Agent JFK 12 – Stín legendy – Němec Tomáš

Po vřelém přijetí Chladné hry se Tomáš Němec podruhé zapojuje do série JFK. Sám autor přiznává, že přes jeho povinnosti kolem časopisu Pevnost a editorskou činnost mu na samotné psaní příliš času nezbývá. Podívejme se tedy, jestli za ten rok nezapomněl psát.

Němec Tomáš - Agent JFK 12 - Stín legendyStín legendy navazuje na předchozí díl. Po nelítostném soudu čeká Kovář na svůj trest – tři roky na pouštní planetě. Opět ovšem zasahuje tajemný nepřítel, který změnou parametrů přestupu mění rozsudek na jistou smrt. Naštěstí Kovářovi přátelé tento úskok odhalí, a tak se Kovář ocitá na prstenci obíhajícím naší Zemi. Má pátrat po odesilateli emailu, kterým má být dávno mrtvý zaměstnanec agentury. Hned při přestupu do dimenze se ovšem JFK zaplétá do záhadných vražd prostitutek a vzápětí se stává pod záštitou jedné z gild vyšetřovatelem těchto případů.

V mezihrách pak vedlejší postavy známé z předchozích dílů pátrají po tom, kdo stojí za klikou, která odsoudila JFK po jeho úspěšných misiích. Atmosféra je temná. Všichni si uvědomují, že tentokrát může jít o samotnou existenci agentury E.F.

Svět, v němž se JFK ocitá, je high-tech. Umělý prstenec kolem Země, gildy soupeřící ve vývoji nanotechnologií a genovém inženýrství, kyberprostor a nad tím vším hrozba mimozemské invaze – to jsou sci-fi kulisy, jak mají být. Spolu s detektivní zápletkou tvoří tyto ingredience podmínky pro skvělý příběh. Přesto však kniha může ve čtenáři vyvolat rozpaky. Přece jen k vyústění dílčí zápletky vede až příliš náhod. Čtenář se musí smířit s tím, že JFK je kromě jiného mistrem okamžiku a dítě štěstěny. Na druhou stranu tak příběh lépe šlape a nemá hluchá místa.

Tuto knihu lze hodnotit těžko, protože se jedná o první část příběhu, jehož druhou polovinu napíše Miroslav Žamboch. Tenhle tvůrčí experiment požaduje po autorech určitý druh sebekázně a kompromisu. Až druhý díl ale naznačí, jak se autoři po této stránce srovnali. Proto si hodnocení necháme až na příště.

1. kdo je autorem recenze?jo, a “Tuto knihu lez hodnotit těžko,” 🙂

2. Nevim, jestli se to zde uz resilo, ale na tak malo stranek mi to prijde jako super prectenicko. Holt se neda vykouzlit super dilo na 170 strankach. Kazdopadne me se ceska sci-fi libi. Jen tak dal. Btw. cool recenze

3. Teda, Regisi
    já zírám… To je opravdu zásadní změna postoje. Co se to stalo?A přidávám smajlík, abys neřekl, že smajlíky nemám rád 🙂

4. On asi Regis a Regiss není jedna osoba. Nebo má Regis své alterego, které pouští ke slovu jen občas :ú

5. jwp, sorry, ale asi tě zklamu, JFK sem četl jen jednou, asi 10 minut, nějakému ogarovi přes rameno v šalině (ten žamboší, s indiánem na titulní stránce) a nezaujalo mě to. když něco tenčího ke čtení, radši si dám MFSF…

6. no jo, já se hned divil
    Hurá! Vidím, Regisi, že jsi stále zůstal zářným příkladem toho, co jsem tady už několikrát říkal – hodnotit, resp. odsuzovat něco, co jsi nečetl příp. o tom jen slyšel a nebo četl někomu přes rameno (teď ani nechci dumat nad tím, kolik věcí, na které jsi psal své ohnivé šlehy, četl někomu v šalině přes rameno).Sorry, že jsem tě přecenil :)), holt mě spletlo to regis a regiss, Alraune má (jako vždy!) pravdu.

7. Ale veď Regis JFK nehodnotí, povedal, že si kúsok čítal, nepáčilo sa mu, tak bude čítať iné. Absolútne legitímny postoj.Omnoho lepší, než terajší bežný postup, keď sa vynachváli shit, lebo je to “slovenský autor” resp. “český autor” a pri jeho dalšom diele recenzent prizná, “to posledné bolo o ničom, ale teraz, teraz je to už super” (a furt ide o shit)

8. jwp, už mě vážně s***eš 😉 to, že se mi něco nelíbí neznamená, že to odsuzuju. až pochopíš rozdíl ve významu slov “nelíbit” a “odsuzovat”, pak se spolu můžem zase bavit. na to, abych poznal, že je něco nedobrého, nemusím to sežrat celý, že jo? kdybych nevěděl, že jsi jen provokatér, měl bych tě za hlupáka.

9. Regisi, zatím dobrý…
    Ta poslední věta se mi líbí. Slovo “hlupák” jsem v dnešní době – plné “emerických” nadávek a všelijakých “debilů a idiotů” – už dlouho neslyšel. Je to takové pěkné, staročeské slovo. Grauluji.A jinak – zase jsi trošku argumentačně ustřelil, ale protože jsme vlastně už staří známí, tak to beru a dovolím si to rozvést… Podle tvého přirovnání s tím sežraním bys mohl říct – na to, abych poznal že celá čínská kuchyně je nedobrá, jsem ochutnal jednu smaženou rýžovou nudli.Teď neřeším JFK, to ber jen jako proměnnou, dosaď si místo toho cokoliv (detektivky, sex, film, houby) a zcela jistě dojdeš k absurdnímu vnímání světa.

10. sory za zmatky ohledne nicku
    Jak uz tady nekdo nadhodil regiss a regis jsou dva odlisne nicky 🙂 Takze sorry za zmatky. Jinak jsem priznivec akcnejsiho zanru a do toho mi JFK zapada. Proto se mi libi. TO regis co to je za kec ? “kdo je autorem recenze?”

11. regiss: inu, kdyby sis přečetl hned druhou zprávu v pořadí, od ondry jireše, nemusel by ses ptát 😉

12. jwp: používání analogií ti moc nejde. všechny analogie kulhají, ale ta tvoje těžce pajdá. srovnávat v měřítku nudle:čínská kuchyně (proporcionální zástupnost tak 1:100000) s 15 stránkami z cca 150 (1:10) je hodně mimo, což? navíc nelze srovnávat prvky, které nenesou stejnou míru komplexity, tj. knihy v sérii (která má 12 dílů svázaných hlavním motivem a omezeným týmem tvůrců) a jednotlivá jídla nějaké národní kuchyně (desítka společných motivů a 1 giga individuálních tvůrců).takže, abych se přiblížil tvé kulinářské analogii, stačí mi sežrat jeden dílek dortu v cukrárně, kde celou produkci 12 dortů dělá manšaft čtyř cukrářů (a to dva z nich především), abych se rozhodl, půjdu-li tam znovu nebo ne. je to absurdní? nepřipadá mi to. zvláště ne tehdy, je-li v tom stejném městě nejmíň deset cukráren, kde vím, že mi určitě chutná.takže pilně trénuj argumentaci a zase někdy navi.

13. tak ještě jednou
    12 dílů JFK nenapsali 4 autoři, ale 7, což je takřka dvounásobek. (od mladičkého Honzy Hlávky až ke klasikovi O. Neffovi).12 dílů JFK má celkem cca 1.600 stran, ty jsi přečetl v šalině jednu, možná dvě. Podle toho 1-2 promile soudíš zcela různorodý celek, tvořený sedmi zcela odlišnými lidmi a postupně se odehrávající ve zcela různých prostředích.Regisi, tomu se už ani nedá říkat intelektuálská nadřazenost, to už fakt hraničí s určitou zaslepeností, až omezeností. To už chlape vypadá na krizi středního věku…:-)Ale že tě seru, viď?

14. jwp: ani ne, už jen nudíš, páč házení hrachu na zeď není moje oblíbená činnost. takže tak.ok, počet autorů JFK jsem podsadil, nicméně pořád jsem v řádovém limitu. na rozdíl od tvých nudlí. těch stránek jsem přečetl patnáct. umíš číst, chlape? proč já se obtěžuju s nějakýma blábolama, když ty to ani pořádně nepřečteš. vážně, jestli já trpím nějakou in-tele-ktuálskou nadřazeností, pak ty asi out-tele-ktuálskou ukřivděností a negramotností. dobrý, ne, taky mi to jde, co?ok, tohle už s knížkou nic společného. howgh.

15. Regis a JWP
    Tahle vaše debata je mnohem zábavnější, akčnější a drsnější než sledovat box na Eurosportu:-))) OK, ta vytlemená prsatá blondýna s číslem na cedulce už prošla, je čas na další kolo:-)))

16. 2 Jana a Regis.
    S Regisem si stejně vždycky pokecám nejlíp.(To víš, že jo, taky ti to, Regisi jde. Super!)A přeju hezký víkend.

17. Ja som z JFK prečítal prvé 4 diely a maximálne súhlasím s Regisom. Nenáročné knihy pre nenáročných čitateľov, keby som mal znova 14, asi by sa mi to páčilo. Pre mna je ale čítanie takéhoto niečoho zbytočne zabitý čas.

18. Milý Balte
    1. Pokud jsi sledoval naše rozhovory o vzniku řady JFK, tak jsme od počátku tvrdili, že nám jde o čistě dodrodružnou literaturu, a jsme rádi, že to tak chápu nejen autoři, ale i naši čtenáři. 2. To, že dělíš čtenáře na náročné a nenáročné, to je je typická intošská schíza. I ti největší borci světové kultury se nestydí za to, že zbožňují např. Bonda, spaghetti westrny nebo Indiana Jonese – právě kvůi tomu, že to je přímočaré a na nic si to nehraje. 3. Když si někdo rád přečte “dobrodružku”, tak je podle tebe hned nenáročný? (To myslíš jako blbý? Já vím, že to tak myslíš, ale nemáš odvahu to říct… Vlastně, jsi anonym, tak prč ne.)Dělení na velké a nízké umění, na náročného a nenáročného diváka – to je snobismus nejvyššího stupně. Kolik jsi viděl filmů od Tarkovského? (Věřím, že si to teď hned najdeš na netu. Jinak – už umřel, abys mu hned nepsal.)Znáš aspoň tři představitele pop-artu?Umíš vyjmenovat aspoň tři oblasti (nápověda: jedna je SF), na které se vztahuje termín “nová vlna?”Kolik knih od řeckých filosfů jsi četl, ked si ma 14, 24 nebo 34? Sbohem – a dík za všechny ryby.

19. Re jwp:
    Chápu Tvou argumentaci a do určité míry s ní souhlasím. Já se při výběru čtiva řídím podle momentální nálady, únavy, střídám žánry, abych nepropadla stereotypu. V knihovně mi nechybí Remarque, Sienkiewicz nebo Vonnegut, těším se na Olympos, přitom neohrnuju nos kupříkladu nad mnohem snadnějším, přímočařejším, naivnějším Vinnetouem (ach, ta nostalgie:-)). Většina lidí je na tom nejspíš podobně, proto nezapadají do škatulek “náročný” či “nenáročný”. Nicméně onen “intouš”, který se cíleně zaměřuje na čtení filozofické literatury, má určité právo nazvat se náročným čtenářem (když mu to dělá dobře:-)). Pokud jiný človíček vyhledává v knihách či filmech jen akci nebo třeba sex a romantiku, o hlubší myšlenku nezakopne ani zakopnout nechce, pak náročný prostě není:-) A nedělá to z něj méněcennou bytost, kvalita člověka se nedá poměřovat tím, co čte, jaké má rád filmy nebo zda je mu kultura naprosto ukradená (což ses asi v kostce snažil říct Ty, jwp, jen poněkud agresivněji:-)).

20. Jano
    Pod tvůj článek se kdykoliv mohu podepsat vlastní krví :))

21. Re jwp:
    To nedělej – jak to jednou zaschne, už to z monitoru pořádně nedostaneš:-))

22. Re jwp:

23. škoda
    škoda, že při hackerském útoku na FF tady vypadly ty odpovědi – a už ani nevím, kdo je poslal, ale evidentně byl hodně v obraze.

24. Re: Re jwp:
    No, jano, docela bych souhlasil, až na ten sex a romantiku … to jsou dost náročný kategorie, nemyslíš? on takovej henri miller … nebo naopak sever ptroti jihu …ostatně, já vše zařazuji do kategorií líbí – nelíbí – snesu. nebo dozvím se – nedozvím se…ale napsalas to hezky

25. re: škoda
    Jé, to sem asi byl já, ty vodpovědi. Heslo – Sem dobrej delfín? A co jakože sem byl ve vobraze? Jako ňájakej Doryján Grej, jo?

26. 2 Samael
    Jasný! Tak to jsi byl ty, milý vodní savče! Takže tímto tě ještě jednou pozdravljaju s prazdnikom!

27. JFK odebírám pravidelně a nutno podotknout, že tohle je jeden z těch pro mě průměrnějších dílů. Nicméně po tom, co jsem Chladnou hru po přečtení znechuceně hodila proti zdi a pak na ni ještě dvakrát šlápla (nedělám si legraci, tohle dělám, když mě kniha rozčílí a znechutí:-(), mě Němec druhým pokusem příjemně překvapil. Na Žambocha sice nemá, ale už to naznačilo jakýsi talent, který je v recenzích páně Němcových občas zmiňován. Takže: Jen do toho! 😉

28. ugh 🙂
    V první řadě děkuji za názor! Ale ať nad ním přemýšlím jakkoli, pořád nevím, jestli mám být rád, že jsem se “zlepšil” a dobral se tak k průměrnosti nebo jestli se mi víc líbí představa, že rozčílená dupete po Chladné hře a hážete s ní o zeď. Ty emoce, byť záporné, mi připadají zajímavější než průměrnost (samozřejmě otázkou je, co vás znechutilo a rozčílilo). Tož tak 🙂