Recenze: Sebevražedný oddíl

Marshmallow plakatDC zatím v budování svého filmového vesmíru poněkud tápe. Ne, že by sekalo vyloženě propadáky, ale nějak se mu nedaří budit takovou pozornost se svými bezesporu slavnými hrdiny, jako se to nyní po letech příprav daří už se železnou pravidelností konkurenčnímu Marvelu. Sebevražedný oddíl ale šel jinou cestou a k celému budovanému vesmíru přistupuje tak trochu odspodu, doslova z bahna.

Děj filmu se odehrává po posledních událostech ve filmovém DC univerzu, tj. po smrti všemocného ochránce Supermana. Svět „osiřel“ a není nikdo, kdo by ho bránil proti všem možným nadlidským zmetkům. Přivádí tak na scénu bandu kriminálníků s extrémními schopnostmi, kteří jsou hluboce proti své vůli donuceni pracovat pro bezpečnostní složky a vůbec pro lidi, které nenávidí. Členů má oddíl víc než dost, nemá ani cenu je všechny jmenovat, stačí úplně zmínit superstřelce Deadshota (Will Smith) a roztomile pošahanou Harley Quinn (Margot Robbie) jako hlavní tahouny celého filmu. Jde jen o to poskládat celou bandu dohromady, vyzbrojit a poslat do akce. Žádné hrdinské pózy, žádní uhlazení a naleštění idolové. Celé to zní jako náramně dobře vymyšlený a vítaný protipól obecně předobráckých a slušných komiksových hrdinů. Přesně tam, kde uspěl Deadpool. Jenže to tak úplně není.

Ačkoliv máme pohromadě nájemného vraha, vyšinutou Jokerovu holku, bývalého šéfa gangu, hnusnou stvůru z kanálů a další parádníky, stejně se nakonec ukáže, že blockbuster za bezmála 200 mega prostě nemůže být plný nesympatických sprosťáků a podrazáků. Ruku na srdce, to by se asi úplně čekat ani nedalo, ale přeci jen by to v sobě měli mít zakódované a občas by to mělo vylézt na povrch v plné parádě. Sebevražedný oddíl se ale bohužel profiluje jako parta smutně zbloudilých duší, kterým stačí pár minut s novými kumpány, aby v sobě našli smysl pro dobro a týmovou práci a dál už by je v podstatě nebylo ani třeba držet na uzdě. V tomto ohledu bych řekl, že snímku vysoký rozpočet vyloženě škodí, protože je jako obvykle provázen studiovou předpodělaností, aby se to líbilo opravdu úplně všem a nebylo to pro někoho náhodou už moc za čárou. Předpokládám, že toho si byl vědom i David Ayer, a nebýt nutnosti handrkovat se se studiem, udělal by asi spoustu věcí jinak.

SUICIDE SQUAD

Může za to ale i překotná snaha DC teď v každém filmu honem rozehrát co nejvíc postav, vedoucí k povrchnímu převracení vztahů a plochým charakterům, které pak nemají čas ani prostor vyniknout. Všechno se děje moc rychle a mnohé z postav pak vypadají naprosto zbytečně a jejich motivace nevěrohodně. Takový Jai Courtney by mohl vyprávět, protože si zde konečně střihl postavu, která mu snad poprvé docela sedí, ale jak na vztek je to zrovna postava dokonale zbytečná a nevyužitá, která celý film vlastně nikoho vůbec nezajímá. A není v tom rozhodně sám.

Nicméně když se přestaneme rýpat v logice a psychologii a budeme prostě spokojeně přežvykovat popcorn, celek ve své podstatě co do zábavnosti funguje dobře. Ačkoliv úvodní dlouhá a lineární představovačka není zrovna scenáristická perla, slušně zabaví a pak začíná samotná akce s dalším zachraňováním světa na poslední chvíli. To už sice samo o sobě zní tuctově a přesně tak tuctová zápletka to je (a záporáci jakbysmet), ale akce je zábavná a navíc prošpikovaná různými excesy nových antihrdinů, kterým instinkt velí především vzít co nejrychleji kramle. To samozřejmě vede k řadě vtipných nebo jen vyhrocených okamžiků a více méně se stále něco zábavného odvíjí. Ponuré vizuální ladění do městského pouličního bordelu taky hodně dodává, v porovnání s vypiglovanými a zalidněnými lokacemi Marvelu je to rovněž vítaná změna. Ve výsledku tedy nuda nehrozí i přes to, že se vlastně s ničím moc originálním nepřichází a finále je naprostý standard.

A teď možná je ta pravá chvíle to konečně říct – jestli jste čekali souboj Sebevražedný oddíl vs. Joker, tak se ho nedočkáte. Joker rozhodně není žádný hlavní protivník, ba ani není jednou z hlavních postav filmu! Jeho podivně romantický vztah s Harley sice celkem dobře ozvláštňuje příběh, nicméně je to všechno na vedlejší koleji a jde tam o něco úplně jiného. Pro mě rozhodně trochu zklamání po tom, co byl Jared Leto skloňován po celém internetu. Ale tak snad jindy.

Možná vám připadá, že jsem to vlastně celé zdrbnul, ale je dobré si uvědomit, že Sebevražedný oddíl má možná neotřelé a zábavné hrdiny v pankáčském prostředí, ale ve své podstatě je to trochu víc mile praštěný klasický komiksový blockbuster se všemi klady a řadou záporů, nikoliv něco jako sarkasticky vtipný Blade nebo Vrána. Pokud na to půjdete s tímto vědomím, tak vás nemá čím zklamat, protože je to jinak v zásadě zábavný a povedený popcorn, jehož sympaticky hrubí hrdinové časem možná budou skvěle odlehčovat zábavu v áčkové lize DC superhrdinů.

Režie: David Ayer
Předloha: John Ostrander (komiks)
Scénář: David Ayer