Criminal 2: Noir zvoní vždycky dvakrát

Díky ti, Bože, za ten nádhernej den, kdy jsme se konečně po třech letech dočkali druhé sebranice spisů Eda Brubakera a Seana Phillipse: Criminal. Tentokrát s podtitulem Poslední z nevinných. Je to pořádný špalek, ale dřevo by na něm štípal jen neotesanej dřevák.

04

Detektivka a komiks. Spojení, které není ani zdaleka tak inovátorské, jak by se mohlo na první pohled zdát – vždyť již takřka před stoletím se mezi komiksovými stripy objevovali první detektivové jako Dick Tracy. I v současnosti toto spojení funguje – a mnohdy lépe než skvěle, jak nám dokázal právě Brubaker se svým Criminalem. Nebo kočičák Blacksad. Nebo vy-víte-kdo a jeho (na hraně parodie balancující) Sin City.

01

Oba zmiňované přitom spojuje fakt, že se dají zařadit do téhož detektivního subžánru – noiru a drsné školy. Zápletky, postavy (včetně ultraklasické femme fatale) atmosféra, občas i dialogy jako by vypadly z knih Jamese M. Caina, Raymonda Chandlera, Dashiela Hammetta a dalších. Criminal ani Blacksad z těchto děl však lacině nevyžírají, nýbrž jim skládají poctivý a nefalšovaný hold.

V nové trojici příběhů Eda Brubakera, jednoho z nejzajímavějších scénáristů posledních deseti let, který si úspěšně posvítil na zoubek Batmanovi i Captainu America, nalezneme několik drobných a milých narážek a pojítek na první kriminální knihu, jednotlivé povídky však můžete zcela klidně číst i bez znalosti předchozích story.

02

Povídka Zlá noc nás seznamuje Jacobem Kurtzem, autorem stripu o Franku Kavkovi (připomínající třeba právě Dicka Tracyho), který se prolínal prvním Criminalem. Jacobovi zemřela při dopravní nehodě manželka, a jelikož se její tělo nenalezlo, Jacob je obviňován jak policií, tak tchánem. To je však jen počátek příběhu, v němž Jacob narazí snad na každou z tradičních rekvizit poctivého noiru. A na Franka Kavku.

Co do formy vyprávění nejtradičnější je povídka Hříšníci, jejíhož protagonistu Tracyho Lawlesse jste mohli potkat v první knize. Tentokrát je typicky drsňáckým zabijákem, který na popud svého mafiánského šéfa loví jiného zabijáka. V obou příbězích Brubaker dokazuje svou znalost žánru, ale i cit pro nadhled a ironii, díky nimž se nestává pouhým otrokem noirových pravidel.

03

Vrcholem co do čtenářského požitku i komplexnosti je pak finální příběh, Poslední z nevinných. Dvě časové roviny (ta retrospektivní je kreslena formou dětského komiksu), které se náramně spojí ve finále, nečitelné postavy, temná atmosféra a další parádní noirová pocta.

Uchopit noir (v současnosti tedy spíše neo-noir) tak, aby se dílo nestalo jenom vyžírkou klasik žánru s více než sedmdesátiletou tradicí a aby samo sebe nepolapilo v nástrahách v podobě žánrových berliček, které se za ta léta staly nezpochybnitelnými klišé, to není úkol kdovíjak lehký. Brubaker to však zvládá na výbornou. A to na takové úrovni, že se dá pochybovat, zda je králem komiksového noiru vůbec ještě Frank Miller.

I díky mnoha bonusům je pak druhý Criminal náramným špalkem.

95%
  • Criminal 2: Poslední z nevinných
  • Scénář: Ed Brubaker
  • Kresba: Sean Phillips
  • Vydal: BB Art 2015
  • Počet stran: 432
  • Cena: 990 Kč

11 komentářů

1. FP umírá
    Když pominu diskutéry, kteří zde převážně trollí a řeší si vlastní mindráky místo debat o knihách; článků je málo, postrádají šťávu a úmrtí známých osobností spjatých s žánrem zde zůstává celé dny nepovšimnuto (nedávno Pratchett, aktuálně Kája Saudek). Omezení nově vydaných knih viditelných na stránce na pouhé čtyři taky nepovažuji za šťastný krok, prostě jen další z hřebíků do rakve FP. Ve druhé znovuzrození příliš nevěřím, tak tedy sbohem a dík za ryby…

2. to Loučím se:
    Dovolil bych si nesouhlasit.

1. Přístup je tady zcela zdarma a je neomezený. Nemusíš za čtení článků nic platit, nemusíš se dokonce nikde registrovat. Nikdo po tobě nechce osobní údaje ani telefon. A reklama zde se omezuje na představování nově vycházejících knih a sem tam nějaké to PR. Obojí můžeš beztrestně poplivat přímo pod daný článek, nebo prezentovanou publikaci. A nikdo ti za to neudělí ban, neomezí ti přístup na web a dokonce se ti snaží vysvětlit, proč ten který článek napsal.

2. Komentáře můžeš psát bez jakýchkoliv ústrků. Nemusíš se registrovat, uvádět mail, psát klíčové slovo.

3. Minimálně jednou za dva dny se tento web aktualizuje. Přibude zde nový článek, recenze, upoutávka, nově vydaná kniha atd…Že máš pocit, že články postrádají šťávu? Tak to tady napiš! Tak jak to dělám třeba já. Napiš pod konkrétní článek co se ti nelíbí a co by sis představoval jinak. Autoři potřebují odezvu od čtenářů a já z vlastní zkušenosti vím, že se snaží vyhovět v nějakém dalším textu.

Pokud jde o spam a trolling a mindráky – to je daň za přílišnou volnost a otevřenost diskusí, po které jsme ale sami volali. To nedávejme na vinu FP, ale sami sobě a naší vlastní nezodpovědnosti. Ale představa, že třeba ve skupinách na facebooku je to pod vlastním jménem jiné, je naivní! Spamuje a trolluje a mindrákuje se tam úplně stejně jako tady.

3. KarelC
    já souhlasím s prvním příspěvkem. Jen bych poupravil… fantasy planet neumírá. Fantasy Planet je mrtvá. Dlouho. A už ji nikdo neoživí. Přišla o svoji duši, vysáli z ní šťávu, už z ní nečiší ta radost jako před lety. Bohužel.

4. to Zvídavec:
    Já Ti pochopitelně rozumím, jak to myslíš.
    Jenže ta parta zakladatelů FP opustila sama. Nikdo je nevyháněl a bylo to jejich vlastní rozhodnutí předat FP dál. Jeden čas to vypadalo na úplný zánik, než se FP ujal Fantomprint a vede ji v této podobě.

Snažím se proto hodnotit ji v jejím nynějším stavu a minulost nechávám plavat. Ta už se nevrátí.

A pokud porovnám s jinými obdobně zaměřenými weby a blogy, potom bych řekl, že je stále v popředí.
    Každopádně bych rád od vás, kritiků, slyšel, které současné weby jsou tedy lepší než současná podoba FP. Ať máme s čím srovnávat. Tyto obecné povzdechy nic neřeší.

5. to Zvídavec:
    Znám a jejich články si rád přečtu. Jsou dobří, ale jsou tu krátce. Tak uvidíme (a budu jim držet palce) jak dlouho jim nasazené tempo aktualizací vydrží. Zatím tam asi moc lidí nechodí, neb komentářů pod články je tam jako šafránu. A většina jich je pod “zakladatelským” úvodníkem.

6. KarelC
    no to už je takový “zvyk” – FP byla vždycky místem, kde se lidi dohadovali a komentáře tu měly velký počet. To se asi nezmění a nikdo mu tohle prvenství nevezme

7. Ale jen málokdy dosáhla úroveň trollingu to co máme dnes. Ještě nedávno jsem byl rád za osvěžující Podchaljuzinovo báchorky, ale s nástupem všech těch Falešných a Pravých to šlo do hajzlu. A popravdě se mi nechce psát jeden příspěvek ke knize, kde bude následovat řada nesouvislých výstřiků…. A přitom jsou diskuzní fóra, kde se tyto nešvary neprojevují, diskutéři jsou slušní, vzájemně se neurážejí a píší k věci. A pokud se jednou za uherský rok objeví výjimka, moderátoři rázně zasáhnou. Abych byl konkrétní, jde třeba o dýmka.net – kde je mimo jiné i vlákno o knihách 🙂

Nové knihy se tu relativně včas objevují, ale co další rubriky? Krátké zprávy? Poslední máme z roku 2014, kalendář akcí na pravé straně? Zve na akci z roku 2011. Ankety skončily úplně.

8. Množství článků je závislé na příspěvcích od externistů. Redakci samotnou tvoří tři lidé, co to mají jako vedlejšák. Ti to zaplnit nestihnou. Já sám za celou existenci FP nevytvořil ani jediný článek a předpokládám, že vy tři také ne, tak nechci nadávat na ostatní, že nic nepíší. To mi přijde nefér.

Trolling – jak už jsem psal. Přílišná svoboda a demokracie je dvojsečná zbraň. Na dymka.net (nejen) se musíš zaregistrovat, sledují tvoji IP adresu, musíš se podřídit stopadesáti pravidlům a moderátorům, musíš psát přísně k věci, nesmíš se literárně rozvinout, nesmíš psát mimo téma atd… A ano – tam zasáhnout proti nepoctivým uživatelům lze. Třeba zablokováním přístupu z té které IP adresy atd…

Na ifauna.cz mají zase nemoderovanou diskusi a moderovanou, kde se musíš registrovat.

Tady jsme proti registracím bojovali. Ovšem musíme si uvědomit, že takovou diskusi, kde má každý neomezený přístup, v podstatě nelze moderovat. Tak si to uvědomme a nevyčítejme to redakci.

9. KarelC
    ano… redakci tvoří tři lidi + externisté… a v tom je právě zakopaný pes. Redakce FP byla vždycky početná. Jenže fungování webu není závislá jen na počtu redaktorů/přispěvovatelů… Je to závislý na tom, jak je schopnej kapitán a jak umí vymýšlet projekty a rozdávat úkoly. To je taky problém tohoto webu – kromě recenzí a novinek tu vlastně nic jinýho nenajdeme. Kde jsou vidíme výjevy, seriálový seriál a další rubriky? Nikde. Stejně jako nikde není ani duch webu. A nezlob se na mě, ale to jak si myslíš, že web funguje – nefunguje. Dost prostě závisí na šéfredaktorovi a jeho schopnosti vést web, vymýšlet projekty a motivovat lidi. Pak je jedno, že máš jen další dva lidi v redakci a x externistů, s externisty se toho dá dost vytvářet, pokud se domluvíte a jsou dost zapálení, což fanoušci fantastiky vždycky byli…

10. to Zvídavec:
    Jasně. Leč nadšení někdy nestačí. Vymyslet projekt je krásná věc, ale když neseženeš lidi, kteří by do něj přispěli, tak ti to moc nepomůže. A pokud sháníš lidi, tak je musíš nějak motivovat. Když ne finančně, tak třeba čtenářským ohlasem, nebo akreditovaností periodika a možnosti vytvořit si jméno a podobně. A to se asi nedaří.

Abys mě nechápal špatně – já tvoje postřehy nevyvracím! V hloubi duše s nimi i víceméně souhlasím, ale snažím se to vidět i z té druhé strany. A přiznám se že nevím, co všechno má zdejší šéfredaktor na starosti. Jinak řečeno, nakolik je FP jeho hlavní pracovní úvazek. A jestli to má jako mimopracovní “zábavu”, tak mu těžko můžeme vyčítat nedostatek aktivity. Neživí ho to, dělá to pro radost, jako vedlejšák.

Řekni sám: Dělal bys to na jeho místě lépe? Jestli ano, tak jim navrhni spolupráci. Já sám za sebe můžu říct, že bych to nestíhal a ani by se mi to po práci dělat nechtělo. Tak na práci redakce FP nadávat nechci.