Čaroděj Zeměmoří – Le Guin Ursula Kroeber

Nakladatelství Triton vydává v nové, jednotné úpravě všechny knihy ze Zeměmoří. Na podzim má vyjít dosud poslední román Jiný vítr, teď se však ohlédněme za prvním dílem celé série. Jaký je cyklus o Zeměmoří? Čím je výjimečný a co přináší jedinečného i v době přesyceného trhu s fantasy literaturou?

Le Guin Ursula Kroeber - Čaroděj ZeměmoříRománových cyklů, v kterých vyrůstá v mocného kouzelníka zprvu naivní vesnický chlapec, známe i u nás desítky. Cyklus o Zeměmoří Ursuly Le Guinové, zatím čítající pět románů a jednu sbírku povídek, je i přes své stáří stále vynikající volba nejen pro fanoušky fantasy literatury. A to i přesto, že první kniha, Čaroděj Zeměmoří, vznikla již v roce 1968, tedy dlouho před největším boomem americké fantasy v osmdesátých letech.

Na první pohled upozorní cyklus na svou jedinečnost malým počtem stran. Zatímco se dnes obdobné série vyznačují klidně tisícistránkovými díly, Čaroděj Zeměmoří má s bídou dvě stě stránek. Ale rozhodně neobsahuje méně, než knihy stejného žánru. Spíše naopak. Vypravěčský styl již tehdy zkušené spisovatelky je totiž velice stručný, což opravdu u fantasy běžné nebývá. Každá pasáž knihy má své opodstatnění, každá má co říci, každá je výstižným symbolem starých lidských pravd. Le Guinová jako by se snažila vlastním spojitým příběhem převyprávět všechna rčení, veškerou tradovanou lidskou moudrost a všechny výstižné body lidské psychiky a komunikace. Příkladem budiž samotné téma, které se prolíná celým cyklem. Totiž že každý čaroděj může vládnout svou mocí pouze v případě, že umí věci a postavy pojmenovat jejich „pravými jmény“. Čarodějové se proto učí těmto „pravým jménům“ a sami své pravé jméno úzkostlivě tají. Není potřeba, aby byl čtenář nějak příliš přemýšlivý, aby pod tímhle čarodějnickým systémem viděl to staré známé pojmenovávání věcí pravými jmény, které neplatí jenom u čarodějů v Zeměmoří, ale i v naší společnosti.

Hlavní hrdina, čaroděj Ged, je chlapec, zprvu vzpurný, pyšný a domýšlivý, ale poté, co na svou pýchu doplatí, nastane v jeho psychice radikální zlom. A právě v psychologii hlavního hrdiny vidíme další z neoddiskutovatelných schopností legendární spisovatelky. Její přístup se však od většiny fantasy spisovatelek liší. Bývá jen málokdy porušovaným pravidlem, že se ženské autorky až příliš „babrají“ v psychice postav, aniž by tím přinášely do knihy zásadnější nové motivy – jejich charakterizace postav je prostě obšírná a zabírá mnoho stran. Le Guinová si však vystačí buď s letmými náznaky, anebo mluví přímo, jednoduše a výstižně.

Autorka má zacíleno jen a pouze na Geda – všichni ostatní mají jen epizodní role, ač někteří Gedovy cesty ovlivňují velice. Obdobné knihy o mladých čarodějích hodně těží i z interakce hlavního hrdiny se svými vrstevníky a i když i v tomto románu, konkrétně na kouzelnické škole, tyto vztahy najdeme, jsou hodně upozaděny a působí pouze jako motivační prvek k onomu průseru, který Geda navždy změní.

Pokud máte v oblibě tradiční americkou školu epické fantasy, Čaroděj Zeměmoří by vás se svým mořským světem plným čarodějů, draků i obyčejných lidských příběhů měl plně zaujmout. Ale musíte počítat s tím, že se dozvíte jen to nejnutnější. I když je výstižnost knihy její pozitivum, mohla by být její stručnost hlavním a pravděpodobně jediným důvodem k případné nespokojenosti. Gedova mladá léta v těch několika kapitolách prosvištíte, ani nemrknete.

1. Klasika nejklasikovatější. Na téhle knížce jsem vyrůstal a dal bych za ní ruku do ohně. Škoda jen, že Le Guinová neudržela u pokračovaní nastavenou úroveň.

2. Presne tak jak je zde napsano… kniha je hooodne strucna, nekdy az priliz strucna. Osobne radsi preferuju propracovanejsi svety a hodnotit tuto knihu 10/10 … nevim, nevim. Urcite 8/10, protoze se to dobre cte, ale vsichni kdo cetli napriklad nedavno vydany Odhaleny vesmir mi daji za pravdu, ze kniha muze mit i spoustu detajlu a opisnych kapitol a v prubehu cteni cloveku v textu nic neprebiva ani nic neschazi… dokonce jsem mel pocit, ze by to mohlo klidne dal pokracovat, a to obe knihy dohromady zabiraji nejakych 600 stran.

3. 9/10 ale jen kvuli urovni predchozich dilu. Oproti nim skutecne neni tak uzasna. Navic kdo cetl Dracinku tusi zaver.

4. To Chuckie
    Čaroděj Zeměmoří a úroveň předchozích dílů? :))

5. Carodej zememori snad byla prvni fantasy kniha, co jsem si koupila 🙂 Osobne ji povazuju za super, ale ostatni knihy mne dost zklamaly :/

6. Je nad jasné, že Chuckie myslí Tehanu. Osobně jsem byl z Tehanu taky rozpačitý, a proto jsem rád, že paní Ursula dopsala Jiný vítr, který tomu dává přeci jen důstojnější konec. Tady snad vyjde v dohledné době.

7. CO BLÁZNÍTE JINÝ VÍTR UŽ VYŠEL JE NA TRHU TAK 14 DNÍ

8. Jiný vítr
    Opravdu? Je možné, že by se mi to jako překladateli nikdo neobtěžoval říct. Ale zatím jsem to nezaznamenal ani mezi novinkami.

9. Osobně by mi přišlo nejlepší prohlásit, že Zeměmoří je geniální trilogie a Tehanu prostě cudně zamlčet. Tedy samozřejmě pokud někoho zajímá problém sexu a vztahů po čtyřicítce, tak doporučuji, jinak asi ne…

10. Je to jedna z nejlepších fantasy, co jsem kdy četl. A díky bohu, že autorka nebyla grafomanka a napsala jenom to co bylo potřeba.Všimněte si, že v knize není žádná vata- každá věta tam má smysl a důvod. Já osobně třeba nemůžu strávit ságy, protože mi to připadá jako dost průhledná komerce.10/10 rozhodně

11. Tak sem celkem zvědavá kdy to konečně vyjde. Tato kniha ještě ve své poůvodní obálce byla první kterou sem z fantasy žánru jako malá četla, hodně mě tenkrát zaujala ale další díly se po knihovnách neobjevovaly tak sem čekala neuvěřitelně dlouhou dobu než někoho napadlo že by tuto skvělou fantasy mohl vydat znovu… No a třeba Příběhy ze zeměmoří mě celkem chytly je sice fakt že by mohla více rozepisovat jisté pasáže ale záleží přece jen na autorovi co uzná za vhodné.

12. 10? ani nahodou
    netusim ako moze dat niekto tejto knihe 10. Kedze mam uz precitanu aj druhu cast, mozem povedat ze dej je plytky, charaktery nevykreslene…napr. velky Ogion, ako si Ged sam uvedomil..jeho majster…ale co dalej? preco? co je ogion zac? plytkeeee, to ani nehovorim ze vyprava za tienom na more…nudaaa, nic sa nedeje celu knihu a na konci ked uz sa tesite ze uz ho chyti, tak sa cele odbije tym, ze sa chytili za ruky a obaja si povedali svoje meno a tym to skoncilo…brrr taky odrb. Druha cast? za celu knihu tam nie je jedna akcia…najprv popis hrobiek a knazien…potom detsky svet mladej knaznej a na konci bezduche stretnutie s Gedom, s ktorym utecie…tot vsio…to sa lepsie cita Hobit v mojom veku cez 30. Som sklamany ze som vyhodil peniaze aj ked malo ale aj to.

13. Dobrá kniha
    Uršulka je dobrá spisovatelka a píše dobré knížky. Já bych dal 8,5/10.

14. Jazyk
    Právě jsem zavřel Čaroděje Zeměmoří a můj dojem je dosti rozpačitý. Svět vytvořený autorkou je úžasný a atmosféra velmi působivá, stejně jako symbolika příběhu. Co mně ovšem na druhou stranu vadilo opravdu hodně, je jazyk, či spíše sloh. Již na prvních stránkách mne uhodil do očí až dřevorubecký styl, který se někdy z mého pohledu umností blíží možná slohovce z druhého stupně základní školy – a kontrast se světem a příběhem, který popisuje, to činí jen ještě drásavější.K mému dojmu z vyprávění nepřispívá ani autorčin poněkud nezvyklý přístup k plynutí času v příběhu, ale troufám si tvrdit, že alespoň část viny za stylistickou stránku musí nést překladatel (což je ovšem také zvláštní, vzhledem k tomu, že Petr Kotrle je zřejmě ve světě SF&F poměrně renomovanou osobností). Nemůžu se dočkat, až se mi do rukou dostane anglický originál, abych to mohl blíže srovnat (a s trochou štěstí si konečně s rozkoší počíst).

15. Re: FANTASY
    S touhle knizkou jsem vyrustala. Nadchla me natolik ze jsem si precetla aj Anglickou verzi. Tohle je klasika prvni tridy.