Pohled zpět: TOMB RAIDER

Série Tomb raiderů je nyní již legendární vypočítavostí svých tvůrců. Genilní i originální, nudná a nezáživná, to jsou slova která se u dílů série střídají s děsivou rychlostí.

Série Pohled zpět po Starcraftu pokračuje sérií her s prsatou Larou. Je jednou z nejznámějších herních sérií vůbec. V čem spočívá její oblíbenost? Rád bych teď řekl že hlavně neutuchající hratelností, stálou originalitou a přitažlivostí. To bohužel nemůžu. Tomb Raider nám začal ”již” od třetího dílu sklouzávat do stereotypu a nudy. Nyní bych rád napsal, které díly série byly NEJ:

Nejoriginálnějším dílem je samozřejmě díl první, který také zavedl tento žánr a u kterého jsem trávil dlouhé hodiny zkoušením různých řešení bojů a rozlouskáváním prostorových puzzlů. 9/10

Atmosférou nejsilnější byl díl druhý. Právě ten mi připadal ze všech dílů nejoriginálnější a nejpříjemněji hratelný.9/10

Nejakčnější byl díl třetí. Třetí díl oplýval stále dobrou hratelností, hlavně střílení raptorů mě opravdu bavilo, jen ta nerealističnost celé série vynikla nejvíce právě v díle třetím.8/10

Nejlepším dílem je díl čtvrtý. Vykonstruovanost sice již byla do očí bijící, ale jinak je bezkonkurenčně nejlepším, sále to je strašná slátanina a nehorázná blbost, ale hraje se to skvěle.10/10

A cenu za nejhorší díl dostává ”Pětka” skoro nic se nezměnilo a navíc je příběh tak trapný až jsem se rozhodl si tento šmejd jen ozkoušet u kamaráda. Je pravda že jsem u toho vydržel sedět asi dvě hodiny, ale to jsem hrál jen uložené pozice před těmi zajímavými pasážemi hry a těch bylo jako prstů na jedné ruce. Navíc je nejkratší ze všech a po monumentálním čtvrtém dílu je to takový nenápadný pšouk. 6/10

Pokud vynecháme Unfinished bussines (8/10) , k pětce můžeme zařadit i všechny ostatní datashitky k sérii (všechny ostatní datadisky: 5/10).

A proč se to pořád hraje když je to tak nudný? Jednou z odpovědí může být skutečnost, že krom prvního dílu všechny další vycházely v přesně vykalkulovaný termín. A totiž v době kdy se k počítačům dostávala další generace nezkušených hráčů. A tak teď, stejně jako i v případě 1-4 já, můj kamarád slintá blahem u pátého dílu. Proč? Protože nikdy nehrál jedničku, dvojku, trojku a čtyřku, PROTO mu to přijde dokonalé, nové a originální. Když jsem dohrál trojku, sedl jsem si a s pocitem nechuti si uvědomil že mě to nijak nepřekvapuje, že je to NUDA, čtyřka ze mě zase udělala LARA-Fana a pětkou jsem se dostal na stranu zarytých odpůrců. Bohužel, jako bývalý fanda jsem si vědom co se na Tomb Raiderech lidem líbí. Je to kozatá hlavní hrdinka? Ano! Sex symbol Lara Croft je prvním virtuálním stvořením které se vrhlo mimo naše monitory se stejnou zběsilostí jako na naše harddidsky. Ano, půvabná archeoložka má na svědomí mnoho mozolů na pravačkách puberťáků, ale i hodně moc zničených klávesnic když jsme u hraní usínali nudou/únavou. TR se pyšní atmosférou, vypiplaným ovládáním, originálním námětem a chytlavými příběhy. U hraní této série se nemá přemýšlet, nemá se u ní soustředit na to jak příběh skřípe a jak je vše stupidní, má se soustředit na hratelnost. A ta je u většiny dílů vražedná. PROTO se to tak líbí, PROTO to tolik lidí miluje a PROTO to tolik lidí nesnáší, je to konzumní, vyloženě debilní zábava, ale zároveň jsou v tom děsivě těžké hádanky, jsou tam erotické narážky a navíc ještě bondovsko-jonesovský vtip a akce. Rozbroje mezi odpůrci a fandy asi nikdy neskončí, protože se stále rodí další a další nadrženci a další a další veteráni přechází na stranu odpůrců. Ale měl bych se dostat k tomu kvůli čemu jsem Ohlédnutí zpět: TOMB RAIDER, začal: Kdo a proč by si měl hru zahrát??

Takže, pokud jste NIKDY žádný TR nehráli, sežeňte si 4.díl, zavřete se doma a užívejte si:)

Pokud jste hráli nějaký díl, vyberte si podle předchozího výčtu a uvidíte jestli vám stojí za to nějaký z nich hrát…

Pokud jste odpůrce TR, nezbývá než si zahrát všechny díly hry a pak buzerovat jejich stupiditu a chyby…

Jetli patříte mezi fandy TR, také si zahrajte všechny díly a pak vynášejte jejich dokonalost do nebes…

A pokud se vám líbí Angelina Jolie a alespoň trochu i TR, jděte na film…

Tak a je to za námi. Jste o něco moudřejší? Doufám že ano. Pokud vám tento článek pomohl, jsem rád. Nyní nezbývá než se řídit svým ”přesvědčením” a jít hrát. Bohužel, na trhu nic podobného TR není, jen Indiana Jones and the Infernal Machine, což je prachsprostá kopie, i když lepší než TR 3 a 5 dohromady. Deathtrap Dungeon je sice fantasy, ale jinak stojí za prd, takže z konkurence typických tombraiderovek nám nezbyl nikdo kromě postaršího archeologa. Jinak se můžeme dívat s respektem na Outcast (který ale není tombraiderovka) a na některé podařené tomraiderovské “sekačky” jako Rune nebo Severance.