| |
Manga
10.8.2011 | Článek si četlo 2303 čtenářů |
Vějíř 3
Kvalita Vějíře - sborníků české mangy - je na vzestupu. Ačkoli rozdíl mezi druhým a třetím sborníkem není tak velký jako mezi prvním a druhým, díky neúčasti některých předchozích autorů vznikl prostor pro nové autory, kteří toho v rámci možností využili. Pár velmi kvalitních komiksů, stále méně vyloženě slabých příspěvků a jako vždy velká dávka originality mladých autorů „české mangy“.
Po roce vydalo nakladatelství Kobuta už třetí Vějíř. Ačkoli
modrozelenočervená obálka evokuje spíš Čínu než Japonsko a svými
kvalitami nepřekoná profesionální obálku předchozího Vějíře se
slečnou s japonským slunečníkem, černobílý obsah sborníku je rok od
roku lepší, a to poměrně výrazně. Důvodů, proč tomu tak je, může být
několik – větší počet příspěvků, takže je z čeho vybírat, nebo
lepší práce editorů, nebo zlepšování samotných autorů. Za tři roky se
ustálilo „tvrdé jádro“ autorů, kteří zatím nechyběli v žádném
Vějíři, přičemž jejich příspěvky byly vždy buď nadprůměrné,
nebo alespoň průměrné kvality (1). K tomuto jádru se pak přidávají
další autoři, jejichž příspěvky svými kvalitami (jak výtvarnými, tak
stavbou příběhu) kolísají daleko více – jsou zde příspěvky jak
nadprůměrné, tak podprůměrné (2). Zajímavé by bylo srovnání
jednotlivých autorských dvojic, protože v rámci Vějíře je možné
dát dohromady i „osamocené“ kreslíře a spisovatele. Ačkoli dalším
kladem sborníku je také přijatelná cena, která je nižší než
u konkurence ( Comics & Manga Book) (3). A teď už popořadě
k jednotlivým příspěvkům. Třetí Vějíř jich obsahuje celkem
dvacet, což je o dva méně, než obsahoval předchozí sborník, byť rozsah
stránek zůstal přibližně stejný (něco málo přes 300 stran).
Prvním příběhem jsou Křupani od dvojice NeoWorm a
Marcusss, military sci-fi, odehrávající se ve světě Battletechu (4).
Hlavními hrdiny však nejsou piloti jednotlivých mechů, ale obyčejní
pěšáci podpůrných týmů, jejichž úkolem je vyčistit okolí od
nepřátelské pěchoty. Příběh je průměrný, líbit se bude hlavně
hráčům Battletechu, bohužel má slabou pointu, kterou nezachrání ani
několik cynických vtípků. Výtvarná stránka je průměrná. Kresba je
poměrně detailní (jak postavy, tak okolí), proporce vojáků jsou
zvládnuté v rámci možností, zato perspektiva není zvládnutá vůbec.
Větší „manga“ stylizace by rovněž neškodila. Smalltalk od Tale
je fragmentem z nějakého většího díla, který dává docela dobrou
představu, jak by měl celek vypadat. Od civilního příběhu, jehož hrdiny
jsou prepubertální děti, tedy mnoho nečekejte, pointa je jen dílčí a
nevýrazná. Smalltalk je silně stylizovaný. Okolí prakticky není
zobrazováno a je laděno do temných barev (dominuje černá), tím se
veškerá pozornost soustředí na postavy, které vypadají dostatečně
dětsky, odpovídají „manga“ stylu a mají zvládnuté proporce. Celkově
vzato průměr.
Chuďas z Nippuru od dvojice Janiko a Shinji je
převyprávěním příběhu ze staré Mezopotámie o chudém písaři, který
se důkladně pomstí starostovi. Protože příběh nebylo třeba řešit
(stačilo vyjít třeba z Mýtů staré Mezopotámie), spočívala hlavní
práce autorů ve výtvarné stránce. Postavy jsou zvládnuté a poměrně
detailní, okolí postav i pozadí je naznačeno jen v hrubých rysech.
Nezvládnutá zůstává perspektiva. Alespoň, že použitý font evokuje
klínové písmo (dobrý nápad). Celkově mírný nadprůměr. Anémie a
Benjamin od dvojice Hayath a DanQ je jedním z nejvíce „manga“
komiksů sborníku. Čtyřpanelové stripy si dělají legraci z malých, tedy
ještě dětských upírů (zajímalo by mne, nakolik se autoři inspirovali
Eeriecuties). Kvalitní kresba, zábavné pointy, roztomilá upířata – jen
je škoda, že stripů je pouze šest. Jeden z nejlepších příspěvků
letošního Vějíře, který však končí dřív, než by bylo milé.
Snad se v dalších sbornících dočkáme pokračování, podle mne má tato
autorská dvojice výrazný potenciál, který by byla škoda nevyužít.
Preach od „Pleach týmu“ je několikanásobná fantasy parodie nejen
na Bleach, ale i na další „klasiky“, nemá tedy smysl kritizovat
klišé, ze kterých si příběh utahuje, tudíž je musí využívat. Bohužel
to neomlouvá nelogické chování postav v závěru. Co se týká kresby,
stylizace je záměrně hrubá až primitivní. Celkově se dá říct, že za
tu pointu to nestojí.
Superschopnost od dua Ruchie + Sykysan je jednoduchý
„slice of life“ ze života vysokoškoláků, kteří uvažují o tom, jaké
superschopnosti by se jim hodily. Dobrý nápad, vtipná pointa, dětsky
jednoduchá stylizace bez jakýchkoli detailů (perspektiva opět dostává na
frak). Pokud šlo něco nakreslit mnohem lépe, byl to právě tento
podprůměrný příspěvek. Hned následující Ďábelská škola od
Luc a Hrr pak neměla být do sborníku zařazena vůbec. Pubertální smysl pro
humor v kombinaci s inspirací Harry Potterem a dětsky jednoduchou (nikoli
však dětskou) kresbou dal vzniknout několika izolovaným gagům, které
maskují absenci pointy. Doufám, že pokračování se už nedočkáme.
Plavba vyniká zajímavým stylem kresby, průměrnou pointou a absencí
jakéhokoli textu. Víc než co jiného mi to připomnělo některé příběhy
z Genius Party Beyond, postavené na jediném nápadu. Rolničkové
requiem je dalším podprůměrným příspěvkem, nebo spíš ukázkou
toho, jak může vypadat pokus o fantasy v podání dítěte. Kombinace
primitivní kresby a laciného citového vydírání se sladkobolným koncem je
odrazující. Kdo vchází do tvých snů od A. Tesaře a Z.
Blaštíkové je sice zvládnutá výtvarně, ale obsahově se jedná
o typickou „tesařovštinu“(5). Pokud vám bude příběh dávat smysl,
nebo se u něj dokonce budete dobře bavit, měli byste vyhledat odbornou pomoc
nejbližšího psychologa. Nevím, komu je příběh určen, možná divákům
filmů z produkce Tromy nebo čtenářům Alien Hand Effect?
Naštěstí sborník obsahuje i kvalitní příspěvky
s politicky nekorektním humorem. Kill HIMe od Infery (poprvé ve
sborníku) je jednoznačně nejlepší příspěvek letošního
Vějíře. Dokonalá kresba, zvládnuté proporce a co se týká
příběhu, je to „nájezd jako svině“ (6), který si utahuje z Ville
Vala, frontmana finské metalové skupiny HIM (zde leží počátky EMO stylu),
i z tvorby této skupiny („Love Metal“ to schytal asi nejvíc). Jen více
podobných parodií, prosím! Kéž by byla podobně kvalitní alespoň polovina
příspěvků Vějíře. Následující Prostě úžasná je
jednoduchý civilní příběh z Prahy s průměrnou kresbou a dobrou pointou
(v rámci možností). A vzali se je příběh dvojice Arashi a Shinji,
tentokrát jde o drsnou parodii na nejrůznější pohádky, v níž nechybí
žáby, víly, princezny a jednorožec (ne nutně v tomto pořadí). Kresba je
více „japonská“ a propracovanější, příběh má dobrou pointu,
celkově tedy nadprůměr.
Panečkovi od dvojice „Suwa“ a „Pan-da“ je průměrný
civilní příběh o klukovi, který jednoho dne zapomene svou panenku a díky
tomu zažije nejhorší školní den. Postavy jsou propracovány průměrně,
pozadí téměř zcela absentuje. Celkově průměr. Perný den je pak
krátký komiks podle textu A Hard Days Night od Beatles. Dobrý nápad,
průměrná kresba, ale nic víc od toho nečekejte. Čarodějčin mlýn
od Balroga (podle námětu DanaQ) je další nevážný fantasy příběh (nebo
parodie na pohádky) s jednoduchou, ale zvládnutou kresbou a dobrou pointou.
Jen mírný nadprůměr. Čokoláda je předposlední delší
příspěvek ve sborníku, oddechový příběh dvou kamarádek, zasazený do
světa na úrovni 19. století. Kresba odpovídá příběhu (nemá smysl
vyčítat nerespektování proporcí a perspektivy), postavy jsou propracované
a pozadí rovněž. Nadprůměr. Za zrcadlem a Poslední jednorožec,
který nebyl poslední jsou dva krátké příběhy ze života. Dobrá
stylizace kresby a minimum textu, mírný nadprůměr (ale jen mírný).
Závěrečný Konec světa v úterý čtrnáctého od J. Tesaře a J.
Lišky je zajímavě vypointované sci-fi o tom, jak taky může skončit
svět. Kresba je na dobré úrovni, byť se nejedná o „manga“ styl.
Celkově je třetí Vějíř zatím nejlepší, což
ovšem neznamená, že je zcela bez chyb (7). Jedním ze stále se opakujících
nedostatků je zařazování i „normálních“ komiksů do „manga“
sborníku. Ano, i japonská manga je vizuálně velmi různorodá a lze v ní
rozpoznat řadu různých stylů, nicméně „manga“ není synonymum pro
jakýkoli „komiks“, ale pro komiks, který se vyznačuje určitou stylizací
postav. Pokud příspěvek do sborníku české „mangy“ tuto stylizaci zcela
postrádá, pak má být editory odmítnut, leda by šlo o příspěvek velmi
kvalitní. Podotýkám, že zde existují jiné sborníky, které umožňují
publikovat i autorům, kteří nepoužívají japonskou stylizaci (třeba už
zmíněný Comics & Manga Book). Dalším nedostatkem je akceptace
podprůměrných příspěvků – byť je jich rok od roku méně –
u kterých si nejeden čtenář položí otázku „Proč?“ (letos to byla
třeba Ďábelská škola, loni to byl například Poslední tah
nebo 9). Již tři sborníky Vějíře dokazují, že zde existuje
minimálně několik nadaných autorů „mangy“, kteří se mohou v budoucnu
přiblížit kvalitám třeba Makoto Yukimury (tvůrce Vinland Saga). Komu tedy
sborník doporučit? V prvé řadě začínajícím autorům komiksů, ale taky
čtenářům mangy, kteří se nebojí experimentovat a nevadí jim tvorba
začínajících autorů. Pokud vás letošní Vějíř přiměje
vytvořit vlastní „mangu“, tím lépe.
1) DanQ, NeoWorm, Mešitka, Zuzana Blaštíková, Ingi,
bratři Tesařovi.
2) Třeba Infera, Hrr nebo Jarník.
3) Nicméně sborníky cenově obstojí i ve srovnání s produkcí
nakladatelství Zoner Press nebo Talpress.
4) Battletech je strategická desková hra pro dva a více hráčů,
z nichž každý ovládá několik mechů – obřích bitevních robotů
vážících až 100 tun – a jejichž hlavním cílem je rozstřílet stroje
protivníka (ačkoli mise mohou být různorodé). Velmi kvalitní strategie, ve
které si hráči mohou vybrat jak z desítek předkonstruovaných strojů, tak
vytvářet své vlastní. Nevýhodou hry je vysoká časová náročnost
(několik hodin na jednu hru). U nás tuto hru vydával Altar.
5) Nevím proč, ale bratři Tesařovi dokáží vytvářet jen dva druhy
příběhů: zvrácené a velmi zvrácené. Zatímco u těch zvrácených se
dokážete dobře bavit (třeba Ostrov doktora kačera z Vějíře 2 je
vynikající), u velmi zvrácených jsou na místě úvahy, jestli jsou autoři
psychicky zcela v pořádku, nebo jestli nebylo lepší si před čtením
jejich výtvorů něco šlehnout (třeba Kdo vchází do tvých snů).
6) Kde jinde uvidíte prase s hlavou frontmana skupiny Rasmus jako
pomocníka hlavního záporáka?
7) Za nedostatek Vějíře bych však nepovažoval „evropské“, nikoli
„japonské“ řazení stránek.
Vějíř již potřetí nabízí pohled do světa českého komiksu
inspirovanéhomoderními japonskými trendy. Čeká na vás dvacet komiksů,
které vámdají nahlédnout do světa fantazie svých tvůrců. Najdete zde
příběhypro romantické duše, komedie ztřeštěné i konverzační,
napínavé akčníspektákly a na své si přijdou též fandové scifi či
fantasy. Každýautor svým osobitým stylem a vnímáním komiksové řeči
přispívá k velkérozmanitosti sbírky, v níž tak můžete najít celou
šíři dnešní českémangy. (anotace)
- Formát: paperback
- Počet stran: 320
- Cena: 149 Kč
- Vydala: Kobuta, 2011
Petr Bouda (redaktor)
petr.bouda@fantasyplanet.cz
Související knihy
Acidburn - 10. 8. 2011 00:20
Omlouvám se za překlep, Pleach je samozřejmě parodií na nechvalně
známý Bleach, nikoli Blech.
|
Shinji - 10. 8. 2011 00:40
Pro mě opět věc, která mi nestjí za vyhozené peníze. Kromě několika
(málo) dobrých věcí je to jako kdyby se třída základní školy pokoušela
slepit vlastní čtyřlístek. Už vůbec nechápu, proč se autoři každým
rokem opakují, jako by nebyli nikde lepší ani proč jsou tam zařazeny
komixové věci, když to má být sborník mangy. Je to jako kdyby se toho
účastnila parta dobrých kamarádů a jejich rodinní příslušníci. Comics
& Manga Book mi teda přijde daleko zajímavější, i když stojí víc.
Jinak recenze to celkem dobře vystihuje!
|
...
Arashi - 10. 8. 2011 00:42
Jako autorka kresby děkuji za kladné hodnocení, ale mám jednu malou
opravu: Nejsem Janiko, jsem Arashi. :/ Janiko pouze stínovala. (za což jí
samozřejmě moc děkuji :) )
|
korekce
DanQ - 10. 8. 2011 01:21
Díky za zajímavou recenzi.
Jen malá oprava: komiks „Superschopnosti“ jsou od dua Ruchie +
Sykysan.
Astrak a K-Os = Pleach tým a ti mají na svědomí právě „PREACH“.
Jinak povídání, co je a co není manga by bylo na delší disputaci.
|
Acidburn - 10. 8. 2011 03:29
To Shinji: pravda je, že prostřední část sborníku tvoří
podprůměrné věci a je jich na můj vkus docela dost. Nevím, čím si to
vysvětlit, možná „šibeničními“ termíny přihlášení se jako autor a
odevzdání hotového příspěvku třeba v případě, kdy se jedná o
„sólového“ autora, ke kterému musí editoři najít ilustrátora.
Každopádně díky za ohlas.
To Arashi: Pravda, „A vzali se“ nekreslila Janiko (tím se vysvětluje
ta změna stylu). Nějak jsem to z titulní stránky přehlédl.
To DanQ: Aha, já jsem nějak nezjistil, kdo se skrývá pod „Pleach
tým“ a díky špatně přiřazené autorské dvojici mi to nedošlo. Co se
týká mangy, tak jako minimum bych viděl stylizaci očí, potažmo obličeje
postav (byť jsou výjimky, třeba Spirála je v tomto aspektu hodně
„evropská“).
|
willis - 10. 8. 2011 07:11
nejhezčí na tomhle projektu jsou obálky, z nich to japonsko
„dýchá“.. s tím co je uvnitř mají ale málo společného…
|
i am confus
K-0s - 10. 8. 2011 13:05
zajimalo by me, z ceho autor textu vypozoroval, ze se jedna o parodii
konkretne Bleache. srsly, wat?
|
Mee too
Astrak - 10. 8. 2011 13:13
Bleach? Kde?
Mám takový pocit, že blbě to nechápou jen známí a… Nebudu raději
doplňovat tu druhou skupinu.
|
Rofl
Astrak - 10. 8. 2011 13:24
willis: Ty jsi lol, viď? Implying it has to have something to do with
Japon, lol.
|
oprava Arashi / Janiko
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 13:55
Chudase z Nippuru kreslila Janiko ne Arashi (ta predchozi oprava Janiko →
Arashi toho asi opravila prilis mnoho)
|
willis - 10. 8. 2011 13:58
Spíš by podtitul měl znít sborník fanoušků mangy… to byl bylo
přesnější… Jinak tuhle edici beru něco jako kamarádi si dělají
fanouškovskou radost, tak se musí dostat na všechny nehledě na kvalitu…
Proč ne?, když na to seženou peníze…
Jinak příště prosím o reakci stylově v japonštině ;)… ,
angličtina je fajn, ale tady je nepatřičná :),
|
odpad ve sborníku
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 14:09
Ještě malá poznámka: To že bychom měli vyházet ze sborníku ty
nejslabší příspěvky nám říká kdekdo. Má to ovšem jeden háček –
tito lidé se dost často zcela rozchází v tom, které že to ty nejslabší
příspěvky jsou – viz recenze v Respektu či na kocogelu. Co jeden
člověk označí za nadprůměrné to jiný označí za odpad a naopak. My si
klademe za cíl pokrýt celou šíři české mangy (koneckonců to ani jinak
nejde – těch autorů není zase tolik) a dát prostor i začínajícím
autorům. Tím nechci samozřejmě tvrdit, že názor „slabé příspěvky
vyházet“ není relevantní, jen že to a) není naším cílem b) kdybychom
to vyházeli podle všech, nezbyde nám do sborníku nic (každý holt hledá
v manze něco jiného – někdo romantiku, jiný japonskou estetiku či
třeba zase akci…).
|
kamarádšoft sborník
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 14:22
Co se týče publikování stále stejných autorů – inu ono to je
těžké. Je sice spousta dobrých kreslířů, kteří umí nakreslit jeden
obrázek, ale udělat celý komiks je poměrně dost časově i intelektuálně
náročné a zdaleka ne každý se do toho odváží pustit. Termín registrace
příspěvků zveřejňujeme veřejně s několikaměsíčním předstihem,
i se snažíme nové autory aktivně shánět sami. Ale dotáhnout komiks do
konce je mnoho práce. Ne každý má na to dost času (život a tak) či
schopností.
|
Muh
Astrak - 10. 8. 2011 14:35
誰、これに、「日本」と関係が無くてはいけない、と言ったか。
Spokojen?
|
odpad ve sborníku
Acidburn - 10. 8. 2011 15:32
Nemyslím si, že „vyházet to podle všech“ je řešení, které tu
někdo navrhoval. Ale editoři sborníku mají odpovědnost za to, co je do
sborníku nakonec zařazeno. Jsem rád, že rozsah Vějíře je větší, než
ve srovnání s prvním Vějířem z roku 2009, ale obětovat pár stránek
zase není tak těžké. A pokud se na vyřazení konkrétních příspěvků
shodnou všichni recenzenti, tak je evidentně něco špatně.
V případě, že se některé názory rozchází naprosto, jako že co je
podle jednoho nadprůměr, podle druhého je odpad, pak je potřeba se podívat,
na základě čeho ten který recenzent příspěvky hodnotí. Za sebe mohu
říci, že mi nevadí hrubá nebo „dětská“ kresba, pokud jde o jasný
záměr autora, ne o jeho neumětelství.
Ale od toho se recenze dělají, aby poskytly kromě informací čtenářům
také zpětnou vazbu autorům.
Co se týká nedostatku autorů – zkusili editoři sborníku oslovit třeba
žáky ZUŠek? Výtvarných fakult? Propojit třeba seminárku s příspěvkem
do Vějíře? Nebo se spoléhají na sebepropagaci v rámci českých (a
slovenských) otaku?
|
>Otaku
Astrak - 10. 8. 2011 16:07
|
Astrak
Acidburn - 10. 8. 2011 16:42
Je vidět, že jsem vás pobavil použitím slova otaku. Takže abych to
upřesnil (a abyste se mohl přestat válet po podlaze), pod pojmem otaku jsem
měl v tomto případě na mysli české a slovenské fanoušky mangy. Ano,
termín „otaku“ má v Japonsku dosti pejorativní význam, no blýská se
na časy i tam. Koneckonců, pokud mohou existovat brněnští otaku,
pravidelně pořádající Animefest, tak mi pojem „otaku“ nepřipadá
vůbec od věci.
|
ten z prvního příspěvku
Shinji - 10. 8. 2011 17:11
Můžu se zeptat kde se ty nábory autorů do sborníku dějí? Docela by mě
to zajímalo.
Jinak myslím si, že tato recenze by měla být k zamyšlení, protože
poskytuje pohled nezávislého člověka, který se pohybuje v tématické
literatuře a jeho názor by se měl brát v úvahu, ne ho tady vyvracet
ospravedlňováním.
|
insider
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 19:14
Tak nábor se děje ledaskde – je to na FB Vějíře, deviantartu,
manga.cz, náborové přednášky na Akiconu a Advíku… billboardy a novinové
či televizní reklamy pravda nemáme :) Já nikomu nic nevyvracím, jen jsem
chtěl dodat některé informace, které třeba nejsou známy. A nezávislý
názor… já ho rád slyším a autoři Vějíře jistě taky. Možná jsem
mohl recenzenta nejdřív diplomaticky pochválit, pravda, ale myslel jsem, že
to už i za mne odbyl DanQ. Tak tedy dodatečně: chválím recenzenta, že
sepsal tento článek, myslím, že autoři si z něj mohou něco vzít a
jistě tak čtenáři.
|
odpad ve sborníku
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 19:58
Acidburn: Vtip je samozřejmě v tom, že neshodnou – proto jsem
odkazoval na ty recenze. Mám zpětnou vazbu od poměrně slušného spektra
lidí, a u každého Vějíře mně znovu překvapí to, jak diametrálně
odlišné názory na kvalitu jednotlivých příspěvků různí lidé mají.
Někdy je to opravdu přesně inverzní názor. Člověk by si myslel, že
v tom něco objektivního musí být, něco, co všichni ocení či naopak
neocení – ale nějak to tak nevypadá. Jistým řešením by bylo sborník
rozdělit třeba na dvě části a každou profilovat jiným směrem. Ale to je
zatím bohužel nereálné. Nicméně další sborník, pokud bude, tak
nejspíš bude kratší – důvodem asi budou náklady na tisk a
zvýšená DPH.
|
odpad ve sborníku
Acidburn - 10. 8. 2011 20:49
Ano, jistě, není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem.
S mangou, i tou českou, je to to samé. Jenže ono je těch možností, jak
oddělit kvalitu od podprůměru, víc – buď nechat rozhodovat jen ty, co
o manze a výtvarném umění něco ví, nebo nechat hlasovat všechny a pak
vybrat ty, u kterých panuje největší shoda (ačkoli osobně mi tato metoda
přijde jako pitomost), nebo musí být nastaveno několik základních
pravidel, která musí příspěvek do sborníku splnit a tato pravidla
dodržovat. Tím lze eliminovat odpad, navíc konečné slovo mají editoři, ti
mohou vybrat třeba výjimečně kvalitní příspěvek, který sice nesplnil
všechna pravidla, ale jinak je natolik dobrý, že by byla škoda jej
vyřadit.
Co se týká zúžení sborníku díky vyšším nákladům na tisk – na
jednu stranu mne to netěší, protože to dopadne na všechny vydavatele, na
druhou stranu to třeba vyřadí podprůměrné věci automaticky.
Osobně vidím možnost pro zlepšení kvalit sborníku ve dvou věcech – ve
zvýšení celkového počtu příspěvků, z nichž je možné vybírat – a
v zahájení spolupráce třeba s fakultami výtvarného umění.
|
hmmm
daji - 10. 8. 2011 21:01
Co je fajn je ze medzi tymi vsetkymi komiksami sa objavila aj manga a to
velmi pekna manga :) ale docela nechapem preco boli vsetky stranky robene ako
prve stranky kapitol – tj vsetko vytienovane. Videli ste uz tak spravenu
mangu? Kreslene boli urcite pekne, ale az na par kuskov mi pribehy pripadali ako
nekonzistentny zhuleny psychotrip (byt zozrany v jednom cloveku ktory ma
v cloveku dalsieho cloveka ktory vas tiez zozerie, takze ste ako taka velka
matrioska) bez navaznosti medzi castami ze som nedokazal udrzat nit v
„pribehu“ ci obcase akrobacie typu 170 rocne upirie dieta (jeeej hraju sa
ako ozajstne deti), ale to asi bude moj problem ze nemam cit na taketo fajne
kunstwerky. :)
|
odpad ve sborníku
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 10. 8. 2011 23:10
Problém je čistě s definicí toho podprůměrného. Jistě, dokážu
ukázat na příspěvky, které mají horší kresbu – postoje postav
nepůsobí přirozeně, jsou tam chyby v anatomii (nezamýšlené a
nevyplývající ze stylu), špatná návaznost jednotlivých rámečků atd.
Stejně tak chyby ve scénáři. Jenže někdo má rád roztomilé
obličejíčky a to že jsou tam chyby v anatomii ho netrápí, jiný ujíždí
na prokresleném pozadí, někdo má rád úchylné příběhy, jiný zase
sladkou romantiku. Někoho násilí odradí, jiný příběh bez něj považuje
za nudný. Jsem zcela bezpečně schopen najít několik lidí (kteří se
v manze velmi vyznají, a přečetli jí mnoho), a kteří v hodnocení
příspěvků budou zcela inverzní. Řešení by bylo, jak jsem zmiňoval
výše, rozdělit sborník na dva – alternativní/avantgardní část a
pseudo-japonský mainstream. Jenže to naráží na dvě potíže –
nedostatek autorů a jejich nechuť vměstnávat se do škatulek a druhá
samozřejmě finanční – náklady na tisk a distribuci.
|
tak ještě jendou
K-0s - 10. 8. 2011 23:50
dosud se mi nedostalo odpovedi na moji velmi seriozni otazku, tykajici se
parodovani mangy Bleach.
predpokladam, ze jen muj dotaz zapadl v bourlive diskusi, ktera se zde
rozvinula, nevadi. rad bych vedel, cemu se mam vyhnout, pokud nechci nadale
potencionalni ctenare naseho serialu PLEACH mast.
preji hezky den.
|
Ratman - 11. 8. 2011 00:43
|
a este nieco
daji - 11. 8. 2011 08:14
p.s.: asi to nie je najlepsie miesto, ale mozno by bolo namieste podakovat sa
Danqovi a jeho spolupracovnikovi (sorry, neviem meno :) za vsetku namahu a cas
ktoru venovali tomuto dielu a ze vdaka nim mohol opat vyjst tento cesky zbornik.
Dufam ze vyjde aj nabuduce, a ze bude este znamejsi a bude sa predavat viac a
oslovi este viac ludi. Takisto aj autorom ktori urcite stravili nad svojimi
pracami vela casu, drzim im palce aby rastli a aby ich dalsia manga v zazvore
bola este lepsia ako je ta terajsia, aby sa z nich stali slavni mangakovia.
Gambate kudasai! (good luck aka do your best :)
|
daji - 11. 8. 2011 08:15
lol zazvore :) sorry, Vejir :D :D :D
|
tak ještě jednou
Acidburn - 11. 8. 2011 11:30
Ha, máte pravdu. V prvé řadě je to název: „Pleach“ a „Bleach“
jsou prakticky zaměnitelné. Při popularitě Bleache je to dost matoucí,
pokud se nemá jednat o parodii. No a další věc, hlavní hrdina, který svou
motykou (legendární zbraň) krájí celou zem, tak to mi připomnělo několik
hrdinů z Bleache, kteří směšně velkými zbraněmi krájí celé budovy
nebo údery vytváří krátery. V recenzi jsem napsal, že se jedná
o parodii nejenom na Bleach a za tímto dojmem si stojím.
|
tak ještě jednou
Ratman - 11. 8. 2011 13:56
Fór je v tom, že jsi neuvedl nic jiného a v lepším případě to
působí, že žádné jiné shounen než Bleach neznáš, v horším že, fakt
naprosto doslova, soudíš knihu podle obálky. Krájení, krátery a
powerlevely jsou v shounen úplně normální, povinné a nebylo by to bez nich
ono. Aby ti došlo, že to je možná -mimo jiné- občas parodie na shounen
celkově, neřeknu dekonstrukce protože to slovo nesnáším ale možná tu
bude na místě, muselo by se to nejdřív jmenovat „Naburo the onepiece
balled pleacher“ nebo tak něco, viď?
Já hlavně vůbec nechápu, odkud jsi vyhrabal, že to má mít nějakou
pointu, je to docela dost evidentně backstory k většímu příběhu a pokud
tam ta pointa je, tak nemáš šanci jí pochytit bez něho.
|
Lol
Astrak - 11. 8. 2011 14:50
Teď jsem se odhodlal k přečtení toho tvého výtvoru… To je až
k neuvěření, jak si lze udělat dle takového krátkého psaní poměrně
přesný obrázek o jeho autorovi.
|
To Ratman
Acidburn - 11. 8. 2011 20:16
Víte co, přečtěte si ještě jednou mou recenzi, třeba vám to dojde.
Nehodlám vás tady unavovat výčtem mangy nebo anime, kterou jsem přečetl
nebo shlédl, ale buďte si jistý, že o tom „něco málo“ vím, jinak
bych se ani neodvážil psát recenze. V momentě, kdy autoři pojmenují svůj
výtvor „Preach“, autorský tým jako „Pleach tým“, tak při masové
oblibě, jaké se „Bleach“ těší (bohužel, ale co už) nemůžou
počítat s tím, že si to nějaký čtenář nepropojí. Při počtu děcek,
pro která je nebo jistou dobu byl „Bleach“ něco jako svatý grál anime,
na který nedali dopustit (podobně jako Naruto), s možnou desinterpretací
autoři počítat mohli a měli (stačí se podívat na návštěvníky
Animefestu nebo Advíku). Až nějaký svůj příští výtvor pojmenují
třeba „Narulo“ a strčí ho do manga sborníku, budou se divit, že
čtenáři budou hledat souvislost s „Narutem“? Není přesně tohle projev
neznalosti vlastního publika?
V recenzi jsem uvedl, že jde o parodii nejenom na „Bleach“. Nejenom!
Mohl jsem kontaktovat autory s tím, ať mi řeknou, co konkrétně to
paroduje, co konkrétně je inspirovalo…ale proč bych to dělal? Abych mohl
všechno vykecat čtenářům už v recenzi, včetně návodu, jak který
příspěvek číst? Možná takto postupují jiní recenzenti, ale já ne.
Odkud jsem vyhrabal, že to má mít nějakou pointu? Že jsem nepoznal, že
je to backstory k něčemu většímu? I ukázka z většího díla, pokud
má mít smysl, musí mít pointu. Ne takovou, aby si z ní člověk sedl na
prdel, ale alespoň dílčí pointu ano. Jak jinak totiž chcete nalákat
čtenáře, aby si přečetli zbytek?
Pokud je to součást něčeho většího, tak to mělo být jasně označeno.
Zábavné je, že třeba Smalltalk je jasně označen jako „first
interlude“. Anémie a Benjamin mají na konci uvedeno: „pokračování
příště…“. Preach má na konci napsáno prostě konec. Konec. Šlus.
Deireáth. Nemá tam napsáno: „konec první kapitoly“, „pokračování
příště“ nebo aspoň „see you later, alligator“. Kdo by čekal, že je
to „evidentně“ backstory k něčemu většímu? Mimochodem, přesně
tohle – zařazování fragmentů z celku, které jsou k čtenáři
k ničemu – považuji za chybu, ani ne tak autorů, jako editorů. I to je
v recenzi Vějíře 3 napsáno.
Nevím, jestli vás žere, že jsem Preach ohodnotil jako průměrný
výtvor, ale bohužel pro vás podle mého názoru průměrný je. Ve sborníku
byly i lepší, i horší věci, než zrovna váš příspěvek. Pokud si
přesto myslíte, že recenzent je blbec, který neocenil genialitu tohoto
výtvoru, pak si běžte přečíst jinou recenzi Vějíře 3, nejlépe takovou,
kde autory Preache recenzent drbe za uchem. Nechápu ovšem, proč v takovém
případě plýtváte časem v této debatě, protože ode mne se nadšeného
ohlasu na Preach prostě nedočkáte. Podotýkám, že v tom není nic
osobního, protože neznám ani vás, ani autory Preache.
|
tpuché
K-0s - 12. 8. 2011 00:35
Pocitali jsme a pocitame s tim, ze si to skutecne lidi propoji, bohuzel. jde
jen o vtipnou shodu.
ze si to ale propoji i lidi(a dokonce recenzenti), kteri si to prectou a
narazku na Bleach nenajdou, a dokonce i kdyz se mnohokrat v komiksu zopakuje
slovo „plevel“ zustanou presvedceni, ze jde o jakousi parodii Bleache, jsem
necekal ani ja.
to, ze je to nepovedene uz vime, taky. ze je tam spousta chyb, ktere nevidi
ani recenzenti, a libi se to nakonec jen par nasim pratel je holy fakt, ktery me
znepokojuje a provazi ve dne v noci…
cheers
|
to K-0s
daji - 12. 8. 2011 09:18
myslim ze ucelom recenzie Vas posunut k tomu aby ste sa zlepsovali, nie aby
ste sa zatrpkli a nepokracovali vo svojej praci. Verim tomu ze Vas vytvor
v Zazvore nie je Vasim osobnym maximom a vzhladom na to ze ste zacinajuci
autormi, tak o tom velmi silne pochybujem (ze by to bolo Vase maximum). Proste
urobte vsetko pre to aby ste nabuduce vysoko postavenu latku preskocili ;). Ono
zalezi urcite napriklad na tom, ake techniky pri kresbe pouzijete (co ste
pouzivali? normalne sa kresli tusom pomocou toho tenuckeho pera na mangu a potom
sken do pocitaca, pripadne pomocou tabletu priamo do pocitaca). Ale zaroven, ako
pisal niekto vyssie, styl kresby a pribeh je zalezitostou osobnej chuti ale to
je na dlhe lakte momentalne :).
|
daji - 12. 8. 2011 09:28
jezisi ja som Vul, zase Zazvor. VEJIR!!!
|
@ daji
DanQ - 12. 8. 2011 11:54
Zdravím.
Také netuším, zda je zdejší diskuze tím nejlepším místem, ale zase
na druhou stranu – pochvala potěší kdekoliv~_^. Jinak mými partnery ve
zločinu jsou shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) se kterým se dělím
o redakční práce, a Trill, který na celý projekt shání finance po všech
čertech. Také doufáme, že další Vějíř vyjde, byť situace je stále
obtížnější, a jak již shinji naznačil, asi už nebude toliko rozsáhlý,
každopádně stále věříme, že naše činnost má smysl.
k té poznámce ohledně stínování – ano, normální sériově
vydávané mangy často volí plné stínování jen u titulky, ale v japonsku
je to dáno tím, že je to celý komerční průmysl, který má své metody
výroby. K tomuto stavu máme v čechách hoooodně daleko i na poli domácí
komiksové ligy, natož u poloundegroundového sborníku české mangy ~_^.
Autorům styl a techniky stínování nikterak nepředepisujeme – snad krom
toho, že to musí být černobílé.
a s tím ZÁZVOREM – mohu se zeptat, zda má ta záměna zázvor/vějíř
nějaký hlubší smysl či osobní důvod? (jsem jen zvědavý, zázvor
jakožto pochutinu mám rád ~_^)
|
to DanQ
Ruchie - 12. 8. 2011 12:08
k té záměně Zázvor/Vějíř bych měla myslím co říct :-D Daji je
můj manžel a tak je často ode mě a od Sykyho bombardován neoficiálním
názvem našeho příspěvku (čili Zázvorem)… a tak není divu, že mu to
občas ujede :-D
|
@ Ruchie
DanQ - 12. 8. 2011 12:19
Ach tak… tušil jsem, odkud vítr vane, ale raději se zeptám ~_^.
BTW: zajímavost čistě pro pobavení – když jsem ještě před prvním
sborníkem hledali nějaký vhodný název (kterýmžto je dnes Vějíř), tak
jeden z návrhů byl „Manga Kompot“ ^_^
|
Preach a koncepce
shinji (jinej nez ten z druheho prispevku) - 12. 8. 2011 13:12
Acidburn: Páni, to jste se rozepsal. Nicméně bych spíše doporučil
taktiku „Don't feed the trolls.“ Váš postoj byl zřejmý už ze samotné
recenze.
Dovolím si ještě malé vysvětlení či obhajobu naší práce coby
editorů. Vějíř není výběrem toho nejlepšího z české mangy, a ani to
tak neprezentujeme. Naše koncepce je pokrýt celou šíři toho, co se u nás
dělá. Jednak je to dáno tím, že na to, abychom mohli provést seriozní
výběr něčím zajímavých prací je u nás stále ještě málo tvůrců.
Za druhé nás baví různé věci, i když jsou tematicky a stylově daleko od
sebe. Máme rádi jak undergroundový komiks, tak dobře udělanou žánrovku.
Čili koncepce sborníku je tvořena jak nutností tak i záměrem.
Je samozřejmě otázka, zda-li je takový sborník zajímavý i pro
čtenáře, obzvláště ve srovnání s ostatními – profesionálními –
komiksy na trhu. To je zcela relevantní otázka, kterou jste již v recenzi
zodpověděl. Jen bych podotknul, že sborník stojí 149 Kč a má
320 stránek. I z toho je vidět, že se (zatím :) s profíky nechystáme
měřit. Nicméně, alespoň já jsem s valnou příspěvků spokojen (i když
samozřejmě některé se mi líbí více a jiné méně) a jsem přesvědčen,
že každý příspěvek si svého čtenáře najde.
Standard toho co přijímáme a co už ne, je dáno v současné době
především technickými parametry (musí to být srozumitelné a v kvalitě
vhodné k tisku). Ve Vějíři 3 nesplnila tyto parametry z otištěných
věcí pouze Plavba od Faqy (má tu kresbu velmi špatně vyčištěnou, bílé
plochy jsou spíš šedé než bílé, a tudíž to má mizerný kontrast).
Nicméně nám její příspěvek přišel natolik zajímavý, že jsme ho
otiskli i tak.
|
To shinji (ten jinej)
Acidburn - 12. 8. 2011 18:51
Já jsem chtěl pouze jasně sdělit svůj názor (a taky obhájit svou
recenzi), souhlasím sice s vámi v tom, že můj postoj byl zřejmý už ze
samotné recenze, no z reakcí některých čtenářů jsem nabyl dojmu, že je
potřeba na některé výhrady reagovat znovu a důrazněji.
Jinak jsem rád, že vím, jaká je koncepce Vějíře podle jeho editorů.
Co se týká Plavby, tak tam mi ten styl nevadí, i v tištěné verzi si to
zachovalo zajímavý vzhled.
Hodně štěstí při sestavování čtvrtého Vějíře.
|
upírci
Hayath - 13. 8. 2011 03:40
Hayath neměla o existenci Eeriecuties do teď ani tušení.
Jinak inspirace (z mé strany): Interview s upírem, Královna prokletých,
Řád saténových mašlí, trochu anime Tsukuyomi Moon Phase, Karin, Hellsing +
milion dalších věcí (jak už to v životě bývá…
|
upírci
DanQ - 16. 8. 2011 10:21
jen malý komentář jako spoluscénarista Anémie a Benjamina:
Eerie Cuties znám, byť jsem je po první kapitole přestal číst.
A inspiraci z nich nečerpám, ani mě tohle spojení vůbec nenapadlo –
přeci jen, kdybychom z nich nějakou inspiraci čerpali, tak Anémie &
Benjamin budou vypadat spíše jako latentní lesbické porno, ne? ~_^
Jinak co se vlivu upírské mytologie týče, nedám dopustit na „originál“
od Brama Stokera, klasický folklór jest také studnice námětů, a pak,
samozřejmě, největší inspirací jsou děti (moje vlastní, ale nejen oni).
Tedy, né že by mi pili krev ^_^.
|
upírci
Acidburn - 17. 8. 2011 16:01
Eericuties nejsou latentní lesbické porno, ačkoli to tak z některých
scén může vypadat (a ano, určitě se v něm nějaká lesba vyskytuje). Ptal
jsem se proto, že mi vzhled některých postav Eericuties připomněl.
Nicméně, dočkají se čtenáři dalších stripů s roztomilými
upírky?
|
upírci
DanQ - 19. 8. 2011 13:16
No, dalších stripů s roztomilými upírky by se čtenáři dočkat měli,
máme několik scénářů v záloze, teď už jen držet palce Hayath, aby je
stihla nakreslit.
A prozradím: když to klapne, tak nové dva díly budou v Playbišíku na
Akiconu ~_^
|
Anémie a Benjamin
DanQ - 29. 11. 2011 11:35
|
Vějíř 2012
DanQ - 29. 11. 2011 11:46
|
|
|