CL8: Spider-Man 3

České luhy a háje byly pro pavouky vždy velmi příznivým místem. Příznivé klima, podnebí a další aspekty dosáhly toho, že se každý někdy s pavoukem setkal. Od malého „záchodového“ pavoučka přes mrštnou (a trochu větší) Odulu z Pána Prstenů až po pavouka, který na první pohled vypadá jako vcelku spořádaný student. Avšak zdání klame…

Řeč je o Peteru Parkerovi aka „Stěnolezci“, „Síťomilovi“, no prostě Spider-Manovi. Ten vypadá vskutku jako spořádaný student, má problémy s děvčaty, které by jsme mu mohli všichni závidět: z jedné strany zrzka M.J., z druhé bloncka Gwen Stacyová, ale také s včasným dodáním fotek do redakce. To je ovšem jen polovina Petera Parkera. Jeho nedílnou součástí je totiž Spider-Man, který ho pronásleduje na každém kroku, a kterého skoro každý nesnáší… Lidé totiž nemají ani potuchy o tom, kolikrát už jejich zadky zachránil od usmažení nějakou novou superzbraní. Přesto jím nadále vesele pohrdají.

Je známou pravdou, že pavouci přináší štěstí. Sám Peter ale v dětsví ztratil oba rodiče, posléze i strýčka Bena a myslím si, že neprozradím žádné velké tajemství, když k seznamu blízkých zesnulých doplním ještě jedno jméno: Gwen Stacyová – na tu si zatím „Zubatá“ pouze brousí svojí kosu…Většina záporáků z Marvelovské branže má zřejmě štěstí až nad hlavu. Kingpin, Shocker, Vulture, všelijaké variace na téma Goblin, Doctor Octopus, ti všichni a mnoho dalších se totiž snaží Spider-Mana zlikvidovat. Při tom nemají žádný důvod, on přece není ten špatný. Prostě jenom sem tam rozzuří už tak dost nesympatického J.J.Jamesona, tu a tam zase překazí zločinecký plán, zachrání pár lidí z hořícího domu…(ale vysvětlujte to šílencům, kteří o sobě mluví ve třetí osobě, kolikrát dokonce množného čísla, až takoví jsou to zvrhlíci…)

U nás v „Kocourkově“ má Spider-Man povedené podmínky ke svému působení (4 z 5 arachnofobiků tolerují Spider-Mana), svědčí o tom i fakt, že CL 8 jsou již třetí Spider-Manovou štací v této klasické edici. Nedávný „Návrat“ od jistého J. Michaela Straczynskeho byl zatím nejlepší příležitostí k tomu, aby ukázal co umí. Horší to bylo u (dnes již dávno zastavené) měsíční řady. K jisté plitkosti příběhů se později dostavily i další příznaky moru (vybledlý obličej, recyklovaný papír) a tak série skončila číslem 17. Následně se ještě objevil v „Comicsu“. Porodní sestra ovšem rvala Comics na svět moc z hurta a utrhla mu hlavičku – konec u 4.čísla. My se tak už asi nikdy nedozvíme, jak že to přesně bylo se senátorem Wardem, ani jaký úchylák stále otravoval M.J. a co si od toho sliboval. Spidey se naštěstí vrátil a my se alespoň můžeme dozvědět o tom, co se událo daleko daleko před tím…

Zatímco v předešlých dvou knihách, ve kterých vystupoval známý hláškař, bylo vždy po devíti sešitech, zde je jich „pouze“ osm. Za to je v nich jeden z nejznámějších příběhů. Vše se totiž točí okolo magické prastaré destičky, která ukrývá tajemství světa. (Tato série byla uvedena i v kresleném seriálu, který běžel i na jedné české televizi, jejímž maskotem je Petr Novotný.) Celý příběh začíná na univerzitě, kam byla ona záhadná hliněná destička dovezena vědeckou nadací s nadějí, že se někomu podaří vyluštit zvláštní hieroglify, které jsou do ní vyryté. Na stejném místě právě probíhají i studentské demonstrace za zřízení levné ubytovny na místo výstavní síně. O destičce se dozvídá samotný Kingpin, chytře využije nepokojů a pokusí se jí ukrást. V jeho plánu ovšem nepočítal s jednou věcí nebo lépe řečeno s jedním superhrdinou ze sousedství. Do akce se přimíchá Spider-Man a když ukáže Kingpinovi, zač je toho v Pardubicích perník, označí ho svalnatý sulc za svého komplice. Spider-Man pak musí očistit své jméno, vypořádat se s padouchy a předat destičku do správných rukou. Celý příběh je jak se patří zamotaný, protože po destičce prahne celé zločinecké podsvětí, ale i menší grázlíci. Takže Spidey bude mít v boji proti Shockerovi, lidské hoře Markovi nebo dokonce i s členem hrdinského týmu Avengers, Quicksilverem, který zrovna zavítal do New Yorku, plné síťostřely práce. Stejně velké problémy mu přichystá i J. Jonah Jameson, který opět ukáže své neuvěřitelně protivné cholerické alter ego. Z příběhu je hodně cítit, že se autor scénáře – a nemůže to být nikdo jiný než Stan Lee – nechal inspirovat i tehdejší situací ve Spojených státech. Kromě zmíněných demonstrací dostává v knize poměrně dost prostoru vztah šéfredaktora Daily Bugle Joe Robertsona a jeho syna Randyho. Když napíšu, že Robertsonovi jsou černoši, tak asi všem dojde, o jaké téma se bude jednat. Stanův náhled na situaci okolo rasismu a podobných věcí sice někdy vypadá jako velice nepovedená epizoda z Beverly Hills, ale pokud jde o to ostatní, tak to zvládá s elegancí jemu vlastní. Spidey ze sebe chrlí jednu hlášku za druhou. Nejde ani tak o množství, jako o to, že jsou doopravdy  povedené a společně s jeho komentáři krásně odlehčují celý komiks a staví ho na vyšší úroveň. CL 8 ovšem nejsou jen o humoru, ale dočkáte se i mnoha tuhých bitek, postavy jsou vykreslené do nejmenšího detailů, takže v některých situacích jednají přesně tak, jak byste to od nich čekali.

Po boku mu s tužkou v ruce zdárně sekunduje John Romita st. Ten dovedl kresbu zase o krůček k dnešní podobě. Není možné, abyste si spletli postavy, protože každá má v jeho poddání svůj jedinečný vzhled, který jde ruku v ruce s jejím charakterem. Nedá se říct, že jeho kresba je nějak oslnivá. To správné slovo je spíše „šikovnost“ s jakou si vyhrává s různými situacemi, to jak používá střih a různé úhly pohledu. To oceníte hlavně v soubojích, protože se tak stávají zajímavějšími a hlavně i přehlednějšími.

Stan Lee a John Romita k sobě padnou jako pr*** na hrnec a vytváří skutečně svižné příběhy opepřené jejich nadhledem nad situací. Už jen to, že na začátku každého příběhu vás vítají stylem: SCRIPT: Stan (The Man) Lee, STORYBOARD: Johnny (Ring-a-Ding) Romita, Illustration: Jim (Madman) Mooney mluví za vše.
Podle jejich vzoru by pak anotace českého vydání mohla vypadat asi následovně: České vydání má na svědomí: Crew, Překlad zbabral: Jirka (Ten je Boss) Pavlovský, Odpovědný redaktor: Petr (Ten je bos) Litoš, Předtisková úprava: Karel (Ten není nic) Petřík

Ale teď už trochu vážně. Jirkovi Pavlovskému patří velký dík za jeho překlad. Ani bych se nedivil, že se mu nějaká hláška Stana Leeho nelíbila, tak si tam prostě frnknul vlastní 🙂 Co se týče redakčních záležitostí, tak jsem si nevšiml žádných chyb až na výtisk “Daily Bugle – Počasí – slunné, teplo, které vydží až do večera”. Dokonce přibylo místo i na slibované představení nových postav, které se v knize objevují. Co mě ovšem nemilo překvapilo, byl hřbet. Zatím u všech CL byl trefený takřka vprostřed, tady je, promiňte mi ten výraz, šíleně sprasenej, že skoro přechází ze hřbetu až na zadní stranu. Ve vašich knihovnách se tak třetí pokračování Spider-Mana sice bude vyjímat, ale úplně jinak, než byste chtěli. To se tedy tiskárně moc nepovedlo! Černobílý tisk je ucházející, stejně tak jako cena. Ta se u posledních pár Comicsových legend hýbe častěji než akcie firem, zabývajících se výrobou pletených ponožek. Tady se zastavila na hranici 209 Kč,-

!Varování!: Pokud jste si všimli, že jsem nezmiňoval například Green Goblina nebo Dr. Strange, ale přesto jste skálopevně přesvědčeni, že jste je zahlédli na obálce, tak chyba není na vašem přijímači. Obálka totiž nemá s příběhem nic společného! Jde jen o to, že pěkně vypadá, tak ji tam prostě dali.

A kdo na síťostřelce čeká v jeho příštích CL? Doktor Curt Connors a jeho ještěrkoidní schizofrenická část. Připravte se na útok Lizarda!