Bratrstvo krve 1 – Hustej nářez – Kotleta František

František Kotleta se za rok a půl svého působení na domácí scifi a fantasy scéně stal ikonou a kultem. Vypečené ukázky z připravovaného román Hustej nářez a rozhovory bez servítků bavily čtenáře, kteří žili v domnění, že vše je jen dokonale promyšlený aprílový žertík. V červenci tohoto roku se ovšem odehrála v českých fantastických luzích a hájích událost rovnající se svou silou výbuchu atomové bomby. Hustej nářez, první díl trilogie Bratrstvo krve, na knihkupeckých pultech!!!

Kotleta František - Bratrstvo krve 1 - Hustej nářezS bruntálským řezníkem a nyní i spisovatelem Františkem Kotletou se zvědaví čtenáři mohou dostatečně podrobně seznámit ve dvou rozhovorech ( /clanek.asp?…, /clanek.asp?…) a prostřednictvím fanstránek www.kotleta.tym.cz. Ukázky z Hustýho nářezu naznačují, že autorův debut má ambice šplhat až ke kulhánkovskému Olympu.

Ostatně Kotleta Jiřího Kulhánka jako jednoho z mála spisovatelů uznává (významný podíl na tom má i fakt, že si v jeho řeznictví Mistr koupil kilo prorostlého vepřového, což je „frajeřina, ne jako ten magor Moudrý, co chtěl dietní salám“). A v prvním díle plánované trilogie Bratrstvo krve je to znát. Je tedy román skutečně tak hustej, jak tvrdí jeho název?

Před rokem na matičku Zemi, po níž se už nějaký ten pátek, rozuměj tisíciletí, prohánějí kromě lidí i upíři, jimž nevadí slunce, česnek ani kříž, přiletěla návštěva z vesmíru. Kartani. Malí žlutí hajzlíci, kterým naše atmosféra nesvědčí, a proto se zakuklují do hi-tech schránek, tzv. robokopů. S pomocí svých vyspělých technologií udělali na lidstvo tak působivé bububu, že to ochotně složilo zbraně. Jediný, kdo se s nadvládou žluťásků nechce smířit, je Bratrstvo krve, společenství upírských klanů, které se rozhodne s kartany jednou provždy zatočit. Cesta k tomuto cíli bude plná krve, ustřelených hlav, krve, rozstříknutých mozků, krve, amputovaných končetin, krve, rozšlápnutých obličejů…

Ale aby nedošlo k mýlce, Hustej nářez není (pro některé čtenáře možná překvapivě) jen přehlídkou všech možných způsobů, jak udělat z člověka (a kartana) mrtvolu. Výborně vystavěné akční pasáže sice tvoří podstatou část knihy, ale čtenář v ní najde i poměrně slušnou dávku rozhovorů a jiných dějotvorných prvků, které společně s nezanedbatelnými sexuálními pasážemi tvoří kostru této nepříliš originální zápletky. Žádné odbočky, intrikaření a překvapivé zvraty. Kotleta se nesnažil míchat jablka s hruškami a čtenář si tak může mohutně oddychnout. Hustej nářez je totiž zástupce stejné odnože fantastiky, do které patří již zmínění Kulhánek a Moudrý. Tedy braku, ale vědomého. Pokud ke knize takto přistoupí i čtenář, nečeká ho žádné zásadní zklamání.

Jasně, Kotleta na Kulhánka nemá (zatím), ale psát rozhodně umí. Knížka nenudí, je čtivá a děj pěkně odsýpá. Hlavní hrdina, Jan Bezzemek, je docela sympaťák, o kterém čtenář postupem času překvapeně zjišťuje, že je schopen i slz, a směs fantasy (upíři) a sci-fi (mimozemský původ kartanů, okolnosti vzniku upírů) prvků je propojena docela originálním způsobem. Jen si možná občas povšimnete zvláštního kontrastu: až parodii se svou drsností blížících akčních scén a „normálnosti“ zbytku knihy. Z ukázek dostupných na internetu totiž snadno získáte pocit, že Kotleta prostě zaexperimentoval a dohnal všechno do extrémů, a ono tomu tak vůbec není.

Takže koupit, či nekoupit? Pokud jste příznivci kulhánkovského proudu fantastiky, jděte do toho. Pokud si říkáte znalci české fantastiky, mazejte do knihkupectví, protože znalost Hustýho nářezu se určitě brzy stane podmínkou pro právo přisvojovat si tento titul. I kdyby to totiž byl v žumpě vyválený škvár, Kotleta kolem sebe nadělal tolik poprasku, že byste jeho dílo měli aspoň zevrubně znát. Knížkou si ovšem chvíle mezi náročnějšími tituly může zpříjemnit každý, komu nevadí „trocha“ té krve a sexu. Hustej nářez totiž naštěstí žádné dno žánru není. Ani vrchol, ale rozhodně dobrý start. Teď jen, aby bruntálské řeznictví hodně vydělávalo a autor tak měl dost času na psaní dalších dílů. Už se těšíme!

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz