Ultimate Spider-Man a spol. – parkerovská klika opět zasahuje

Termín parkerovská klika všichni Spideyho fanoušci určitě znají. Je to jedna z neměnných konstant spider-manových příběhů. Kdykoliv se Petru Parkerovi neobyčejně daří, můžete si být jisti, že se záhy něco ošklivě zvrtne.

10815635_10205078497780189_754350324_n

Bohužel, parkerovská klika se nevyhýbá ani českému komiksovému trhu. Spider-Mana sem uvedlo hned počátkem 90. let 20. století vydavatelství Semic Slovart, tehdy s přídomkem Záhadný. Po několika desítkách vydaných sešitů ale toto nakladatelství skončilo a Spider-Man osiřel. To, co se tehdy mohlo svádět na amatérský byznys plán juvenilního českého kapitalismu, ale neobstojí při pohledu na další vývoj Spider-Manovy anabáze na českém trhu. Těch několik – přiznejme, že hodně zmatených – sešitů od Semicu totiž přispělo k tomu, že se Spider-Man stal v českých luzích a hájích jedním z nejoblíbenějších superhrdinů, jemuž může konkurovat snad jen Batman. I proto se taky opuštěného pavoučnatce chopily další ochotné ruce hned několika nakladatelů. Ti přitom měli jednu věc společnou. Parkerovská klika dolehla i na ně. Ať se vycházel Spider-Man v sešitové podobě nebo v knihách, ať už se jednalo o příběhy klasické nebo nejnovější, prodejní čísla nebyla žádná symfonie.

A pak v roce 2012 rozrazil dveře nový svěží a dravý Ultimate Spider-Man pod taktovkou osvědčeného Briana Michaela Bendise. Spideymu ze začátku dělala společnost neméně proslulá Fantastic Four, kterou z povzdálí navigoval geniální Warren Ellis, ta ale byla zanedlouho vystřídána X-Meny Marka Millara. Ob dva měsíce tak čtenáři dostávali pravidelnou dávku svojí drogy. A prodeje? Jak se říká, nemusí pršet, stačí když kape. V 16 čísle z letošního června jsme se dokonce mohli v úvodníku dočíst, že časopisu je už krásných 16 a pomalu dospívá v ženu/muže/her­mafrodita a obecně že se můžeme těšit na skvělé zítřky. V 17 čísle měl přijít monumentální ultimátní crossover a na číslo 18 byla oznámena epochální věc: Návrat krále! Zapomeňte na Aragorna, Mark Millar se rozhodl vrátit do ultimátního zápasu veličinu numero uno, samotného Magneta! Fanouškům začala stékat z koutku slina… A teď, pamatujete na parkerovskou kliku?

Mnozí už to asi vědí. Ta zpráva prolétla nedávno komiksovou komunitou jako blesk. To, o čem se už tu a tam šuškalo, se stalo skutečným. Nakladatelství Crew oznámilo, že číslo 18 bude ultimátně poslední. Zaúřadovala parkerovská klika? Nebo je za nedostačujícími prodeji objektivnější důvod? Na smutku Spideyho příznivců to sice nic nezmění, ale jak vysvětlit, že jedna z nejpopulárnějších postav Marvelu v českém prostředí pokaždé ostrouhá?

Myslím, že můžeme hned zkraje vyloučit kvalitu ultimátní série. Bendis, Ellis i Millar jsou osvědčená jména a klasické příběhy jak Spider-Mana, tak Fantastic Four i X-Menů pod jejich vedením získaly novou šťávu. Aniž by ztratily něco ze svého starého kouzla, měly myslím dostatečný potenciál oslovit i nového čtenáře. Taktéž kresba byla na podobně vysoké úrovni jako scénář, třebaže X-Menům mohlo v očích některých čtenářů škodit střídání kreslířů. Pravdou je, že některý až naivní styl se k výrazně temným příběhům žáků profesora Xaviera moc nehodil.

Svůj vliv asi sehrál jiný silný hráč na trhu, a to Ultimátní komiksový komplet. Cenou srovnatelný, ovšem v pevné vazbě a ve větším formátu. Sám Ultimátní komiksový komplet má však jiné vady, které se naopak Ultimate Spider-Manovi vyhýbají. Většina komiksáků asi ví, jaký je boj sehnat výtisk UKK, který by vypadal trochu k světu. Jenže, český trh je malý, komiksy jsou nákladná sranda, takže výsledkem je nutně konkurenční boj. S tím souvisí i další věc. Sami domácí vydavatelé tuhle konkurenci vydatně přiživují. Na jednu stranu zaplaťpámbu za to a klidně houšť a větší kapky, chtělo by se říct. V BB Artu už poznali, že loňský rok přepálili a letos výrazně snížili kadenci, stejně jako se rozloučili s nepraktickým formátem omnibusů. Jestli to prospělo vyprázdnění skladů se asi teprve uvidí, za sebe ale můžu říct, že doplnění mé osobní knihovny tahle strategie prospěla. Mohl Ultimate Spider-Manovi uškodit zvolený koncept dvou odlišných příběhů v jednom magazínu? Mohl dojet na to, že fandy Spider-Mana neoslovovali X-Meni a naopak? Mohli by si obě strany vést lépe, pokud by stály samy za sebe? Těžko říct… Na něco nám snad odpoví úvodník rozlučkového 18. čísla.

Hlavní otázkou, kterou podle mého názoru osud Ultimate Spider-Mana a spol. vyvolává, je otázka optimálního formátu. Když neuspěly sešity, booky, ani dvouměsíčník, kde je tedy chyba? Nebo Spider-Mana přeceňujeme (a X-Meny taky) a je to pro Čechy mrtvá veličina? Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o své názory v diskusi. Budoucnost komiksu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je totiž pouze ve Vašich rukách.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

2 komentářů

  1. Fenris 13
    Kupujhi oba komplety, z obou jsem nadšen. Jen si nejsem jist větou recenzenta “Většina komiksáků asi ví, jaký je boj sehnat výtisk UKK, který by vypadal trochu k světu.” tak s tím jsem problém nikdy neměl, ani v trafice ani při občasným návštěvách Comics Point prodejen.

  2. Smutek
    Byl jsem předplatitelem od prvního dílu. Ukončení mě dost překvapilo. Měl jsem za to, že komixy u nás teď docela frčí a Spidey musí být zákonitě úspěšná série. Velká škoda 🙁

Zveřejnit odpověď