Bouřící les – Kerr Katharine

Ani kočka nemá tolik životů, kolik má každý hrdina této knihy.

Katharine Kerr - Bouřící lesKniha hned ze začátku zaujme temnou atmosférou, proudící z obrázku na obálce. Už od pohledu vás navnadí, takže s chutí utečete domů a jen tak tak si stihnete zout boty. Hlavně ať konečně můžete číst. Jediný problém je, že na žádné dva jezdce před potemnělým hradem v knize nenarazíte :-). Ale určitě grafická úprava neohrozí prodejnost.

Dalším lákadlem by se mohla zdát jedna větička, která se vyskytuje hned pod názvem. Celosvětově známý autor R. E. Feist říká: “Kerrová je největší talent žánru fantasy.” Dle mého názoru tím spíše popírá svou vlastní kvalitu, protože se shazuje až pod ni, ale jako odvážná upoutávka také plní svůj účel. Nebudu rozebírat, do jaké míry je to pravda, vždyť každý může mít svůj názor. A pokud díky své jedné větičce mohu něco získat, proč bych ho neuveřejnil, že? To by bylo k vnějšku. Nyní se prohrabu vnitřnostmi Bouřícího lesa a pokusím se je co nejlépe popsat. Ať každý ví, co může očekávat.

Překlad je na stejné úrovni jako dříve. Nenarazíte skoro na žádné hrubky a přepisy. Jediné, co jsem zpozoroval vícekrát, byly špatně vložené čárky. Což nepůsobí tak hrozivě jako chyby v i, y. Nevím, jestli vlastním špatný výtisk, ale na konci knihy je tabulka, kde by měly být popsány jednotlivé charaktery dle času a jmen, jak už jsme zvyklí z minulých dílů. Já mám pouze hlavičku bez jednotlivých osob, což mě mírně zarazilo… Potěšujícím prvkem je naproti tomu poznámka autorky na konci knihy, kde objasňuje magii a děj. Pokud vám také vadí stálé retrospektivy do minulosti jednotlivých hrdinů a tím pádem i rozkouskovanost děje, zde se dočtete důvod. Ono, možná bych doporučil přečíst si napřed tyto poznámky a teprve potom se pustit do děje. Není to na škodu.

Obsah knihy je rozdělen do dvou částí. První je období od roku 833 – 845 a druhé se odehrává v létě roku 1064. Takže už se nebudete muset tak namáhat a přemýšlet nad třemi ději zaráz. V první polovině vám autorka začne líčit vznik bojovníků zvaných stříbrné dýky. Objeví se zde opět všichni hrdinové, jen s jinými jmény. Trošku menším šokem je skutečnost, že Jill je zde mužem. Po celé zemi zuří neustálé potyčky a bitva o trůn ve vysokých politických kruzích dostupuje maxima. Na Nevyna padne znovu přetěžký úkol nastolit mír. A existuje pouze jedna možnost jak toho docílit. Na trůn musí usednout jediný pravý král. Takže náš nesmrtelný hrdina stráví pár let s dospívajícím chlapcem a snaží se ho připravit na svůj budoucí osud. Vznikající stříbrné dýky si vybudují reputaci po celém království a přes různé nástrahy nakonec skončí přesně tam, kde mají. U Nevyna a budoucího krále. Tím tato epizoda končí. A protože je to přímo uprostřed děje, příští díl zde určitě naváže.

Co se týká přítomnosti, tak zde bude mít obrovské problémy napřed Jill a poté i Rhodry. Na scénu vstoupí Perryn, který pouze intuitivně ovládá dweomer a dokáže přelít část své životní síly do jiného tvora, čímž způsobí jeho absolutní oddanost vůči své osobě. Aby tedy vznikla nějaká zápletka, zamiluje se Perryn do Jill a očaruje ji. Což se zcela po právu nelíbí Rhodrymu a na slušnou honičku je zaděláno :-). Ovšem i když Jill nakonec bude opět svobodná a schopná sama jednat, mince se otočí a Rhodry bude unesen. Nebudu prozrazovat kým a proč, každopádně i tento příběh je useknutý, takže záchrana tohoto svéhlavého chlapíka bude příště pokračovat.

Vše je psáno poutavým a čtivým jazykem, takže když vás někdo vyruší slovy typu: “Běž umýt nádobí!”, případně “Uvař oběd!”, určitě budete pěkně rozladění. První epizoda v knize je opravdu psána spíše jako doplněk k historii a vy si můžete vychutnat jednotlivé skutečnosti, které se objevují již v přítomnosti, ale dosud zůstaly nevysvětleny. Co se týče současnosti, jediné přirovnání, co mne napadá, je hra na kočku a na myš. Protože napřed se všichni honí za Jill a posléze za Rhodrym. Jde trochu o detektivku, kde se za pomoci magie, tvrdých slov a svalů získávají informace a do toho všeho jsou zakomponovány další odbočky od hlavní linie, plus okolnosti, které pátrání dále ztíží. Dalo by se tedy říct, že prozatím se neděje mnoho důležitého a hlavní postavy jen tak cestují a získávají zkušenosti a informace, které se jim v budoucnu budou hodit. Otázkou zůstává, zda by třetí kniha v pořadí neměla děj posunout více vpřed… To už si musí každý zodpovědět sám, já vám můžu pouze říct, že i když se jedná o natahovanou sérii, pořád je psána na slušné úrovni a nebude mít v české republice šestnáct dílů, což již není tak nezvyklé. Pokud vše půjde jako doposud, jeden díl v zahraničí = jeden díl u nás, čeká nás už jen dalších pět kousků.