DEUS EX

REVOLUCE! DOKONALOST! HRÁČSKÉ ORGIE! DEUS EX!!!!!!!!!!!!!!!

Nový věk

Předem se chci omluvit, že zde nejsou obrázky, ale exnul mi komp a screenshoty sou v pr….., takže si na ně počkejte, než je od někoho seženu. Kdyby někdo nějaký měl, pošlete mi je!!!!!!!

Deus Ex je jedna z těch her, kterou stojí za to si zahrát. Je prošpikovaná atmosférou a hratelností. Její žánr je těžko definovatelný, je to mix RPG, thiefovštiny a System Shocka. Recenzi bych nyní rozdělil na tři části, v první o hraní a příběhu, druhá o unikátnosti a revolučnosti a třetí o lidech, kterým je hra určena:

Část první: O hraní Deus Ex

Hrát Deus Ex je jako procházet zkouškou, musíte se rozhodovat každou sekundou, AI nepřátel předvídá vaše kroky, prostředí se mění, spojenci a nepřátelé přeskupují a mění strany… je to prostě hra z temného světa.
Vaše postava, JC Denton, žije na Zemi blízké budoucnosti, Socha svobody bez hlavy, smrtící virus, nanotechnologie, bioimplantáty, mimozemšťani, ztrácející se kolonie… prostě paráda. V průběhu hry se váš hrdina stane bouchačem, který umí používat všechny těžké zbraně a zvedne auto jednou rukou, tichým zabijákem se sniperkou a kuší, nebo hackerem s lehkou brokovnicí v ruce, majícího v malíku obranné systémy infiltrovaného nepřítele. Budete si muset vybrat sami. Já se schválně snažil vyvíjet ve všech třech směrech, ale nejde to, každý cíl hry se dá splnit nejméně třemi způsoby a nejde se prostě dostat do role všech. Samo to potom ztrácí kouzlo, a navíc se nikdy nestanete tím správným mistrem oboru. Překvapila mě adventurnost a realističnost hry, hrál jsem na třetí obtížnost a byla to fuška, zásah do ramene = horší míření, zásah do nohy = pomalý běh, zásah do hlavy = smrt. Realističnost je podtržena inventorářem, plným informací o nosnosti, zranění, bioenergii a implantátech, mapách, fotkách, snímcích ze satelitu, plánech. Užijete si mistrovské plánování, rozhodování se v těžkých situacích a ještě jsem se nezmínil o zákoutích příběhu, tak to napravím:
Společnost, pro kterou JC pracuje, je něco jako společenství v Mission: Imposible, jenom bez otravného herce. Na začátku si zvolíte vzhled, rozdělíte skill pointy (ano, tohle není jen o střílení) a vrhnete se do boje. Na ostrůvku u Sochy svobody vykosíte nějaké teroristy, odhalíte pravdu o Ambrosii ( sami uvidíte, co je to za hnus) a pak se to rozjede, do Paříže, Nevady, Hong Kongu, zpátky do New Yorku a stále dál, až přestanete vnímat vše ostatní, jen hru Deus Ex. Tahle hra má tu vražednou vlastnost, že vás totiž úplně pohltí a nepustí. Kobky pod Paříží, pokusy ve Versalife, superinteligence, konec světa, válka s mimozemšťany, mutace, klonování, psionika, to vše autoři alespoň naznačili, a je toho mnohem víc. Připravte se, tohle je fakt hustá hra!

Část druhá: Revoluce

Deus Ex dává 3D akcím nový rozměr. Je zde přes třicet zbraní, desítky předmětů použitelných v různých situacích,  množství questů a NPCček. Za každou akci člověk dostane Skill Pointy, neboli Dovednostní Body,
Za které si vylepšuje schopnosti: plavání, běh, počítače, schovávání, boj na blízko, těžké zbraně… je toho moc než abych je popsal všechny. V INV. Máte obrázek vaší postavy bez kůže, kde je popsáno procentuální poškození každé části těla, jako oči, ruce, paže, nohy, břicho, ramena, zase je toho dost. Dále je tu norm. inventorář, což je prostor pro zbraně a věci. Samotný inv. je omezený místem a vy jste omezeni hmotností, takže si vezmete sniperku a léčiva, raketomet nebo zařízení pro dékódování a lehkou útočnou pušku??? To vnáší strategii i do prostého výběru zbraní. Pokud někde vezmete hasicí přístroj a o tři kola dál vás někdo zapálí, uhasíte se, droga použitá v boji vás buďto omráčí, nebo posílí, různé lahvičky a předměty s různými vlastnostmi a bezpočtem použití se válejí úplně všude, ale logicky: kuchyňské nože v kuchyni, lahev s pivem u bezdomovce a basketový míč na hřišti, fakt vymakanost. Dále tu máme obrázek kostrouna a dvanácti “sloty” na implantáty, mezi ty základní patří mobil v mozku a automatický rozeznávač mozkových vln (si rozrušenej?? Tak si zlej!!!!),
mezi ty pokročilejší tepelné vidění skrz zdi, sonar, aqualung v plicích, neviditelnost, rušička, pláty kovu v těle, zvíšení síly, robot průzkumník, atd. fungují zde jako kouzla, místo many je tady bioenergie, produkovaná svaly vašeho těla, obnovuje se pomalu, ale impulzy si můžete dávat ze speciálních krabiček. Každý implantát nebo zbraň se dá zlepšit, implantáty až na třetí úroveň efektivnosti a zbraně až čtyřmi zlepšováky najednou, např laserový zaměřovač, stabilizér atd. Další část vašeho inteface je management zpráv a mailů, kde si zapisujete info do map a plánků, hledáte osoby na zabití a máte zde rekapitulaci úkolů. Ve hře se pak všechno zjednoduší na několik okýnek, která vás informují o stavu zbraní a vašeho těla, je zde radar a kompas, prostě ovládání hry je dokonalost sama. Můžete se naklánět za roh jako v Thiefovi, skákat jako v Half-Life, zaměřovat části tla jako v Soldier of Fortune, nádhera. Trochu mi to i připomíná Jedi Knighta, souboje zaimplantovaných mozků jsou fakt mistrovským dílem. Používání robotů na likvidaci silnějších nepřátel, plížení ve stínech, to vše je kouzelnou
kombinací herní události gigantického rozměru.

Část třetí: Hráči

Tato hra je určena pro lidi, schopné se vžít plně do příběhu, uchopit jeho nitky a motat se v nich s potěšením. Zklamáni budou  budou hard-core-FPS hráči, které možná odradí nutnost myslet nad každou “blbovinou” a stratégy zase odradí přílišná chaotičnost některých větších bojů. Ale pokud někdo překousne tyto možná překážky, dostane za odměnu jeden z nejlepších SF počinů na PC, který jsme zatím mohly spatřit. A Deus Ex ukázala cestu dalším podobným hrám, snad se konečně dokáže, že mix žánrů nemusí být na škodu. Více takových projektů!, a lepších, a chceme Deus Ex 2!, a chceme více botů na ničení, a chceme více zbraní!, a chceme více bioenergie, a chceme světový mír!, a chceme mimozemšťany, kteří komunikují!!!!!!!!!!!!!!!

SOUHRN:

Zkrátím to: chcete slušnou padesátihodinovou pářku, kde si vyberete ze tří stylů hraní, neomrzí vás po čtvrtém dohrání, má třicet zbraní, hezký holky, napínavý příběh, akci, tajemno, nejistotu, dobrou grafiku, super namluvení, dokonalou hudbu, propracovaný fyzikální model, mimozemšťany a mutanty, psioniku a bioimplantáty, pářku, která je SF a je asi nejlepší počin ve 3D akcích , nechcete????????COŽE????????
COŽE!!!!!????? Ať je po vašem, ale o HÓÓÓDNĚ přijdete. Pokud zní vaše odpověď ano tak vítejte v klubu spokojených hráčů.