Comicsové filmy a jejich předlohy

Někomu se možná líbil v kinech některý z filmů podle comicsové předlohy. Takových se v poslední době urodila spousta. Mnozí by si pak předlohu rádi přečetli, ale nevědí, zda je u nás k sehnání či nikoliv. Možná vám pomůže následující přehled.

MARVEL

Jako první a asi nejznámější postava se nám naskýtá Spider-Man alias Peter Parker. Celosvětově úspěšný film s Tobey Maguirem v hlavní roli si našel jistě mnoho nových příznivců a i u nás najdeme vcelku pěkný výčet dílů tohoto pavoučího hrdiny. Z těch nejnovějších nejdříve zmíním knihu Spider-Man: Návrat která by se v nejbližších dnech měla objevit na knižních pultech. Už nyní je jisté, že kdyby nic jiného, tak alespoň cenově bude kniha velice příjemná. (329 korun za 150 barevných stran je více než přijatelné).

Dalším Spideyho zdrojem může být série Comicsové legendy, ve kterých by do konce roku měla vyjít již třetí kniha sebraných sešitových dílů (každý má kolem 180 černobílých stran cenu 199,-). Vydává nakladatelství Crew, stejně jako je tomu u předešlého titulu.

Dále ještě stále můžeme narazit na klasickou měsíční řadu, kterou se pokoušelo vydávat znovu nakladatelství Crew a později Calibre (nepočítám úplně první pokusy od Semicu a Unicornu). Dočkali jsme se celkem 17 dílů (+jeden na pokračování v časopise Comics) z nichž ovšem jeden nepatřil Spider-manovi.

Jeden díl si totiž zasloužil superhrdinský tým X-Men, který má již dvě filmová zpracování. A ten jeden díl nebyl nic jiného než oficiální adaptace prvního snímku (pro přesnost to bylo speciální 14. číslo). Dále se můžeme s tímto týmem v úplném skupenství setkat v další knize Comicsových legend a to pod číslem 6. Za svou cenu 249 korun máme šanci získat superhrdinskou klasiku nejvyššího řádu a do sytosti si ji užít na 215 stranách. Také část týmu prohodila pár slov se Spider-Manem v jeho řadě pod pořadovým číslem 9. Poslední šancí, kterou jste měli a možná zameškali, byl už jen Uncanny X-men číslo 355, který vyšel jako bonus k filmovému měsíčníku (dnes již neexistujícímu) Total Film (říjen 2000). Ale aby to nebylo s X-meny tak špatné, a především jestliže máte rádi Wolverina, sežeňte si opět Comicsové legendy, tentokrát číslo 3, kde se tento adamantiový šílenec prohání ve své samostatné řadě. A že jen tak neskončí se máme přesvědčit v chystaných pokračováních. Abychom měli výčet kompletní, můžeme Wolverinův sestřih poznat také v příběhu v číslech 14 a 15 magazínu Crew, kde se potýká s nacisty spolu se Zealot.

Pokud se budete shánět po komiksových dobrodružstvích Hulka a Daredevila v češtině, pak budete zklamáni. Těmto dvěma postavám, ač jsou v zahraničí poměrně populární, se zatím žádný český nakladatel nevěnoval. Stejně tak u nás chybí komiks Blade, podle kterého byly natočeny zatím dva filmy (třetí se již natáčí). Avšak Blade si alespoň zahostoval po boku Spideyho v jeho řadě v číslech 12-13. Dále můžeme na pultech najít i příběhy Barbara Conana (Comicsové legendy č. 1 a 5). Sice se nejedná přímo o film podle předlohy, ale pro zájemce je tu možnost přečíst si komiks se stejným hrdinou.

Seznam nemůžu nezakončit něčím jiným, než knihou Zázraky (Marvels), kde najdeme snad všechny postavy, které v nakladatelství Marvel něco znamenaly nebo znamenají. Českého zpracování se chopilo nakladatelství Calibre, ale jeho tituly nalezneme nyní u vydavatelství Comics Centrum.

A OSTATNÍ

Ostatní tituly už nemá smysl řadit podle vydavatelů, jako tomu bylo u komiksů od Marvelu, protože nejsou tak početně zastoupeny. Začněme Batmanem. První filmy z celkového počtu čtyř patří mezi kvalitní filmovou zábavu, přestože jsou starší než současné trháky. S komiksy na tom u nás také není Batman nejhůře. Je tomu již několik let, co měl samostatnou řadu. Dnes se zase můžeme setkat se samostatným bookem. A to s tím nejdůležitějším – Návrat temného rytíře v podání Franka Millera (nakladatelství Crew + Netopejr). Samostatné povídky netopýra najdeme v magazínech Crew (přesně to jsou čísla 1, 3, 4, 5, 7, 10, 17, 18 a 19) a v novějším Crew2 hned v prvním čísle. Dále tu máme třídílný sešitový příběh Batman: Temný rytíř, temné město z roku 1999 a další v řadě je Batman společně s Judge Dreddem v již ukončené sérii Modrá Crew (číslo 3, 7 a 8).

Když už je řeč o soudci Dreddovi: Ti kteří měli to „štěstí“ film s tímto typem vidět (já takovou filmovou zkušenost nemám:)), můžou zjistit více o jeho praktikách opět v Crwi a to v číslech 2, 5, 8, 9, 12, 19 a 20. Další starší snímek je Spawn, avšak má pouze jeden příběh v Crwi 10. Abych vzal starší filmy ve zkratce, zmíním Tank Girl, která provozuje své ujeté šílenosti v magazínu s čísly 5 a 6 (ano je to Crew:)).

Na řadu přichází autor, jenž by si zasloužil více, než mu prozatím čeští čtenáři dávají (alespoň prodejností, jezdit za ním nemusíte). Jedná se o Pojem – Alan Moore. Tento zarostlík patří mezi nejlepší světové scénáristy a i filmoví producenti si ho již všimli. Nejdříve to byl film Z pekla s Johnnym Deppem v hlavní roli. Jeho předloha by měla spatřit světlo světa v české verzi ke konci roku. Věřte, že bude stát za to prokousat se tímto 600 stránkovým tlusťochem.

V posledních dnech můžeme v kinech shlédnout film Liga výjimečných se Seanem Connerym v roli Alana Quatermaina. Film má však s komiksem pramálo společného. Už kvůli porovnání se vyplatí investovat do knižní předlohy, o kterou se se vší pečlivostí postaralo nakladatelství BBart. Liga výjimečných snad nemůže nikoho urazit, a i kdyby vám literární postavy, které se zde vyskytují, nic neříkaly, rozhodně nebudete litovat. Na druhou stranu, čím více v Lize citovaných děl znáte, tím více si ji oblíbíte.

Další snímek, jehož komiksový originál se dočkal krásného zpracování v českém jazyce, je Vrána. První film poznamenalo mnoho různých nehod a tragédií, i české vydání nebylo bez poskvrnky, ale nyní si již čtenáři můžou odnést výtisk domů a „užívat“ si. Vrány se chopilo nakladatelství Comics Centrum.

Málem bych zapomněl na postavu s největším počtem samostatných knih u nás. Ano, udatný Gal Asterix! Dvě filmová zpracování, kreslené seriály v televizi a k tomu již více než 20 komiksových dobrodružství. V nejbližších dnech dokonce vyjde kniha s prvními čtyřmi příběhy. O Asterixe se stará nakladatelství Egmont a cena jednoho dílu se pohybuje pod hranicí sta korun.

Poslední titul je na tom podobně jako již zmiňovaný Barbar Conan. Vystupuje v něm stejný hrdina jako ve filmech, které však ve skutečnosti podle komiksů natočené nejsou. Řeč je o Laře Croft a jejím příběhu Legenda o medusině masce (Calibre), který vznikl na motivy počítačové hry Tomb Raider.

Tím náš přehled komiksových filmů končí. Pokud vás ještě nějaké napadají (kromě Kačerů Donaldů a Mickeymousů), určitě se o nich zmiňte v komentářích. Seznam nikdy nemůže být kompletní, vždyť je mnoho dalších filmů, které byly natočeny podle komiksů. Například gangsterka Sama Mendese Road to Perdition. Uvidíme, zda čeští vydavatelé sáhnou i po dalších filmových předlohách. Některé za to opravdu stojí.

Napsal Martin Čuřík, upravil Ondřej Jireš