Deus Ex

(Sice zde existuje již jedna recenze, ale proč bych nenapsal i svůj názor?) Už od začátku jsem věděl, že mám čekat velice dobrou hru, a také jsem k ní tak přistupoval. Promyšleně a s úctou. Dobře jsem udělal.

Začínáte jako řadový voják, který má možnost výběru velice jednoduchou. Poslechnout, nebo neposlechnout rozkaz. Nejste ovšem jen tak ledajaký mariňák. Vaše tělo je prošpikováno tou nejlepší technologií, vaše oči jsou temně rudé (právě proto máte pěkné sluneční brýle), což vám dává možnost svítit si na cestu, zabudovaná vysílačka přímo do hlavy a další vymoženosti vám mají usnadnit nelehkou cestu životem. Velice bouřlivým, leč často krátkým. Nebudu vám lhát, je to pouze začátek, a když po několika dnech hraní budete s lehkostí procházet mezi vojáky a jejich střely se budou odrážet od vašeho štítu, případně jim s lehkostí odskočíte na pět metrů vysokou střechu, odkud je pokropíte raketometem nebo zamíříte „sniperovkou“ do oka nic netušícího nepřítele a po tichém plop, kdy váš tlumič pohltí zvuk výstřelu a vy se zadostiučiněním pokývnete a zamíříte na další cíl… No, prostě nádhera. Ale než se do této fáze dostanete a míření skrz dalekohled nebude roztřepané jako po deseti pivech, projdete si peklem. A to nejedním.

Nedůvěra. Ta je všudypřítomná, a čím déle budete hrát, tím více nebudete vědět, komu věřit. Nebudu prozrazovat, kdo všechno vstoupí do hry, ale když už si budete myslet, že konečně bojujete pro tu „dobrou“ stranu, objeví se někdo další, kdo zaseje pochybnosti do vašeho přepínaného mozku. Jednu chvíli budete bojovat pro dobro svého současného chlebodárce, potom proti a nakonec jen sami za sebe. Postav, organizací a různých politických machinací je tak neskutečné množství, že nebudete schopni se pořádně rozkoukat, a už tam bude další malér, jenž potřebuje vaši plnou pozornost. A nejlepší na tom všem je to, že si budete moci částečně vybrat, pro koho budete pracovat a zabíjet.

Je lepší všechny zabít, nebo jen tak nepozorovaně prolézt kolem, aniž by si mě všimli??? To bude záviset jen na vás. Prakticky do každé důležité budovy vždy vede více než jeden přístup a dle vašich priorit můžete všechny zabít, omráčit nebo se mezi obránci jen proplížit.

Abych vám trochu více přiblížil možnosti. První věcí, kterou v průběhu hry budete moci provádět, je vylepšování svých schopností na základě jakýchsi zkušeností, jež dostáváte za postup. Je jen na vás, zda si zlepšíte léčení, hackování, otvírání zámků nebo střílení z pistolí, pušek, těžkých zbraní, případně se budete specializovat na zbraně na blízko. Např. pokud dosáhnete třetí úrovně u hackování, dokážete se lehce nabourat do počítače a přepnout hlídající kulomety tak, aby střílely na vaše nepřátele. Pokud se naopak budete specializovat na pušky, zrychlí se vám nabíjení, účinek poškození a také míření. Takže s odstřelovačkou lehce strefíte kilometr vzdáleného vojáka do oka a ještě si přitom můžete zapálit :-). Vše záleží jen a jen na vašich prioritách. Já osobně jsem hrál způsobem zabij vše, co se hýbe, a to vše jen za pomoci pistolí a pušek. Raketomet se hodil pouze na těžké hlídající roboty. I když se mi často stalo, že došla munice do mého oblíbeného vylepšeného samopalu.

Ano, zlepšování zbraní je také samozřejmostí. Tlumič, lepší míření, zvyšování množství nábojů v jednom zásobníku (vyplatí se u brokovnice), laserové míření, dalekohled, menší zpětný náraz, rychlejší dobíjení… Všechny tyto věci se dají najít. Není jich příliš, proto dobře přemýšlejte, než takový upgrade někam vložíte. Je to natrvalo.

Elektronika. Vaše druhá mocná zbraň. Do svého těla budete moci zabudovat až deset různých vymožeností, které vám usnadní život. Do nohou, rukou, těla, očí. Ale i zde si musíte vybrat. Chcete rychle běhat a vysoko skákat, nebo radši umět pohybovat se zcela potichu? Chcete mít štít proti střelám a sečným zbraním, nebo se lépe bránit raketám, co na vás letí? To vše je opět jen a jen na vás. A i zde vše půjde zlepšovat až na čtvrtou úroveň. Např. léčení, na 1. úrovni dokážete za sekundu vyléčit 5 bodů, na 4. úrovni 35. A zde vám mohu říct, že pokud si zapnete snižování odebírání energie ze zapnutých schopností, k tomu spustíte léčení, štít a případně třeba rychlé běhání (to vše na nejvyšších úrovních), budete minimálně půl minuty prakticky nesmrtelní. Opravdu vám řeknu, že když jsem takto naběhl na nějakého bosse, byla radost si to s ním vyřídit :-). Proto velice dobře přemýšlejte, co zlepšíte jako první, ať potom nelitujete zahozené příležitosti. (Jedna malá rada. Hned v první misi, kdy vylezete z mola a kde hlídají vojáci a blízko je hřbitov, po levé straně je železný kontejner, kde naleznete překvapení :-)).

Pokud mám zhodnotit příběh, tak ten je naprosto dokonalý. Machinace, zrady, tajné kooperace, intriky a neustále nová fakta vás nenechají klidnými. Překvapení jsou na denním pořádku a složité rozplétání vlastního osudu společně s osudem celého světa je samozřejmostí.

Grafika. Velice pěkná a perfektně se hodí ke všem lokacím. Jediným záporem je hardwarová náročnost. Pokud si budete chtít užít aspoň rozlišení 800 x 600 s maximálními detaily, rozhodně byste měli mít nějaký procesor nad 500 MHz a 256 MB ram taky neuškodí. Já osobně jsem hrál na Celeronu 450, Riva TNT 2, 128 MB ram a pouze 640 x 480 se sníženými detaily. Neříkám, že grafika byla škaredá, ale určitě by nebylo od věci mít trošku „nadupanější“ počítač.

Hudba je naproti tomu doslova skvělá. Každá lokace má naprosto geniální skladbu, jež dokresluje atmosféru a mohl bych ji přirovnat třeba k Unrealu. Pokud jste jej hráli a vyšli jste hned na začátku z lodě, nad vámi létali pterodaktylové a slyšeli jste tu hudbu, víte, o čem mluvím.

Myslím, že vše důležité bylo řečeno a o hratelnosti se ani nemá smysl zmiňovat. Délka hry je více než dostačující. Ke konci jsem si už přál, ať to mám za sebou, protože musím začít dělat i něco jiného než hrát Deus Ex. Opravdu dlouhá hra. Takže pokud vám tato lahůdka unikla a 3D akce jsou váš denní chléb, urychleně tuto chybu napravte! Urychleně!