Lauren Beukesová: Zoo City

Máte rádi skupinu J.A.R.? Já moc. Ale o ní tento článek nebude. Místo toho se zaměříme na něco, co tu ještě nebylo – na fantastický román z JAR, tedy z Jihoafrické republiky. Počtěte si o městě, jehož atmosféra je hustá a temná tak, jak jen může být v metropoli na černém kontinentě.

Zoo City

Zinzi sebou musí všude vláčet lenochoda – důkaz její zločinecké minulosti. I když se teď snaží žít počestně (anebo aspoň pololegálně), její minulost si ji tu a tam vyhledává. Má totiž drogový dluh vůči gangsterům. Když je pak zabita její klientka, bere práci, kterou má ráda ze všeho nejméně – vyhledávání pohřešovaných osob. Dostává práci od hudebního magnáta: vyhledat mladou popovou hvězdu. Zinzi si od kšeftu slibuje, že ji konečně vytáhne ze svrabu. To by však muselo vše jít jako na drátkách.

Beukesová zvládla dokonale popsat fantastikou pozměněný Johannesburg. Zvláště pasáže ze zločinecké čtvrti ZOO City mají neopakovatelnou atmosféru. Autorčin styl je vytříbený, nebojí se použít ostřejší výrazy a text působí velmi čtivě. Navazuje na tradici kyberpunku a noirové detektivky. Skloubení těchto dvou literárních škol pak vytváří nový subžánr, který si vyloženě žádá, aby se ho chytli další autoři. V románu je často použit slang a výrazy z afrických jazyků. Ty naštěstí doplňují vysvětlivky na konci knihy, nebo jsou definovatelné přímo z textu.

Jako bonus začlenila Beukesová do knihy doprovodné texty, které dotvářejí atmosféru. Jak ve velmi podnětném rozhovoru na konci knihy uvedla, jsou to experimentální pasáže, které pro ni napsal někdo jiný. Můžeme si tak přečíst Zinzin podvodný email, či se dozvědět něco o historii zvířetníků. (Tak se nazývají zločinci, jejichž činy jsou dosvědčené zvířecími společníky.)

Laser-books si dal za cíl objevit pro české čtenáře netradiční a kvalitní urban fantasy a myslím, že se mu to daří. Jestli budou vycházet podobné knihy, jako je ZOO City, tak jen houšť a větší kapky.

ANOTACE:

Zinzi s sebou musí všude vláčet lenochoda, nepopiratelný symbol jejího zločinného provinění. Žije ze schopnosti nacházet ztracené věci a z vymýšlení podvodných e-mailů. Ale když jednoho dne kdosi bestiálně zavraždí jednu starou paní – její klientku – a policie zabaví šek s výplatou, nezbývá jí nic jiného než vzít práci, kterou doslova nesnáší – případ pohřešované osoby. Zakázka od samotářského hudebního producenta Odiho Hurona pověří Zinzi pátráním po mladické popové hvězdě a měla by ji vysvobodit z prohnilé chudinské čtvrti jménem Zoo City, kde zločinecká spodina a její zvířecí společníci žijí ve stínu pekelného Protiproudu. Místo toho ji však uvrhne ještě hlouběji do chřtánu velkoměsta zmítaného zločinem a magií, v němž bude muset čelit temným tajemstvím předešlých životů – včetně svého vlastního.

Zoo City je skvělá urban fantasy s prvky dobrodružné science fiction a magie od talentované jihoafrické spisovatelky, balada na počest fantastického Johannesburgu. Děj, odehrávající se mezi mrakodrapy, dávnými doly na zlato, hvězdami hudebního světa a exotickými zvířaty, se dá přirovnat k nejlepším noir románům a vzbuzuje respekt k činům mocných afrických sangomů. Román získal vedle celosvětového úspěchu a ovací ze strany literární kritiky rovněž Cenu Arthura C. Clarka pro nejlepší román roku.