• ISBN: 978-80-7461-190-2
  • Vyšlo: 15. 2. 2013
  • Žánr: komiks
  • Provedení: brož.
  • Autor obáky: Darick Robertson
  • Počet stran: 142

Spider bojuje se světem, který se zbláznil. * Zuřivý reportér Spider Jerusalem přišel o práci, o bankovní účet i o apartmán. Což ho staví do ideální pozice pro to, aby začal budovat plán na svržení samotného prezidenta Spojených států. V novém díle série Transmetropolitan od komiksové superstar Warrena Ellise přituhuje. Starý dobrý sjetý novinář s dvoubarevnými brýlemi na nose má ale v rukávu pár nabroušených es. * Warren Ellis a Darick Robertson stvořili obdobu Huntera S. Thompsona a prohnali ji ždímačkou třiadvacátého století. Vznikla z toho agresivní politická sci-fi plná zábavy. Je to brilantní komentář k věcem příštím.

Transmetropolitan 7: Všechno, nebo nic

Transmetropolitan 7: Všechno, nebo nic
  • Autor:
  • Nakladatelství:
  • Cena: 0 Kč
  • Vyšlo: 1. 1. 1970
  • Žánr:
  • Provedení:
  • Autor obáky:
  • Počet stran:
Transmetropolitan 7 - Všechno, nebo nic

Prostředky příběhů jsou vždycky nejhorší. Vezmeme-li si seriály, tak v každém se objevuje takzvaná „mid-season event“ neboli česky drobné vyvrcholení uprostřed rozeběhnutého děje. Děj vystoupá na vrchol horské dráhy, cestující si zaječí a šup dolů, aby se nabral dech na další sinusoidu. Komiks Transmetropolitan: Všechno, nebo nic je ukázkou té cesty dolů.

Ti, kteří sledují šíleného a magezuřivého novináře Spidera Jerusalema pravidelně, si svůj vrchol užili v minulém díle. Někdy příště přineslo tolik očekávaný střet novináře a prezidenta, který se vyhrotil ve skutečně epické finále zvládnuté po scénáristické stránce na výbornou. V nové knize to vypadá, jako kdyby se scénárista unavil a pouze sbírá síly. Po epickém vyhození Spidera z deníku Slovo se potlouká po ulicích od ničeho k ničemu.

Celý komiks tak vypadá jako předpřipravování si půdy pro další epický střet, ovšem pozor. Ze stránek nečpí pach tiskařské černi. Scénárista Waren Ellis jako kdyby začal úplně na nové půdě úplně nový příběh, takže z rozjetého příběhu přesedlal na nový vlak, který teprve začíná nabírat rychlost, a to velice, opravdu velice pomalu. Hlavní hrdina tak vlastně nic pořádného neudělá a několik droboučkých vyhrocení autor smázne ze stolu levou zadní.

Na jednu stranu si tak postupně buduje atmosféru. To komiksu nelze upřít. Prezident USA Garry Callahan začíná naplno útočit na média a Spider chystá další úder. Jak prosté. Trochu paradoxním však zůstává fakt, že skutečně nejzábavnější jsou právě pasáže s Callahanem, kdy divák bude jen nevěřícně zírat na zvěrstva, kterých se „Fešák“ prezident dopouští. Jsou to střípky, ale v jinak lehce jalovém díle tak lépe vyniknou.

Jakýmsi ostrůvkem v moři tak působí kapitola nazvaná Kšeftík, ve které se scénárista vrací na úplný začátek kariéry Spidera Jerusalema, a přináší tak jakousi reminiscenci původních příběhů. Hlavní hrdina se opět zaplétá s šokujícím, neuvěřitelným tématem hlodající i do problémů reálného světa. Opět se čtenář setká s absurditou, ironií i drsnou nadsázkou, na kterou byl zvyklý už z předchozích dílů. Tato část, ačkoliv je napsaná kvalitně, tak vypadá jen jako dojení už několikrát podojené krávy.

Závěrečné dvě kapitoly komiksu po počátečním tápání zase začínají dávat směr a pomalu, ale jistě autor opět začíná stavět mantinely pro příběh. Z tekoucí, neusměrněné řeky příběhu začíná jemně vytvářet koryto průplavu. Daří se mu to jen napůl, protože ačkoliv se snaží, pořád se pohybuje jen v intencích jemných náznaků. Čtenář tak musí hledat a domýšlet všechny skryté řádky, aby pochopil, že se tady něco děje, aniž by měl ale jistotu, zda si to myslí správně.

Má to logiku je ukázkou této teze, kdy scénárista na několika lidských příbězích bláznů a vyvrhelů sleduje něco, co však Ellis neprozradí a neučiní tak ani v následujícím díle. Otázkou tedy zůstává, kam bude směřovat další proud, doufejme však, že se tak učiní brzy, protože tento díl byl patrně nejslabší ze všech. Jednak navazuje na vynikající majstrštyk, takže porovnání a vzájemná konkurence silně ovlivňuje hodnocení, a jednak až na několik výjimek děj prakticky vůbec nikam neposouvá.

Jediný akcent na vývoj postavy lze zaznamenat u samotného Spidera, který se mění. Ze sebejisté a sebestředné vražedné zbraně je do kouta zahnaný a neustále škrcený vlk na útěku, což se na něj dá pozorovat velice zřetelně. Styl jeho života si začíná vybírat daně. Pád modly tak navazuje depresivní, ponurou, neznámou atmosféru, v níž se čtenář ocitl poprvé během sedmi dílů. V této pozici je Spider čtenáři neznámý a cizí. Prakticky úplně chybí exhibice, boření mýtů či pěstní konfrontace. Hlavní hrdina jakoby mlel z posledního a scénárista naplno využívá této pozice, aby tuto domněnku ve čtenářích co nejvíce posilnil.

Ellis pomocí hlavního hrdiny dotváří atmosféru a buduje mantinely budoucího děje mnohem kvalitnější, než tak činí v příběhu. Suma sumárum by se dalo říci, že tento díl je mezi celou sérií tím slabším kouskem, který však ocení všichni pravidelní čtenáři. Ne proto, že by dostaly pravidelnou dávku urážek a sarkasmů, ale proto, že uvidí hrdinu v jiném světle, v jiné pozici, a to jim pomůže překlenout jalovější obsah. Doufejme, že v osmičce vyjede vozík zase na vrchol a nadšení čtenáři udělají jedno velké: „Whííííí!“

Spider bojuje se světem, který se zbláznil. Zuřivý reportér Spider Jerusalem přišel o práci, o bankovní účet i o apartmán. Což ho staví do ideální pozice pro to, aby začal budovat plán na svržení samotného prezidenta Spojených států. V novém díle série Transmetropolitan od komiksové superstar Warrena Ellise přituhuje. Starý dobrý sjetý novinář s dvoubarevnými brýlemi na nose má ale v rukávu pár nabroušených es. Warren Ellis a Darick Robertson stvořili obdobu Huntera S. Thompsona a prohnali ji ždímačkou třiadvacátého století. Vznikla z toho agresivní politická sci-fi plná zábavy. Je to brilantní komentář k věcem příštím. (anotace)

• Transmetropolitan 7 – Všechno, nebo nic
  • Scénář: Warren Ellis
  • Kresba: Darick Robertson