Komiksové novinky pro rok 2005 – část první

Když jsem vloni za podtitul článku zvolil „Doufáme, že se sliby nesplní až o Vánocích“, netušil jsem, že mnoho z nich se nesplní vůbec. Letos tedy vydavatelé změnili postoj a do světa vyslali jen potvrzené zprávy. Těšit se snad můžeme na komiksy, které byly chystány už na minulý rok, ale i na nová díla, která by neměla českému trhu zůstat ukryta.

Hned z kraje začneme u nejvýznamnějších vydavatelství – Crew a BBart. Crew pár svých slibů nesplnila, a tak bude mít co dohánět. Na tituly, na které se v loni nedostalo, se teď podíváme.

Sliby chyby

Comicsové legendy se nám pěkně rozjely, ale pak jejich vydávání náhle stagnovalo. Letos by snad konečně měly vyjít kulaté CL 10 se třetím Wolverinem. Ten se musí vypořádat se starým známým Roughousem a Bloodscreamem. Rozhodně to nebude mít tak jednoduché, protože se setká i s Kingpinem, chodící hromadou problémů, ale i s kybernetickým Geistem. Do konce pololetí by snad měl vyjít i čtvrtý Spider-Man (CL11), na kterého si už brousí zuby Lizard. Comicsové legendy vydávají společně nakladatelství Crew a Netopejr, ale od dvanáctého svazku vezme vydávání plně pod svá křídla pouze Netopejr. Jaké tituly zvolí, lze těžko předvídat, ale pravděpodobně sáhne opět po osvědčeném Wolverinovi a Spider-Manovi.

Crew na loňský rok slibovala dva Sandmany. Místo toho nevyšel ani jeden. Tyto dvě knihy se tedy přesunuly na letošek. Konkrétně se jedná o třetí knihu s názvem Krajina snů (Dream Country), která obsahuje čtyři krátké příběhy. V nich nás Neil Gaiman mj. zavede do takového “Národního divadla” pro elfy, a taky poznáme člověka, který ve svém sklepě uvěznil múzu. Dočkat by jsme se měli už v únoru! V červnu bychom se pak měli s pánem snění ocitnout v Údobí mlh (Season of Mists).

Už vloni bylo jasné, že Smax vyjde až letos. Že je vám to jméno povědomé? Není se co divit. Smax je totiž člen party Top 10. V uzavřeném příběhu se musí nezranitelný detektiv Smax vymanit ze zásnub se svou sestrou, spojit se s trpaslíky a elfy a navíc mu do všeho bude prozpěvovat jeho meč. Alan Moore vytvořil parodii na fantasy ságy, mýty, pohádky a dokonce i na japonské anime seriály. Na pozici kreslíře se místo Gena Ha, který kreslil Top 10, objeví Zander Cannon, který se na zmiňované sérii podílel „pouze“ jako inker. Na této knize se Crew podílí společně s BBartem a bližší datum vydání zatím není stanoveno.

Dále se také jaksi zapomnělo na Petra Parkera. Přitom Návrat J. Michaela Straczynského se řadí k nejlepším věcem, které kdy pavoučího muže potkaly. Jak bude asi reagovat teta May na Petrovu tajnou identitu? A vrátí se na scénu  tajemný Ezekiel? To si budeme moct přečíst v druhé knize série Amazing Spider-Man psané J. Michaelem Straczynským a kreslené Johnem Romitou juniorem. Odhalení (Revelations) na nás čeká v březnu.

Nové sliby

V březnu budou vycházet hvězdy. Nebojte se, konec světa se nekoná. Jde opět o J. Michael Straczynského a jeho sérii Rising Stars. V českém překladu jsou to logicky Vycházející hvězdy. V Americe série vychází pod hlavičkou Top Cow. Je to vůbec první komiksová série, kterou Straczynski napsal a stal se známým na „mimotelevizním“ poli. (Straczynski je tvůrcem seriálu Babylon 5, podílel se na pár epizodách Jakea a Tlusťocha atd.) Když se v malém městečku ve státě Illinois zřítí meteor, sto třináct budoucích maminek je zrovna v očekávání. Všechny děti se narodí se specialními schopnostmi a je jen na nich, jak s nimi naloží. Straczynski vtrhnul do světa superhrdinů a ukázal, že superschopnosti vám můžou pořádně zmrvit život. Jelikož je Top Cow odnoží vydavatelství Image, je tato série přitažlivá i po vizuální stránce. Keu Cha ani Christian Zanier sice nejsou takovými hvězdami jako Jim Lee nebo Rob Liefeld, přesto si jistě jejich práce najde mnoho fanoušků. První kniha s podtitulem Zrozeni v ohni je stejně jako Spider-Man plánována na březen.

Son of Man je pětidílná zvrácená série s baloňákovým mágem Johnem Constantinem v hlavní roli. Oživit mrtvé dítě je někdy samo o sobě dost špatný nápad. Když se k tomu přimíchá Hellblazer a mrtvé dítě vrátí zpět mezi živé tím, že ho nechá posednout démonem, můžete si být jistí, že to je dost špatný nápad. A pokud se ještě jedná o syna prominentního mafiánského bosse, je to velmi, opravdu velmi špatný nápad. V podání Gartha Ennise to byl dobrý nápad. V podání Gartha Ennise to byl moc dobrý nápad. V podání Gartha Ennise to bude zvrácené, úchylné, ujeté, zabavně vulgární a doprovázené kresbou Johna Higginse. Žaludky se nám všem budou při čtení Syna člověka obracet v dubnu. Nakladatelství Crew se nechalo slyšet, že v případě úspěchu bude v Hellblazerovi pokračovat, a to hlavně slavnými díly od Azzarella.

Dotisk šestého Garfielda se chystá na duben, zbrusu nová osmnáctka na květen. Dalšími zvířátky, chystanými  taktéž na májový měsíc jsou Wolverine a Hulk. Ti se potkají v crossoveru s příznačným názvem Wolverine/Hulk. Není to další obyčejná křížovka. Je to od Sama Kietha. Všichni, kdo se setkali s jeho komiksy nebo jsou alespoň trochu v obraze, vědí, že Sam „The Maxx“ Kieth neumí udělat normální sérii. A nikdo jiný neumí Hulka a Logana nakreslit tak roztomile a groteskně (vedlejší obrázek dokazuje, že nelžu:)). Pokud si pamatujete jeho kresbu z prvního dílu Sandmana, zapomente na ni. Tehdy jeste zdaleka nebyl tak odvázaný… tak šílený. A už vůbec nebyl autorem scénáře.

Na konec roku se připravuje intelektuálně náročné dílo Briana Talbota. Dobrodružství Luthera Arkwrighta se odehrávají v paralelních světech, kde se historie odvíjela poněkud jinak než tomu bylo ve skutečnosti. Původním vydavatelem Arkwrightových dobrodružství je americké Dark Horse a Petr Litoš o něm na comiczconu prohlásil něco v tom smyslu, že jestli se vám Sandman zdá složitý, tak Luthera asi nevydýcháte. Jde o samostatný devítisešitový příběh z Británie v černobílé kresbě a má jeden (barevný) sequel.

U dalších komiksů nejsou známá data vydání, ale rozhodně se nejedná o žádná ořezávátka. Svých pokračování se dočkají Punisher, Hitman a Preacher. I Batman bude podruhé “potichu”, aby zjistil, kdo stojí za tajemnou loupeží peněz a kdo je ten zafáčovaný chlápek s „háčkem“ na hrudi. Objeví se celá plejáda postav z Batmanova světa jako Joker, Ra´s al Ghul, Harley Quinnová, Poison Ivy, Catwoman, ale i Superman. To vše v knize Ticho 2.

Jednou z největších pecek bude v roce 2005 superhrdinský epos z alternativních Elseworlds – Kingdome Come čili Království přichází. Ze Supermana se stal samotář. Už deset let není hrdinou, ale stáhl se do ústraní. Wonder Woman ho neoslovuje Clarku, ale Kale. Před deseti lety se totiž něco stalo. Něco, při čem zemřela spousta nevinných lidí, Supermanovu ženu nevyjímaje. Z Batmana se stal senilní dědek, chorobně toužící po řádu, disciplíně a dodržování zákona. Z Gothamu udělal monitorovaný policejní stát, stvořil obrovské roboty podobné netopýrům. Stará garda prostě opustila výslunní a na její místo nastoupili mladí, drsní a destruktivní hrdinové. Jejich síla jim ovšem časem přerostla přes hlavu a nyní se utápí v megalomanských bitkách. Při jedné takové bitce je vyhlazen Kansas a stará garda se musí vrátit, aby zastavila ničení. Superman, Wonder Woman, Flash, Green Lantern a další na veřejné tiskové konferenci oznámí svůj návrat. Že vám ve výčtu chybí Batman? Ten si vybral jiné spojence, Riddlera a Lexe Luthora. Obě strany zahájí masivní nábor superhrdinů a válka s nedozírnými následky může začít. V roce 1996 stvořil Mark Waid kult. Dílo, které pořádně podlomilo kolena všem fanouškům nejen DC vesmíru. Nedílnou součástí Kingdome come je Alex Ross. Každá stránka byla původně namalována na plátno a poté zmenšena pro potřeby komiksu. Bližší datum vydání zatím nebylo stanoveno.

Asi definitivně odzvonilo manze, protože s Japonci, ačkoliv jsou to sympaťáci, se vyjednává dost těžko. Možná kdyby aspoň věděli, co to je Česká republika… i když možná, že to je dobře… Zatím se taky stoply plánované WildC.A.T.S.: Homecoming a Understanding comics, o kterém se také šuškalo, ale konečné rozhodnutí Crwe je, že počkají, jak se bude dále vyvíjet trh a hlavně prodeje. Ještě se mluvilo o Gen13, což je moc sexy a roztomile kreslená teenagerská “imagovka”. Právě série Gen13 i WildC.A.T.S. by se nakonec letos objevit mohly vzhledem k velkému úspěchu podobně zaměřeného Ticha. Magazín Crew² samozřejmě nezůstane pozadu. Blacksad 2, SandmanBatmanHellblazer, Lobo, Jack B. Quick, to je pouze malý výčet toho, co se v časopise v roce 2005 objeví.

Sólo pro BBart

BBart tradičně spolupracuje s Crwí. Komiksy, na kterých se podílí jsou: Smax, Punisher, Hitman, Preacher, Ticho 2, Kingdome come. Jinak, pokud to ještě nevíte, BBart definitivně zastavil i zbylé francouzské série. Thorgal, Meteor a Trollí války už nebudou vysávat finance nakladatele. Samostatně však vydá další komiksový špalek – Blankets. Pětsetšedesátistránkový milostný trojúhelník ve třech různých kreslířských stylech od Graiga Thompsona.

Blankets potvrdily, že se Thompson po zásluze řadí k velikánům mezi tvůrci grafických novel.
  – Brian Michael Bendis

Myslím si, že to byl posun. Byl to jemný, skvěle nakreslený, vpravdě upřímný a nepochybně nejdůležitější grafický román od dob Jimmyho Corrigana.
  – Neil Gaiman

Blankets se odehrávají během bouřlivé zimy ve Wisconsinu. Popisují soupeření dvou bratrů,  vyrůstajících na odlehlém venkově, a romanci mezi dvěma nezletilými milenci. Příběh plný objevování, hravosti, trágedie, odpuštění i počátků víry. Podobně jako tomu bylo u Jimmyho Corrigana, i zde autor popisuje svůj vlastní život. Zobrazuje vztahy mezi ním a jeho mladším bratrem Philem a svůj vztah ke své první dívce, Raině.

Ani letos nebude chybět komiks od Alana Moora. Koncem roku to bude V for Vendetta a další pohled na alternativní minulost. Jak to asi vypadá ve světě, kde druhou světovou válku vyhrálo Německo a Británie je nacistickou zemí? Tento komiks mimochodem přede na plátna kin tým, který pracoval na Matrixu.

Netopejr

Netopejr se taktéž s Crwí podílí na některých věcech jako například Amazing Spider-Man nebo Wolverine/Hulk. Jak už jsme uvedli výše, Netopejr přebere Comisové legendy, ale konkrétní tituly od čísla 12 zatím tají. Jejich přístupu se nikdo nemůže divit, protože by bylo zbytečné naslibovat hory doly a potom vydat velký kulový. Každopádně máme slíbené postupné informace a samozřejmě si nic z toho nenecháme pro sebe. Zda se všichni fanoušci letos dočkají třetího dílu Sláine: Rohatý bůh, také není úplně jasné.

Příště se podíváme na Comicscentrum, Mot, Labyrint a nový objev AFFL s jejich edicí Nový komiks.