Crew2 č.6 – recenze časopisu

Den se s dnem sešel, měsíc s měsícem taktéž, proto se nemůžeme divit, že vydavatelství CREW vypustilo do ulic nové číslo komiksového magazínu stejnojmenného názvu. „Šestka“ je první číslo druhého ročníku (samozřejmě po restartu) a přináší ukázku letošní koncepce obsahu. A jestli se první číslo roku 2004 povedlo? Posuďte sami…

Určitě jste již všichni zaslechli, že se bossové z nakladatelství Crew rozhodli, že nový rok si žádá i zaměření na nové komiksy. A jestli jste to neslyšeli a ani vám to nevyslepičila vaše sousedka, tak jste si to teď alespoň přečetli a obohatili tak svou slovní zásobu o slova jako komiks, vyslepičit, obohatit a sousedka. Pokud ovšem číst neumíte, tak gratuluji, že jste se dostali až k tomuto řádku.

Ponuré, temně laděné komiksy jsou ty tam. Sbalily si svých 6 pekelných švestek a odešly. Sbohem a šáteček, goodbye, auf wiedersehen, до свидания, arrivederci. Místo nich na nás teď budou z každého čísla pokukovat chlapíci, kteří jsou – ve většině případů – známí svou úchylkou v nošení slipů, trenýrek, boxerek a tang navrch svého oděvu. Tj. elasťáků a spol. Řeč je o typických nefalšovaných superhrdinech.

V „šestce“ mají zastoupení hlavně v crossoveru X-MEN vs WILDC.A.T.S. Všechny milovníky suchého, černého humoru však potěší i starý známý Red Meat, na exkurzi do 10. okrsku čili do Top 10 nás pozvou tak trochu zvláštní Mrtviáni. Thorgal nás zavede téměř do ráje. Zamysleli jste se někdy nad tím „Proč hrdinové nikdy neumírají?“ S hledáním odpovědi pomůže duo Morvan/Buchet. A konečně se vrátil Jack B.Quick, aby nás pozval do své „Vesnické galaxie“. No a to je z komiksů vše. Takže se na ně juknem trošku podrobněji.

X-MEN vs WILDC.A.T.S. jsou ukázkou mezivydavetelského crossoveru. Podle „vs“ v názvu by se mohlo zdát, že mezi sebou budou soupeřit. Opak je pravdou. Mutanti a Kherubíni (tedy spíše jeden Kherubín) se spojí, aby zažehnali útok Vrhu a deamonitů. Příběh začíná ve vězení, kde si má Cole Cash, Grifter, odsedět tři sta let. Jelikož je jednou z hlavních postav crossoveru, rozhodne se Nick Fury, že mu udělá štědrou nabídku. Buď přijme roli, zachrání svět a bude volný, nebo odmítne a tři sta let si posedí v base. Nabídku samozřejmě přijímá a pouští se do zápasu s mimozemskou rasou. V průběhu první části se stačí seznámit s Jean Greyovou, Marvel Girl, která se náhodou letěla opalovat k moři a vydělat nějaký ten dolar modelingem, když tu náhle zachytila mimosmyslové vlny patřící sousedovi v letadle. Odhalí útok mimiků, na letišti se přidá ke Grifterovi,p orazí pár hnusáků a to be continued… Zní to stupidně? Taky že je! Scénář Scotta Lobdella je vyslovené béčko, žádná originalita se nekoná. Je to sice teprve první polovina, ale vsadím se klidně o sbírku víček od piva, že se v té druhé žádného překvapivého zvratu nedočkáme. Připočtěte si k tomu ještě rádoby vtipné hlášky a výsledek je méně než průměrný.

Ptáte se po přečtení předchozích řádek, co je na tomhle komiksu tak dobrého, že si ho dovolili otisknout v tak prestižním magazínu jako je Crew²? J…Je to jednoznačně kresba. O tu se nepostaral nikdo menší než Jim Lee (ten je sice malej, protože se narodil v Asii, konkrétně v Koreji, ale viděli jste už někdy vysokýho Asiata?… no tak fajn, Jao Ming se nepočítá.)Sice taky není nijak originální, je to totiž klasický image-like. (Všichni chlapi se liší akorát barvou vlasů a ženské navíc poprsím.) Ten sice osobně moc nemusím, ale v podání superstar Jima Leeho mi tolik nevadí. Jeho ostrá, svižná linka si libuje hlavně v akci. Konkrétně v tomhle komiksu se mi líbily i změny lidí v cizáky. Jinak se o tom nedá moc napsat, image-like je prostě image-like. Někdo bude slintat, jiný zase zívat. (Tento styl kresby u nás známe například z komiksu o Laře Croft. – pozn. redakce)

Docela fajn je Hledání odpovědi od dua Morvan/Bouchet (Meteor), třístránkový to výstižný příběh o protekci hlavních hrdinů. Možná se i nahlas zasmějete.

Mrtviáni.Od Alana Moora se dočkáte odkazů na všechno možné. Příběh se točí okolo odhalení Mrtviánské bandy obchodující s vampornem. Od tohohle komiksu jsem čekal víc, takže se po přečtení dostavilo menší zklamání. Abych nezapomněl, kreslí Zander Cannon.

Thorgal se díky smečce vlků zřítí do propasti. Po probuzení zjišťuje, že se ocitl v krásné zahradě plné krásných sester. Je to Téměř ráj. Díky Jean Van Hammemu ale není nic tak, jak se zdá, a Thorgal se musí pokusit uniknout. Tenhle komiks patří k tomu lepšímu, co nová Crew nabízí. Kreslí (samozřejmě) Grzegorz Rosiński. Kromě Red Meatu je jediný v tomto čísle černobílý.

Po delší době se vrátil Jack B.Quick. Vezme to pěkně od podlahy a vytvoří si malou sluneční soustavu, takovou svou Vesnickou galaxii. O scénář se opět postaral Alan Moore. Jack je snad jediným komiksem v Crwi², který si dokázal udržet stejnou úroveň ve všech příbězích. Je veliká škoda, že existují jen čtyři příběhy, protože tenhle komiks dostal spoustu čtenářů. Ten poslední snad ještě v časopise vyjde.

Co nová Crew ztrácí na komiksech, to skvěle nahrazuje velkou mírou publicistiky. Článek o cestování Jirky Pavlovského, Turlogha a Zacka na con do Lodže rozhodně stojí za přečtení. Stejně jako rozhovor s Patem „Slain, Marshal Law, ABC Warriors…“ Millsem. Ten vyprávěl o tvorbě komiksů. Viktor Janiš zase o jejich překladu – po přečtení tohoto článku možná změníte názor na překlad. Rozhodně to není nic lehkého, co se dá jen tak v klidu domova pomocí modemu a auditorií zkritizovat. Jak se dozvíte, stojí za tím týdny a měsíce dřiny… Jirka Grus nám opět poodhalí, jak se stát obstojným kreslířem (od příšte bude Mučírna se staronovým Martinem Němcem, který už zbavuje své mučící nástroje prachu, aby je od příštího čísla mohl použít proti odvážlivcům, kteří pošlou své výtvory a potvory). Turlogh se v první části svého článku podívá na CLAMP – manga vydavatelství složené ze samých děvčat. Jirka Pavlovský naopak rozebere WILDC.A.T.S., o které se zásadně starají muži… A samozřejmě vás nemine plno aktualit z domácí, evropské i americké komiksové scény.

Slušilo by se možná říct, že nový rok se nijak nepodepsal na ceně, která stále zůstává na solidních 99 korunách. Bohužel se opět ukázaly problémy s tiskem několika stran. Barvy jsou posunuté do fialové (Viktor Janiš doopravdy nemá tak růžovou kůži ani fialové rtíky). Naštěstí touto vadou není postižen žádný komiks.

Sečteno, shrnuto, shrabáno, přeškrtáno, podtrženo… druhý ročník Crwe² se uvedl rozpačitě. Na jednu stranu mnoho zajímavých článků, na stranu druhou vcelku průměrné komiksy + odložení hry na motivy Ligy vyjímečných „až“ do příštího čísla.(To vypadá mimochodem slibně: Batman od Alexe Rosse, Sandman a příběh Touhy od Neila Gaimana a Milo Manary, další Hledání odpovědi, Válka a hrách – příběh o zapomětlivých důchodcích… no a taky dokončení X-MEN vs WILDC.A.T.S.).

Každé dva měsíce se holt nedá svítit. A rozloučím se žabácky: vězte, bude líp!