Rage

Na tuhle hru jsem se vysloveně těšil a myslím, že jsem nebyl jediný. Co se mi dostalo do ruky, mě však hodně zklamalo. Po pár hodinách hraní jsem ale názor musel trochu přehodnotit, zkrátka nic není tak jednoduché. Čtěte a posuďte sami.

Id Software, americká vývojářská společnost, která má na svém triku tituly jako Wolfenstein, Doom či sérii Quake, tentokrát přichází s 3D střílečkou Rage. Že to není příchod zdaleka tak slavný, jak by mohl být, je věc jiná, ale o tom si povíme později.

Na Zemi se řítí asteroid a hrstka lidí se ukrývá v podzemí ve speciálních zařízeních zvaných Archa, aby mohla později znovu vybudovat civilizaci. Ti, co nebyli vybráni do tohoto projektu, mají smůlu a jsou odkázáni sami na sebe.

Vy, jakožto hráč, se probouzíte v jedné z Arch po dlouhé stázi. Hned při prvních krůčcích ve zcela novém světě se vás ujme jakýsi muž, který vás odveze do malé osady lidí kousek od Archy. A jelikož vás zachránil, bude po vás chtít pár věcí. Při prvních misích narazíte na mutanty a bandity a zjistíte, že Země rozhodně není zcela bez života.

Tak by se dal shrnout úvod do hry. Příběh, jak můžete sami posoudit, není moc originální, ale u stříleček to ani nebývá zvykem. Jde především o akci. Té dostane hráč poměrně dost, možná však ne v takových porcích, jaké by čekal. Na mise totiž člověk musí přejíždět vozidlem. To se může zdát ze začátku jako zábava, později to však už omrzí, obzvlášť když pořád musíte opravovat svůj vehikl a dokupovat munici, protože na každém rohu číhají banditi.

Co je ve střílečkách skutečně důležité, jsou zbraně. Těch ve hře není příliš mnoho, ale do každé můžete dát až čtyři druhy nábojů, což nahrazuje jejich menší množství, a navíc si je můžete vylepšovat. Jedná se o klasické kousky jako je sniperka, brokovnice, samopal či pistole. Jelikož se Rage odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, nečekejte žádné laserové zbraně či něco podobného. Na začátku hry si dokonce budete muset chvíli poradit s obyčejným AKčkem.

Co je opravdu sympatické, je spousta miniher, které autoři do hry přidali. Takže pokud vás omrzí střílení, můžete si zajet závody, vylepšit si svoje vozidlo (celkově jsou ve hře čtyři) za kredity, které získáváte právě v závodech či ničením vozidel banditů, nebo si zahrát karty a další podobné hry, za které se dají vydělávat peníze. Hra obsahuje také spoustu vedlejších misí, bohužel se v nich většinou vracíte na místa, která jste již navštívili.

Grafika je (ostatně jako celá hra) dost rozporuplná, některé věci, hlavně modely postav, jsou úžasné, na druhou stranu některé textury vypadají jako z deset let staré hry. Bohužel to není všechno, hra obsahuje spoustu technických chyb (po vydání a ještě v době psaní recenze nevyšel žádný oficiální patch, který by to spravil), takže na spoustě grafických karet přeskakovaly textury, což se dalo částečně napravit stáhnutím nových ovladačů do grafických karet (tato chyba se však rozhodně nedá svést na jejich výrobce), situaci to však zcela nezlepšilo. Hra také dost často padá, v podstatě by se dalo říct, že při načítání nových lokací to bylo padesát na padesát.

Nestává se moc často, že bych měl chuť vývojářům omlátit jejich hru o hlavu. Ještě méně často o tom reálně uvažuji. V případě Rage jsem však měl sto chutí to udělat. Na začátku hry jsem byl opravdu rozčarovaný, čím dál jsem se však prokousával a čím více jsem se soustředil pouze na ni (i když při tom padání to bylo dost těžké), tím více mě do sebe vtahovala a já se začal opravdu dobře bavit.

Nebýt těch technických chyb by to byla hra výborná, takhle je pouze dobrá. Pokud ovšem vývojáři vydají nějaký patch, který chyby definitivně spraví, Rage za koupi určitě stojí.

Adam Seicherstein (redaktor)

adam.seicherste­in@fantasypla­net.cz