Blacksad

Je osamělý a stále věří na spravedlnost, i když ostatní okolo jej rádi a často přesvědčují o opaku. Krásné ženy se na něj lepí, ale s láskou to u něj dopadá špatně. Věrné přátele by spočítal na prstech jedné tlapky, ale když už, tak u něj stojí v dobrém i zlém. Takový je John Blacksad, soukromý detektiv.

Blacksad

Kreslených příběhů s antropomorfi­zovanými postavami známe habaděj. Nejznámější disneyovské postavičky, Pif, náš Čtyřlístek, hrdinové Grandville Bryana Talbota… ale spojit to nejlepší z Dashiella Hammeta, Raymonda Chandlera a všech noir klasik, nasadit zvířecí hlavy a posunout dějem do mladých padesátých let v Severní Americe, to se opovážili jen dva lidé, a ještě k tomu Evropané. Scénárista Juan Díaz Canales a výtvarník Juanjo Guarnido hodili jednoho černého kocoura s bílou tlamičkou a v colombovském baloňáku mezi ty největší sígry v životem tepajícím městě a skrze jeho příběhy do niter těch nejprimitivnějších pudů ne zvířat, ale nás lidí. Žárlivost, pofiderní rasová nenávist, neschopnost se doznat k vlastním zločinům, nevěra, vydírání, zrada, závist, opájení se mocí. To jsou protivníci, proti kterým John ve čtyřech delších a dvou kratších příbezích stojí. Navíc díky zasazení děje do těsně poválečných let do příběhu krásně zapadají strachy z ukrývajících se válečných zločinců a komunistů, rasová segregace, umělečtí geniální nadšenci a magnáti, kteří jsou přesvědčeni o své nedotknutelnosti, plus počínající konflikt v Koreji.

Guarnidova kresba je nádherná, zvládá bravurně velké scény i malé kompozice a přes polidštění postav nezapomíná ani na jejich zvířecí mimiku, Blacksad vztekle vytahuje drápy, když je mu špatně, klopí uši k hlavě, v jednom panelu je koťátkem k zulíbání, v dalším nebezpečnou šelmou a dravým lovcem, dámy jsou svůdné nebo svůdné a vyděšené, případně svůdně po smrti. To vše doplňuje i coloring v tlumených barvách a velmi krásné vychytávky jako je třeba stínová pointilizace postav, když si povídají pod stromy. Autoři se vydali světem fauny opravdu hodně zeširoka, a tak v panelech najdeme savce, plazy, ptáky, obojživelníky a je jen na přírodovědných dovednostech každého čtenáře, kolik zvířat pozná. Častokrát z úst postav zaznějí i fórky spojené s fyziognomií či využitím onoho zvířecího druhu v našem světě, milá je i narážka na francouzského bajkáře.

Čtenáři, kteří Blacksadovy příběhy četli v Crwi, asi lehce ohrnou nos nad tím, proč by si měli kupovat to, co už mají, ale tady máte všechno pohromadě, plus dosud nepublikovaný čtvrtý příběh a dva kraťasy jako bonus, takže máme k dispozici všechny doposud vydané dílky z Blacksadova života. Práce Crwe na tomto svazku je opět perfektní, navíc si můžete vybrat z brožované verze při větším nákladu nebo, pokud to stihnete, z pětisetkusové limitky ve vázaném vydání. A pro ty, kdo slyší jméno Blacksad poprvé nebo mají averzi k evropskému komiksu a radši sáhnou po něčem z angloamerické produkce snad jediné: Je to noir jak z partesu, jenom napsaný na druhé straně oceánu.

Drsná škola je drsná škola. Ať je hrdinou Phil Marlowe, Sam Spade, Lew Archer či černý panter jménem Blacksad. Koneckonců, zlo je všude stejné. Možná jsou ale v podání tvůrčí dvojice Díaz Canales a Juanjo Guarnido kriminálky ještě údernější a krystaličtější – ve světě plném zvířat hrdinové i padouši jen těžko zakryjí svou skutečnou tvář. Tato kniha obsahuje kompletní vydání všech dosud vydaných příběhů s panteřím soukromým očkem – včetně dvou téměř neznámých krátkých epizod! (anotace)

• Blacksad
  • Scénář: Juan Díaz Canales
  • Kresba: Juanjo Guarnido