OUTCAST

Dobrodružství v jiné dimenzi zaručuje nevšední herní zážitek jako z jiného světa 🙂

Welcome to Adelpha, Ulükhai

V blízké budoucnosti se lidstvo dokáže dostat k technologii antihmoty, miniaturizace, lazerových zbraní a, podržte se, i k cestování mezi paralelními dimenzemi. Anthony Xue a William Kaufmann, dvojice znesvářených, ale geniálních vědců, dokáže v roce 2007 poslat sondu do jedné z takových dimenzí. Co se stane, pokud se materiál z našeho světa objeví zároveň v jiném, odhalí červí díra kdesi u antarktidy, která pomalu ale jistě vsakuje vše ve svém okolí. Sonda byla napadena neznámou entytou a poškozena, pokus o její vrácení do našeho světa zapříčinil to, čeho jsou nyní svědky vědci na tajné základně USA. Jste Cutter Slade, člen jednotky Seals, vycvičen na jakékoli situace, pro boj proti jakémukoli nepříteli, a ani vás nenechají dopít drink… Akční tombraiderovská adventura Outcast je starší titul, na který jsem ale čekal hodně dlouho, než se objevil v obchodech, a když se tak stalo, neváhal jsem a za plnou cenu ho koupil. Po dvou měsících hra stála šestkrát méně, protože jí nikdo nekupoval, ale proč sakra? Taková hra si jistě zaslouží, i přes neúspěch na české scéně, čestnou recenzi.

OUCAST A JEHO PROPAD:

Na otázku proč Outcast u herní obce propadl není jednoduché odpovědět, hodnocení 9.3/10 v Levelu přece napovídá, že půjde o dobrou hru, že ano? Když se nějakého kámoše zeptám na Outcast, zakoulí očima a řekne buď že nezná, nebo že nepovažuje za dobrou hru. A o tom, že je Outcast hra dobrá a měli bychom jí dát druhou šanci se vás pokusím přesvědčit.

OUTCAST A JEHO GENIALITA:

Outcast byl ve výrobě čtyři roky a po celou dobu se jeho engine neměnil (!!), což dalo autorům HODNĚ času na vypracování herního světa. Nyní vás překvapí, jakto, že se hra dá vůbec hrát, pokud v době vydání byl engine starý čtyři roky, dnes to je šest let!!!!! Naštěstí vás můžu uklidnit, protože Outcast má pohádkovou grafiku, za kterou by se nemusel stydět žádný novější titul, až na občas kostrbaté textury je to opravdu krásné. U Outcastu všichni obdivovali dokonale zpracovanou vodu, která láme světlo podle úhlu vašeho pohledu, a je zatím nejlepším řešením vodních ploch, jaké jsme mohli u jakékoli hry vidět, ani proslulá scéna z Expendable s odrazy ve vodě se nemůže se zážitky z Outcastu rovnat. Mezi další klady Outcastu patří nesporně kvalitní příběh, který je dokonalou SF se vším všudy a můžu říci, že BUDETE mít pocit, že čtete kvalitní knihu. Svými nápady se Outcast mainstreamu vyhnul monumentálním obloukem a že se to odrazilo na hratelnosti zjistíte hned v první půlhodince hraní, kdy budete jen nevěřícně pozorovat dění a uznale pokyvovat hlavou.

OUTCAST VERSUS OSTATNÍ:

A co tedy dělá ze dva roky staré hry záležitost, kterou bychom si měli zahrát teď, v době B&W, Deus EX, přicházejících Commandos2 a vůbec, co se to tu sakra snažím vysvětlit?? No, hlavní devizou Outcastu kromě grafiky (která tak dokonale běhá bez karty!!) a příběhu je atmosféra. Do Adelphy s jejím vlastním životem, nebezpečím a krásou se prostě zamilujete a budete se jen procházet po pláních Shamazaaru, a sledovat život v Okrianě, a že vás už jen to uková k monitoru si můžete být jistí. Další věcí, která do koktejlu dává ty správné ingredience je to, jakým způsobem je vám svět Adelphy vysvětlován a předváděn, a totiž s mírnou nadsázkou a přitom s obrovskou snahou o realističnost, vše je zde vysvětleno a soudit Outcast na první pohled je nehorázně násilnické. Za všechno mluví příklady krystalu Gaamsaav, a vadí vám, že nikde nejsou Talanské děti nebo ženy? Zeptejte se u Studně života, vše vám vysvětlí: samice Talanů jsou čtyřnohé bestie, žijící jako amazonky na odlehlých ostrovech. Vtip a logika na vás dýchá z každého rozhovoru a dává tu správnou dávku koření, která vám nedovolí odejít. Ovládání Outcastu je kapitolou samou pro sebe, můžete zde zapnout tepelné vidění, střílet skákací náboje, přibližovat na oko nepřítele ze vzdálenosti dvou sta metrů, měnit nastavení zbraní, uhýbat s elegancí šelmy, mapovat útok a plánovat protiakce, jezdit na Adelphské verzi koně Twön-Ha, prostě se budete výsostně bavit a vše bude v duchu, jakoby jste si hráli někde na písečku a vůbec nešlo o budoucnost lidstva. Zadávat povely a kontrolovat dění lze v Outcastu tak jednoduše a účelně, až jsem se někdy musel usmát nad nechápavostí jiných tvůrců, ale počítejte s nějakým časem než vše pochopíte. Prostě a jasně: co přináší Outcast, to nepřinesla za ty dva roky žádná jiná hra a dlouho se na této půdě nic neobjeví, to vám můžu odpřísáhnout, protože Indiana Jones a Lara se můžou jít klouzat. A můžou jít díky jednomu faktu: žádné tombraiderovské adventuře se ještě nepovedlo tak dokonale namixovat akci,hopsání, řešení logických problému a adventuření jako Outcastu, a to všechny ostatní konkurenty porazí/lo na kolena. Ne sice v obchodech, ale v herních doupatech určitě.

OUTCAST: KNIHA?

O knižní kvalitě Outcastu jsem se už zmínil, ale je nutné se nad tím ještě více pozastavit. Talané mají mezi sebou složité vztahy, které můžete využívat proti nim,tři vědci byly posláni na Adelphu každý v jiném čase, zničená zařízení jsou rozházena po celém kontinentu a vy se musíte rozhodnout, kde a čím začnete. Replayabilita Outcastu se nedá srovnat s Deus Ex, ale dvakrát a úplně jinak se vám hru dohrát podaří. Outcast je jednou z nejlepších SF, co jsem kdy zažil a nejlepší tombraiderovkou (nevím, jestli to už není spíše urážka) s tématikou SF vůbec. Vše je zde perfektně osvětleno a zakombinováno jako v puzzlech pro malé děti, které ale vymýšlel nějaký génius.

OUTCAST: KONEČNÝ VERDIKT

Tak, pokud máte rádi adventury, ale nechcete se trápit u The Longest Journey, máte rádi SF, akci, a nechuť k Tomb Raiderům, sáhněte po Outcast, za tu cenu to stojí za to. Šiřte slávu Outcastu!!