Transmetroplitan 4: Nová lůza

Spider Jerusalem je naštvaný, plný nenávisti a velmi, velmi nešťastný, a to navzdory tomu, že v minulé knize hýřil akcí a dobrými nápady. Warren Ellis si to v ní natvrdo vyříkal s americkými volbami tak, že by komiks mohl sloužit jako učebnice amerikanizace volebních strategií. Nová lůza je jakýmsi dovětkem za předchozím dílem, epilog a zároveň předmluva k další části.

Transmetropolitan 4
Transmetropolitan 4
Transmetropolitan 4
Transmetropolitan 4

Zuřivý novinář Spider se po svém žurnalistickém extempore během rozpuku volební kampaně a volby prezidentova protikandidáta Callahana těší velké popularitě. Přestěhoval se do ještě luxusnějšího apartmá, které novým návštěvníkům proskenuje i řitní otvor, aby se zajistilo, že s sebou nenese žádnou novou infekci či vir. Nové prostředí Spidera ubíjí, a zároveň to ubíjí i dynamiku komiksu.

Hlavní hrdina se nečinně toulá po ulicích, neví, o čem má psát, a jen tak pozoruje, přičemž tu a tam se začne do někoho navážet.

Více než klasický komiks připomíná první část jakési ilustrační album, které zobrazuje lidskou společnost v budoucnosti. Práce kreslíře Daricka Robertsona je zde důležitější než kdy jindy, protože na celostránkových obrázcích s krátkými, údernými popisy můžeme hledat plno jemných detailů, které čtenáře překvapí svojí syrovostí a neuvěřitelností.

Oba autoři si prostě se svým městem vyhráli a nyní se rozhodli ho přestavit čtenáři v plné kráse, zejména té zaplivané, pozvracené kráse, která smrdí potem a bůhví čím ještě. Skutečně zobrazili novou lůzu, novou základní vrstvu společnosti, kterou však vystavěli na obecných lidských vlastnostech.

Spider působí jako oko kamery, když prochází tímto městem dotaženým ad absurdum, aby se čtenář vrcholně pobavil. Zároveň místo, kde novinář nově bydlí, skvěle kontrastuje s tím, kde se pohybuje, a díky tomuto rozporu mohli autoři dotáhnout popis nové lůzy do výborného konce.

Jenže problém popisu je ten, že v něm chybí děj. Spider najednou jakoby vyměknul, vyhořel a hledá nový cíl. Zavřený v luxusním apartmá nemůže psát, a jak jej autoři nenechají psát, ztrácejí tím jedinou motivaci, proč by měl Spider pokračovat v životě a čtenáři ve čtení. Změní se to teprve až když dorazí pozvánka ke dvěma exkluzivním rozhovorům se současným prezidentem, kterého Spider upřímně nenávidí, a jeho protikandidátem Callahanem, kterého Spider upřímně nenávidí ještě víc. Vlastně, čtenář už to asi poznal, ale Spider Jerusalem, jak ostatně sám otevře přiznává, nenávidí všechny.

První rozhovor s prezidentem uzavře obrázkové album s nadpisem Nová lůza rozhovorem, který situaci vysvětlí a popíše a čtenáři tak dá jasně najevo, že to je přirozený řád věcí. Svůj názor tak musí změnit i Spider a najednou ten celý bordel začne dávat smysl a ze Sviňáka se stává Sviňák, co tomu bohužel rozumí.

Také Callahan doznal mnoha změn a s ním se otevírá nová kapitola, která se (doufejme) pořádně rozjede v dalším díle. Ellis i Robertson jej ukázali v novém světle a nový kandidát na prezidenta se najednou odkopal jako ten opravdu zlý parchant. Jeho grafické ztvárnění sice nedošlo mnoha změn, ale o to je ten rozdíl citelnější a z nové tváře s až ďábelským podkresem jde trochu strach. Přitom kreslíř příliš práce neměl, aby z usměvavé gumy vytvořil usměvavého démona.

Do příštího dílu si tedy autoři připravili velice solidní půdu pod nohama, aby po ní mohl Spider bušit svými okovanými kanadami. Závěr knihy skutečně připomíná přípravu na závěrečnou epickou bitvu, protože z knihy hladce a jasně vyplývá, kdo je na jaké straně barikády, a ujasnily se i spory mezi Spiderovými sexy pomocnicemi, aby nic nerušilo budoucí jízdu.

V závěru knihy jsou přiřazeny ještě dva kratší příběhy, které s hlavním dějem už nesouvisí. V první části autor vzal obrovské kladivo a namířil ho na Vánoce tak, že slabší povahy by měly tuto část přeskočit. A to i ty, které zbytek komiksu četly s radostí! Je vidět, že autor Vánoce přímo… nemá rád a Spider tedy zákonitě také ne, což dává jasně najevo.

Zato druhý příběh je velice filosofický a Spider v něm řeší příchod nového roku a nové změny, které se odehrají. Sofistikovaný monolog o pozitivní budoucnosti autor snižuje divokou koulovačkou s jeho pomocnicemi, které však nejsou vidět. Tím jaksi uzemňuje vznosné řeči o budoucnosti, ale zato jim dává tolik potřebný šmrnc a zábavu. To, co Spider dělá, neustále pointuje to, co čem mluví, a konec komiksu autor ukončí doslova výstřelem z děla.

Když tedy celý komiks shrneme, tak je výrazně slabší než ostatní. První část coby album sice splňuje své poslání, ale není v tom to, co čtenář očekává od Spidera Jerusalema, protože v předchozích knihách si jej autor nějak vychoval a náhlá změna překvapuje. Tento komiks je skutečnou dohrou za proběhnutými událostmi a zároveň průprava na nový velký příběh.

Není to ta kvalita, kterou čtenář očekává. Spider se mění (otázkou je, zda k lepšímu) a bude na dalším komiksu, aby rozhodl. Tato část coby předmluva svůj úkol splnila a každý, kdo má rád Transmetropolitana, by ji měl mít v poličce, protože do mile se rozrůstající řady komiksů s malým drhnutím zapadne.

Futuristická Amerika si volí prezidenta. Na výběr má mezi nixonovským Sviňákem a psychopatickým Fešákem, což je jako vybírat si, jestli chcete kulku do kolena, nebo kotníku – ale vysvětlujte to apatické, pochlebovačné veřejnosti. Jediný, kdo může té „nové lůze” otevřít oči heverem, je novinář Spider Jerusalem. A to zrovna teď, když mu jeho asistentky ukradly všechny kreditky. (anotace)

Příběhy:

Nová lůza 1: Nový domov (The New Scum 1: New Home)
Nová lůza 2: Nové město (The New Scum 2: New City)