Gorstian – Meč krále Gyrha

Než začnu, musím upozornit na jednu záležitost. Hned po otevření sešitu najdete reklamu na CD-Romek. Na Ferdu Mravence a Čtyřlístek. Stylizace celého časopisu (i tím, jak autor promlouvá na čtenáře – „tak“, „takto“, „a tohle je“ ) se nese v duchu mladého čtenářstva. Tak abyste věděli komu je dílo určeno.

Gorstian je hrdinou z dávných neuchopitelných dob, kdy se příšery a draci vyskytovaly častěji, než dnes právníci. Se svými blond dlouhými vlasy, modrýma očima, udělanou postavou (ne, tohle opravdu není Playmate měsíce) a bederní rouškou, připomíná 99% ostatních fantasy hrdinů (pravda, těch super tradičních). Zručně pak ovládá vše, co má minimálně jedno ostří. Umí lézt po skalách, má svědomí (a zřejmě žádnou tajemnou minulost), zachraňuje sličné děvy, a když je opouští (aby se k nim mohl, doufejme, vrátit), zabolí ho to u srdce. Je to muž činu. A taktéž výtečný hláškař. For example: „Gorstian ale Sakmarovi radost neudělá!“; „Varoval jsem vás!“; „Nevážil jsem cestu proto, abych tě zabil! Ale..!“; „Zadav se stvůro!“

Příběh začíná v aréně, kde gladiátoři bojují proti dravé zvěři. Přeživšího hrdinu si po vyhraném boji, mrtvém kamarádovi a pár vládcovských intrikách, vybere jeden panovník jako jedinou možnost jak získat zázračný meč od jiného krále na jeho velkém hradě. Gorstian se vydává na strastiplná dobrodružství…

Komiks se tváří akčně. Figury se snaží být neustále v pohybu a pózách antických reků. Postavy se pokouší i o mimickou složku doplňující jednotlivé stavy myslí. Některé (všechny) příšery jste už viděli někde jinde (hlavně u svých mladších brášků na konci školních sešitů). Prezentovaný hrad jako by z oka vypadl hradu Bratislavskému (spolu s mozkem). Příběh je jedno převeliké klišé. Snad nic v tomto komiksu není původní. Kdyby autor nekoukal tolik do zrcadla na své břišní svaly a raději uvažoval, co tvoří. Bezduchá snaha napodobovat osvědčené postupy jak v kresbě, tak příběhu.

Kresbě samotné nelze upřít určitý projevený talent a snahu. Zde ovšem skončím. Některým stranám (celkově asi třem) se autor věnoval delší dobu (jako prezentaci pro vloženou galerii), což je znát. Zbytek je – mírně řečeno – odfláknut. Špatné dodržení prostorových vrstev, či držení těla, tj. především totální nedostatky v anatomii postav. Chybí ještě pár let tréninku a osvojení si nějakých technik. Samostatnou věcí je barva. Kolorovat jen v šesti barvách není a nebude to pravé ořechové, zvlášť když i tady platí ona odfláklost. Autor (když chce) docela i umí v tužce, ale po následném fušerském zaplácání barvou a tuší už z původní kresby moc nezůstane. Technicky se kvalitě alba ovšem nic vytknout nedá (papír i tisk v pohodě), tedy až na ne zrovna nejlepší, strojový font letteringu.

Ještě jsem se nezmínil (pouze trochu nakousl) o mluveném slovu. Shrnu to jedním výrazem – HRŮZA. Snažit se o řeč dávnověku, a být přitom zkouřen špatným vzorkem marihuany dovezeným z Ukrajiny, chce notnou dávku odvahy. Tak špatně odvedenou práci jsem už dlouho neviděl a doufám, že mě bude strašit jenom ve snech.

Co říci závěrem k sešitu, který se tváří profesionálně  – dokud neroztrhnete krycí folii (i když už odfláknutá obálka by měla být v tomto směru varováním) a nezačnete číst. Komiks je dělán s láskou (k vyždímaným penězům) a hlásí se k ortodoxní fantasy. Druhý díl se připravuje (Jarsen má zřejmě za lubem víc, možná sabotovat fantasy žánr) a nám nezbývá než modlit se k severským bohům a poslat autora do… Valhaly. A tak jediná pozitivní věc, která stojí za přečtení comicsového sešitu je seznamovací a prospěšně orientační článek s historií fantasy comicsu v našich luzích a hájích (doplněná velkým počtem příkladů). Každopádně i přes všechny výhrady by tento nenáročný komiks mohl na chvilku zabavit dítě.

PS: Autor vlastní severské jméno Sven Jarson, ale kdo je ve skutečnosti, ví asi jen Bůh a nakladatel. Každopádně SFX jsou s českou diakritikou.