Usagi Yojimbo 15: Ostří trav II – Pouť do svatyně Atsuta

Kusanagi-no-Tsurugi, Ostří trav. Legendární meč, který byl věnován samotnou bohyní Amateratsu jejímu vnukovi a dál se předával z generace na generaci až do vlády prvního císaře Japonska. Každá bitva, v níž tímto mečem někdo vládl, ať už proti armádám nebo démonům, byla legendární, až do osudové bitvy v úžině Dan-no-Ura. Tehdy se ztratil, aby byl po staletích znovu nalezen. Jak víme z knihy Ostří trav, po nemalých útrapách ho získal Usagi Yojimbo a uložil ho v chrámu v Nagoye, ale tím příběh ještě zdaleka nekončí!

Usagi 15: Ostří trav II

V prvním díle totiž vypracoval Usagi s opatem chrámu v Nagoye plán, jak Ostří trav ukrýt v bezpečí nejen před zloději, ale také před zneužitím ve světském a politickém boji o bohatství a moc. Chtějí reálným mečem bohů nahradit jeho repliku, která je uložena ve svatyni Atsuta Jingu. V předchozí knize jménem Maska démona se k této pouti přidává také všem dobře známý lovec odměn Gen. Takřka okamžitě se vydávají na cestu přes hory, kde je co nejmenší pravděpodobnost, že se setkají nejen s nepřítelem šogunátu, ale vlastně s kýmkoliv. Cesta by měla být, jak se zdá, klidná, to by se ovšem o bájnou čepel nesměly začít zajímat dva klany ninjů: smrtící Neko a okřídlení Komori.

Jak je vidět, Usagiho skupina nebude mít během svého tajného úkolu o nežádanou společnost nouzi. Mezi partičku cestovatelů se časem přidá i bývalý Generál Ikeda, kterého známe z prvního dílu Ostří trav, a Stan Sakai tím opět dokazuje svůj úžasný talent vystačit si i v propracovaných příbězích s velice malým počtem postav.

Forma příběhu se opět posouvá. V prvním díle jsme měli jeden jediný hlavní rámec, scénář byl ale díky několika, na sobě takřka nezávislých, linií vyprávění cítit jakousi povídkovostí. Druhý díl je pak od začátku do konce jeden jediný ucelený příběh. Tentokrát opravdu nabitý akcí, která díky perfektní kresbě zůstává přístupná i mladším čtenářům, ačkoliv se v ní smrtí nešetří. Kromě akčních scén se můžeme těšit na trochu napětí, zrady a možná i smutku. Tradičně samozřejmě nechybí úvodní historická kapitola, tentokráte shrnující jeden z posledních příběhů z legend o princi Yamato Dákém. Všechny čtenáře lačné po informacích pak opět uspokojí autorovy poznámky k příběhu na konci knihy.

Kresba? Ta je jako vždy úchvatná. Příběh? Již jsme si řekli, že je plný akce a dalších prvků, je zábavný a není mu co vytknout. Atmosféra dobového Japonska na nás dýchá z každé stránky a z nejmenšího detailu každé kresby, ale přeci jen je tu jedna maličkost, která by mohla znepříjemnit čtenářovi zážitek. Usagi Yojimbo, ačkoliv se to vzhledem k povídkovosti nemusí na první pohled zdát, je pokračující příběh, který na sebe více či méně v jednotlivých kapitolách a příbězích navazuje a nejvíc se to projevuje právě v těchto delších celcích. Pro úplné pochopení a prvotřídní vychutnání knihy je tedy nezbytné znát takřka pět předchozích knih. Rozhodně se tak nejedná o knihu, kterou bych doporučil někomu, kdo se chce s Usagim teprve seznámit, ale naštěstí jsou všechny dosud vydané knihy vynikající a stojí za investici.

Usagi Yojimbo: Ostří trav II – Pouť do svatyně Atsuta je klasicky velmi kvalitní dílo, které dokazuje, že Stan Sakai je studnice nápadů, díky bohaté japonské mytologii dosud zdaleka nevyčerpaná. Pokud série na kvalitě nestoupá, tak se minimálně udržuje na stabilním vrcholu nejen antropomorfního komiksu.

Mocný meč Kusanagi – „Ostří trav” – který vykovali bohové feudálního Japonska, má za sebou dlouhou a krvavou historii. Po mnoho staletí přecházel z ruky do ruky a rozhodoval o osudech lidí, až byl nakonec uložen k odpočinku ve svatyni Atsuta. Avšak meč uložený ve svatyni je ve skutečnosti replika určená k zmatení těch, kteří by jej chtěli politicky využít. Skutečný meč zůstává v držení válečného mnicha Sanshoba, který ví, že ho nedokáže ukrývat navěky. Pověří proto králičího ronina Miyamota Usagiho úkolem vrátit pradávnou zbraň na místo jejího právoplatného odpočinku dříve, než padne do nesprávných rukou. Usagi, čelící na každém kroku zradě a klamu, musí vyrazit na cestu do svatyně Atsuta a předhonit dva soupeřící klany ninjů, které se nezastaví před ničím. Usagiho šance jsou mizivé… (anotace)

Příběhy:

Prolog (Prologue)
Kapitola 1: Šepot křídel (Chapter 1: A Whisper of Wings)
Kapitola 2: Vůně borovic (Chapter 2: Scent of the Pines)
Kapitola 3: Pachuť smrti (Chapter 3: The Hunger for Death)
Kapitola 4: Vidiny ve stínech (Chapter 4: Visions in the Shadows)
Kapitola 5: Slaný dotek (Chapter 5: The Feel of Salt)
Kapitola 6: V říši smyslů (Chapter 6: In the Realm of Senses)

• Usagi Yojimbo: Ostří trav II – Pouť do svatyně Atsuta
  • Scénář a kresba: Stan Sakai
  • Překlad: Ľudovít Plata
  • Provedení: paperback, černobílé
  • Počet stran: 184
  • Cena: 229 Kč
  • Vydala: Crew, 2011

Vojtěch Rabyniuk (redaktor)

vojta.rabyniuk@fan­tasyplanet.cz

Usagi Yojimbo 15 – Ostří trav II – Pouť do svatyně Atsuta

Mocný meč Kusanagi – „Ostří trav“ – který vykovali bohové feudálního Japonska, má za sebou dlouhou a krvavou historii. Po mnoho staletí přecházel z ruky do ruky a rozhodoval o osudech lidí, až byl……

Mocný meč Kusanagi – „Ostří trav“ – který vykovali bohové feudálního Japonska, má za sebou dlouhou a krvavou historii. Po mnoho staletí přecházel z ruky do ruky a rozhodoval o osudech lidí, až byl nakonec uložen k odpočinku ve svatyni Atsuta. Avšak meč uložený ve svatyni je ve skutečnosti replika určená k zmatení těch, kteří by jej chtěli využít jako figurku na politické šachovnici. Skutečný meč zůstává v držení válečného mnicha Sanshoba, který však ví, že jej nedokáže ukrývat navěky. Pověří proto králičího ronina Miyamota Usagiho úkolem vrátit pradávnou zbraň na místo jejího právoplatného odpočinku dříve, než padne do nesprávných rukou. Usagi, čelící na každém kroku zradě a podvodu, musí vyrazit na nebezpečnou cestu do svatyně Atsuta a předhonit při tom dva soupeřící klany ninjů, které se ve snaze získat meč a využít jeho božskou moc nezastaví před ničím. Nikdy doposud nemusel Usagi čelit tak mizivým šancím na úspěch…