Icewind Dale

Až vám sněhová lavina zavalí část výpravy a jen vy a pár vyvolených přežijete uprostřed plání ledového větru, až zjistíte, že se vám zima dostala i do toho nejteplejšího kožichu a slovo “horko” vám již nic neříká, pak teprve pochopíte, jak se asi cítila skupina dobrodruhů, když dorazila do malé vesničky nesoucí jméno Kuldahar.

Pravdou ovšem je, že si za to mohli sami, protože žádný normální člověk se v tuto roční dobu nevypraví do nelítostných hor nazvaných trefně Hřbet světa. A protože naše skupina byla asi očarována kouzlem zvaným “konání dobrých skutků”, hned v prvním městečku se v této zimou prolezlé pustině připojila ke stejně postižené bandě a vydala se průsmykem vstříc nebezpečí odhalit temné zlo, které již delší dobu sužuje tamní obyvatelstvo. Úkol se na první pohled zdál jednoduchý a dobrodruzi s představou, že pobijí pár skřetů a slíznou tučnou odměnu s půlkou království k tomu, se s úsměvem na tváři brodili hlubokým sněhem. O to ale bylo rychlejší vystřízlivění, když zjistili, že ne všechno je takové, jak se na první pohled zdá.

Pokud hru Baldur´s Gate i s jejím datadiskem máte prolezlou zepředu i zezadu a problémy, které každodenně sužují svět Forgotten Realms, vám nedají spát, pak právě pro vás je tu skvělá věc honosící se názvem Icewind Dale. Má ji na svědomí Black Isle Studios, tým, který není v tomto oboru žádným nováčkem, a tak je o kvalitu a zábavu postaráno.
Z krátkého úvodu je již patrné, jakým směrem se příběh potáhne, a tak ho nebudeme dále rozebírat. Jenom zmíním, že i když je dost přímočarý a žádné zamotané intriky a konspirace jako v Baldur´s Gate se nekonají, je v něm přece jenom dost zvratů, které přicházejí v nejméně očekávaných chvílích a zajistí, že u hry budete dostatečně připoutáni a jedinou vaší záchranou je shlédnutí outra.

Jak je již v RPG hrách zvykem, každé pořádné pařbě předchází příprava, jež by se neměla odbýt, neb jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. A tak i zde se dostatečně vyřádíte s tvorbou postav. Tady bych upozornil, že si na začátku vytvoříte hned všech šest charakterů, čímž odpadá najímání postav uprostřed dobrodružství. Možná je to škoda, ale řekněme si to na rovinu, Icewind Dale je přikloněn spíše k akčnější části RPG her než třeba takový Baldur´s Gate. Tím nechci říci, že by se jednalo o další Diablo, to chraň bůh, ale že přece jenom přímočarý příběh, lehčí úkoly a časté boje posouvají tuto hru trochu jiným směrem, což ale neznamená, že je méně zábavná!
Vraťme se však k vytváření postav. Zde každý pořádný hráč stráví alespoň půl hodinky, za což mu bude odměnou pořádně “naházená” skupinka, která se v nelehkých začátcích nezalekne ani obra. Statistiky postav se skládají z klasických síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma, od jejichž hodnot se pak odvíjejí další schopnosti v tom či onom oboru. Postavy také hned na začátku dostanou uděleno určité povolání, jako např. bojovník, druid, hraničář, klerik, paladin, mág, zloděj a bard. Je jen na hráči, jestli si vytvoří skupinku šesti mágů, či zda bude trochu rozvážnější a dá dohromady úderné kombo: bojovník (tzv. stěna – bere na sebe většinu nepřátel, musí hodně vydržet), paladin (stěna č.2, a k tomu příležitostný léčitel a odháněč všeho zlého), hraničář (ostřelovač – s dobrým lukem a šípy dokáže úplné divy), zloděj (expert na vše zamčené a pasti, přičemž může zastat i funkce ostřelovače č.2), klerik (chodící nemocnice), mág (ze začátku slabota, později zásobárna skvělých ničících kouzel). Dále jsou postavy schopny vycvičit se v dovednostech s určitou zbraní, přičemž jedině bojovník je schopen dosáhnou úplného mistrovství.

A tak, jak se vaše skupinka vydá do světa, její expertní body začnou nabývat na tloušťce a levely postav trochu povyrostou, začne se poohlížet po nějaké té zbroji či zbrani. V Icewind Dale je zbraní nepřeberné množství a zbroje taktéž. V prvních chvílích hry plně vystačíte s obyčejným kroužkovým či koženým brněním a nějakým tím mečem či sekerou v ruce, ale jak zkušenost a vaše zmlsanost poroste, budete chtít lepší a lepší vybavení. Toho je ve hře spousta a jen čeká, až si pro něj dojdete. Buď si na něj můžete vydělat a koupit si ho v obchodě, ale to je slabota a nic zázračného za pultem nemají, nebo, což je lepší, si ho můžete vybojovat. V zapomenutých kobkách, v hrobech legendárních válečníků a ve skrytých knihovnách mocných mágů na vás čeká hotová sprška magických předmětů a ke konci hry již některé ani nebudete sbírat, neboť budete tak nabušení, že vás nějaký meč +2 nenechá vaše lenost sebrat. Celkově je v Icewind Dale ve srovnáním s Baldur´s Gatem mnohem více a mnohem silnějších předmětů, což není vůbec špatné, ale má to malinkou nevýhodu. Když jste něco našli v BG, měli jste z toho velikánskou radost a jinak si té věci vážili než v Icewind Dale, kde v jedné kobce najdete kladivo +3 a +5 proti golemům společně se super štítem, helmou a brněním. Ale to jen tak na okraj.

Již jste vycvičeni, máte skvělou zbroj a čím ohánět, ale pořád nám tu něco chybí. Nepřátelé! Těch je v Icewind Dale nespočet, od obyčejných skřetů, přes různé Yeti, čaroděje, vlky, pavouky, šavlozubé kostlivce a přerostlé ještěrky až po Trolly a obrovitánské Ettiny. I když dva posledně jmenovaní nepatří mezi ty nejtěžší a nenadělají tolik škody – na to jsou tu jiní – patří mezi mé nejoblíbenější obludky. Takový Troll si to k vám přikráčí a vy spustíte salvu z luků, aby než k vám doběhne, byl pořádně načnutý, vše vypadá v pořádku, vaše první dvojka ho mydlí a Troll padne k zemi. Sláva. Ale co to, on, odpočatý, se zase zvedá a boj začíná nanovo. Abych to ujasnil, pokud Troll takhle padne k zemi, musí být ihned zapálen, jinak opět vstane, ovšem vy pak již nevstanete. Na to je tu skvělý mág se svou zásobou fireballů či lukostřelec se zápalnými šípy. Pokud nevlastníte ve skupině ani jednoho, nevadí, autoři na vás mysleli a ve stejných jeskyní, kde se nacházejí Trollové, můžete nalézt i tzv. zápalné lahve, které našim nezkrotným potvorám zrovna moc nechutí. Co se týče mých druhých oblíbenců Ettinů, k nim stačí říci jediné slovo – “obrovští”. Tak tak, od dob Baldur´s Gatu nám obludky pěkně povyrostly a Ettini jsou dvakrát vyšší než vaše postavy, což přináší do bojů s takovýmito monstry skvělou atmosféru.

Ale teď se mrkněme na technickou stránku hry. Inteligence postav se minimálně o stupeň zlepšila a ti z vás, kteří nadávali, když postavu někam poslali a ona se mu zasekla hned za prvním rohem, můžou být klidní, zde se to již nestane, to mi věřte. Neříkám, že vždy jdou správnou cestou, ale pokud zjistí, že cesta dál nevede, otočí se a zkoušejí to jinudy, což se v případě BG nestávalo.
Grafika je na dobré úrovni, na kterou jsme si od tohoto týmu zvykli, a když připomenu, že Icewind Dale je vytvořen na stejném enginu jako jeho starší bratříček Baldur´s Gate, není již ke grafické stránce hry co dodat.

Pokud máte rádi fantasy počítačová RPG, nesmí vám Icewind Dale chybět. Je pravda, že příběh není nijak náročný, i když převyšuje standard počítačových fantasy her, ale to vůbec nesráží křivku zábavnosti produktu. Já jsem se u této hry několik dní královsky bavil, a pokud se chcete bavit také, není lepší řešení, než si sehnat tento skvost počítačové zábavy. Přeji příjemnou zábavu.