DMZ 3: Veřejné práce

V ne tak vzdálené budoucnosti Amerika nevysílá vojenské jednotky ani do Asie, ani do Evropy, a už vůbec ne do Austrálie (ani za trest ne). Místo toho je posílají mnohem, mnohem blíže. Do New Yorku. DMZ. Demilitarizovaná zóna. Území nikoho. A již potřetí hlavní dějiště komiksu ze stáje Vertigo.

DMZ 3

Z předchozích dílů víme, že demilitarizovaná zóna není zase tak demilitarizovaná, jak by se mohlo zdát. OSN si to drandí ulicemi pod záminkou rekonstrukce města a s touto mírovou organizací ,,spolupracuje“ společnost Trustwell. Krásný název v angličtině, není-liž pravda? Ta by měla vést rekonstrukční práce, ale ulicemi New Yorku koluje fáma, že nejsou zrovna mírumilovnými pány a že používají velice drsné metody k udržení pořádku na území, které ovládají. I proto jsou raději přítomní hoši z OSN a čas od času si po sobě s klukama z TW zastřílejí. Jen tak ze cviku. A těm, kdo hlavního hrdinu série, novináře Mattyho, znají, je jasné, kam to směřuje.

Nezdravá zvědavost našeho hrdinu neopustila, a tak sundává novinářský průkaz a metelí si to do TW okupovaným a rekonstruovaným Ground Zero. Zbaví se zbraní a ochrany přátel i známého prostředí a jde se kouknout, co je pravdy na těch řečech. K pomalému odhalování přidáme sebevražedné atentátníky, sex a hromadu násilí a můžeme říct, že Brian Wood to opět dokázal a naservíroval nám opět velice solidní a seriozní komiks. ALE!!!¨

Samozřejmě, že je tu ale. Slabou stránkou tohoto komiksu je kresba. Není špatná, to ani v nejmenším. Když se na ni poprvé podíváte, uvidíte totálně atmosférickou kresbu, která jen skvěle dokresluje ponurou náladu postapo světa. Studené odstíny. Strohé linky. To vše je ok. Průšvih je, že místy to Burchielli proporčně ulítne tak, že se z toho chce až zvracet. Tady asi budou mít výhodu ti, kteří kresbu spíše přelítnou, a ne my požívači všech nejmenších detailíčků.

Ale abych byl upřímný a neodrazoval, čas od času šeredný panel (jako je na straně 19) je jenom malá daň. A za co? Za rozhodně nejlepší knihu ze série DMZ, která zatím vyšla. Rámec příběhu je sice podobný až stejný, ale aktuálnost a závažnost tématu je úplně jinde. Gradace, se kterou si Brian Wood hraje, hraničí s geniálním filmovým scénářem, a to už je sakra co říct! Předchozí díly jsou dobrý komiks, to ano, ale popravdě v konkurenci, kterou mají byť jen na našem trhu, takřka neobstojí. Hodí se říct, neobstály by, kdyby nevyšla tato kniha, která podle mého musí donutit ke koupi předchozích dílů každého.

Verdikt? Jistě, není to Transmetropolitan, ale je to vynikající komiks, který si zaslouží čas i pozornost. Pravda, kresba možná místy ne plnou…

Fotožurnalista Matty Roth se dál protlouká ostrovem Manhattan, proměněným v bojovou zónu, a snaží se nakouknout válce za kulisy. Snaží se zachytit zápas civilistů o přežití. Ve třetím dílu s názvem Veřejné práce se pokusí na zapřenou proniknout do velké firmy Trustwell, která od vlády získala lukrativní zakázku na stavební rekonstrukci válkou poničeného ostrova. Od začátku tuší, že tu něco nehraje, ale… je úplně připravený na to, co posléze zjistí? Anebo má pro něj DMZ další šokující překvapení? (anotace)

• DMZ 3: Veřejné práce
  • Scénář: Brian Wood
  • Kresba: Riccardo Burchielli