Vampirella – Millar, Smith, Mayhew

Milé děti. Dnes vám Dáda ukáže, že už jste příliš staré na to, abyste si hráli s Čertíkem Bertíkem, a začali si hrát s něčím jiným. Vhodně se na to oblékla do přiléhavých plaveček, což by vám ve vašich hrátkách mělo pomoci rozhodně více, než Kouzelná babička.

Dáda pro vás tentokrát připravila komiks. Ale není to komiks pro děti, protože vy už jste přeci dost staří na to, abyste podnikli důležité kroky ve svém vývoji. Dnešní téma je: násilí a erotika.

I vám bylo jednou patnáct let. A pokud vám zrovna tolik je, nebo brzy bude, sami nejlíp víte, o čem teď mluvím. Je to věk, kdy se střetává dětství s dospělostí. Rodiče se vás ještě stále (a nutno říci, že stále marněji) snaží bránit před tématy, které jsou určeny pro dospělé. Ale vy se nedáte. Hlodá to ve vás. Buď se to snažíte vlivem rodičovské výchovy v sobě sami potlačovat, anebo si dopřáváte prvních ústupků. Každopádně ve vás doutná touha okusit poslední zakázané ovoce, dětem upírané. Násilí a erotiku.

A Vampirella, to je přesně ono. Příběh je jednoduchý, obyčejný. I váš mladší sourozenec by lehko pochopil, o co v knize jde. Dáda to s tou primitivností možná až příliš přehnala. V prvním příběhu se seznámíme s hodnou upírkou Vampirellou, kterou Mike Mayhew úžasně nakreslil podle úžasné Dády. Vampirelle jen tak něco neublíží. Je totiž speciální upírkou z Drakulonu. Míří do města Nikdenice, kde vyřídí ty špatné upíry. Vampirella totiž stojí na té správné straně – na straně lidí, kteří se asi musí chránit, nebo co. V druhém příběhu je to už vážnější. Na svět se začínají dostávat mnohem horší monstra, než jsou (až na výjimky) v podstatě spořádaní upírští obyvatelé, v poklidu neodhaleni žijící s lidmi. V příběhu nebude tápat nikdo. Všichni, kteří požadují “něco víc”, budou zklamáni. Děj totiž plně ustupuje před dvěma základními stavebními prvky tohoto komiksu. Násilím a erotikou.

Dáda se s tím však nespokojila. Proto se v komiksu objevil další prvek, který jednoduchý příběh alespoň okořenil. Hlášky. Stará se o ně převážně dvojka svérázných týpků – agentů FBI. Některé hlášky jsou opravdu povedené, ale hlavně ze začátku je jich poměrně málo. Alespoň zde nenajdeme žádné vyloženě trapné. Hlášky sice plnohodnotně slabší příběh nenahradí (na to by to musel psát Tarantino), ale perfektně sekundují tomu hlavnímu. Nasílí a erotice.

Rozeberme si tedy stěžejní vlastnosti knihy podrobněji:
A) Násilí: Je reprezentováno akčními scénami, při kterých stříká krev proudem, trhají se končetiny a urážejí hlavy. Síla působící takto negativně na mnohá lidská a upíří těla zpravidla vzniká v útlém, ale zatraceně výkonném svalstvu hlavní hrdinky.
B) Erotika: Mnohem lépe než gejíry krve se pozorují vnadné křivky Dády, kterou tak perfektně kreslíř trefil. Odpusťme mu, že byl často líný kreslit obrázky, kde se Vampirella nenachází, i když by si to scénář žádal, když nám za to zajistil tolik lahodných ženských póz. Je precizní, téměř bezchybný a Dáda je kočka ještě dnes. Erotika je tedy reprezentována pouze “křivkami”, ale to úplně stačí.

Vampirella je dobrá volba zvláště pro starší náctileté, kteří chtějí pohodovat na jednoduchém akčním komiksu, který je krásně realisticky nakreslený a úchvatně kolorovaný. Pobaví je hlášky a udělají svému Čertíku Bertíku radost.