Comicsové legendy 9 – Punisher: War Zone

Punisher není pouze v režii Gartha Ennise. Premiéru si odbyl mnohem dříve. Vydavatelství Crew a Netopejr se rozhodla sáhnout do jeho minulosti. Do doby, kdy to ještě táhnul s Micrem.

Punisher se zrodil v jiné sérii, jak už to u většiny marvelovských hrdinů bývá. Jmenuje se Frank Castle, povoláním zabiják, a kariéru započal otravováním Spider-Mana. Byl to záporák jako vyšitý, ale časem si vydobyl vlastní sérii. Dokonce hned několik. I když je to stále ten stejný parchant, který se nerozpakuje odpravit kohokoliv, vypracoval se až do role hlavního akčního hrdiny a bohužel i vzoru pro teenagery. První pravidelná sešitová řada vycházela od roku 1986. O dva roky později se přidala série Punisher: War Journal a v roce 1992 korunovala čtenářský úspěch nová řada s názvem Punisher: War Zone. Na dlouho se stala tím nejlepším, co se o Punisherovi dalo sehnat, protože vzápětí přišla ohromná krize a postavu doslova pohřbily jiné, nepovedené projekty. Právě prvních šest dílů War Zone naleznete v nejnovějším svazku Comicsových legend.

War Zone má u nás nepříjemnou pozici, že vychází až po Ennisově Punisherovi. Kvalitativně se mu totiž ani zdaleka nevyrovná. Příběh jde shrnout do prosté věty. Punisher bez slitování likviduje mafiánský gang. Nic víc. Těch pár dalších motivů, které se v knize objeví, nestojí za zmínku, protože jsou pevně svázány s jatkami hlavního příběhu. Snad jen Micro je dostatečně nosná postava, aby se o ní mluvilo v recenzích. Je to Punisherův obtloustlý parťák, který se mu stará o technické vybavení. Vcelku tradiční postavička akčních žánrů. Už na prvních stránkách se však ztrácí neznámo kam a Punisher ho až do konce knihy nepotká. Takže si ho nejen neužijeme, ale pořádně nemáme možnost ani seznámit se. Škoda.

Proč si zrovna na konci osmdesátých let vydobyl tento nelítostný hitman nejvíce pozornosti? Bylo to období primitivních béčkových akčňáků, kde jde více než o charaktery a motivy hlavně o počet vystřílených zásobníků. Právě diváci těchto bezduchých stříleček se jistě stali zakladateli úspěchu komiksového Punishera. Na rozdíl od Ennisova díla je původní Punisher výhradně střílečka, kde jde pouze o jedno. Aby Frank Castle sejmul co nejvíce protivníků. Děj je přímočarý, není ničím obohacený, charaktery jsou ploché, nevýrazné, akční scény stále o tom samém. Komiksu by slušelo aspoň trochu nadhledu a alespoň nějaký humor. Holá vyvražďovačka nemá příliš velkou šanci zaujmout současného čtenáře.

Kresba Johna Romity jr. je na tehdejší dobu výtečná, ale nečekejte zase nějaké grafické orgie. Mainstreamové marvelovské série se vždycky vyznačovaly hlavně srozumitelností a jen zřídka se do nich vkradly střípky uměleckých ambicí. Nakladatelské duo tradičně zbavilo komiks barev, což ocení hlavně peněženka, jak ale míní postarší černobílý komiks konkurovat modernímu barevnému hávu Ennisova Punishera, to už je mi záhadou.

Punisher: War Zone nemá vyšší ambice než ukrátit vám za relativně nízkou cenu jízdu vlakem, stání ve frontě nebo deštivé odpoledne. Spíše tuctový akční hrdina ve zcela tuctové střílečce, to je nejnovější díl Comicsových legend. Tato řada se nevyznačuje příliš hodnotnými kusy (nejlepší je zřejmě Spider-Man, následovaný Wolverinem), zato perfektně mapuje starší americký komerční komiks. Hodnota projektu je tedy vyšší, než jeho jednotlivé díly. Český čtenář by si jistě zasloužil představení jiného superhrdiny. Jako důkaz Ennisových kvalit je to milé, ale kontraproduktivní.