Mike Carey rozehrává drsnou partičku pokeru o Luciferův Ráj

V předchozích třech knihách jsme byli svědky Luciferovy cesty za úspěchem i jeho konečného triumfu. Je Lucifer předurčen k úspěchu? Lhala nám Kniha knih? Stane se Mike Carey hrobařem křesťanské věrouky?

Carey Mike: Lucifer 4 - Božská komedie

Hned v úvodu můžeme předeslat, že nikoliv. Mike Carey se zjevně rozhodl, že toho bylo dost a je na místě vhodit do úspěšně rozjetého soukolí Luciferova vzestupu vidle. Nad Luciferovými plány se tak ve čtvrté knize s názvem Božská komedie začínají stahovat mračna. Jak totiž říká hned v úvodní scéně Bůh archandělu Michaelovi, který jej prosí o radu, jak zabránit hrozícímu konfliktu: „Žádná válka s Luciferem neproběhne, protože Světlonoš už nyní začal tkát předivo vlastní zhouby.“ Stačí si vzpomenout, jak získal Lucifer zpět svá křídla (Lucifer 2: Děti a monstra) a hned tušíme, kde vězí kořen zrady.

Mnoho psů, zajícova smrt¨

Je sice ošidné přirovnávat Jitřního knížete ke zvířeti, jako je zajíc, pravdou ovšem je, že výše zmíněné pořekadlo na Světlonošovu situaci sedne jak pozadí na hrnec. Lucifer si během své cesty vzhůru udělal řadu nepřátel, a to řadu velmi mocných nepřátel. Souboj s andělem Amenadielem je pořád věcí budoucnosti, hnán touhou po pomstě ovšem na Luciferově zkáze cílevědomě pracuje Susano-O-No-Mikoto, jenž neváhá i za cenu vlastní oběti vyplnit matčiny záměry. Ke starým nepřátelům však Lucifer vlivem své povýšenosti a arogance přidává nepřítele nové: do rohu tak přitlačí novou válečnou vůdkyni lidu Lilim Mazikeen, které tak nezbyde nic jiného, než vyhlásit Světlonoši válku. Což znamená, že čtenáři se mají nač těšit.

Své vlastní plány mají ovšem i Basanos, kteří ve čtvrtém díle vynesou skutečně divokou kartu a rozehrají smělý a velice ambiciózní part Božské komedie, v níž hraje vedle Lucifera důležitou roli také (kdo jiný než) Jill Presto. A jsme-li u Karet, ty své odhalí i sám Mike Carey, který konečně vyjeví, co vetkl do vínku malé Elaine Bellockové, dceři archanděla Michaela. A jak se dalo vytušit již dříve – nejpozději po odhalení jejího původu – role Elaine bude (poté, co bude muset vybojovat zápas o vlastní život) skutečně zásadní! A to pro Světlonoše samotného.

Mike Carey ovšem zatřese nejen osudy Lucifera, Mazikeen a Elaine, ale také dalších. Krizí identity si projde třeba archanděl Michael. Fanoušky Neila Gaimana jistě potěší epizodická účast šarmantní Smrti na stránkách čtvrté knihy Luciferových osudů. A i když to není explicitně ukázáno, nudit se Morfeova sestra rozhodně nebude.

Čtvrtý Lucifer pádí zběsile kupředu

V předchozí knize Mike Carey zřetelně ubral na tempu. Teď už víme proč. Byl to nádech před pořádným prásknutím bičem a popohnáním pomyslného spřežení kupředu. Božská komedie je skutečně v porovnání s předchozími díly zběsilá akční jízda, plná střetů, intrik i zvratů a překvapení, která zasáhnou v podstatě všechny bez výjimky. Mike Carey přitom drží otěže pevnou v rukou a umně splétá jednotlivé nitky v příběh s velkým P. A to ještě přes veškeré zvraty a zásadní události, které Božská komedie přináší, nejde o vyvrcholení, ale zjevně o pouhou předehru. Přece jen je celý cyklus rozvržen do jedenácti knih. V dosavadních čtyřech knihách Mike Carey ukázal, že je důmyslný scénárista, který má cit pro příběh a jeho tempo. Pokud takto bude Lucifer pokračovat dál, máme se rozhodně na co těšit.

Co říci závěrem? V podstatě jen čekávání věcí příštích mi brání, abych dal absolutní hodnocení. Možná to bude pro někoho rouhání, ale v mých očích se Božskou komedií Lucifer vyšvihl nad Pána snů, s nímž je do omrzení (autor těchto řádek není výjimkou) srovnáván.

90 %
  • Božská komedie (Lucifer 4)
  • Scénář: Mike Carey