CREW2 – staronový časopis o komiksu

Zdál se vám poslední dobou komiksový časopis CREW poněkud mdlý a ne zrovna často vycházející? To nebylo zdání, ale nepříjemná realita. Nyní se však původní redakce CRWE v čele s Pavlovským a Litošem vrhla do nového časopisu CREW2 a starou CREW nechala dál v cizích rukou.

Zjednodušená geneze CRWE

Když se před pár lety rozdělila CREW v podstatě na tři frakce – vydavatelství CREW (Pavlovský + Litoš), vydavatelství Calibre (V.Dort + Trojan) a časopis CREW (Veverka), nastal zmatek. Calibre už stihlo zkrachovat a Veverka dovést magazín do nelichotivé podoby. Sice do podoby ještě čitelné, ale o starých kvalitách si čtenáři mohli jenom nechat zdát, krom toho vyšlo jen několik čísel a jakákoliv dřívější snaha o periodicitu tak šla do kelu.

Vydavatelství CREW zatím živořilo a vydalo jen Sandmana a nějaké ty Garfieldy, ale spoluprácí s Netopejrem a BB artem se zase mohlo rozjet a dokonce založit nový časopis. Záměr byl jasný: navázat na poslední číslo staré CRWE, v kterém ještě měli Pavlovský a Litoš prsty, a přitom udělat i něco novějšího, dospělejšího. Asi ze sentimentality byl pro nový časopis vybrán název CREW2, šéfredaktorem se stal Pavlovský a šedou eminencí Litoš. Vzali k sobě známé komiksové publicisty z internetu (www.komiks.cz, www.comx.cz) a už to jelo.

CREW2

Periodicita nové CRWE2 bude dvouměsíční, což sice není zrovna často, ale rozhodně je to lepší, než jedno až dvě čísla Veverčí CRWE ročně. A nezapomeňte, že Veverčí CREW dál může paralelně vycházet také, tak si vždy všimněte, zda to, co kupujete, má v názvu mocnítko nebo ne. Kvalitu to určuje jednoznačně. První číslo CRWE2 vyšlo 23. dubna letošního roku a do konce roku ještě další čtyři čísla vyjdou (19.6., 4.9., 23.10., 4.12.), takže letos vyjde jen o jedno číslo méně, než by mělo vyjít v každém roce následujícím. Uvidíme, zda opravdu všechno pojede podle plánu.

Velmi mě potěšil tisk časopisu. Všechna černá je opravdu černá, papír kvalitní, poměr černobílých (32) a barevných (52) stránek více něž příznivý, písmo čitelné, hřbet lepený… Barvy by sice snesly ještě malinké zlepšení a obálka by mohla být latexová, aby se barva neodírala, ale nebuďme zbytečně perfekc… perfuck… puntičkáři. Vzhledem k tomu, že v pozadí CRWE2 stojí magnát jménem BB art, nemyslím si, že by u dalších čísel zůstala technická kvalita na stejné úrovni, a jsem přesvědčený, že může jedině vzrůst.

To všechno prosím stojí jen 99,- Kč! Ještě jsem se raději knihkupce zeptal, jestli to za tu cenu nebudu muset po přečtení vrátit, ale ujistil mě, že za to kilo je tohle všechno prostě moje! Bezva. Reklam sice najdete dost, krom toho můžete za reklamu považovat i ukázku z chystaného komiksového seriálu od BB artu (velmi příjemná reklama!!), ale inzerce tvoří z těch 84 stran jen zlomek. Je jasné, že časopis má částečně i propagovat to, co všechno CREW, BB art a Netopejr  vydávají, ale je to udělané tak nenásilnou formou, že můžeme těmto vydavatelům jen děkovat, že tohle všechno dostáváme za blbou stovku.

1/2003

A teď konečně k obsahu. Jak už jsem napsal výše, nová CREW2 se tváří dospěleji. Přesto je hlavním tahákem prvního čísla oblíbený LOBO. Dále najdeme klasické věci jako RED MEAT, TORPEDO či jednoho Batmana bez Batmana. Velmi dobré jsou dva kraťasy z pera Alana Moorea (Liga výjimečných, TOP 10) a pokud máte rádi fantasy, hodně se nasmějete u ukázky z chystaného komiksového seriálu Trollové z Troy od BB artu. Publicistika se zatím omezila hlavně na profily a aktuality, za zmínku však rozhodně stojí také první část seznamu všech komiksů, které u nás dosud vyšly. Doufám, že publicistika bude časem bohatější. Ne nsad co do počtu stran, ale chtělo by to i nějaké zajímavé tematické články.

Komiksy do dalších čísel jsou už náplánované dopředu. Můžeme se těšit nejen na dalšího Moorea, ale i na Sandmana od Gaimana, Transmetropolitan, 100 Kulek (poslední dva hned v příštím čísle) atd. Jestli to všechno bude klapat, bude brzy CREW2 větší legenda, než CREW. Na rozdíl od CRWE však bude CREW2 živoucí legendou. Doufejme.