Joker: 75 let šílenství

Rok po svém úhlavním nepříteli oslavil pětasedmdesátku i Joker a netrvalo dlouho, než k nám dorazila rozsáhlá antologie pokrývající celý život tohoto usměvavého důchodce.

Joker 75 Hned ze začátku je třeba přiznat, že je tahle kniha spíše encyklopedií než plnohodnotným dobrodružným čtením. To, že její cílovkou jsou hlavně pravověrní komiksoví fanoušci, ale nezastírá – ani velikostí, ani cenou, ani vymazleným zpracováním.

Historický exkurz začíná prvním sešitem, v němž se Joker objevil, a skrze pět kapitol, rozdělených dle období, pokračuje až do současnosti. Každá kapitola pokrývá nějaký leitmotiv, který postava měla – od víceméně klasického gangstera a vrahouna přes neškodného vtipálka a zlodějíčka po zvráceného šílence, na jakého jsou zvyklí dnešní čtenáři. Kapitoly oddělují krátké úvody, po nichž následuje editorský výběr toho nejzásadnějšího z daného období. Úvody mají ovšem tu chybu, že dopředu vyzrazují zvraty následujících povídek, k samotnému výběru se pak ozvaly nespokojené hlasy, kterým chybí více zásadních děl, například Moorův Kameňák.

Že se nejde zavděčit všem, je vždycky pravda, faktem ale zůstává, že v druhé polovině knihy jsou trochu nešťastně zařazeny různé výňatky z delších příběhů, které jsou možná výborné a zásadní, ale pokud si neznalý čtenář přečte pouze druhou kapitolu ze čtyř, příliš mu to nedá. V tu chvíli nejvíc vystupuje do popředí encyklopedický charakter knihy – pokud si chcete opravdu počíst, je třeba hledat kompletní příběhy jinde.

Paradoxně proto, přes archaické zpracování, leží hlavní hodnota a především zábava v první polovině knihy. Nejen že k těmhle příběhům zaujímá i samotný čtenář tak nějak automaticky spíše badatelský přístup, ale hlavně jde o uzavřené jednohubky, které si lze užít bez znalosti kontextu. A i mezi nimi se najde pár nápadů, které bychom chtěli vidět zpracované dnešními umělci a v tónu Temného rytíře, jak ho známe a máme rádi – třeba Batman odsouzený tribunálem složeným ze samých Jokerů nebo výměna myslí mezi oběma nepřáteli.

Je to v tu chvíli také fascinující výlet do historie komiksového média a dobových vlivů, které jej ovlivňovaly. Hned v první povídce například vidíme Bruce Wayna kouřit fajfku! Neméně zajímavé je vyrovnávání scénáristů se zavedením CCA (Comics Code Authority), jakési autocenzury v odvětví vystavenému v 50. letech kritice za svou násilnost. Joker se, jak už bylo zmíněno, stává z vraha králem zlodějů a jeho eskapády jsou čím dál šílenější… až začne zase přituhovat, komiksy se mění do své moderní podoby a obě Jokerovy tváře se spojují do jedné: šíleného vraha.

Pokud nepatříte mezi sběratele nebo zavilé fanoušky postavy, ale komiksy čtete prostě pro zábavu, napětí a silné příběhy, není Joker: Oslava 75. výročí úplně pro vás. Ale to vám asi dojde už v obchodě. Naopak, pokud to s tímhle médiem myslíte jen trochu vážně, po knize sáhněte. Její přínos není zdaleka jen v hlubším představení jedné postavy. Naopak, k takto ucelenému a soustředěnému historickému přehledu, co se vypravěčských i kreslířských postupů v komiksu týče, se jen tak nedostanete.

80%
  • kol. autorů: Joker: Oslava 75. výročí
  • Překlad: Richard Podaný, Štěpán Kopřiva, Petr Zenkl