Běsné město – Dana Rusková

Dana Rusková se prosadila zejména v literární soutěži Žoldneři fantazie, a tak není divu, že právě nakladatelství Straky na vrbě vydalo její románovou prvotinu. Běsné město spadá do stejného světa jako soutěžní povídky Hudba dálnice a Noční chmury, takže obeznámen můžou tušit, co mají čekat.

Běsné město

Seznamte se s kapitánem Sankem, pochůzkářem brrněnské policie. Ano, brněnské, protože se ocitáme v alternativním Brně plné nadpřirozených postav s geny divokých. Policista, který střídá parťaky jako na běžícím páse, vás provede zejména temnými zákoutími města. Bude to procházka nebezpečná, zajímavá a akční – pochůzka, která vás uhrane.

Sankova dobrodružství mají velmi podobnou skladbu jednoduchých detektivních příběhů, až to člověka může přestat u čtvrté či páté povídky bavit. Autorka však bojuje s tímto schématem na více frontách. Zejména vypráví dvě povídky z pohledu vedlejších postav, ovšem i příběhy v ich-formě Sanka si čtenářovou pozornost udrží,. Je to zejména tím, že je to postava, kterou si snadno oblíbíte. Jeho všetečná drzost a ironie dává vyprávění tu pravou patinu. Ale je to i proto, že Brrno je živoucí město, geny divokých a magie se projevují na každém rohu. Autorka myslí na všechny aspekty města, dává život předmětům i emocím. Pro Brna znalé pak je třešinkou na dortu, že se pohybujeme v ulicích a čtvrtích s mírně pozměněným názvem, takže se při čtení vcítí víc do textu.

Označit Běsné město jako román v povídkách se dá jen částečně. Jistě, je tu dějová linka, která příběhy spojuje v časové posloupnosti. Je tu i společný prvek ve vývoji hrdiny, který je však zmíněn jen v několika větách, a ústředním motivem až v závěrečné povídce, která je dovršením prvního příběhu. Texty mezi nimi by však mohly pracovat i samostatně a ostatně se tak až na pár náznaků děje.

Co se však autorce podařilo, je skladba knihy. První a závěrečný text jsou nejlepší, a tak to má být. Navíc se autorce povedlo v poslední povídce opustit schéma detektivních případů a dát příběhu, který je zároveň správně vygradovaný, jakýsi umělecký punc.

Běsné město si oblíbí každý Brňák, ale snad i další čtenáři (a možná i ti z Prahy). Autorka v knize nabízí charismatického hrdinu v nekomplikovaných detektivních akčních příbězích se silným prvkem městské fantasy. Čtení je to příjemné s vyzrálým stylem a s lehce načrtnutými postavami, které se vám přesto vryjí pod kůži. Na závěr si pak autorka možná dělá prostor pro další knihu. Snad neprozradím moc, když řeknu, že tentokrát půjde o Brno venkov.

Brrno je běsné město! Sídlí v něm běsi, upíři, přízraky, mátohy i další havěť s vysokým podílem divokých genů, stejně jako „nízkopodíloví” a obyčejní lidé. Udržet v tomhle běsnění pořádek je sysifovská práce, které se s chutí, láskou a ochrnovačem v ruce chopil policista Sank. Je obyčejný pochůzkář, a tak si to vyžere nejen od nestvůr, stvůr a dalších občanů, ale i z Ústředí, kde pro jeho praktiky nemají pochopení. Sank je čistý člověk, přesto si s technikou příliš nerozumí. Často tak delikventy honí místo autem šalinó. Ovšem za své město ochotně vycedí nějakou tu krev. A ne vždy jenom cizí. A paní Morana zatím vše sleduje a zasněně se usmívá… (anotace)

• Běsné město
  • Autorka: Dana Rusková
  • Překlad: –