Kraken – Miéville China

Znáte ten pocit, kdy držíte v rukou knihu, vstřebáváte do sebe její písmenka s bezmeznou rozkoší a magnetickým potěšením, kdy nejíte a nespíte, jen abyste pokročili na další stranu, kdy vám v mysli trčí pomyslná tabule s nápisem MILNÍK ŽÁNRU? Tak přesně takový Kraken od britského fantasy spisovatele Chiny Miévilla tak docela není. Přesto jde o zajímavý a kvalitní počin, kterému k dokonalosti chybí jen málo.

logo_kulate
Kraken

Londýn společně se světem Bas-lagu jsou pravděpodobně nejoblíbenějšími Miévillovými reáliemi, i děj Krakena se odehrává v hlavním městě královské Anglie. Billy Harrow, kurátor Darwinova centra Přírodovědného muzea, jednoho dne učiní šokující objev – obrovská krakatice obrovská beze stopy zmizela. Tato situace rozehrává příběh plný náboženských kultů (z nichž některé vidí v krakatici svého boha, bájného krakena), magických skupin ovládajících všemožné grifování (autorovo zajímavé synonymum pro slovo kouzlení), apokalyps, záporáků a strachu z Gosse a Subbyho, úsměvně – úděsné dvojice nesmrtelných zabijáků.

Jakoby se chtěl Miéville vyhnout jakémusi eklektismu, román pojímá v jiném tónu než svá předchozí díla. Ano, detektivní pasáže jako ze staré drsné školy lehce připomínají zápletku z Město a Město, kdy se potencionální hlavní podezřelý mění s každou padesátou stránkou, ovšem tento příběh, postavený na Lovecraftovské zápletce, se odehrává v hravějším (důkazy jsou např. odbory a stávky familiárů, magických pomocníků), imaginativním duchu, připomínajícím spíše Neila Gaimana. Celkové vyznění knihy se pak v rámci autorovy bibliografie nejvíce blíží k jeho románovému debutu, románu Král Krysa. Množství v originálních nápadů, které Miéville v Krakenovi využil, nevymyslí někteří autoři ani v pěti románech – lidé upgradeovaní do funkce telefonů, posílání zprávy pomocí blikajících lamp, tvorba cigarety přeměnou z jakékoliv části Londýna…

Ke konci však s narůstajícím počtem dějových zvratů ztrácí kniha na čtivosti, přestože finální pointa je naprosto geniální. Je zřejmé, že Miéville nemá nejmenší zájem (nebo nemůže) vysvětlit všechny zákonitosti avantgardního magického podsvětí Londýna. Jakoby hrál se čtenářem nekalou hru „já vím všechno a ty jsi hlupák.” Ve třetí čtvrtině knihy pak uvede na scénu další důležitou postavu, která je ovšem docela na obtíž.

Kraken sice nedosahuje kvalit Nádraží Perdido či Jizvy, přesto je řemeslný um a originalita jeho autora velikým lákadlem a zároveň zárukou kvalitního čtiva, jehož se čtenáři skutečně dostane. Žánry New Weird, potažmo městská fantasy, mezi sebe románem Kraken přivítaly dalšího interesantního čle­na.

Hluboko ve výzkumném křídle londýnského Přírodovědného muzea je ukryt cenný exemplář legendárního živočicha: dokonalá a perfektně zachovalá krakatice obrovská. Jednoho dne však náhle a nevysvětlitelně zmizí… Nitky této krajně opovážlivé krádeže vedou hluboko do bizarního londýnského podsvětí, mezi příslušníky nejrozmanitějších kultů, falešné apoštoly a úkladné vrahy. Netrvá dlouho a na povrch vyplouvá, že neobvyklý tvor je nejen biologickou senzací nedozírné hodnoty, ale pro lidi z jistých kruhů i ztělesněním boha. A navíc ho lze využít jako spoušť blížící se apokalypsy. Konci světa se musí postavit mladý muzejní kurátor s pomocí odpadlíka krakenova kultu, ovšem jen pokud se jim podaří přežít válku gangů, do níž se nevědomky zapletli… * Román Kraken je samostatný příběh s mrazivě lovecraftovskou zápletkou od celosvětově úspěšného autora, jenž jako chameleon střídá žánry, aby pokaždé překvapil a uchvátil své věrné čtenáře. (anotace)

• Autor: China Miéville
  • Překlad: Milan Žáček
  • Formát: paperback