| |
Knižní recenze
22.1.2012 | Článek si četlo 1649 čtenářů |
Visio in Extremis - Žamboch Miroslav
Miroslav Žamboch zcela přesně ví, jaký typ literatury vyžadují jeho čtenáři, a proto napsal Visio in Extremis. Kniha by mohla sloužit jako učebnicový model příběhu, který je v současné době in. Na její popis by stačila jediná věta, a každý hned bude vědět, co najde uvnitř: upíří akčňák. Tečka, víc snad ani není třeba říkat.
Na jednu stranu můžeme brát Žambochovu novinku jako čistě vypočítavý
krok, aby si zajistil prodej své knihy, na druhou to ale může být prostě
autorova exkurze do tohoto již značně otřepaného žánru. Upírský
rybníček je už natolik přesycený rybami, že v něm pomalu není
k hnutí, a tak, aby to bylo čitelné, každý z autorů posunuje svého
upíra jiným směrem a dává mu jiné nepřátele. Postupem času se však
i tyto upgrady stávají klišé a přestávají bavit.
Miroslav Žamboch do příběhu zasadil více méně „klasické upíry“.
Pijí krev, aby přežili, žijí v klanech a jednotlivé frakce se
přinejlepším nemají rády. Existují i tací, kteří do klanů nezapadají
a žijí si na vlastní pěst. Kdo by to byl řekl, ale přesně takovýhle
samotář je i hlavní hrdina. Aby se čtenáři přiblížil víc, tak žije
v Praze.
Žamboch je ovšem tak dobrý spisovatel, že z upírského klišé dokázal
vykřesat velmi čtivý, a hlavně poutavý román. Z předchozího výčtu je
jasné, že v případě vytváření svých kulis nehýřil fantazií, ale po
dočtení knihy bude jasné, že ani nemusel. Autor vzal veškeré atributy a
rozehrál s nimi velmi napínavý příběh na nejvyšší úrovni.
Učebnicově buduje atmosféru a v jenom kuse žene děj kupředu. Jako
zkušený řemeslník postupně odhaluje zápletku, ale čtenáře příliš
nenechává, aby mu nahlédl do karet a tušil něco dopředu.
Žamboch je v tomto ohledu velmi skoupý na informace, a tak čtenář
dlouho nebude mít ponětí, proč po něm jdou ti zlí a ozbrojení chlápci.
Původní motivaci postavy přežít, na jejíž, jen velmi omezené, možnosti
narazilo mnoho autorů, autor zkušeně a plynule promění do chuti přežít
v globálním měřítku. Na první pohled stejné, ale není tomu tak.
S touto motivací totiž přichází autorova vize, že moderní technika
dokáže upírům sekundovat. Žamboch stvořil sice velmi mocné, silné a
rychlé upíry, kteří ale nejsou vládci světa a ani o tom neuvažují
(někteří). Několikrát v dialozích zazní, že upíři jsou lovci a svou
kořist pronásledují, ale sami si uvědomují, že jejich přežití závisí
na anonymitě. Krom toho kvůli své dlouhověkosti mají zejména ti prastaří
problém s moderní technologií. Z děje to vyplývá zcela přirozeně –
hlavní hrdina se potýká s počítačem, čte záplavy spamů a podobně.
Tím se autorovi upíři stali víc civilní a zároveň se přiblížili
původní ideji upírů jako takových.
Hlavní hrdina, aby to bylo trochu zajímavější a on tak vypadal
hodnější, své oběti nezabíjí a pije zásadně z žen po sexu. Opět se
tak dostáváme k otázce, zda tím autor nepodlehl moderním trendů, ale při
bližším pohledu zjistíme, že nikoliv, a zcela logicky to dává smysl.
Čtenářky budou pravděpodobně rozhořčené, protože hlavní hrdina je
skutečně modelový příklad chlapa, který myslí jen na dvě věci – sex
a jídlo. V jeho případě to je totéž. Krom toho miluje motorky a japonské
meče. V každém upírském příběhu musí být japonský meč a hlavní
hrdina s ním musí alespoň jednou někoho seknout. V případě Visia in
Extremis to je snad jediný prohřešek vůči přirozenosti příběhu,
protože není jasné, jak se mohl ryze evropský upír naučit šermovat
s japonskými variantami chladných zbraní. Budiž.
Autor sám buď aktivně šermuje, nebo musel dlouho studovat pohyby
šermířů, protože jeho bojové scény by se daly pospat jako odborný
výklad souboje. V akčních scénách se nevynechá nic. Natočení
zápěstí, postavení nohou, pohyby ramen, prostě nic. S trochou nadsázky by
se daleko říci, že v knize se nachází příručka, jak šermovat. Přitom
to není žádný Sapkowski a jeho parády a další vymyšlené šermířské
termíny, ale vcelku uvěřitelné kreace. Přílišná odbornost a popisnost
soubojů ale akci brzdí. Zejména v úvodu, kdy čtenář nebude zvyklý na
až tak podrobnou sondu do bojové scény.
Žamboch má úžasný talent postupně proměňovat postavu tak, aby to
čtenář poznal až za hodně dlouho. Zároveň se vyvaroval velkolepým
vysvětlovacím momentům, ale nechává z velké části veškerou
zodpovědnost za pochopení příběhu na čtenáři. Příběh není složitý,
ale přesto odvyprávěný s velkou řemeslnou zručností, takže napětí
vydrží až do úplného konce knihy.
Přímo se nabízí srovnání s Jiřím Kulhánkem a jeho Nočním
klubem. Obě knihy jsou si skutečně velmi podobné, ale přesto má
Žamboch tak osobitý styl psaní, že podobnosti mezi oběma knihami lze hledat
na mnoha místech, ale přesto díla nejsou stejná a naopak jasně
odlišitelná.
Po prvních přečtených stránkách se automaticky nabídne odsouzení
knihy jako moderní klišé škvár, ale něco donutí číst dál, aby se
čtenář pročetl k pochopení, že sice ano, Žamboch napsal knihu
o upírech, ale udělal to tak osobitě a řemeslně kvalitně, že to je
zábavné, čtivé a dobré. Autor prostě vzal všechno, co má čtenář rád:
alkohol, divoké přestřelky, japonské meče, Prahu, sex, šermování a
upíry (vyjmenováno v abecedním pořadí) a upekl román. Pobaví se u něj
zejména pánové a jakýkoliv začátečník i pokročilý čtenář upíří
i jiné fantastiky.
Mathias Majer je zkušený příslušník svého druhu, samotář, který
dokáže skrytě přežívat v lidské společnosti. Země bývalé Koruny
české jsou už po staletí jeho loveckým teritoriem, kde mu krásné ženy
rády a ochotně poskytují, co potřebuje k životu. Stojí mimo hierarchii
svého druhu, mimo klany, mimo války velmistrů. V jediném okamžiku se ale
všechno změní – stává se z něj cíl číslo jedna, štvaná zvěř.
Z neznámého důvodu je zatažen do podivného sporu mezi tajemnou
velmistryní Messalinou a vůdcem jednoho z nejsilnějších klanů. Utíkat
před nájemnými zabijáky a zkorumpovanými komandy speciálních jednotek
nemůže věčně. A přestože se celý svůj dlouhý život spoléhal jen na
sebe, tentokrát sám nemá šanci. Zachránit ho mohou jen odpovědi na
správně položené otázky. Aby našel otázky a posléze i odpovědi, musí
se spolehnout a vydat do rukou těch, které dosud považoval za svou
kořist – musí požádat o pomoc obyčejné lidi. Tajemství se táhne do
minulosti hlubší, než si na počátku dokázal představit, a hrozba, kterou
vynáší na povrch, přináší zkázu pro všechny. (anotace)
- Visio in Extremis
- Autor: Miroslav Žamboch
- Forma: paperback
- Počet stran: 296
- Cena: 299 Kč
- Vydal: Triton, 2011
Lukáš Vaníček (redaktor)
lukas.vanicek@fantasyplanet.cz
Četli jste tuto knihu? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a
napsat k ní komentář!
Související knihy
finka
Anonym - 22. 1. 08:18
Kniha pro muže, které musí zákonitě uspokojit.
Pro mě je pan Žamboch Mistr popisník. Nikde jsem se nesetkala s tak
detailními popisy bojových akcí. Mám akční scény ráda. Kupodivu autor
říkal, že žádný sport nedělá…těžko tomu uvěřit :-))
|
Zklamání
Schramm - 22. 1. 09:55
Pro mě osobně se jedná o zklamání a dosud nejslabší autorovu knihu,
co jsem četl. Podobnost s Kulhánkem (už jen stran námětu) je pro mě už
přílišná a nebyl jsem s to na to při čtení přestat myslet. Autor si tu
podle mého názoru posloužil takzvaně medvědí službou. Kniha navíc
nedisponuje zbraní Kulhánkových hlášek. Obecně jsem měl problém se do
Visia začíst a rozhodně nelze říct, že bych ho přečetl jedním dechem.
Ano, kniha je řemeslně dobrá, ale pro mě to bylo ve výsledku málo. Visio
in extremis je pro mě proto titulem na jedno přečtení. Schválně jsem si
poté znovu přečetl Líheň, která je obecně chápána jako pocta Jiřímu
Kulhánkovi, pardon, Rulhánkovi :) a bavil jsem se nesrovnatelně více.
Každý autor si bezpochyby někdy vybere slabší chvilku a Miroslavu
Žambochovi se to podařilo po mém soudu nyní. Přesto, kdo má fanatickou
slabost pro krvesaje jako takové, tolik jako já asi zklamán nebude.
|
Takhle nějak si představuju výbornou recenzi
Mantelar - 22. 1. 18:32
Za á, recenzent už předem není knihou ani nadšený ani znechucený
(řekl někdo „Kladivonoš“?).
Za bé, zůstane nad věcí celou dobu recenze a přemýšlí o tom, co
četl.
Za cé, má alespoň něco načteno podobných knih a dokáže jednak zařadit
mezi ostatní, jednak srovnávat.
Za dé, po přečtení recenze si dokážu přesně představit, co od knihy
dostanu a co ne, když ji otevřu, a to aniž by recenzent jakkoliv
prozradil děj.
Recenzenství sice nerozumím, ale tady si nemůžu pomoct a tleskám.
|
schramm
tony - 23. 1. 04:08
no,já jsem nejdřív přečetl Vyhlídku na věčnost a hned pak Visio in
extremis a Žamboch u mne vyhrál na celé čáře
|
MichaelS - 23. 1. 15:46
U Vyhlídky jsem se občas bavil, a málokdy nudil, tady se většinou nudil
a skoro nikdy nebavil … a to mám Žambocha načteného komplet. I když je
pravda, že oproti Hitmanovi je Visio pecka;-)))) … ale vždycky se musím
podívat na obálku, abych uvěřil, že to napsal stejný autor jako třeba
Spasitele nebo Bez slitování.
Ale co člověk, to názor … já považuji Predátory taky za blbost, a
kolik fanoušků volá po pokračování;-) … a tak to má být.
|
To tony
Schramm - 23. 1. 17:49
V tomhle souhlasím, Vyhlídka je pro mě osobně tak špatná knížka
(v kontextu Kulhánkovy tvorby a především Nočního klubu), že Visio… je
na tom přece jen o chlup lépe. Ale je se čím chlubit?
|
to schramm
tony - 23. 1. 18:29
já jsem se zkrátka u Visia hodně dobře bavil na rozdíl od
Vyhlídky,která je v porovnání s předešlou tvorbou " mistra" aspoň podle
mne kvalitativně hodně strmý pád dolů,kdežto Žamboch je přinejhorším
stále stejný…třeba Predátoři se mi taky líbili,i když pokračování
bych nemusel…
|
Lord Fox - 25. 1. 13:31
|
Koniaash - 26. 1. 00:16
Jelikož mám Žambocha rád, chtěl jsem si knihu pořídil, ale kámoš
řek, že jí dostal k vánocům a půjčí mi jí, abych nevyhazoval peníze.
Ještě že jsem ho poslechl! Přečetl jsem to a místy jsem měl neodolatelnou
touhu zakousnout se do vlastní nohy. Zápletka byla jednoduchá až
primitivní. Klišé na klišé. Některé dějové zvraty mi přišly tak za
vlasy přitažené, že jsem kroutil hlavou. Ano, jsou tu i zábavnější
momenty, ale později jsem zvláště akční pasáže přeskakoval. Moc krve,
moc olova a to bez kulhánkovského „šmrncu“. Co se mi tak jediné líbilo
byla upíří neschopnost s moderní technikou. Hlavní hrdina je kapitola sama
o sobě. Mohl by se klidně jmenovat Lišák Klišák. Sice o sobě pořád
tvrdí, že je lovec a lidi jsou „dobytek“, ale je to v podstatě
dobrosrdečná sralbotka a vy mu jeho drsňácké hlášky prostě nevěříte.
Jeho přítelkyně je jednou z nejotravnějších postav, které jsem měl tu
pochybnou čest poznat. Po dočtení jsem musel otevřít víno a Brama Stokera,
abych si zlepšil chuť. Tak jsem tu knihu sepsul a teď čekám až mě
rozcupujete hemoglobinofilové :D
PS- já už tak nenávidím katany! Prosím, pokud mě někdo z Vás bude
chtít za tento koment zabít, ČÍMKOLIV jiným prosím. Další dávku
japonského mečoklišé už ne! Prosím ne!
|
Rozporuplné pocity
DanPisa - 27. 1. 10:25
Nepatřím k pravidelným přizpivatelům, ale tentokrát se vyjádřím.
Připojuji se k zástupu těch, kteří jsou z této knihy rozčarování.
Ano zdálo by se, že je to typický MŽ – dobrý rytmus příběhu,
zajímavé nápady, nově použité prvky již stokrát vyluhované. Ale
přesto.. někde se stala chyba.
Pamatuji si, jak jsem poprvé žasl nad „Poslední bere vše“, jak mne
„Seržant“ uzemnil, „Liheň“ pohltila. Zde je pár výborných momentů,
pár dobrých, ale zbytek je prostě sráží. Přitom by stačilo rozvinout
boční linie, které jsou mnohde naznačeny a pak nepokračují. Příběh by
se dostal úplně jinam. Přesně opačný případ než svého času bylo
Stroncium:-)))
Nechápejte mne špatně, není to špatná kniha. Kdyby to napsal kdokoli jiný
než MŽ, napíšu " Jo, fajn novinka, konečně někdo další. Časem se
vypíše, popř. to budou dobré jednohubky". U něho mám ale jiná
očekávání a nároky. Když vezmu do ruky Tinu Salo od PN nebo JFK, vím, co
mám čekat. Sérii psanou s ohledem na prodejnost a v rámci toho se bavím.
Když vezmu do ruky knížku MŽ, nečekám stejnou úroveň a cítím
zklamání. Vím, že má na víc.
Snad to není začátek trendu.
|
Koniaash - díky!
Střelec - 27. 1. 11:29
Ušetřil jsi mi prachy na něco lepšího.
MŽ vlastní (nebo alespoň jeden čas vlastnil) „japonské mečoklišé“ +
pár dalších kousků. To vysvětluje příslušné pasáže textu.
DanPisa – to není začátek trendu, to je několik let setrvalý stav. Je
to důsledek vlivu jedné (dost hlasité) části konzumentů, kteří jsou
spokojení se stávajícím stavem a nenutí autora k dalšímu zvyšování
kvality. Systematické mazání medu kolem huby je ideální způsob, jak
„zabít“ i slušného autora.
|
To Střelec
Anonym - 27. 1. 13:52
já také vlastním šavli a nechlubím se tím (vlastně teď trochu jo) :D
ale katany už jsou všude. Filmy, hry, knihy… Chápu, jde o krásný
příklad lidské práce a vynalézavosti, zbraň takřka dokonale uspůsobenou
ke svému účelu, ale… Je tu to ale… Všeho moc škodí. Patejl měl aspoň
řemdih :D
|
Koniaash - 27. 1. 13:54
Ps- ten příspěvek výše je můj, aby se neřeklo že se schovávám za
anonyma :D
|
To Střelec
Schramm - 27. 1. 16:11
V tom hodnocení vlivu vazby autor – čtenář máš myslím setsakra
pravdu. Mě v tom utvrdilo přijetí a diskuse nad Vyhlídkou na věčnost. Tam
je ta skupina, které stačí ten kdysi navařený naředěný guláš, opravdu
silná. Nechci, aby to vyznělo, že někomu upírám právo na názor a svůj
stavím jako jediný možný, ale když zjevně chybí schopnost kritické
refexe a namísto toho nastupuje kult osobnosti, je to škoda.
|
To Schramm
Koniaash - 27. 1. 17:16
Hele Vyhlídka na věčnost je sice stokrát navařenej guláš, ale stále
chutnej, dost ostrej a navíc takovej gulášek nezklame- navíc s gulášem si
musel dát kuchař práci :D Visio in Extremis mi spíš připomíná rozmoklou
bagetu od benzíny- koupí si to leckdo, ale stojí ta gumová houska, pár
koleček salámu a seschlého salátu, kterému nepomůže ani dresing a známá
značka, za ty peníze?
|
To Koniaash
Schramm - 27. 1. 17:47
Tady se neshodneme. Pro mě je Vyhlídky Kulhánkova nejhorší kniha.
Stroncium mě nebavilo, ale zase jsem dával body za pokus vykročit jiným
směrem. Když se budeme bavit dál o gastronomii, Kulhánek uvařil už dost
zvětralej guláš, který má sice sem tam šmak, ale ne výsledku se ta chuť
na jazyku dlouho neudrží. Osobně dávám přednost menu od mistra
šéfkuchaře Kopřivy: to je skutečně pikantní kousek s nešizenými fláky
masa :) Ale je fakt, že na Vyhlídku mám aspoň silný názor, ač negativní.
To Visio mnou prošlo v podstatě jen tak, bez větší chuti, i zápachu. Ta
bageta z benzínky je možná moc příkrá, já bych v tom viděl takovou tu
hnědou namixovanou šlichtu. Člověk se nají, ale to je asi tak
všechno :)
|
MichaelS - 27. 1. 22:24
Ta zpětná vazba bohužel funguje i Kulhánka, a to, bohužel pro mě,
silně, protože Stroncium bylo nejen jiné, ale navíc mě i dost bavilo a
při každém dalším přečtení baví víc a víc … možná právě proto,
že mám pocit, že Kulhánek tlačil na pilu schválně a vyloženě si z toho
dělal p…l, a to mě, prostou duši i mysl;-), jednoduše baví. Ale ona ta
Vyhlídka taky není až tak úplně marná, možná i proto, že jsem asi
jedný, kdo má upřímnou radost ze způsobu, jakým se K vyrovnal
s většinou osazenstva Nočního klubu…jen to chtělo být
důslednější;-)))
|
To MichaelS
Schramm - 27. 1. 23:51
Souhlasím. Zabít Karolínu by bylo bývalo milosrdnější než z ní
udělat blonďatou pindulínu :)
|
železo na conech
Střelec - 30. 1. 06:29
Koniaash – MŽ to svý železářství předváděl kdysi na conech, mě
si s mou sbírkou někteří autoři dokonce na předváděčky najímali.
Autor prostě popisuje to, co zná a možná i umí.
Taky jsem měl šavli – skončila jako bolestný u chlapa, kterýmu jsem
s ní načal palec. Byl vyslán do boje s dekorací od Denixu – ta sice
měla dobrou čepel, ale koš byl bohužel jen z eloxovaný
angličákoviny…
|
železo
Koniaash - 30. 1. 11:27
já hrdě vlastním R-U jízdní šavli vz. 1869. Moc hezká věc.
A určitě stylovější než přiblblá katana :D
to MichaelS+Schramm- náhodou Vyhlídka nebyla zas TAK špatná… Karolína
byla na pěst už v NK. A co se týče Kulhánkovy tvorby na Divočáky nemá
nic. Až na ten ( kulhánkovsky ) odfláklej konec
|
MichaelS - 30. 1. 19:12
A tak já na Vyhlídku zas až tak nenadávám, Patejl to sice není, ale
číst se to dalo v poklidu, a místy se mi to fakt hodně líbilo … i když
jsem furt doufal, že se hlavní hrdina vykašle na tu zubatou blbku a bude se
věnovat se těm třem „námořnicím“, a ono bohužel prd;-))).
|
hyenik - 1. 3. 16:54
prave jsem docetl a je to klasicky MŽ, synonymum komercni literatury. Cte se
to dobre, nikde nic moc nedrhne (detaily jako napr. ze technicky megamozek
šnycl by zapoměl vymazat úpravy ve wordu, nepocitam). Ono ani není příliš
žádoucí drtit neustále nějakou hodnotnou literaturu, občas je dobré si
jenom tak zarelaxovat a to pro mě MŽ splnuje dokonale.
Proc by namakany upir nemohl pouzivat jednu z nejdokonalejsich chladnych zbrani
vsech dob? Spis bych se divil, kdyby je nasi mili upiri nepouzivali. A ze je to
klise? No tak popravde upiri jsou klise 10× horsi :)
Piha na krase jsou pro me dve veci.
1) MŽ umi jenom jednu hlavni postavu, at se jmenuje jakkoli, a je urputne
popisovana jakkoli, tak je to proste jenom jeden stejny chlapak bez bazne a
hany, ktery „prdi“ na vsechny a pritom by se pak pro ne pretrhl (no jo
Geralt je taky takovy :) kdyby se nahodne promichaly v knihach jmena, tak by si
to toho malokdo vsiml.
2) „Wieveghovska“ obscese ve vymysleni netradicnich jmen. Obcas uz je to
fakt iritujici vsichni ti Kvídové, Mathiasové nebo teď český novinář
Derviš.
Ale další knižku si přečtu zas ;)
|
|
|