Transmetropolitan 3: Rok parchanta

Líbí se vám současná politická situace? Máte chuť něco udělat, ale nevíte co, aby to nehraničilo s trestným činem? Rok parchanta vám alespoň ukáže, jak by bylo krásné, kdyby novináři mohli a dělali to, co mají.

Transmetropolitan 3: Rok parchanta
Transmetropolitan 3: Rok parchanta
Transmetropolitan 3: Rok parchanta
Transmetropolitan 3: Rok parchanta

Masová média jsou v dnešní době ovlivňována politikou zcela běžně. Dokonce na to existuje i odborný termín, a to tzv. bias neboli cinknutost. Warren Ellis toto téma promítl do třetího pokračování osudů kontroverzního novináře Spidera Jerusalema.

V minulých dvou sešitech se čtenář seznámil s hlavní, značně kontroverzní postavou jako takovou, kterou autor později nechal pronásledovat bývalou manželkou toho času v kryospánku. Rok parchanta poprvé nabízí jeden jediný ucelený příběh, jenž je tentokrát postaven na konfliktu mezi Spiderem a státní mocí v podobě prezidenta.

Konají se volby a po osmileté vládě hlavy státu přezdívané Parchant, kterého Spider upřímně nenávidí (a není se čemu divit), existuje reálná šance na zvolení jeho protikandidáta. Spider zpočátku nechce, ale pak se pouští do voleb s vervou jemu vlastní a na drogových vlnách píše článek za článkem.

Konečně má Spider jediný velký cíl, jasně definovaný a prostý, a může se na něj zaměřit plnou silou. Tyto dvě věci částečně chyběly v předchozích dvou dílech, aby se naplno objevily až zde. Příběh tak má dynamiku a spád naolejované horské dráhy s přidaným lubrikantem. Autor do čtenáře pere jednu šokující událost za druhou a naplno nechává vyznít podobnost mezi současným světem a rádoby futuristickým městem, ve kterém žije jeho plešatý novinář.

Politika je svinstvo, o tom žádná, a Ellis ji prostřednictvím tohoto komiksu propírá, jak se dá. Útočí na podstatu politické moci a zároveň ostře kritizuje lidský nezájem a chování masy ovcí, která jde za líbivějším nápadem, i když hraničí s lidskými i jinými právy. Vše se projevuje v obsahu komiksu, a mezi tím proplouvá Spider, kterého autor odhaluje až na kost. Konečně se čtenář dozví něco z jeho minulosti – proč odešel na svoji horu, kde šťastně vegetil a jenom sundával mrtvé lasičky přitlučené na dveře.

Rok parchanta je výštěkem do tmy, uroněnou slzou nad tím, co by bylo, kdyby novináři byli opět strážními psy demokracie. Ellis vytvořil příběh o tom, jaké by to bylo, kdyby skutečně novinařina dělala to, co by měla, a neřídila se jen potřebami trhu a politiků. Je to krásné, romantické a drsné zároveň. Čtenář jen trochu seznámený se současnou situací v médiích bude tiše kývat hlavou a užívat si pravdivosti autorových slov.

Spider se konečně přestal ohánět pravdou, dalo by se říci, že jej toto období přešlo, a nadále ji netematizuje. Krom děje zaměřuje autor svoji pozornost i na hlavní postavu jako takovou a pro čtenáře bude nesmírně zajímavé sledovat její postupnou genezi od počátečních prášků na povzbuzení po drogový mejdan končící přímo strhujícím závěrem.

Dynamika příběhu je hlavní důvod, proč čtenář komiks zavře po hodině čtení. Příběh drčí rychleji než pendolino a divoká jízda strhne každého, aby hltal stránku za stránkou. I v momentech, které jsou pomalejší a vláčnější, autor vtiskává do děje tolik atmosféry napětí a mučivého očekávání pointy, že stejně budete skákat ze stránky na stránku, abyste se dozvěděli konec.

Když komiks skončí, čtenář jej odloží s pocitem dobře stráveného času. Ellis napsal a Robertson nakreslil zatím nejlepší Transmetropoli­tan, který v češtině vyšel. Příběh je plný napětí a dobře vypointovaných dialogů. Objevují se nové, neokoukané postavy, autor navíc vytváří nové a mnohdy zábavné interakce mezi nimi a hlavním hrdinou, který je pořád stejný a čtenáři jej za to milují.

Ve výsledku tu tedy máme výborné pokračování satirického komiksu s hlavní postavou skutečně k pomilování. Toto dílo však lze doporučit i úplným nováčkům, kteří sice budou chvílemi tápat, zejména v otázkách okolo Spidera, ovšem na vnímání hlavního děje to nic nezmění. Kdo tedy hledá exkurz do současného vztahu mezi politikou a masmédii a rád by také jednou viděl, jak by to vypadalo v reálu, kdyby se novináři nemuseli podřizovat ekonomickým tlakům, Rok parchanta je tím pravým ořechovým.

Vrazi. Násilníci. Prznitelé psů. Zloději DNA. O těch všech psal zuřivý reportér Spider Jerusalem během své dlouhé a těžce zamedikované kariéry. Jenže i takové hrůzy působí jako kotec dovádivých koťátek v porovnání s ryzím zosobněním lidské degenerace: totiž s politiky. Bohužel pro Spidera a uchování jeho zdravého rozumu je teď volební rok a jeho publikum chce – ba dokonce požaduje -, aby je nasytil svým pohledem na volby. Takže se do toho pustí – za pomoci své nové asistentky a několika stříkaček kvazilegálních substancí. Jenže ani všechny ty těžce nabyté zkušenosti nemohly Spidera připravit na zrůdnost, která se má nyní vyplazit na světlo světa. (anotace)

• scénář: Warren Ellis
  • kresba: Darick Robertson
  • překlad: Darek Šmíd