Přechod – Cronin Justin

Knížek o upírech je mnoho. Není však upír jako upír. Některé byste jen stěží rozpoznali od člověka, pokud by vám zrovna nevěnovali svůj krásný úsměv. Za to s některými byste do styku přijít určitě nechtěli. A to je případ Přechodu. Věřte, že úsměvu krasavců z tohoto románu je lepší se vyhnout.

Přechod

Než však budeme moct v knížce narazit na nějaké ty čmoudy, což je jeden z názvů, který lidé v Croninově světě používají pro upíry, budeme muset překonat první třetinu příběhu. V té nejdříve poznáváme malou dívku Amy, která, jak brzy pochopíme, bude hrát v knize velkou roli. Téká tu potkáváme agenta Wolgasta a jeho parťáka Doyla. Ti mají za úkol přivést Amy do tajné vládní vojenské základny, kde se na lidech provádí experimenty s virem, získaným kdesi v pralesích Jižní Ameriky. No a nebyla by to samozřejmě vláda, kdyby se jí to nevymklo z rukou. Výsledkem této katastrofy jsou monstra, která možná brzo ovládnou svět…

Začátek, stejně jako celá kniha, je napsán velice čtivým způsobem. Cronin občas používá namísto obyčejného textu formu dokumentů, například emailů či poznámek, a to pozitivním způsobem ovlivňuje celou atmosféru. Jednotlivé postavy jsou výborně prokresleny, je tedy pravděpodobné, že si k nim brzy vytvoříte blízký, kladný vztah. Zhruba ve třetině knihy udělá autor šmik a příběh posune o sto let kupředu, do doby po události, kdy z vojenské základy uteče dvanáct zkoumaných subjektů spolu s Amy.

Přesuneme se tak do Kalifornie, do kolonie, která je možná poslední baštou lidí na světě. A zde začíná úplně nový příběh s novými postavami. Možná vám bude chvíli trvat, než si na nové postavy a prostředí zvyknete. Jakmile se tak však stane, už vám nic nebude bránit v tom, ponořit se naplno do post-apokalyptického světa Severní Ameriky. Žádné další nečekané překvapení si pro nás autor totiž nepřichystal.

V kolonii zjistíme, že se upíři, čmoudi, draci či lítači (každý má pro ně jiný název) trochu přemnožili a ovládají tak svět, v němž jsou lidé pouhou potravou a prostředkem pro rozmnožováni. Protože jak později vyjde najevo, tato nelidská monstra se rozmnožují jako každý správný upír kousnutím.

Život lidí v kolonii v post-apokalyptickém světě je velice dobře a přesvědčivě popsán. Mají tu své vlastní zákony, instituce či zaměstnaní. I když je knížka v této pasáži trochu nudnější (a to je jedna z mála věcí, které se jí dají vytknout), alespoň se tu dozvídáme něco o zdejším světě. Nezůstaneme však do konce příběhu pouze v kolonii. Nakonec se na scénu vrátí znovu Amy a my se spolu s hlavními hrdiny, kterých je tu nyní trochu více, vydáváme na dalekou cestu tam, kde to všechno začalo.

Je třeba říci, že Přechod je pouze první kniha z chystané trilogie. Je tedy jasné, že konec je otevřený pro pokračování. Na druhý díl si budeme muset ještě chvíli počkat, má vyjít v roce 2012, třetí by pak měl spatřit světlo světa v roce 2014.

Justin Cronin, u nás doposud téměř neznámý americký autor, rozehrává na stránkách svého románu velké drama o osudu přeživších v nelítostném světě, kde každé zašustění může být to poslední, co ve svém životě uslyšíte. Autorovi se opravdu povedlo ztvárnit svět, v němž se příběh odehrává. Něco podobného tu dlouho chybělo. Surový post-apokalyptický svět, kde upíři, ne žádní nalíčení modelové, ale opravdoví upíři, dávají dobrou noc. Známkou kvality je také to, že sám mistr hororu Stephen King označil Přechod za fascinující.

Šestiletá Amy Harper Bellafonteová, agent FBI Brad Wolgast a trestanec Anthony Lloyd Carter mají odlišné životní osudy, ale spojuje je jedna věc: tajná podzemní laboratoř v Coloradu, kde se uskutečňují vládou posvěcené lékařské experimenty. Vědci se zde pokoušejí vyvinout virus, který by posílil imunitní systém člověka a prodloužil mu život. Testují jej na odsouzencích na smrt a mezi nimi se Wolgastovým přičiněním brzy ocitne i Carter. Wolgast podle rozkazu také unese opuštěnou Amy. S jejím předáním do laboratoře váhá, ale pozdě – nakonec v ní skončí nedobrovolně oba.

Pokusné objekty však jednoho dne uniknou z cel. Do světa se společně s nimi dostává i nebezpečný virus, který mění lidi v novodobou verzi nemilosrdných, vraždících upírů. Virus se nekontrolovatelně šíří, mutuje a svět ovládne chaos. Města pohlcují plameny, umírají miliony lidí. Zdá se však, že Amy má v sobě skryté schopnosti, které by mohly zkáze lidského rodu zabránit. Ale nákaza se nevyhýbá nikomu…

Přechod přináší výpravný a zároveň akční apokalyptický příběh z nedaleké budoucnosti, jenž podle kritiků dosahuje úrovně Svědectví Stephena Kinga či Cesty Cormacka McCarthyho. (anotace)

• Autor: Justin Cronin
  • Překlad: Jana Jašová