jistě musel všimnout i Selininy motivace. SPOILER
(je fajn je ve svých přízpěvcích označovat, říká se tomu
slušnost) – Co třebas ten program?
|
0 0
Lukáš - 29. 7. 2012 02:18
takže vy se spokojíte s klišém, jen proto, že to v předloze má být
klišé, ok… tím se leccos vysvětluje
|
0 0
Lukáš
Josef H. - 29. 7. 2012 09:00
Inu, jelikož se tvoje naštvanost musí odvíjet od nesplněného
očekávání, musím se zeptat – co jsi čekal od závěrečného dílu
trilogie o Batmanovi, jedné z nejslavnějších KOMIKSOVÝCH postav? Přijde
mi, že se hodně lidí chytilo do vlastní pasti, když si namlouvalo, že
předchozí dvě části v sobě nemají komiksového ducha.
|
0 0
Pepo
Lukáš - 29. 7. 2012 09:16
já jsem čekal kvalitní Nolanovský film, podotýkám FILM. Nevytýkám
tomu filmu nedostatek filmovosti a komiksovosti. Vytýkám filmu, že je to film
o nejslavnější postavě komiksu, která podle mě ve filmu opět hraje
druhé housle a ději ani postavám nevěřím. Prostě mi přijde, jak do toho
Nolanovi začal kecat někdo z produkce a řekl mu, bereš naše peníze, tak
z toho koukej udělat to, co chceme my, tady je seznam požadavků :-(.
A nejhroší je, že první půku jsem byl nadšený, atmosféra dobrá, hudba
skvělá, Bane vynikající, ale se to zlomilo.
Vycházím z uvědomění si, kolik DOBRÝCH filmů jsem v kině za
poslední půl rok viděl – Sněhruka a lovec (k pláči), Temné stíny
(jeden dobrý nápad) a na další si už takhle po ránu nevzpomenu. Prostě mi
přijde, že už nedovedou natočit dobrý film.
|
0 0
Sirius - 29. 7. 2012 09:57
kliše najdeš v tunách jiných, stejně dobrých filmů, stejně jako
patos. A tyhle dvě věci ke komiksům a šestákovým románům prostě
patří. A Batman je co? Komiks.
Asi to to už někde padlo, ale od závěru trilogie je opravdu nesmysl
očekávat nějaký velký experimenty jako ve dvojce, protože na to nebyl
prostě prostor. Ačkoliv ono to defakto experiment dělá – spojuje to
komiksovost jedničky a výsměch komiksovosti šlape to na
Vytýkat fakt, že hlavní postava má ve filmu málo prostoru je prostě
nesmysl – nemá. Ta stopáž je rozumně dělená jak mezi Wayna a Batmana,
aby měl divák možnost se s ním pořádně rozloučit. Jestli neměl někde
pořádně velký prostor, pak to byl Temný rytíř, kde ho zastínil Joker na
plný čáře.
A nevím, jak klukům, ale mě to líbí kvůli tomu, že je to dobrý film.
Ale ten patos je taky fajn.
|
0 0
Lukáš
Josef H. - 29. 7. 2012 11:54
Rozumím tvému stěžování si na nedostatek těch dobrých velkých filmů
(zkus ty menší, takový třebas „Až vyjde měsíc“ je neskutečná
lahůdka) – pořád mi ale přijde letošní sezóna výrazně
nadprůměrnou.
Nerozumím ale tomu, že ve svém posledním komentu vytýkáš TDKR že
Batman hraje druhé housle, a v jednom z komentářů nad tím pochvaluješ
Temného rytíře, kde hraje dokonce ty třetí. Jasně, na Temnrého rytíř
TDKR asi nemá (Ledger je, sportovní hantýrkou, rozdílový hráč), a
porovnávat se dá spíše s úvodním Batman začíná, ale jako závěr
jedné velké trilogie myslím tak akorát. Dokonce by stačilo doladit pár
drobností a výsledek by byl super.
|
0 0
Stručná reakce na Lukáše
Acidburn - 29. 7. 2012 11:57
Pardon, ale Nolanovy filmy nikdy, podotýkám nikdy, nevysvětloval
polopaticky úplně všechno, naopak, nutil diváka zapojit mozek a některé
věci si domyslet, nebo odhadnout. Poslední díl Batmana toho vysvětloval až
moc. Pokud vám i přesto unikají souvislosti, doporučuji si znovu a pozorně
promítnout Batman Begins a Dark Knight a teprve poté se vrátit
k závěrečnému dílu.
Nolan by si do Batmana kecat nenechal, pokud vím, tak prohlásil, že pokud po
něm někdo bude chtít, aby do filmu nacpal Robina, tak okamžitě končí
s trilogií o Batmanovi. Existence jediné produkce dokazuje, že Nolan měl
pod kontrolou úplně všechno a na Dark Knight Rises se podílel i jeho bratr,
i jeho manželka.
O motivaci postav a „nelogičnostech“, které se nakonec ukázaly jako
logické, už tady napsali jiní. Dějový zvrat nebyl „deus ex machina“,
protože bůh ze stroje vypadá úplně jinak, rozhodně se neproducíruje
celým filmem a nečeká na příležitost, jak udeřit.
Na otázku, co by se stalo, kdyby Nolan Catwoman vyškrtnul: zaprvé by
neměl kdo Waynea vytáhnout z jeho apatie a donutit ho znovu si nasadit kápi,
zadruhé by neměl kdo Batmana dovést k Baneovi, zatřetí by neměl kdo
Batmanovi pomoct a začtvrté by Batman, resp. Wayne nemohl sbalit nějakou sexy
kočičku.
Kdyby se vyškrtnul Robin, neměl by Batman následníka. Nolan to vyřešil
s elegancí sobě vlastní: Robin ve filmu vlastně je i není.
Na otázku, proč Bane bombu neodpálil hned, odpovídá sám Bane, když
nechává Batmana v díře: dám lidem zdání naděje a tím jim otrávím
duše. Ta naděje je samozřejmě falešná, Banea prostě baví nechat
obyvatele Gothamu vařit ve vlastní šťávě (a nezasahuje ani do průběhu
soudů, klidně obětuje vlastní pohůnky), špinavou práci za něj musí
dělat i armáda, která musí hlídat, aby nikdo nepřešel přes mosty. Vtip
je v tom, že jak obyvatelé Gothamu, tak armáda mohou dělat cokoli, aniž by
to na jejich osud mělo nějaký vliv, protože bomba stejně vybuchne.
Třešnička na dortu je nesmysl, film jsem viděl už dvakrát a časová
souslednost je jiná. Batman bere Lucia Foxe s sebou, aby mu pomohl získat
vybavení a létadlo, když pak zahájí útok proti žoldákům, ví moc
dobře, kde Tate (Taliu) nechal, pouze chce vědět, kde přesně se nachází.
Uznávám, otázka je zbytečná, protože si Batman může dovodit, že Bane
bude mít Tate u sebe jako návnadu. Nicméně neznamená to, že si postava
protiřečí.
Co se týká stížností na to, jak málo dobrých filmů se točí –
právě proto jsem sakra rád, že existuje někdo jako Nolan a že letos
uzavřel příběh o Batmanovi. Kromě Skyfall a první části Hobita se letos
nějak nemám nač těšit, naštěstí nejsem vázán pouze na to, co se
natočí v USA a proto si vklidu vychutnám japonské anime.
Tož tak.
|
0 0
re
erik - 29. 7. 2012 19:44
No, keďže tu vyspoilerujete úplne všetko, pridám aj ja malú vetvičku
do ohňa. Film ma celkom bavil, kto pozná komiksového Batmana, ten vie, ako je
to s rodinnými väzbami všetkých postáv a prekvapene nekvičí, jednotka
pre mňa ostáva najlepším Batmanom, akého som kedy videl na plátne (dvojka
je dobrá, Joker skvelý, ale scenár opakuje vo väčšom merítku dej
jednotky, trojka zasa iba rozšírila mierku). Paradoxne chce každý furt
zničiť Gotham ako „mesto“…
SPOILER
No nič, mne prekážala hneď úvodná scéna, v ktorej by, nebyť
scenáristu, Bane mohol sfleku zdochnúť (ale nie, necháme ho vykecávať sa,
však je to „plán“) a bolo by po filme. Nehovoriac o tom, že Batman až
povážlivo šetril svojimi paralyzujúcimi bat-hviezdicami a inými
fičurinami, keď sa chcel (opäť scenáristická barlička) nechať
„zlomiť“.
KONIEC SPOILERU
Film nie je zlý a neľutujem, že som ho videl.
|
0 0
Moje hodnocení
The_LaST - 29. 7. 2012 22:18
- Plus za
- Důstojné, přitom sexi zpracování „Kočičí“ ženy (taky se mi
líbil ten nápad s brýlemi)
+Scény Bruce ve vězení a jeho pochopení Banea
+Akční scény – převážně rubačky face to face (nesestříhané do
změti rychlích obrázků ale herci předvedli pár dobrých kousků)
+Počáteční pocit anarchie po Baneově ultimátu na stadioně
+Hudba
+Samotný Bane
+Překvapivé rozůzlení, dobrý konec
+Závěr s „Robinem“
Mínus za:
- kam se podělo Batmanovo super nářadíčko (myslím tím létající nože
ve tvaru netopýrů, vystřelovací háky, drápy na předloktí nebyly
v jedničce jenom na ozdobu)
-Pozor spoiler – mám pocit, že už na to narážel Acid ale při útoku na
hlavní baštu Banea vyřadí Batman ze svého letounu pouze jedno obrněné
vozidlo a druhé nechá být. To pak vůbec nereaguje. Jenom se mi to
zdálo?
- když četa ozbrojenců začne pálit do davu z automatických zbraní (a
umí s těma flintama zacházet) zbylo by z nich podstatně méně.
- „Obětování se“ Batmana
- Batman mezi ostatními vypadá trochu vtipně s tou maskou, jinak se ale
mlátit umí
- Pozdější pocit anarchie upadá, připadalo mi nelogické, jak se občané
města chovali
|
0 0
k Pepovi a Acidovi
Lukáš - 30. 7. 2012 17:28
Pepo, vytýkání druhých houslí batmena – já to vytýkám oběma
filmům, nejenom trojce :-)
Acide – vyškrtnutí postavy catwomen – všechno, co namítáš, by
mohly udělat již existující postavy, které ve filmu josu – alfréd,
gordon apod., tím by byl děj sevřenější a hlubší – říká se tomu
occamova břitva
A k Robinovi – SPOILER ALERT – chvilku sis málem naběhl (prohlášení
nolana, že robin ne-e), ale vždyť úplně nakonci je naznačeno, že to
batman přežil, ne?
Já čekal psychohrátky a konec jako v Temném rytíři, spletitý děj a
napětí jako v Počátku, prostě Nolana, jakého jsem měl rád a tohle mi
přišlo takové…laciné :-(
|
0 0
Lukášovi
Sirius - 30. 7. 2012 17:48
ano, Bruce by určitě mohl mít poměr s Alfredem nebo Gordonem :) a není
to Catwoman, ale Selina Kyle. Catwoman jí tam za celou dobu neřekli.
A ten konec – opravdu to přežil? nebyla to jen představa? A Robin tam
opravdu nebyl – to že je Blakeovo prostřední jméno Robin ještě
neznamená, že to je Robin maskovaný mstitel. Právě v tom je ten
vtípek.
|
0 0
Siriusi
Lukáš - 30. 7. 2012 19:53
tak zrovna tahle pasáž se mi líbila – ukázkový Nolan –
šťouchání do diváka, naznačování a přeber si to sám, diváku –
tohle už zase Nolan byl, protože mě mrzelo, že půl filmu nic a pak ten
světlý moment
SOILER ještě lepší by bylo, kdyby a konci se ten alfréd jen podíval
k divákům, usmál se a ta kamera by už na toho druhého pána
nepřejela :-)
|
0 0
To Lukáš
Acidburn - 30. 7. 2012 20:46
MEGASPOILER: souhlasím s tím, že ten záběr měl vypadat tak, jak jsi
popsal: tedy záběr na Alfréda, který se podívá na diváky, usměje se a
zase odvrátí zrak. Diváku, domysli si sám. Nicméně závěr tak, jak byl
natočen, naznačuje, že Wayne opravdu přežil: protože Alfréd nemohl
vědět o tom, že mezi Waynem a Kyle přeskočí jiskra.
K Robinovi – nenaběhl, jde o to, že Wayne jako Batman skončil a
pověsil kápi na hřebík a je na někom dalším, aby v jeho práci
pokračoval – což je právě Blake, křestním Robin. Jak říkám, Robin
tam je i není.
A co se týká vyškrtnutí Catwoman – ne, to by nešlo. Nejde jen
o fanservis (sexy číča v upnutém oblečku), jde o to, že žádná jiná
postava by prostě nezvládla to, co Catwoman – Alfréd jako starý
dýchavičný sluha, Gordon prakticky v důchodu. Mohli by zachránit Batmana?
Mohli by se zúčastnit finálového střetnutí a nahradit Catwoman třeba na
motorce?
KONEC SPOILERU.
|
0 0
Acidburn
Sirius - 30. 7. 2012 21:12
MEGASPOILER
to je dobrá otázka, jestli o tom mohl vědět nebo ne – ještě je tu
možnost, že mu o ní řekl Fox/Gordon. A v jedný scéně ji s ním Alfred
dával dohromady
KONEC MEGASPOILERU
|
0 0
ULTRAKRUTOSPOILER
Kabir - 5. 8. 2012 16:55
Myslím, že otázka „přežil – nepřežil“ má jasnou odpověď.
Jaký jiný smysl by měli scény s Foxem a jeho odhalením dokonalého
autopilota (v tom Batvrtulníku), který si sám pan Wayne doprogramoval?
|
0 0
pipin
Anonym - 7. 8. 2012 10:33
Přesně tak, závěr podle mě nic nenaznačuje, ale je
naprosto jasný.
|
0 0
Pipin - 7. 8. 2012 10:33
Ehm, nejsem předmět, ale jméno!
|
0 0
pipn - 7. 8. 2012 18:37
Sirius: No a co, že jí neřekli Catwoman, na tom není nic zajímavýho,
navzdory tomu co píše Fuka a jiní. Sám se oháníš komiksem, takže víš,
že Selina je prostě Catwoman a ve zdejší dskuzi jí tak klidně
můžeme říkat…
|
0 0
Pipin
Sirius - 7. 8. 2012 22:35
jistě, že je to Catwoman ale v komiksovém světě. Jde o to, že tohle
je Nolanův svět a Nolanova intepretace – takže v tomhle světě a
Nolanově pojetí je to prostě jen Selina a ne Catwoman. Stejně jako Robin
v tomhle světě není ten Robin z komiksů, jak ho známe.
|
0 0
Sirius - 7. 8. 2012 22:43
|
0 0
Logika (se spoilery)
Matob - 7. 8. 2012 22:45
Prošel sem celou diskusí a trošku mě zaráží, že se nikdo nepozastavil
nad zlomením Batmana přes koleno. To by jen tak křuplo a páteř v háji. No
a způsob, jak mu ten týpek srovnal hrb.. Heh..
No a jinak mi celé velké finále po návratu moc nevychází časově.. Za
kolik dnů se to stihl Bruce nabušit jak Rambo? Jak se dostal do města? Proč
přišel po ledu z druhé strany, kde ostatní propadali, a kdy vlastně stihl
umístit na most ten hořící znak? Taky sem měl pocit, že prvních šest
minut z 11 bylo mnoohem delších než zbylých 5…
A proč si sakra jako první vybral tu vošklivou a až pak i tu
hezkou? :))
|
0 0
Matob
Sirius - 7. 8. 2012 23:25
mě zaráží, že to řešíš s ohledem na fakt, že se jedná na
komiksovou adaptaci, já nevím, ale řešíš logiku třeba u bondovek nebo
Indiana Jonese?
|
0 0
2 Sirius
Matob - 8. 8. 2012 08:30
Popravdě – spíš mě jen zarazilo to přelomení, zbytek už byl jen
v rámci diskuze s kamarádem, kde jsme zkoušeli hledat kosmetické vady a
chyby.. V průběhu filmu mi to bylo vlastně úplně šumák, na ot ot byla
moc jízda. Co se týče Bondovek, jsou pro mě dost nudnou věcí, moc sem jich
nedokoukal (ovšem, to ani Batman Begins, to byla strašná zívačka!) tudíž
tam o logice nemám zdání. U Indyho sem ale nic neřešil (mám ho
fixnutého jako kultovní film mého mládí a jsme k němu dost nekritický
:))
Jen mě tak napadlo,jestli k tomu někdo něco neví víc, hlavně jak se Bruce
dostal odněkad z Indie do města, proto sem se pustil do příšpěvku výše,
a také jelikož a protože neznám komiksovou předlohu
|
0 0
2 Matob
Sirius - 8. 8. 2012 09:06
no tak samozřejmě, že jsem se nad tou cestou z Indie do Gothamu zaobíral
(a nejsem sám), ale kdbych byl až tak velký hnidopich, tak bych si žádný
film v životě neužil
|
0 0
ULTRAKRUTOSPOILER
Filip - 10. 8. 2012 11:45
znamena to,ze aby odepnul jo bombu potreboval autopilota ,kterej to zatim
odridi za nej a Wayne se z toho v pohode dostal ??? To si myslis?
|
0 0
to Matob
Lukáš - 15. 8. 2012 22:26
SPOIL…konečně někdo další, komu to zlomení páteře, haelování na
provaze a návrat do formy a z vězení přes půlku světa do
Gothamu…přijde divný, a to i v rámci komiksové interpretace.
Mě spíš zaráží, že se všichni ohání komiksovou interpretací.
Proč. I komiks musí být nějakým způsobem uvěřitelný. To platilo
dříve, platí pořád i pro komiks, pregnantně to formulovat už Tolkien.
Než se začne někdo ohánět, i superhrdinové jsou uvěřitelný že dostali
dávku gamma záření, kouslo je tamto, sežrali támhleto…batman má na
sobě cool oblek, ale pořád je to slabý člověk, takže tady končí
uvěřitelnost a iluze padá
|
0 0
omg:o)
Waylaner - 16. 8. 2012 20:20
Co mě nejvíc zaráží je, že se všichni pozastavují nad podle mě
pochopitelnými věcmi: když teda pominu to, že se padouši a policisté
nepostřílí, ale poperou, a že jsou všichni během té okupace víceméně
v pohodě, a že tam armáda neudělá výsadek special forces nebo tak
něco… (padáky v noci, miniponorky, whatever…), tak mi všechno přijde
v pohodě, až na to, že fakt nechápu dvě věci, a trochu třetí- 1. (a to
bude moje blbost – co dělali s tou krví toho fyzika, v tom letadle?)
2. jak sakra mohl Bane vědět o té foxově zbrojnici, když o ní nevěděl
prý nikdo? Ale ok, třeba nějak sehnal někoho, kdo na ní dělal… fox to
tam asi nenatahal sám. 3.kdo si PROBOHA vezme na palubu letadla dva týpky od
nějakých pofidérních chlápků, aniž by je nezkontroloval a neprohledal?
wtf? Navíc agent CIA… navíc Littlefinger :D to sorry, ale pro mě byla tohle
vážně nejdementnější scéna.
K některým vašim otázkám – pokud vím tak Catwoman (Je to catwoman,
a je a je a je) dva ty auťáky rozstřelila Batpodem
Jak se dostal Pejr do Gothamu – můj guess by byl že se dostal
k telefonní budce a určitě má nějaký kámoše, i když je „na
mizině“, tak letenka někam blízko pohoda, no a Batcave je mimo gotham city,
takže se tam klidně vystřelit Batcatapultem třeba.
A jestli má někdo pochybnosti o tom, že to Bruce nepřežil… ten
autopilot, to GPSka Blakekovi, zbrusu nový světlomet pro Gordona… nemohl
stihnout a naplánovat předem (a ani ho to nemohlo napadnout), to prostě
„nějak“ zařídil potom. Ta scéna ve Florencii tam vůbec nemusela být, a
stejně by to bylo jasný.
Mimochodem nechápu, proč všichni říkají Nolan a mocnej Dark Knight,
Nolan a über Inception – Dark Knight ještě dejme tomu, nějaká morálka a
tak všechno, i když si zrovna nemyslím že by to bylo bůhví jak
převratný ale ok. Však Inception? Kidding me? Takové vizuálně pěkné
pozlátko s atraktivní myšlenkou, ale všechno tak vyfantasmagořené, že
jsem si vyloženě jen říkal „parádní lavina, eeey, parádní výbuch,
eeey“. Co tam relativně ušlo, tak byla DiCapriova manželka v hlavě, to
zase jo:o) Jinak sny ve snu, 202020 slow motion, wtf.
To už spíš kdyby někdo vzpomněl Memento nebo můj asi nejoblíbenější
Prestige, to už by bylo zajímavější strovnání.
Stejně tak jestli někomu přijde, že se ta káča na konci Inception mohla
zase roztočit poté, co se začala viklat, tak vám lidi fakt nevím:o)
|
0 0
Anonym - 16. 8. 2012 20:20
Jo a na začátek si dejte SPOILER, jestli chcete. Trochu pozdě,
já vím.
|
|
|