New Space Opera 2 – Dozois Gardner a Strahan Jonathan (eds.)

Antologie New Space Opera 2 ukrývá devatenáct příběhů. Některé se čtou celkem lehce, některé obtížněji, každopádně každá z nich vás přivede do úplně jiného světa, kde se času a prostoru meze nekladou. A o to v knize jde – rozšířit si obzory fantastického myšlení a užít si velké množství dobrých příběhů.

logo_kulate
New Space Opera 2

Vnímat subžánr new space opery je pro Čecha trochu obtížné. Zase tak moc jí u nás zatím nevyšlo a navíc v ní jsou patrny vlivy vývoje sci-fi z dřívějška. I proto nejde vnímat tuto knihu jako svého druhu kánon, zvlášť když se editoři v předmluvě vyjádřili, že škatulkování je jim proti mysli. A tak je na čtenáři závislém na zařazování, aby si tu pravou new space operu našel sám.
Možná vám její závan navodí už první práce. Utriusque Cosmi Roberta Charlese Wilsona vás zavede až na konec času. A to je jedna z otázek, které new space opera zodpovídá: může něco lidského přežít konec vesmíru? V příbězích rozhodně ano.

Ale přeskočme celou knihu a podívejme se na závěrečnou práci Johna C. Wrighta. Tento autor rozhodně píše nevšední příběhy. Vidí vesmír jako zdroj nekonečné energie a představuje nám síly, díky nimž můžeme tuto energii ovládat. V povídce Vzdálený konec dějin se pohybuje na samé hranici srozumitelnosti textu; je nesmírně poetický a překračuje žánrové myšlení do neuvěřitelných dálek… aby nakonec, když už to nikdo nečeká, do ní vložil cosi lidského. Vůli přežít.

Zalistujme a vraťme se zase na začátek k druhé práci. Hugem oceněný Ostrov Petera Wattse. Zase se pohybujeme v čase a v nesmírných vesmírných dálkách. Hrdinčino přání překročit stigmata lidství se snad splní díky objevu mimozemské entity. No, dopadne to všelijak. Sama se pak zříká části člověka v sobě nebo přinejmenším mateřského instinktu.
Ale pokud vás nebaví hledání škatulek a radši si chcete užít pár skvělých příběhů, máte možnost také. Určitě si všimnete Neala Ashera a jeho nesmírně zajímavé vesmírné biologie. Přitom je čtivý a zábavný. Nebo vás zaujme podobnost prací dvou žen ve sborníku. Kristine Kathryn Rushová a Elizabeth Moonová vám předvádí práce z prostředí tajných služeb a nezapomínají na dětské hrdiny.
Ale i tak přijde čas, kdy se od těch všech vesmírných dobrodružství budete chtít vrátit na čas zpátky na Zem. Narazíte na Bruce Sterlinga, který má tu vlastnost, že téměř vždy vybočuje z řady. Píše o tématu, které napadá po jedenáctém září asi každého aspoň jednou denně. Terorismus. Ne každý ale ví o faktu, že se z ruských skladů ztratilo celkem slušné množství kufříkových atomových bomb. Tak proč nenapsat o světě, ve kterém pár takových bomb vybouchlo, a přitom se podívat do živelné Indie, kde si s krátery po bombě poradí po svém?
Či se snad chcete pobavit? Nalistujte si Mike Resnicka, který si dělá srandu z kritiků a ikon žánru. Píše příběh ze světa svého Santiaga a dokáže rozesmát každého chlapa. Nebo vás rozveselí komixový přesah Billa Willinghama. Pak se podíváte na překvapivá jména v antologii, která známe spíše z fantasy – Gartha Nixe a Tada Williamse – a zjistíte, že tito pánové jsou skuteční řemeslníci a poradí si se vším. I když Nix je možná trochu nevýrazný.
New Space Opera 2 je zajímavá po všech stránkách. Složení prací má svůj řád, nechce vás při čtení odvařit, dává vám možnost si odpočinout. I přes snahu editorů vás však všechny práce na poprvé nezaujmou. A to je další z kouzel této knihy – hned po dočtení ji můžete otevřít znovu a objevit v ní zase něco nového. Chcete si přečíst pár čtivých příběhů, či se nad povídkami pořádně zamyslet?? To vše vám antologie NSO2 nabídne, jen si to v ní musíte najít.

New Space Opera 2 – to je devatenáct nových a u nás dosud nevydaných příběhů, které znovu přinášejí barvitá dobrodružství z dalekého i blízkého vesmíru. Opět jde o povídky, jež tvoří samotné jádro žánru science fiction a jistě nezklamou žádného z jeho příznivců. Kdo by si ostatně nechal ujít dramatické výpravy do dosud neprozkoumaných oblastí, v nichž se krása pojí s všudypřítomným nebezpečím a jediná chyba vás může stát to nejcennější – život. Nouze nebude ani o setkání s mimozemskými druhy a opomenout nelze ani vesmírné bitvy, záhadné artefakty a řadu dalších atraktivních motivů, bez nichž by se správná space opera jednoduše neobešla. Proslulá editorská dvojice Gardner Dozois a Jonathan Strahan skvělým způsobem navázala na úspěch antologie New Space Opera a stejně jako u předchozího svazku, si i tentokrát po zásluze odnesla prestižní ocenění Locus pro nejlepší antologii daného ročníku. Na stránkách této knihy se navíc neobjevuje žádný z přispěvatelů předchozího výběru, naopak jde o zcela novou skupinu spisovatelů, ačkoli jejich věhlas ani kvalita odvedené práce není o nic menší, což ostatně dokazuje i cena Hugo, nejvyšší žánrové ocenění, pro jednu ze zde publikovaných prací. (anotace)

Povídky:

• Robert Charles Wilson: Utriusque Cosmi (Utriusque Cosmi)
  • Peter Watts: Ostrov (The Island)