Komiksové novinky pro rok 2004 – část první

…aneb doufáme, že se sliby nesplní až o Vánocích! Úžasné! Komiksová vydavatelství ohlásila tolik komiksů chystaných pro letošní rok, že se z toho může jednomu zatočit hlava. A právě proto, aby se tomu předešlo, pro Vás máme článek mapující valnou většinu ohlášených dílek. Doufáme, že si každý vybere ten svůj komiks, na který bude dychtivě čekat. Otázkou však zůstává, kolik nových počinů se dočká realizace…

Následující text nepřináší žádná nová šokující odhalení (až na malé výjimky způsobené nejnovějšími informacemi přímo od vydavatelů). Pokud jste byli na comiCZconu a pravidelně kontrolujete webové stránky, tak v podstatě o všem víte. Tento článek pouze vše shrnuje. Snažil jsem se seřadit komiksy nejprve podle vydavatelství, poté podle toho, jak budou opouštět tiskárny a dostávat se na pulty knihkupectví….

Stejně jako minulý rok pracuje na nejvíce titulech nakladatelství CREW a BBart. Ať už společně nebo každý zvlášť. Tedy začátek bude věnován právě jim. Od Crwe se dočkáme ještě pěti magazínů (jeden z nich je speciál Lobo/Maska). Dále se v Crwi² objeví Batman od Alexe Rosse, Sandman od Neila Gaimana a mistra elegantní erotiky Mila Manary, mnoha cenami ověnčený šelmovitý detektiv Blacksad – nedejte se oklamat jménem jednoho z autorů (Canales / Guarnido) – a nadpřirozená trojice v paranormálním Ellisově Planetary.

Samozřejmě bude mnoho dalších kratších příběhů, ale právě toto jsou hlavní esa časopisu v rukávech plážových košilí Pavlovského a spol. Nesmí chybět ani obtloustlý, pondělky nesnášející kocour Garfield. Konkrétně nás čeká dotisk 4. dílu a  úplně nová čísla 16-18. To by bylo z časopisů vše. Budou následovat už jen comicbooky (tedy knihy shrnující několik jednotlivých čísel měsíční řady), grafické romány a alba.

Plnění slibů

Nakladatelství BBart již dříve odtajnilo Jimmyho Corrigana: nejchytřejšího kluka na světě. Komiks se pyšní cenou Guardian za nejlepší prvotinu. Tenhle komiks je úplně něco jiného, než na co jsme byli doposavad zvyklí. Je o obyčejných lidech, o chlapci bez superschopností, jen se zapšklým otcem. Ostatně na vztahu otce se synem je celý tenhle komiks postavený. Tohle není fikce, tohle je život…

Snad nejdéle slibovaným projektem je Wolverine: Ještě žiju (pro angličtinu chtivé fanoušky Not dead yet). O akční příběh, který se točí okolo vyřizování účtů mezi Wolverinem a tzv. Bílým Duchem, se postaral Warren Ellis (zmiňované Planetary, Transmetropolitan, Authority). Rozhodně nečekejte žádné Krotitele duchů, Wolverine si totiž zásadně vystačí se svými drápy namísto vysavače přes rameno. Kresbu stejně akční obstaral Lenil Francis Yu. Ten při kreslení rozhodně neLENIL a na výsledku je to vidět lépe než dobře. Ještě dříve než nás navštíví chlapík s adamantiem v těle ovšem vyjdou Comicsové legendy (dále už jen CL) s pořadovým číslem 8. (Možná už jsou k mání právě v těchto dnech.) V nich se na svých pavučinách bude už potřetí prohánět hláškař Spider-Man. K němu se pozornost Crwe a Netopejra vrátí ještě v pokračování Straczynského Návratu, který loni slavil zasloužený úspěch.

Prvním albem bude Thorgal: Alinoë. Správně by sice mělo po Pádu Brek Zarithu vyjít Dítě z hvězd, ale vzhledem k tomu, že u nás již před nějakým časem vyšlo, rozhodl se BBart společně s Crwí, že se k němu vracet nebudou a rovnou vydají právě Alinoë. Půjde o to, že si Thorgalovy děti najdou nového zelenovlasého kamaráda, který jistě způsobí mnoho trampot jak jim, tak severskému šípostřelci samotnému. Společně s Thorgalem letos přijde pokračování další úspěšné série – Trollích válek. Třetí album fantasy humoristických příběhů o lidožravém trollovi s názvem Čas létajících ptaurů zavede Tetraama a jeho ne tak úplně vlastní dceru Wahu až k sopce na konci světa. BBart chce vydávání takovýchto alb značně omezit, proto si dále můžeme být jisti jen dalším číslem Meteoru od dua Morvan / Buchet. To je stejná dvojka, která se postarala o Hledání odpovědi v nejnovější Crwi². Dívenka Nävis bude opět prožívat jedno ze svých neustálých dobrodružství.

Ze spolupráce BBartu a Crwe na jaře vzejde pokračování Ligy výjimečných. Skupinka literárních dobrodruhů se tentokrát střetne s mimozemskou civilizací (zase ten E.T.). Navíc najde ve svém středu zrádce, který se chce přidat k zeleňákům a odletět s nimi na Mars. (Mimochodem, v tomhle ročním období je tam prý móóc hezky). Scénář opět – samozřejmě – Alan Moore, kreslí – samozřejmě – Kevin O’Neil. Navíc se objeví dr. Moreau… a možná přijde i kouzelník…

Zabijáci

Podle propočtů Crwe by pak měly následovat další CL. Zde se dočkáme premiéry, a to v podobě Franka Castla jako Punishera. (Naopak svou derniéru si už odbyl Conan, neúspěch CL 5 pro něj znamenal konečnou). V podání Chucka Dixona a Johna Romity jr. se „prý“ dočkáme nevídaných jatek. No uvidíme… A aby toho zabíjení nebylo málo, tak nás svou návštěvou poctí Tommy Monaghan čili Hitman. Profesionální to zabiják, který po zásahu mimozemšťanů (kdoví jestli to nebyl samotný E.T.) zjistil, že vidí pod sukni vnadné sekretářky (rentgenové vidění), ale bohužel pro něj získal i telepatické schopnosti. Bohužel proto, že se pak dověděl, co si o něm sekretářka myslí. 🙂 Tady by ta jatka byla spíše na místě, protože o scénář se stará Ir, úchyl, který nechá pozvracet i Batmana, Garth Ennis. Kromě znečištění kevlarového netopýra se můžeme těšit i na samoúčelné násilí, hlášky a sudy piva. Tenhle komiks nesmíte brát vážně, protože Ennis je schopný čehokoliv. Mějte na mysli, že je to jen a hlavně ZÁBAVA (a pokud není z vašeho soudku, tak si jí nevšímejte :)). Na Hitmanovi se bude stejně jako na Lize výjimečných a několika dalších titulech podílet BBart, takže kvalita překladu (od Štěpána Kopřivy) i zpracování samotného je jistě zaručena. Další zábava podobného ražení na sebe snad nenechá dlouho čekat. Přichází chvíle pro všechny milovníky modré hory svalů bez mozku. Za to ale se svým vždy připraveným hákem, arzenálem zbraní pro usmrcení na tisíc a jeden způsob a svým věrným psíkem. LOBO se tentokrát dostane do nebe. Ano, čtete správně – DO NEBE. A to v booku Lobo se (z)vrací. V podání Simona Bisleyho to bude jistě… no… zase zabíjačka.

O prázdninách by měl vyjít DCčkovský crossover, o kterém jsem se zmiňoval již na začátku. Ten bude ve formě speciálu Crwe². Bude se jednat o téměř stostránkový celobarevný komiks, takže strávníci „normální“ Crwe² budou muset unést pravděpodobně i jisté zdražení, které by se nemělo přehoupnout přes laťku 200 Kč. Své dovednosti a hlavně zbraně v něm porovnají dvě masakrální postavy DC vesmíru: Lobo vs Maska. O scénář se šábli Alan Grant – krotitel Loba a John Arcudi – strážce Masky. Připočtěte k tomu ještě kresbu Douga Mahnkeho a vyjde vám další zabíjačkové šílenství, ale rozhodně ne nezajímavé.

Crew se k Punisherovi brzi vrátí. Tentokrát ho uvidíme ve dvanáctidílné sérii rozdělené (stejně jako třeba Liga výjimečných) do dvou knih. Ale už ne černobíle, ale setsakramentsky barevně. Jak jinak by také vynikly ty další hektolitry krve, které budou opět stříkat díky Garthu Ennisovi (o překlad se postará také Štěpán Kopřiva). Johna Romitu mladšího vystřídá Steve Dillon. Kromě návštěvy ZOO se Punisher potká i s radarmanem Daredevilem, ruským bohatýrem se zálibou v superhrdinech a všudypřítomnou mafií. Opět spolupráce s BBartem.

A nyní další CL. Desítku bude okupovat Wolverine a bude se muset vypořádat se starým známým Roughousem a Bloodscreamem. Rozhodně to nebude mít tak jednoduché, protože se setká i s Kingpinem, chodící hromadou problémů, ale i s kybernetickým Geistem. Jóó, v Madripooru to asi bude velký… S největší pravděpodobností bude jako CL jedenáctka další příběh X-menů a potom přijde snad i Batman!

Stará i nová esa

Pokud jste ještě u tohoto dlouhého článku neusnuli, tak teď budete mít co dělat. Tímto rádoby chytrým oslím můstkem jsem se dostal k pánu snění, Sandmanovi. V roce 2004 se SNAD dočkáme hned dvou knih. V první polovině roku to bude Krajina snů, ve které si zajdeme do takového Národního divadla pro elfy a taky poznáme člověka, který ve svém sklepě uvěznil múzu. V té druhé polovině roku se společně s Morfeem ocitneme v Údobí mlh. Sandmana si užijí i ti, kteří zaváhali a nejsou zatím vlastníky ani prvního, ani druhého dílu. Tušíte správně, dotisky budou! První díl bude dokonce mírně opravený.

TOP 10: Druhý svazek kultovního superhrdinsko-detektivního díla Alana Moora a Gene Ha (už tu byl Yu, teď Ha… co bude dalšího?) přijde na podzim, bude obsahovat posledních pět čísel a slibuje mnoho citací a narážek, gladiátorské zápasy, nečekané rozuzlení a hlavně smrt jedné z hlavních postav! Podle posledních informací vydavatele se plánovaný Smax odkládá na příští rok. Že je vám to jméno povědomé? Není se co divit. Vždyť Smax je právě člen party z TOP 10. Parodie na fantasy příběhy všeho druhu. Bez odkazů na pohádky, mýty, fantasy ságy a tentokrát dokonce i Anime seriály by to ani nebyl Alan Moore. V uzavřeném cyklu se musí nezranitelný detektiv Smax vymanit ze zásnub se svou sestrou, do toho mu bude ještě prozpěvovat jeho meč, spojí se s trpaslíky a elfy… no může ho potkat ještě něco horšího? Možná tak jedině E.T…

Poslední dva tituly, na kterých se podílí i nakladatelství Crew, jsou dvě kultovní díla od mistrů svého oboru. Myslím, že jeden se jmenuje Garth Ennis a druhý… nějak jako Alan Můra, ne… Alan Alda to taky nebude… Moore – to je ono! Prvně jmenovaný se podepsal pod sérií zvanou Preacher. Ostatně, kdyby nějaká série byla tak úspěšná a měl se podle ní dokonce točit film, tak bych se pod ní podepsal taky. Preacher je o muži, který se snaží najít Boha. O to se sice snaží spousta lidí, ale vsadím se, že jenom on mu chce rozkopat frňákovník. Doprovází ho upír Cassidy, hitmanka Tulip a dokonce přízrak Johna Wayna. Dokonce se fanoušci tohoto komiksu dožadují, aby byl zesnulý John Wayne digitálně vložen i do filmu. Je to další ze šílených vizí Gartha Ennise. Tentokrát vstoupil na tenký led, protože křesťanství a náboženství obecně nemá rádo, když si z něj někdo dělá legraci. Ennis jde ovšem ještě dál a hranice nekonfliktní legrace nechává daleko za sebou. Posoudit kvalitu tohoto díla budeme moct ke konci letošního roku.

Watchmen čili Strážci jsou dalším slavným dílem Alana Moora. Rozhodně se nedá říct, že je to jen další pohled na soukromí superhrdinů. Není to nic jako Marvels nebo Astro City. Je to pohled na superhrdiny obrácený o sto osmdesát stupňů. Ukazuje superhrdiny jako mocné lidi. Mocné, ale stále jen lidi, kteří jsou omylní a hlavně dokáží být hodně úchylní a krutí. Toto další ze zásadních děl komiksu by u nás mělo vyjít také ke konci roku. Jedna věc je jistá. Viktor Janiš se při překladu rozhodně nudit nebude.

Musíte uznat, že je toho opravdu hodně. A od Crwe a BBartu to s velkou pravděpodobností ani není všechno. Zmínit se sluší jistě Komiksová historie světa 2. Crew slibuje ještě překvapení s Netopejrem a BBart, kromě jiného, že francouzská alba vystřídá japonskými (Gunsmith Cats, Ghost in the Shell). Vyjde tedy pravá MANGA! Vzhledem k tomu, že se toho na letošek chystá opravdu hodně (ještě je tu Comicscentrum, MOT a Netopejr) vám další část komiksových novinek na rok 2004 přineseme co nejdříve to bude možné. Do té doby se mějte a doporučuji prodat tchýni, protože jinak na to všechno mít nebudete!

Pokračování příště