David Eddings – Malloreon

“Malloreon? Co to je za nesmysl?” zeptal se můj bratr a významě si zaťukal na čelo.           “Sklapni!” odsekl jsem a naznačil úder na jeho ústa. Ale jeho slova……

“Malloreon? Co to je za nesmysl?” zeptal se můj bratr a významě si zaťukal na čelo.
          “Sklapni!” odsekl jsem a naznačil úder na jeho ústa. Ale jeho slova nastartovala složitou chemickou reakci, v odborné terminologii nazývanou “přemýšlení” /viz Ottův slovník naučný nebo cokoliv jinného/…

Později, nad stránkami výše zmíněné ságy, jsem přemítal nad tím, zda je fantasy opravdu tím pravým života smyslem, nebo jenom nesmyslem. Víte, když do vás od rána do večera někdo neustále hustí, ať nečtete ty škváry a radši ať se učíte, časem by vám to taky začalo vrtat hlavou. Sága, která mě z této krize dostala, se jmenuje Malloreon. A já se vám ji pokusím trochu přiblížit.Nevypadá nijak nebezpečně. Nic neříkající obálka, stejně jako mnoho jiných z dnešní uspěchané doby, reklamní noticka na konci a podivná vazba /i když z těch lepších od Andclassiců/ skrývají ale velmi rozporuplné dílo. Na jednu stranu neobyčejně kvalitně podané – barvité popisy, vtipné dialogy, promyšlená zápletka a jakási “plnokrevnost” postav. Ale rubem této mince je neobyčejná rozvleklost. Některé pasáže jsou tak nudné, že se u nich nedá ani koukat na televizi. Někdy hrozí, že se uzíváte. Po dočtení první knihy, s nevábným názvem Strážci Západu /no znáte to – míříme do Evropy, Go West…/, jsem se zamyslel. Má to smysl? Klopit prachy a pak si knihu číst a málem u toho umřít nudou? Ale…sem s dalším dílem. Ufff. Setřel jsem pot z čela. Autor si nechal říct. Druhý díl je poměrně čtivější. Konečně se setkáváme s tolik opěvováným autorovým světem, v celé jeho kráse. A musím uznat, není to špatné. Ba co, dokonce je to dobré. Konečně využívá celého svého nesporného talentu a píše a píše a píše. Opět mnoho slov, ale tentokrát se tím lze dobře prokousat. Následují tři další díly, a každý lepší než ten předchozí. Autor se mění v mistra vypravěče, který pomocí papíru a tužky nechá svoje vyfantazírované postavy plně jednat. A to mi odpovědělo. Má to smysl. Pokud přetrpíte první díl, čeká vás uspokojení /hlavně nad obálkou čtvrtého dílu 🙂 /

Nyní mi dovolte odbočit a ve stručnosti vylíčit děj. Král Garion a jeho žena Se´Nedra mají po dlouhém snažení dítě /stálo to síly hlavně Polgaru, týmovou psycholožku/ Jenže dítě je unešeno a věštci z Kellu /nesmějte se, skutečně se to tak jmenuje!/ vynášejí první proroctví. Po menších patáliích s Medvědím kultem najdou stopu únosce, ze kterého se vyklube čarodějka Zandramas, Dítě Temnot. Dozvídáme se víc o celé družině přátel. Jsou to všechno výrazné charaktery, kvůli nimž určitě má cenu tuto knihu číst. Jejich dialogy a humor vás jistě osloví a potěší. Družina putuje a nabírá další a další členy. Vedle nám známých, Belgarata, Polagary, Gariona, Se´Nedry, špióna Silka, kováře Durnika a nalezence Dejruka/posléze Erionda/ se objeví travič Sadi, špiónka a Silkova láska Samet, král nejmocnější Angaracké říše Kal Zakat a další. Boj vrcholí na “místě, které není více” a konec vám neprozradím, nechte se překvapit.

Pětidílná sága patří k dobré fantasy a díky ní jsem překonal velmi nebezpečnou krizi. Takže – vřele doporučuji!