Predátor: Omnibus, Kniha první

Vydavatelství BB/art se rozhodlo vydat mimozemský komiksový monolit Predátor. V našich zeměpisných šířkách jsou komiksové omnibusy extrémně raritním jevem. O to větší pozornost pak tato bichle poutá. V roce 1987 vznikl nový kult.

V roce 1987 se na stříbrném plátně objevil svalnatý chlapík, který si to rozdal mano-a-mano s intergalaktickým lovcem lebek. Od té doby se Predátor stal kultovní záležitostí, stejně tak jako jeho přítel z uslintané galaxie Vetřelec. Vydavatelství Dark Horse Comics se v roce 1989 rozhodlo pomoci relativně novému kultu vyrůst do multimediálních proporcí. Kromě filmu se tak Predátor dostal na stránky oblíbeného amerického popkulturního média, komiksu.

Libretista Mark Verheiden stál za většinou příběhů sesbíraných v prvním omnibusu. V současnosti 53letý scenárista se podílel na seriálech jako Smallville, Heroes či Battlestar Galactica, ale ke startu jeho scénáristické kariéry patřily komiksové verze mimozemského lovce. Pro Dark Horse Comics připravoval sérii grafických románů pojednávajících o nejoblíbenějších (nejkomerčnějších) monstrech Hollywoodu, Vetřelci a Predátorovi. Ve filmových verzích se podařilo poskytnout vícero informací o tomhle životu nebezpečném druhu. Diváci si mohli z jednotlivých indicií poskládat relativně ucelený obrázek o společnosti krvelačných nájezdníků, jež si chodili na Zemi zasportovat. Predátor začal vycházet v komiksové verzi v roce 1989 a otázkou zůstává, co bylo jeho záměrem (přirozeně kromě komerčního hlediska), respektive jakým směrem se měl komiks ubírat.

Nabízí se odpověď: k rozšíření filmového univerza a k hlubší mytologizaci zajímavého fenoménu, stejně tak jako u Vetřelců. První příběh, Betonová džungle, odkazuje (nejen názvem) na filmový příběh, s tím rozdílem, že místem utkání pozemšťanů a mimozemšťanů není guatemalský deštný prales, ale New York. Hlavním hrdinou je detektiv Schaefer, bratr majora Alana ,,Dutche“ Schaefera, jehož ve filmu zvtvárnil nezapomenutelný Arnold Schwarzeneggr. Verheiden nejenže napsal scénář respektující dogmata a konvence, které se objevily v celovečerním snímku, on napsal příběh až podezřele podobný tomu filmovému. Strategický tah, jak zvýšit čtenářskou základnu přivábením fanoušků filmu. Jenomže tahle strategie vrhala stín pochybností na jeho scénáristickou kreativitu. V ostatních příbězích se příliš nerozpakoval a svou postavu detektiva Schaefera poslal do srdce deštného pralesa, kde se utkal jak s pašeráky, tak s Predátory. Přirozeně se tu snaží nalajnovat odlišný příběh – hlavní motivací Schaefera je pátrání po zmizelém bratrovi Dutchovi.

Verheiden zosobnil v Schaeferovi detektiva staré školy, nemilosrdného zástupce spravedlnosti, který si jde tvrdě za svým. Při pátrání objevuje střípky informací napovídající, že jde o něco většího. A tak se Schaefer stává součástí téměř konspiračního vládního spiknutí a jeho přirozené nerespektování autorit ho neustále přivádí do sporů s tajemným generálem, který se zároveň stává, místo hlavního příběhové nepřítele Predátora, i jeho skutečným nemesisem. Větší problém ale vidím v až rozčilujícím strukturalismu, jehož se Verheiden drží jako klíště. Proto jeho prvotina působí podezřele – nastudoval si několik manuálů o scenáristice (možná i od Syda Fielda– jedny z nejpopulárnějších), osvojil jednu fabulační šablonu a tu používá ve většině příbězích. V příběhu Studená válka jde dokonce proti základnímu predátorskému dogmatu ,,predátor je teplomilné monstrum“ a nechá havarovat jeho mimozemské plavidlo uprostřed bohem zapomenuté Sibiře. Možná se chtěl ještě více zalíbit svým čtenářům nebo vydavatelům, ale jeho patriotismus a snaha o americkou propagaci bije do očí již v Betonové džungli. Souboj s rudými Rusi si mohl odpustit, zachraňuje ho jenom aliance mezi detektivem Schaeferem a ruskou vojandou naladěnou na stejné vlně, nerespektování autorit a slepé potrestání ,,těch zlých.“

Mnohem zajímavější jsou kratší příběhy z Predátorova světa, jež jsou orientované na folklorní a mytologickou stránku. Pod názvem Zkouška dospělosti se skrývá krátký příběh masajského kluka, který se v průběhu své zkoušky dospělosti utkal s mladým predátorem podstupujícím stejný úkol. Beze slov, jenom za pomoci několika vinět se podařilo zobrazit vlastnosti obou tvorů a současně tak obohatit folklorní status Predátora. Podobně jsou na tom Krvavé písky času, příběh v příběhu. V rámci soudního procesu s vojákem, který je souzen za způsobená jatka v Nikaragujské džungli, se odehrává dřívější setkání s lovcem lebek na pozadí událostí v jižním Vietnamu a první světové války. Scénáristé Dan Barry a Mike Richardson vybočují ze známého prostředí a období a zachycují mimozemské zjevy na pozadí válečných událostí lidstva. Krvežíznivost a touha po výzvách překračuje všechny hranice, ale futurističí mimozemští tvorové působí přeci jen trošičku nepatřičněji v období první světové války. Nejzajímavější, co se budování predátorského mýtu týče, jsou příběhy točící se kolem domorodců uctívajících mimozemšťany jako bohy (podobná linka o uctívání mimozemšťanů je rozvíjena i v komiksu o Vetřelcích).

Jelikož se omnibus skládá z příběhů vycházejících v období 1989-1993, mají čtenáři možnost sledovat ,,evoluci“ kresby v americkém hlavním proudu. Nejzajímavější je kolorizace. I když se vystřídalo za kreslícím prknem vícero kreslířů, komiks to nijak vážně nepostihlo. Všichni se drží v mainstreamových žánrových intencích akce a sci-fi, přičemž umělci bohužel nezabrouzdali do vod hororu. V duchu detektivky staré školy se pohybuje dějová linka se Schaeferem. I když má parťáka, jde o sólo záležitost, přičemž kromě příběhů s domorodými obyvateli se jedná o čistě sci-fi military záležitost. Kreslířem Betonové džungle a Studené války je Ron Randal, který uplatnil stejný styl šrafovaní, zatímco v Temné řece se pustil po chodníčcích hladších linek a trio Nestelle, Mattson a Hannan se postaralo o jemnější a světlejší koloring. Styl kresby a paleta barev se střídají, tudíž čtenářovo oko nepřivykne stereotypu a vizuální obměny taky udržují oči ve střehu.

BB/art se pustil na tenký led, když se rozhodl vydávat komiksové omnibusy (plánované jsou omnibusy s Vetřelci, Terminátorem a Vetřelec vs Predátor), které jsou velice nákladnou záležitostí a finanční návratnost může být tématem početných diskuzí. Buď jak buď, nakladatelství se pustilo do velké věci, která by mohla být základním kamenem tradice vydávání omnibusů v našich končinách. Snad se inspirují i ostatní vydavatelství. Na závěr jenom jedno – velké díky.

Anotace:

“Přiletěli na naši zemi lovit… a tentokrát si jako svůj cíl vybrali rušné velkoměsto. Jsou nebezpeční… ale proti nim stojí stejně nebezpečný a nelítostný hrdina. Detektiv Schaefer, bratr hrdiny filmu Predátor, Dutche Schaefera.
To je ale jen první souboj, jen rozehřívací kolo před tím, co teprve přijde. V první knize sbírky kompletující komiksové příběhy s nelítostnými lovci z vesmíru, se podíváte jak do amazonské džungle, tak na ruské ledové pláně, navštívíte jak domorodé kmeny, tak mocné drogové barony. Na více než 400 stranách zavítáte jak do epochy samurajů, tak do éry kolonizace i zákopů první světové války… a dostanete se i na další místa, na kterých se země zbarví krví. A je jedno, jestli je ta země pokrytá trávou nebo sněhem.
Tak šťastnou cestu… a pozor na hlavu.”

Příběhy:

Betonová džungle (Concrete Jungle)