Lobo versus Maska – Arcudi John, Grant Alan

Jistě vám neunikla nedávná invaze Loba na pulty trafik a knihkupectví. Kromě booku Lobo se (z)vrací vyšel i první speciál Crwe2, kterému se teď podíváme na zoubek.

Crew, Crew², Modrá Crew nebo staré sešitové Comicsové legendy. Co mají všechny tyto časopisy podobné? U prvního čísla každého jmenovaného titulu stála vždy jedna postava. Drsňák s rockerskou kšticí a namodralou pletí –  Lobo. Nejinak je tomu u prvního Speciálu Crwe². Ovšem jak již název napovídá, Lobo tentokrát nebude mít jednoznačně hlavní roli. Sekunduje mu démonický artefakt, parchant každým coulem – Maska. Ten, kdo si Masku nasadí, se změní ve svoje ne horší, ale nejhorší já. Symbióza mezi hostitelem a Maskou má jasně daná pravidla: „Nasaď si mě a já ti poskytnu všechno, co budeš chtít!“ Obvykle to bývají obrovská kladiva, sekery, granáty, rotační kulomety, bazuky, brokovnice nebo raketomety. K výčtu zbraní si přihoďte vše, co je libo, protože možnosti Masky jsou doopravdy nekonečné. Vypočítáním snadné rovnice Lobo+Maska dojdete k výsledku devastace, brutalita, fekální humor a nepřetržitá akce. A přesně o tomhle to je. Nic víc, nic míň.

Příběh se dá označit za „debilní“, ale pro pořádek si to shrneme. Záhadný galaktický terorista se zeleným obličejem zdevastuje polovinu vesmíru (což je při nekonečnu docela solidní výsledek) a tzv. konzorcium postižených světů si objedná lovce odměn, samozřejmě Loba, na to, aby ho eliminoval. Lobo se zprvu nechce angažovat, protože jemu je nějakej vesmír úplně buřt. Jakmile je mu ale nabídnuta odměna ve výši miliardy kreditů, neváhá ani vteřinu a pouští se do lovu Masky. Mezitím se na Manhattanu bezejmenný zlodějíček pokouší utéct policii a v jedné z postranních uliček najde podivnou masku, podlehne jejímu kouzlu a nasadí si ji… Tento děj se odehraje na prvních osmi stranách, zbylých devadesát stran je jen a pouze kydlení, brutální bitky a více či méně vtipné nebo nechutné situace.

Ve scénáři je nacpáno zbytečně moc věcí, ale nedá se mu upřít originalita v oboru usmrcování. Jakoby Grant s Arcudim soupeřili o to, koho napadne větší úchylárna. Pokusů měli dost a dost, protože oba soupeři jsou prakticky nezničitelní. Je zajímavé sledovat počáteční souboje s lehkým vybavením jako je nůž až po megabitky, kde atomovky létají vzduchem jedna za druhou. Přímočarý děj začne po nějakých padesáti stranách nudit, protože je to prostě pořád dokola střílení, brutalita a debilní hlášky. Osvěžení tak přináší až moment, kdy si masku nasadí Lobo a dělá ty nejzvrhlejší věci celého tohohle speciálu. (Jako třeba loutkové divadlo, které je tou nejúchylnější a do jisté míry i nejvtipnější scénou příběhu.) Na tak přímočarý děj potěší hlavně nečekané zakončení.

Kresbu k týhle šílenosti obstaral Doug Mahnke. (Lobo versus Hitman v Crwi2 č.5) Jeho celostránkové kresby nemají chybu, protože na nich jsou většinou hlavní postavy v detailním záběru. Mahnke si ve vypiplávání obličejů, detailů kůže a oblečení libuje. Vše je nakresleno v nadsazeném a groteskním stylu a byla by chyba pokoušet se u takového scénáře o něco jiného. Jakmile má ale kreslit něco jiného než postavy, jejich obličeje nebo kvéry všeho druhu, tak se dostává do nesnází. Problémy mu dělá hlavně prostředí, ve kterém se postavy pohybují. Je chudé na detaily i nápady. Vše je podřízeno hlavním postavám a jejich vzájemné destrukci.

Česká mutace nabízí překlad Pavla Dorta, který se nese ve stejném duchu jako samotný komiks. Je sprostý a chvílemi trapný. Kde si nevěděl rady, tam nacpal narážku na Přemka Podlahu, čímž si hodně ulehčil práci. Napoprvé se možná zasmějete, ale počtvrté už to vypadá hodně tuctově. Jinak slova, která si vymyslel, jsou dostatečně vypečená a mají ten správný říz, aby je mohl ze své nevymáchané pusy vypustit buďto kanál nebo Lobo.
Dělat objektivní recenzi na něco podobného je hodně těžké. Musíme si uvědomit, že jde hlavně o zábavu a té se meze nekladou. Jako komiks, který by měl ve čtenáři něco zanechat nebo ho donutit přemýšlet, samozřejmě naprosto propadá a pochybuji, že ho jeho autoři za takovým účelem psali. Jako zábava na dvě hodiny je to už lepší, ale nikomu jinému než fanouškům Loba bych ho nedoporučoval. Pokud nejste příznivci morbidního humoru a zatím jste četli pouze inteligentní, originální komiksy nebo klasický superhrdinský mainstream, který je na českém trhu k dostání, tak se Lobovi a Masce vyhněte velkým obloukem. Mohli byste to rozdýchávat hodně dlouho…

Všichni, kdo dokáží vypnout mozek, vyndat ho z hlavy a hodit na chvíli do ledničky nebo dokáží ocenit řádně vyhřezlá střeva, můžou si k hodnocení připočíst jeden bezvýznamný bodík. Všichni, kdo nemají rádi Loba a bezúčelné násilí a preferují inteligentní, originální komiksy, si mohou čtyři bodíky odečíst…