Ne tak docela obyčejné komiksové fantasy dobrodružství naservírované v nezaměnitelném evropském vizuálu.

Výprava za ptákem času
Výprava za ptákem času
Výprava za ptákem času
Výprava za ptákem času
Výprava za ptákem času

Jednadvacáté století přeje periferii někdejší kultury. Videohry byly oficiálně uznány jako druh umění a v našich končinách se začala (i s jazykovou alokací) vydávat komiksová díla, jež se vymanila ze superhrdinského paradigma. Nejenže vzkříšené nakladatelství Al Dente začalo vydávat klasiku alternativního komiksu, ale nakladatelství Crew zřídilo baštu evropského a čerstvě i asijského komiksu. Že my Evropané se nemáme za co stydět a že vůbec nejsme odkázáni na americký superhrdinský komiks, dokazuje i pilotní počin z edice Mistrovské díla evropského komiksu, Výprava za ptákem času.

Původní rok vydaní 1983 nepůsobí jako odstrašující informace, spíše jako datum na láhvi francouzského vína. Nejenom že potvrzuje nadčasovost, ale taky dokladuje vyzrálost celkového díla. Celková koncepce fabuli nijak nevybočuje z proudu tzv. tradiční fantasy a v podstatě je poplatná generaci Pána prstenů, což znamená, že čtenář má co dočinění s žánrem ,,meče a magie“. Ničím nepřekvapující kompozice družiny, jež se má dostat z bodu A do bodu B a zpět s magickým artefaktem, potřebným k záchraně celé kouzelné země Akbar. V čele družiny stárnoucí bojovník, na jednom křídle jeho potenciální dcera, jež vládne ohnivým bičem, na pravém křídle chronický nešika zastupující roli klauna, a nesmí chybět ani stínový člen, brutální bojovník. Všímavý čtenář si zajisté všiml, že jsme doposud neuvedli nic, co by nasvědčovalo tomu, že se jedná o netuctový grafický fantasy román, a tudíž přívlastek mistrovské dílo zůstává stále zahaleno rouškou tajemství.

Hlavním aspektem a zároveň i kapitální odpovědí, proč se nejedná o další kýčovitou fantasy, jsou postavy obývající svět Akbaru. Nejedná se o ploché hrdiny s předdefinovanou rolí, kterou mají v tomhle malém grafickém divadélku sehrát. Základní kompozice jednotlivých elementů díla je téměř identické s běžnou pohádkou. O tom, že od pohádky se na hony vzdaluje, ale svědčí již protagonista, kdysi chrabrý rytíř, nyní obtloustlý stařík vítající senilitu u krbu, jinými slovy typický penzista žijící jenom ve vzpomínkách. Rozdmýchat oheň vášně pro dobrodružství a zápalu po posledním ochutnání života v jeho chřadnoucí hrudi přijde jeho domnělá dcera vyslaná matkou a dávnou milenkou našeho vysloužilého rytíře, mocná čarodějka.

V postavě dcery se snoubí romantická naivnost i bojovnická vyzrálost. Mluvit o komplexních postavách by bylo poněkud přehnané, ale jsou spíše dvojrozměrné, ukrývají v sobě dichotomické vlastnosti, jež se podepisují pod jejich tak říkajíc příběhovou flexibilitu. Tudíž jejich osud není předurčen a oscilují mezi dvěma protipóly, což vytváří nejen tolik potřebnou tenzi pro gradaci příběhu, ale i splétaní a rozplétaní dějových/vztahových linií. Svět Akbaru se pyšní i inventářem zajímavých epizodických postav, z nichž je nutno zmínit enigmatického skřítka Fol von Dola či chladnokrevného, ale zato moudrého Riga.

Za netuctovost Výprava za ptákem času vděčí scénáristovi Sergeovi Le Tendre, jehož scénář je přesně vyvážený a správně vykalkulovaný. Ví, kdy přesně vložit vtipnou repliku nebo naopak zachovat vážnou tvář a podsunout čtenáři něco k zamyšlení. Lineární příběh zachraňuje před monotónností množství epizodických postav i samotné střídaní akčních pasáží s putováním. Adekvátní vyváženost akce a putování, jež je vždy zpestřeno nějakým zvratem, potvrzuje vyzrálost autora. V příběhu se opakuje několik motivů, které jsou postupně variovány a mnohdy tematizují celkem závažné otázky, které by možná při explicitním podání vyzněly směšně nebo hloupě. V tom spočívá i kouzlo samotného díla – existence druhého plánu a všímavější čtenáři se dopracují i k nějakému tomu přesahu.

Scénáři přirozeně sekunduje kresba. Světlé, jasné tahy amerického mainstreamového komiksu jsou zde nahrazeny tlustší linkou utlumenou zářivostí. Převaha temnějších barev dává tušit, komu je komiks určen. Exotický svět Výpravy za ptákem času hýří bohatým bestiářem i netradičnými lokalitami, čímž dodávají Akbaru přidanou hodnotu. Stejně jak Le Tendre míchá protikladné prvky jako naivnost s vyzrálostí, akčnost s kontemplací, směšnost s vážností, romantiku s cynizmem, tak i Règisu Loiselovi se daří utvářet nečekané a neokoukané permutace, kdy míchá pikantnost teplých krajin s ironičností těch chladných, jistotu pevniny s riskantností plavby po moři a tak podobně. Kresba v sobě ukrývá taky několik inspirací, o čemž svědčí až podezřelá podobnost miláčka dcery protagonisty s disneyovskou postavičkou.

Výprava za ptákem času patří do proudu fantasy, jenž bezbřeze neglorifikuje žánr, nýbrž si mírně pohrává s jeho pravidly a charakterizuje její ambivalentní přístup. Tento styl a přístup krásně vystihuje jeden z posledních panelů, kde je replika v bublině pojednávající o lásce doprovázena ilustrací malého defektujícího ptáka, což nejenom minimalizuje sentimentální vyznění dané repliky i celé strany zároveň, ale rovněž zprostředkovává skrytou a zábavnou metaforu v návaznosti na předcházející děj. Netuctový, nesentimentální, zábavný a s klišé si pohrávající fantasy komiks, jenž rozhodně neurazí, ba právě naopak – svou žánrovou nonkonformností překvapí i potěší.

Svět Akbaru je v nebezpečí. Prokletý bůh Ramor se brzy uvolní a zaklínadlo na jeho uvěznění zabere víc času, než mají hrdinové k dispozici. Je jediné řešení. Najít mýtického tvora, který dokáže zpomalit plynutí času. Kouzelnice Mara posílá dceru Pelissu za svým bývalým milencem a bývalým hrdinou, stárnoucím Bragonem, aby se ještě jednou vydal na cestu za dobrodružstvím. Výprava za ptákem času je legendární dílo evropského komiksu, které nabízí jak fascinující a nádherně vykreslený svět, tak epický fantasy příběh v dospělém pojetí. V českém vydání vychází kompletní čtyřdílný příběh v jedné knize. (anotace)

• Scénář: Serge Le Tendre
  • Kresba: Règis Loisel
  • Formát: paperback/hardback
  • Počet stran: 224
  • Cena: 549/789 Kč
  • Vydala: Crew, 2011

Martin Kudláč (redaktor)

martin.kudlac@fan­tasyplanet.cz

Výprava za ptákem času

Svět Akbaru je v nebezpečí. Prokletý bůh Ramor se brzy uvolní a zaklínadlo na jeho uvěznění zabere víc času, než mají hrdinové k dispozici. Je jediné řešení. Najít mýtického tvora, který dokáže……

Svět Akbaru je v nebezpečí. Prokletý bůh Ramor se brzy uvolní a zaklínadlo na jeho uvěznění zabere víc času, než mají hrdinové k dispozici. Je jediné řešení. Najít mýtického tvora, který dokáže zpomalit plynutí času. Kouzelnice Mara posílá dceru Pelissu za svým bývalým milencem a bývalým hrdinou, stárnoucím Bragonem, aby se ještě jednou vydal na cestu za dobrodružstvím.