Cherie Priestová zpátky ve steampunkovém Seattlu, zamořeném zombiemi

Z volně propojené steampunkové série Cherie Priestové Mechanické století vyšla v češtině už pátá kniha, ve které se autorka vrací na první místo činu, zpátky do Seattlu. A je to výlet stejně dobrý jako ten úvodní – plný osobitých charakterů, zajímavého světa a akční zápletky.

Priestová Cherie: Mechanické století 5 - Nepopsatelní

Rectorovi je osmnáct. A jako u každého čerstvě plnoletého je to důvod k radosti i smutku, protože si teď sice může dělat, co chce, ale zároveň ho také vykopnou ze sirotčince. A protože jediné, co umí, je prodávat šťávu – zhoubnou drogu, která se vyrábí z jedovatého plynu, jenž před lety zamořil Seattle – vydá se přímo ke zdroji do města. Mimo jiné také proto, že tam kdysi na téměř jistou smrt poslal svého kamaráda Zeka, hlavního hrdinu Zemětřasu, a nemůže se s tím vyrovnat.

Rector má ale ještě jeden problém. Na šťávě je už nějaký pátek závislý, a pokud ji bude ještě chvíli brát, stane se z něho zombie stejně jako ze stovek obyvatel Seattlu. To z něj dělá mnohem hlubší postavu, která bude po celou dobu řešit osobní dilema, co vlastně dělat se svým životem. A z knihy se tak rázem stává román pro dospívající.

Nepopsatelní ale naštěstí nejsou těžké čtení, třebaže téma drog a odvykačky v nich přijde na přetřes mnohokrát. Rector se totiž po chvíli znovu setká s optimistickým Zekem a další čtenáři oblíbenou postavou, vynalézavým Huojinem, a dohromady utvoří vtipnou trojku hlavních hrdinů, jejímaž očima autorka popisuje děj románu. Tomu bude jako vždy vévodit především svižné tempo vyprávění, dobrodružná atmosféra a několik akčních scén. A třebaže se mu dá vyčíst jeho přímočarost, rozhodně ta kombinace člověka donutí knihu dočíst až do konce.

Nádhera zašlé Ameriky

Ačkoli Nepopsatelní dost dobře fungují i jako samostatný román, dohromady s úvodním Zemětřasem a potažmo i s dalšími svazky Mechanického století tvoří ještě průraznější kombo. Cherie Priestová tu totiž dál dokresluje svůj bohatý steampunkový svět alternativní Ameriky, která na dlouhá léta ustrnula ve válce Severu proti Jihu. K bláznivým vědcům, vzducholodím, ponorkám, bitevním strojům a zombiím se tak přidají titulní Nepopsatelní alias sasquatchové, jakési americké verze Yettiho.

Víc než co jiného je proto nový román hlavně jednohubka pro fanoušky série, kteří na chvíli znovu potkají hlavní a vedlejší postavy předcházejících knih, ať už jde o šerifa Briar Wilkesovou (Zemětřas), kapitána Clyho (Zemětřas, Clementine) nebo sestru Mercy (Bitevník). Priestová navíc opět utrousí několik narážek na volnou příběhovou linii série – na boj proti lidem, kteří se snaží prodávat šťávu armádám obou stran v občanské válce.

A aby toho nebylo málo, i Nepopsatelní oplývají nádherně zašlou atmosférou 19. století na západní polokouli. Drsné prostředí v Seattlu zamořeného jedovatým plynem učinilo z jeho obyvatel prototypy drsných amerických žen a mužů, kteří si musejí umět poradit za každé situace. Silné ženy se tentokrát mihnou dokonce tři – kromě Briar a Mercy to je hlavně indiánská Princezna, která ústřední klukovské trio doprovází na jejich eskapádách. A dočkáme se i dalších stereotypů, protože třeba Číňané jsou ve světě Cherie Priestové buď dobří ve vynalézání chytrých udělátek, anebo v byznysu. Prostě Amerika 19. století, jak má být – jen lepší, steampunková.

Opakování? Komu to vadí?

I pátým dílem Mechanického století americká autorka dokazuje, že stále má co nabídnout. Nepopsatelní sice trochu působí jako opakování dobrého vtipu, pořád je to ale opakování natolik čtivé, že to fanouškům série bude jen stěží vadit. A i kdyby někdo mrmlal, pokud se v následujícím díle, který se vrátí ke hlavní hrdince Clementine, znovu posune hlavní dějová linie celé série, Priestová svoje skóre znovu velmi snadno vylepší.

70 %
  • Cherie Priestová: Nepopsatelní (Mechanické století 5)
  • Triton, 2014