Daredevil: Muž beze strachu 4

V roce 2013 vydá BB/art spoustu novinek, ale také se dočkáme návratu spousty starých sérií. První z těch velkých (a to nemyslím jen obsahem, ale i formátem) je Daredevil 4. První omnibus letošního roku nám tak nepřináší ten známý bílý obal, ale mnohem krásnější koženkovou vazbu černé barvy, a ujišťuji vás, že černá je přesně to pravé pro obsah této knihy.

Daredevil 4

První příběh Desatero nás přivádí do místnosti, která bude všem divákům seriálů a filmů z americké produkce okamžitě známá. Jedná se totiž o skupinu. Takovou, kde si dáte židle do kruhu čelem do středu a pak se někdo zvedne a řekne třeba „ahoj, já sem Marek a sem alkoholik“. Jediný rozdíl je v tom, že tady lidé nemluví o alkoholismu, ale o Daredevilovi. Není to jen nahodilá sbírka povídek, ale vzájemně provázaný příběh, který ukazuje, že ani po všech změnách, které se v Hell’s Kitchen staly, se nejedná o bezpečnou čtvrť a přítomnost Daredevila není za každou cenu zárukou bezpečnosti. Bendis si v pointě příběhu hraje i s nadpřirozenem a ve výsledku zjistíte, že jde o klasického Daredevila bez Daredevila, kterého umí Bendis psát na výbornou. Proč? Protože právě v tom je jádro toho, proč je Daredevil nejčastěji srovnáván s Batmanem. Daredevil není hrdina, který by hlídkoval po městě jako Spider-man, na kterého vesel mávají davy fanoušků a fanynek (většinou žáci základních škol), ale tím, který potichu pozoruje a vloží se do věci až v tu pravou chvíli, o čemž se koneckonců v prvním příběhu knihy přesvědčíte sami.

Druhý příběh je už trochu z drsnějšího soudku. Hned od začátku totiž víme, že tohle nebude sranda. Do hry se totiž vrací Wilson Fisk alias Kingpin a má na chudáka Matta pořádnou pifku. Dokonce se hodlá dohodnout s ředitelem FBI, že vydá Daredevila zákonu, pokud on sám dostane dohodu o svobodě. Velice brzy vám dojde, že to, k čemu se schyluje, je velké finále všech čtyř omnibusů. Finální souboj, kde jde o všechno, a dopředu vám řeknu, že ve chvíli, kdy se k psaní Daredevila dostal Bendis, tak tehdy začala éra, kdy začal život s Mattem Murdockem jak se patří zametat.

Proč ale hovořím o velkém finále? Protože to je konec, přátelé. Nikoliv konec Daredevila, ale konec působení geniální dvojice Brian Michael Bendis a Alex Maleev. Po posledním sešitu druhého příběhu s naprosto neuvěřitelným zakončením si pak můžete přečíst slova samotného autora o tom, jaká pro něj byla práce na této sérii.

V omnibusu na nás ovšem čeká ještě jeden nemalý bonus. Když si přečtete rozloučení Bendise s Daredevilem, zjistíte, že se nacházíte někde ve dvou třetinách knihy, ale co bude dál? Dál nás čeká pohled do alternativních realit Daredevila. Prvním je krátký příběh z alternativní série, která zkoumá, co by se stalo, kdyby některé zásadní události superhrdinů Marvelu skončily jinak. U Daredevila sedí dva chlápci (kteří shodou okolností vypadají naprosto přesně jako Bendis a Maleev) a povídají o tom, co by se stalo, kdyby Karen Pageová, Mattova první přítelkyně, přežila souboj Daredevila a Bullseye. Z této úvahy nakonec vyjde, že je vlastně nakonec jen dobře, že se to stalo, protože pak by mohl odhalit temné stránky Daredevila, které by měly navždy zůstat hluboko pod povrchem. Druhou třešničkou je pak velký crossover z Ultimátního Universa Marvelu, kde se setkají hned tři ultimátní verze klasických hrdinů, a to Daredevil, Spider-Man a Punisher. Třídílný příběh vyšel v malé týmové sérii Ultimate Spider-Man Team-Up a rozhodně jde o to nejlepší, co v ní vyšlo. A musím uznat, že ačkoliv je příběh klasicky na vysoké úrovni, tak je to právě kresba, která z tohoto Crossoveru dělá něco výjimečného. Alex Maleev si tu totiž vyhrál na maximum se všemi postupy, které při kresbě používá, a je to opravdu přehlídka toho nelepšího z mistrovy práce.

Na závěr už mi nezbývá, než vrátit na čtvrtý omnibus přebal a dát ho do poličky vedle předchozích dílů. Když tak vidím ty čtyři knihy vedle sebe, tak mě přepadá trochu nostalgie a je mi líto, že to skončilo. Daredevil Bendise a Maleeva patří mezi to nejlepší z historie moderního superhrdinského komiksu. Jedinou útěchou mi může být, že následujícím autorem této série byl Ed Brubaker, ale jestli se ho dočkáme i česky, to už je ve hvězdách.

Brianu Michaelu Bendisovi a Alexi Maleevovi se s Daredevilem podařilo něco, co nikdo nečekal – stvořili sérii originálních a strhujících příběhů, které posunuly Muže beze strachu do nové roviny. A vyrovnali se Daredevilovým tvůrcům – legendární dvojicí Frank Miller – Klaus Janson. V originálním „Desateru“ Bendis s Maleevem na vyprávěních místních lidí přibližují Daredevilovu vládu nad Hell’s Kitchen. V klaustrofobickém prostředí kostelního sklepa jeden po druhém líčí, jak jim Daredevil v průběhu své roční vlády pomohl, nebo jim naopak uškodil. A při té příležitosti odhalují svá vlastní bolestivá a děsivá tajemství. V „Murdockových listech“ svádějí uvězněný Kingpin (Wilson Fisk) a FBI boj svobodu Matta Murdocka. A co teprve kdyby Karen Page přežila útok Bullseye? (anotace)

• Daredevil: Muž beze strachu 4
  • Scénář: Brian Michael Bendis
  • Kresba: Alex Maleev