Hobit – Šmakova dračí poušť

Heja-hou, heja-hou, trpaslíci k hoře jdou, s nimi Gandalf, jasná páka, nezapomeň na Bilbáka. Že dva filmy, to je málo? Dej tři, studio se smálo. Knížka útlá, příběh tutlá, na tři filmy nestačí! A co teď s tím, hadači? Peter Jackson, ten to ví, fan je z toho hotový. Peníze z okna vyletí – knížka že byla pro děti?!

movies-the-hobbit-desolation-of-smaug-poster

Infantilnosti stranou, nový píár snímek na Nový Zéland je venku a s ním spousta nadšení, zvířátek, podměrečných, ale statných mužů, jedna přerostlá ještěrka a Martin Freeman, který předvádí koncert o jedné osobě. Nakolik má tohle všechno ale divák zapotřebí?

Inu, velmi anebo velmi málo. Pro fanoušky se nový Hobit pravděpodobně stane kultem, který si může stoupnout vedle svých starších, pochmurnějších bratří, a ani se moc nečervenat – jako rostoucí puberťák, když ho na fotce šoupnou vedle dospělých. Nedosahuje jejich kvality, je plný příslibů, které sice tak trochu vyznívají do ztracena, ale je pořád natolik dítětem, aby se nemusel brát úplně vážně. Samostatně však fungovat nemůže, postrádá totiž, coby dítko prostřední, začátek i konec. Několikrát spěje ke klimaxu a divák už-už doufá, že mu v hlavě zazní ekvivalent pověstného „uprostřed sloupořadých sálů“ vzbuzující posvátnou úctu jako kdysi, ale nakonec kýženou hranici nikdy nepřekročí, jen jaksi přešlapuje před ní.

Nelze říct, že by se poučil z vad svého předchůdce, protože filmy byly točeny naráz, ale obsahuje alespoň méně „humorných vylomenin“, při nichž tříleté dítě nadšeně vříská a z nichž (nejen) tolkienofilovi cuká v oku. Žádní geneticky vyšlechtění králíci ani hnědý zhulený dědek, který když má odvést pozornost, jezdí kolem v soustředných kruzích, se nekonají. Dobrá, konají, ale toliko v míře nezávadné – přidaná látka tentokrát nepřekypuje do očí bijícími zhovadilostmi, ale je překvapivě milá a padnoucí. Výlet do Dol Gulduru byl očekávaný, protože Gandalf by jinak neměl co na práci, méně už výskyt Legolase nebo zcela uměle vytvořeného charakteru zrzavé elfky Tauriel na Thranduilově dvoře. Ale nechť – ona je krásná a on je přece jen jeho syn. A oba dohromady také pravděpodobně tvoří základ celé útočné síly Temného hvozdu, protože film vás naučí, že tomuto dynamickému duu se do cesty postavit nemůže jednoduše nic. Včetně draka, ale na to nedojde čistě proto, že je nikdo dostatečně slušně nepoprosí.

Šmak sám si po všech stránkách zaslouží přízvisko Velkolepý – je skutečně tím největším dračím fešákem, jakého jste kdy měli tu šanci vidět. Zapomeňte na Dračí srdce, protože Draco je v poměru k velkému rudému hadu asi jako čivava k rotvajlerovi – jedno kousnutí a šmytec. Jen díky němu a hřímajícímu Benedictu Cumberbatchovi není více než půlhodinová taškařice v Ereboru pouze nastavovaná nuda.

Film si dokonce udrží slušné tempo takřka po celou dobu, s jedním účelným zpomalením při bloudění v Temném hvozdu a jedním neúčelným, vyčerpávajícím pobytem v Esgarothu, který je prakticky celý jen úlitbou Bardovi, aby Luke „mladší Orlando Bloom“ Evans měl co hrát a divák se dozvěděl, že v tomto filmu hraje i Stephen Fry. Jeho poskok Ryan Gage měl nejspíš připomínat Grímu Červivce, ale bystrému divákovi se mnohem spíše vybaví Edmund z první sezóny Černé zmije. Akorát ty dlouhé černé fusekle mu chybí.

Trpaslíci pořád jdou v řadě za sebou, ale působí už méně jako dezorganizovaná banda prvňáků na školním výletě. I kvůli tomu, že se další z nich alespoň trochu vyprofiluje. Chovám hřejivou naději, že v posledním dílu už je bude možno rozlišit i jinak než na základě fyzického vzhledu coby ten tlustej, ten starej, případně ten s ofinou jako Jitka Molavcová.

Bilbo nicméně, jak už jsem řekl na začátku, celé skupině nízkého vzrůstu zcela kraluje. Až dětské okouzlení, které vyzařuje a kterým místy nahrazuje skutečnou atmosféru, střídající povahu lehkého neurotika a skutečnější emoce, než nekonečné epické civění do dáli (v němž je přeborníkem zejména Richard Armitage), ho činí přesně takovým hrdinou proti své vůli, v jakého jste se odvážili jen doufat. Není snad nutno zdůrazňovat, že v celém filmu se mu hereckým podáním přibližují pouze Ian McKellen a (pro mě) překvapivě Lee Pace, jehož chladný král věčných síní Thranduil je možná nejzajímavější elfí postavou, jakou jste ve Středozemi zatím mohli vidět.

Zde je třeba znovu naťuknout Evangeline Lilly neboli Tauriel neboli Kate ze Ztracených. Nesouhlasím s tvrzeními, že její postava je nadbytečná – naopak, je velice potřebná, protože jinak dominantně maskulinní příběh silnou ženskou postavu postrádá. A že Tolkien v originále jede podle foglarovského schématu „správní kluci s sebou holky na dobrodružství netahají“, jde stranou. Její nástup je naopak o mnoho přirozenější, než podivně ambivalentní Arwen, která si sice sama pro Aragorna dojede a má dokonce i šavli, ale po zbytek trilogie už se jenom melancholicky povaluje na sofa, a její chování ženštější. Z hlediska postavy v pořádku, z hlediska kanonického pojetí elfů jako odtažitých, v podstatě studených šmejdů (Haldir budiž čestná výjimka) už moc ne, ale věřte, že budete schopni jí to odpustit. Je tam jediná, važme si jí.

V celkovém důsledku je nový Hobit svižnější, než jeho předchůdce, není tak dětinský a najde se v něm dokonce i trochu citů. Je pohlcující, nikoliv dechberoucí, zábavný a místy sebeironický, ale ne tak, aby šaškoval, disponuje pohádkově přepálenou akcí a je v něm kolosální dra. A tohle všechno říká člověk, co nemá Tolkienovy adaptace úplně rád. Vážně jste od prostředního dílu „trilogie“ chtěli víc?

(A pokud jste náhodou dočetli až sem, protože čekáte, až vám konečně řeknu, čím bude tento snímek pro běžné, Tolkienem jen zběžně políbené obecenstvo, konstatuji, že je to divné a tážu se – jakým zázrakem jste se dostali na tento server? Nicméně, rád odpovím – bude něčím, čemu zase nebudete rozumět.)

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

16 komentářů

  1. S recencí souhlasím, avšak….
    Martin Kužel napsal výborný text, se kterým si dovolím souhlasit, ano druhý Hobit je nastavovaná kaše, která má však spád, gradující děj, scény, kde divákovi chybí pouze ovladač konzole při nějaké akční arkádě. Ale stále se nemou zbavit dojmu, že neviděl posledních třicet minut filmu.

    Jsem člověk smířlivý. Pouštím důchodce sednout v autobuse a vždy jsem obhajoval filmové zpracování Pána prstenů a první díl Hobita. To se dnes změnilo.

    Od závěrečné scény jsem se perverzním způsobem nemohl odtrhnout. Celou dobu jsem měl chuť křičet na celé kino: “To snad není pravda!” Avšak hlas se mi ztrácel v hrdle. Tak brutální znásilnění Tolkienova díla, zákonů fyzicky a prosté logiky děje jsem neviděl ani v remaku Total Recall.
    Tak ohavnou, Božím zákonům orporující a nakonec ZCELA ZBYTEČNOU scénu jsem dosud neviděl. Najednou mi přišlo, že mě celou dobu Jackson všemi drobnými úpravami a dolepky do děje Hobita varuje a posílá mi vzkazy: pozor, bude to strašné, nekoukej se, utíkej. Já jej neposlechl, přílepky se mi líbily a byl jsem schopen je akceptovat (i Tauriel, která je skutečně živější a akčnější, než jakákoliv jiná žena ve Středozemi), ale co se dělo pak…. Kdyby Jacskon do titulků dopsal: Varoval jsem tě, neposlouchal si, pokýval bych smutně hlavou.

    SPOILER
    Od okamžiku, kdy do Osamělé hory vtrhli všichni trpaslíci, šel celý film do hlubokých sraček bez pardonu. Byloto znásilnění osmi černochy do análu bez vazelíny, trhání živého tuleňátka na drobné kousíčky, aby nakonec Jackson prohlásil: to nic nebylo, děj se vrací do normálu.
    Doufám, že tento film vyjde i ve zkrácené verzi, kde tato zhovadilost nebude. Pak to bude hrdý pokračovatel Hobita a ne Tolkien s análním rozvěračem naplno zavedeným v řiti. 🙁

  2. Shadowulf
    Nevím, jestli sis toho všiml, ale Hobit je fantasy. Chápeš, ne? Fantasy – elfové, trpaslíci, atd. Takže je docela nesmysl nadávat na nedodržování zákonů fyziky a logiky. Neřeknu, kdyby to byla sci-fi, tak ok. Ale tady mi to fakt přijde jako docela nesmysl. Jackson si rád hraje a ve scénách s drakem se prostě skvěle vyblbnul…

  3. Ad Erebor
    Shadowulf: JO 😀 Celý ty roky čekám na pořádně ryzí koment a teď je konečně tady… Hele, víš co, už na začátku, když oznámili, že z jedný nikterak tlustý knížky vzniknou tři celovečeráky (a že tři hodiny už večer fakt zabijou), každej aspoň průměrně inteligentní fanda tušil, že tam bude tuna horseshitu – a jo, je. Osobně mě Erebor zas tolik nenasral, to z králíků z minula jsem málem šel zapálit kinosál. Holt se tam drobátko honěj s drakem a Thorin je azbestovej, neuděláš nic 🙂

  4. a právě proto jsem se pánové do kina nehnal. První díl jsem viděl v kině snad druhý den po premiéře a dostal jsem to co jsem tušil, že dostanu. Teďka klidně počkám pár měsíců až si to budu moct pustit na počítači. V hodně blbých místech pozastavím, vybliju se, vydáchám to a pokračuju dál. Jinak recenze je to pěkná.

  5. Martine Stručkovský: Nebyl to právě Tolkien, který řekl, že aby fantasy byla uvěřitelná, musí se podobat realitě (viz azbestový Thorin), nota bene to v Jacskonově podání vypadá, že celý Erebor …..SPOIL……. byl trpaslíiky udělaný k tomu, aby nakonec utavili tu sochu. Načež drak zamával křidýlkama a ty zjišťuješ, že celá ta hoňka s dráčkem šmáčkem byla úplně nanic, a že kdyby si na začátku usnul a na konci se produdbil, pro děj to nebude mít žádný vliv. To mě na tom dráždí nejvíc.

  6. Já nevím co se divíte, ale trpaslíci jsou tesani z kamene, proto ten azbest 🙂 Jinak pan Shadowulf to bere nějak moc vážně, sám jsem velký fanda Tolkienova díla a z tvého komentáře to vypadá, jako by Peter Hobita zneuctil což není pravda. Jo všichni ví, že některé scény jsou natahovaná kaše, ale já osobně jsem rád za každou minutku ve Středozemi.

  7. Já osobně bych raději viděl jeden tříhodinový kvalitní snímek, než tři nedobré tříhodinové slátaniny.

  8. Me na tom nejvice cili, ze se o tom furt mluvi jako o Hobbitovi. Vzdyt to s nim nema prakticky nic spolecneho. Je to asi tak zfilmovany Hobbit, jako je to zname klasicke porno zfilmovanim Alenky v risi divu (taky souhlasi jmena i kostra deje). Z toho duvodu vubec nema smysl srovnavat dej trilogie s knihou.

    Tohle by se spravne melo jmenovat “Pan prstenu -3” (loni), “Pan prstenu -2” (letos), dal nemusim napovidat :-). Konec koncu, o Bilbove vyprave jsou informace i v knize LotR, kde se clovek dozvi i sirsi souvislosti, ktere ve filmu rovnez jsou, cili zacne to do sebe zapadat. Tohle se tedy ma stavet vedle serie tri filmu LotR, ve kteremzto srovnani tato nova serie prequelu ponekud propada zejmena ohledne soudrznosti deje a zakladni logiky. To, ze je neco fantasy, jeste neznamena, ze divak musi vypnout mozek. Naopak, ty nejlepsi fantasy se drzi nastavenych pravidel.

    Nejvic me na tom mrzi neco jineho. Ze zacatku jsem doufal, ze pomoci editacni funkce “Cut” z te trilogie vyrobim roztomily nekrvavy snimek pro deti v primerene delce, coz kniha Hobbit je. Ale nejde to, Jackson zmrvil vsechno vcetne puvodne roztomile sceny s obry. Konstatuji tedy, ze kniha Hobbit zustava nezfilmovana (tu zoufalou animovanou verzi radeji ignoruji) a diky Jacksonovi nejspis jeste dlouho bude, protoze novy film stejneho jmena zadne studio financovat hned tak nebude.

  9. Komiks
    Prima recenze, zasmála jsem se. Uznávám, že film bude super připadat hlavně tomu, koho baví vykřikovat: “Benedict!” kdykoli Šmak promluví. Nad vším ostatním se pak celkem snadno mávne rukou jako nad nutným křovím pro ten jeden dračí výstup. 😀 Upřímně lituji každého, kdo se na Hobita dívá bez téhle úchylky, a vnímá tak všechny logické nedostatky a elfy jako stroje na masakrování skřetů.

    V jedničce mi Martin ještě připomínal Watsona, ve dvojce už ne, ale zas mi ho tam přišlo poměrně dost málo. Je jasné, že v takovém množství hlavních postav, kde ve dvojce ještě přihodili tři elfy a jednoho Barda, jeden Hobit snadno zanikne.

    Na Jacksonovo zpracování LOTRa a Hobita se dívám hlavně proto, že jsem zvědavá, jestli se to s předlohou někde potká 🙂 Když si chci užít Tolkiena, tak nic jiného, než kniha nemá smysl, popřípadě když nemám náladu na čtení, pustím si rozhlasové zpracování BBC.

  10. Otvorte oči, prosím
    Recenzia je napísaná fajn, celkom svižne, ale nesúhlasím s tou jemnosťou kritiky. Mám rád Tolkienovo dielo a je to pre mňa kultová fantasy, aká nemá obdobu. Páčilo sa mi spracovanie Petra Jacksona, teším sa na každú minútu v Stredozemi, ale po druhom dieli Hobita musim pripustiť, ze PJ to poriadne prestrelil.

    Je rozdiel, keď sa do filmu pridá nejaký komediálny prvok ala Legolas, ktorý vyskakuje na koňa v Dvoch vežiach, sám skolí olifanta v Návratu kráľa, ale to čo predvádza PJ v tomto dieli je nechutné znásilnenie predlohy a fantasy žánru ako takého. Posnažím sa to zhrnúť, ako to cítim ja. Upozorňujem, že doteraz som celý čas obhajoval PJa a prispôsobil som sa zmenám, ktoré dal do prvej či druhej trilogie.

    SPOILERY

    Poďme teda poporiadku. Uz 5 sekunda filmu bola pre mňa nezmyslom, prečo sa v Hôrke znovu objavuje režisér v roli, ktorú mal rovnakú v Spoločenstve prsteňa nechápem. Ak mal hrať tú istú postavu ako v LOTROvi tak ľutujem tú postavu, v jednom kuse žuť mrkvu a postávať na ceste v Hôrke 60 rokov, je trápne. Predtým si PJ vedel svoj pobyt na filmovom plátne lepšie zakomponovať.

    Azog musí mať strašne rýchleho vrka, keď dokáže za jednu noc precválať zo severu na juh Temnúho hvozdu. Sakra, prečo Gandalf nedorazil na Stinovlasovi z Edorasu do Gondoru za hodinu? Blbosť ako mraky.

    Prvá zbytočná postava: Azog. Už v jednotke sa mi nepáčilo, že ostal na žive, ale v dvojke jeho úloha graduje do sračiek. Pokojne by stačilo vysvetliť že ich prenasleduje Bolg aby sa pomstil a dávalo by to všetko lepší zmysel.

    Cesta Gandalfa do neviem akých hôr k hrobkam prstenových prízrakov. Síce pekne spracované, ale aj keď je to Istari, určite by po tých vytesaných schodoch nekráčal ako primadona. Viete si niekto predstaviť, ako tam preniesli mŕtvych kráľov? Fantasy je síce fantasy, ale aj tá sa musí riadiť fyzikálnymi zákonmi. Prečo sa stretol s Radagastom práve tam a nepočkali sa dolu? Strašná scéna.

    Druhá zbytočná postava: Tauriel. Nech si hovorí kto chce čo chce, PJ túto postavu pridal len preto lebo filmu chýbal ženský element a romantický prvok. No a čo? Srať na ňu, je tam úplne zbytočná. Prečo bolo potrebné vymyslieť nefunkčný charakter? Aby sa dosiahli lepšie tržby, lebo inak by veľa nežného pohlavia na film neprišlo? A romantická zápletka? Čo má robiť v Hobitovi? To že v LOTRovi bola Arwen je úplne v pohode, lebo sa tam zvýrazňovali motivácie Aragorna, či Elronda, ale toto? Inak to musí byť strašne blbá elfka, keď sa zaľúbi do trpaslíka, ktorého musí 3x zachraňovať, inak by už dávno bol po smrti. A ta hláška, že je vyšši je totálne absurdná, nikde vo filme som nepostrehol, že by vyčnieval nad ostatních trpaslíkov. Som zvedavý ako dopadne, lebo Legolasovo uistenie, že keď sa vráti tak jeho otec jej odpustí by som nebral do slova, ten elf je pekne podlý.

    Radagast prichádza s Gandalfom do Dol Gulduru. Načo preboha by ho tam ťahal Gandalf, keby aj tak nechcel aby išiel s ním? Nemohli sa rozdeliť skôr? Somarina.

    Boj so Sauronom – tu som na pochybách, lebo scéna sa mi páčila, ale ako vieme, Gandalf tam prenikol tajne a neuväznili ho tam. Som zvedavý prečo ho Sauron nechal žiť, keď ho mal na lopatkách. Neuveriteľné, nedáva to zmysel. Len preto, aby mu jeho najväčší nepriateľ ušiel? Každý záporák by sa po víťaznom súboji zbavil svojho nepriateľa.

    Scéna pri vypustení sudov. Úbohí elfíkovia nám všetci okrem Thranduila, Legolasa a Tauriel ohluchli. Inak si neviem vysvetliť, že by ich prekvapili škreti. Ozaj, nenosili elfovia čepele, ktoré odhaľovali blízkosť škretov? Jáj, to iba Bilbo mal jediný taký meč.

    Btw. páči sa mi ako trpaslíci vošli do sudov bez zbraní, ale v keď sa na nich vrhli škreti hneď mali všetky svoje staré zbrane po ruke. Síce získali nejaké nové počas boja, ale na začiatku mali svoje. Hlavne Thorin mal svoj meč a keď im zbrane pred príchodom do Jaskýň odobrali dali im ich asi hneď naspäť. Slušnosť nado všetko, dobrí sú ti elfovia, len čo je pravda.

    Myslel som, že nočný útok škretov na Esgaroth bude vrcholom stupídnosti v tomto filme, ale bohužiaľ sa tak nestalo. Ale ešte počkajme. Som rád, že nebývam v Jazernom meste, pretože ich hliadky stoja za deravý groš. Inak po vode sa nedostanú do mesta inak ako cez colnicu, ale cez most môže prísť aj sám Sauron a nikto si ho nevšimne. Totálna blbosť. A mimochodom, Legolas a Tauriel musia byť veštci, keď vedia v ktorom dome ostali trpaslíci.

    Rozdelenie trpaslíkov. Prečo, pýtam sa prečo toto PJ urobil? Neznásilnil predlohu už dosť? Myslím, že keď chcel mať romantickú linku dala by sa vybodvať aj inak, ja neviem, napríklad keď Kili umrie pri obrane Thorina, mohla si Tauriel vypočuť, že ju miloval, ale toto? Tak samoúčelné, ľutujem že Tolkienovo dielo sa presadilo v Amerike. Tí blbí amíci totiž musia mať vo filmoch stále to isté klišé, inak do kina nepôjdu a filmárom sa neoplatí točiť filmy. Ale že to urobil PJ to je neskutočné.

    A už sa blížim k záveru. Útok trpaslíkov na draka a boj s ním by bol fajn, ale to čo sa stalo na konci, je absolútnym megaprdom blbosti, aké som kedy vo fantasy videl. Jednak Thorin plávajúci na železnom vozíku na roztavenom zlate (ten vozík by sa roztavil veľmi rýchlo) a odliatie Durinovej sochy. Ešte dobre, že to pred útokom Šmaka na Erebor prichystali trpaslíci lebo vedeli, že raz sa to zíde. ČO JE TO ZA VOLOVINU? Banda trpaslíkov bojuje s drakom a snaží sa mu ujsť, ale majú čas pripraviť odliatok veľkej sochy, ktorá zaleje draka???

    KONIEC SPOILERU

    Som strašne sklamaný z dvojky, nepáčili sa mi ani niektoré krajinné scény, ktoré nemali grády, hudba výrazne chýbala, okrem motívu Jazerného mesta som nepostrehol nič čo ma chytilo za srdce ako to bolo v prípade LOTRa, či Hobita jedničky. Plus dlhé tiché a nudné pasáže. LOTR bol aspoň uveriteľný, tam sa snažil PJ všetko zdôvodoniť prečo to a ono, tu kašle na divákov a prežíva vlastný zvrátený orgazmus.

    Teraz si každý myslí, že sa mi nič nepáčilo, ale to nie je pravda. Scéna s pavúkmi, Šmak, Jazerné mesto, či Dol Guldur boli fantasické, tak isto aj plavba na sudoch. Herecké výkony Bilba, Gandalfa a Thranduila sú perfektné ale celé to výrazne zaostáva za LOTRom a jednotkou Hobita, kde síce tiež boli somariny, ale nie v takom výraznom počte. Prepáčte, ale Jakcson ta fakt prehnal.

    Tak už konečne prestaňte všetci hovoriť o tom, že je to lepší diel ako jednotka a že sa to približuje LOTRovi. Nie je to pravda, len si mnohí nedokážeme pripustiť. Pôjdem do kina aj na trojku, ale už neverím, že to PJ ukočíruje tak, aby to zatienilo dvojku.

  11. Pomalu se stydím napsat, že se mi dvojka líbila. Budiž, hromada věcí tam byly navíc, hudba mě tentokrát moc nezaujala atd. Ale ruku na srdce: kdyby to PJ natočil přesně podle předlohy-neřvali byste někteří, že je to moc doslovné ? O tom, že podle knižní (pohádkové) předlohy by imho vznikl nanejvýš seriál Večerníčků nemluvě. Ale to je fuk, Vám (některým) se to nelíbilo, mi ano a co má být ?. Kdyby měli všichni na všechno stejný názor, byli bychom roboti 🙂 Za sebe můžu říct, že čekání na trojku bude k(cenzurováno)a dlouhé…

  12. Dvojka byla fajn, nenudila jsem se, na nějaké myšlenky typu – Tolkien je Bible a na Bibli se nesahá – mám vypínač. A hlavně, Hobit je původně knížka pro děti a ty s jejím zpracováním nemají ani trochu problém. Film a četbu si nepletou, v kině je prostě něco navíc, co si PJ přimyslel stejně, jako si čtenář, který nepostrádá vlastní fantazii, přimyslí ke svým oblíbeným okamžikům a postavám, až mu z toho kolikrát vyleze vlastní svět.
    Vzhledem k tomu, že jsou to holky, nemají problém s Tauriel – kolikrát si asi říkaly, když se na stránkách knížky plížily oním hvozdem, co asi dělají elfky, jestli mají taky luky nebo jen vyšívají kapesníky? Nějakou si tam přidaly, když si pak hrály? Elfka s lukem je samozřejmě lepší než se šnuptychlem a PJ prostě vyplnil mezeru. Rande s Kilim? No bóže, to se toho stalo. Legolasovy výstřelky při bitvách? Kdyby tam nebylo něco jako jízda na prkně v LOTRovi, asi by byly zklamané. A je tam drak, klasický, obrovský drak, na kterého se těšily ze všeho nejvíc a je ho tam požehnaně! To je přeceparáda! A akčnost filmu taky nevadí, máme éru Spidermanů a Transformerů. Nebo někdo čekal, že PJ po LOTRovi natočí 45 minutový přepis knížečky na dobrou noc? Za mě palec nahoru, bylo to fajn!

  13. Prostřední díl trilogie to má vždycky těžké-ani začátek, ani konec…
    Grace: Já s Tauriel nemám problém ani jako chlap 😀

  14. Také jsem shlédl toto Jacksonovo veledílo a musím říct, že je to velmi slušně natočený animák s obratně využitými prvky z počítačových her. Párkrát jsem měl pocit, že hraju Overlorda (toho prvního) – ona „steampunková“ trpasličí technoarchitektura se velice podobala dyzajnu trpasličích lokací zmíněné hry. Také Sauronova silueta jako by z oka vypadla samotnému Overlordovi. Jackson na téhle hře asi dost ujížděl.

    Útěk v sudech se tam zřejmě dostal z filmu „Tom a Jerry sjíždějí Niagaru“. Scéna, kdy Bombur v sudu sejme asi 50 skřetů a pak se zase vrátí na řeku (do jiného sudu) mě rozveselila.

    Je mi úplně jasné, proč tam Jackson vrazil Tauriel. Rozhodl se zrecyklovat Legolase, ale ten by to sám neutáhl – potřeboval parťáka, nebo (leště lépe) parťačku. Ze stejného důvodu tam byl implantován starosta Jezerního města a jeho poskok. Bez těch dvou bychom nepoznali, jaký je Bard drsný, ale férový chlapík. Tady se ukázala i Jacksonova megalomanie: Bard musel mít ne jedno, ne dvě, ale hned tři děti. Ale, Petře, stejně (pro příště) – čtyři by byly lepší. A nebo pět.

    Vůbec si myslím, že by bylo lepší, kdyby Jackson vyházel všechno tolkienovské a držel se jen vlastních odboček. To bylo zřejmé už v prvním díle – ti nabušení trpaslíci by museli všechny tři zlobry nakrájet na tenké plátky – a to během několika pikosenkund. Škoda, že to tak Jackson nanatočil – porcování zlobrů a pěkně krvavé… Jenže nakonec sklopil uši a vrátil se zpátky k tolkienovské linii (ostatně jako v dalších – asi patnácti- případech). Mimochodem – v celém filmu je vidět jediná kapka krve: ta, která teče Legolasovi z nosu. Oni ale digitální orkové nemají krev, že? Tak proč by měli krvácet?

    „Coloured“ obyvatelé Jezerního města mě multikulturně zahřáli u srdce. Je to stejné WTF jako když v Disneyově Sněhurce dovádějí chipmunkové a mývalové, dle amíků typická evropská zvířena.

    Šmak byl šmakózní, jen nechápu, proč ho Jackson neudělal dlouhého nejméně kilometr. To by bylo ještě lepší.

    Zůstává pro mě záhadou, kde vzal Legolas onoho šemíka, na kterém odcválal po pontonovém mostě. Možná to byl jeho kouzelný bělouš, kterého nosí ve zvláštní kouzelné krabičce a vyvolává si ho dle potřeby.

  15. Ach, patřím k Tolkienem jen zběžně políbenému obecenstvu. Jak jsem se proboha mohla dostat na server Fantasyplanet? Jak je možné, že tady nejsem poprve? Jakto, že si občas (a s chutí) přečtu nějakou tu fantasy, a poslední dobou dokonce docela často, když přitom nehltám Tolkiena a neznám celé jeho dílo zpaměti? Asi se mnou bude něco špatně (ironie). =))

    Jinak recenze pobavila – v dobrém slova smyslu.

Zveřejnit odpověď