David Eddings – Tamuli

“Dobrej den, moje jméno je Sparhawk a – nechci se ňák vytahovat, ale – jsem největší machr. Jestliže se řiká, že každý člověk je nenahraditelný, pak o mně to platí……

“Dobrej den, moje jméno je Sparhawk a – nechci se ňák vytahovat, ale – jsem největší machr. Jestliže se řiká, že každý člověk je nenahraditelný, pak o mně to platí dvojnásob. Já jsem totiž Ankha. Mimochodem to jméno se mi vůbec nelíbí, ale když to musí bejt. Že nevíte, co to je? Heh, to nevadí, to se brzo dozvíte. Hlavně, že mě kvůli tomu nemůžou jakkoliv ovlivňovat bozi… takže pohoda. No to by zatím stačilo a tohle je moje žena Ehlana,” pravil Sparhawk a kamsi odkráčel.
“Dobrý den. Jsem (z boží vůle) královna Elénie a tak vás tu srdečně vítám. Bohužel, budete nás muset omluvit, můj milovaný manžel musí řešit někde daleko na východě nějaké problémy a tak se musíme připravit na cestu. Já ho totiž už nikam nepustím samotného.” A odběhla za ním.

Tak takhle by klidně mohla začínat zatím poslední Eddingsova sága – Tamuli. Anebo by klidně mohla začínat takto:

“Dobrý den, moje jméno je Oscagne. Jsem velvyslancem Tamulské říše a mám na vás naléhavou prosbu o pomoc, Sparhawku. V našem kraji se začali objevovat hrdinové z dávné minulosti. Lidé se proti naší vládě bouří, když vidí dávno mrtvé armády, které je přišly vysvobodit z jha nevolnictví.”
“Ano, už jsem o podobné situaci slyšel. V sousedním Lamorkandu se tyto případy začínají také vyskytovat. Včera jsem se o tom bavil se styryčkou Sefrenií. Domnívá se, že nějakým způsobem unikli trollí bohové, kteří byli uvězněni v klenotu Bhelliom, který jsme schovali před pěti lety. Vzhůru do Tamulské říše. Jen tam můžeme najít odpovědi na všechny otázky a hledat na ně řešení!”

Tak přesně takto jsem začal svou recenzi na Tamuli, ale mohl jsem jí začít docela jinak:

Pod třemi obálkami od dvou malířů se ukrývá klasický příběh výpravné, chcete-li heroické fantasy. Tamuli je trilogie, která velmi volně navazuje na předchozí ságu Elenium, kde jsme se poprvé setkali s rytířem Sparhawkem a jeho přáteli. Už je to čtvrtá sága, co nám skvělý americký autor dokazuje své kvality. Tamuli je totiž také skvěle řemeslně provedená fantasy, která nás zprvu sice nikterak výrazně nenadchne, ale určitě se nám hned zalíbí. Docela slušně vymyšlená zápletka s objevováním dávno mrtvých lidí je následována klasickým dějem, složeným převážně z putování po neznámém kontinentu. Po slabší první knize, v které jsme se víceméně seznamovali se situací, následuje skvělá druhá a ještě lepší třetí. V okamžiku, kdy se situace naprosto mění a z přátel se stávají nepřátelé a z nepřátel spojenci, se dočkáme konečně výborné strhující fantasy, která nás napíná až do konce.

Pro tento příběh platí přesně to, co jsme psali u předešlých. David Eddings pokračuje skvělým vykreslováním charakterů, jejich suchým humorem, ďábelskou magií a ještě ďábelštějšími boji rytířů s neznámými nestvůrami. Tedy přesně s tím, s čím jsme očekávali a s čím jsme už od Davida zvyklí.

A je ještě jedna možnost, jak začít recenzi:

To už je pro dnešek všechno, přátelé. Příště se spolu setkáme u recenze na legendu o Čaroději Belgaratovi. Nashledanou…

1. Začal jsem číst 1. díl – Skryté Město, musel jsem se velmi přemlouvat, až moje číše trpělivosti přetekla někde u strany 50. Vzteky jsem celou Tamuli vyřadil z mé knihovny mezi knihy “na prodej”, i když by bylo lepší hodit ji rovnou do kamen, protože takovou blbost ani nikdo číst nemůže.

2. Nic moc
    Filozofování, filozofování a zase filozofování … . U většiny dobrých fantasy knih hltám téměř každé slovo, děj a spád příběhu mě nutí číst dál a dál a nedovolí mi knihu odložit. U této knihy jsem se spíše musel nutit, abych knihu neodložil. Neučinil jsem tak snad jen proto, abych se dozvěděl rozluštění příběhu a vzhledem k tomu, že to bude až na konci třetí knihy trilogie, doufám, že další díly jsou lepší.Kniha je plná nudného politikaření, teoretického probírání zbytečných detailů, ve všech možných situacích. Dále v celé knize byly cirka tři bitvy čtyřstránkového rozsahu, což je podle mě uboze málo. Časem si člověk zvykne na autorův styl, ale tento mi moc nesedí. Je pravda, že Eléni jsou detailisti, taktici a logici, ale co je moc, to je moc – několikastránkové rozebírání možností, jak proniknout do vlády Tamuli … . Eddings by mohl být dobrý stratég, ale chybí zde POŘÁDNÁ AKCEEEEEEEEEEEEE!!! Zajímavá byla bitva s trolly, ale to bylo tak vše. Poněvadž jsem koupil celou trilogii naráz, tak DOUFÁM, že další díly budou o dost lepší, jinak škoda vyhozených peněz, za které bych si koupil knihy mě bližší.A nakonec k sazbě – chybí odsazení textu, mnohdy i odstavec, kterým by se čtenáři jasně naznačilo, že došlo k přesunu děje jinam … .A pro toto všechno dávám nejhorší hodnocení, jaké jsem kdy dal (pouze ještě jedné knize) ze všech knih co jsem hodnotil 5/10.

3. Druhá kniha Tamuli
    Nebudu se opakovat. Pro tento díl taky platí to, co jsem již napsal k prvnímu dílu. Prostě těžká nuda. Cituji z úvodního slova ke třetí knize Tamuli: „Eddings dokázal vytvořit nezapomenutelný paralelní svět i báječné postavy. Navíc umí mistrně parodovat náš současný svět: jeho byrokracii, politikaření, takzvanou ženskou otázku …“. To je přesně to, na co jsem upozorňoval u prvního dílu (politikaření) a konečně to je potvrzeno i takto. Kdybych chtěl číst něco takového, tak si koupím politický román a ne fantasy!!!!! Jeho postavy jsou spíš průměrné než báječné, ale budiž. Největší problém je podání příběhu! Žádný velký spád. Když budu citovat dále: „A tak nezbývá, než otevřít knihu a číst až do konce. Odložit ji je nemožné.“. S první částí citátu bych souhlasil, ale v jiném smyslu než mínil pisatel. Pouze proto, že jsem si celou trilogii koupil naráz a bylo by mi líto peněz, kdybych to nedočetl!!! A druhá část citátu je úplně scestná! Spíš jsem se musel nutit k tomu, abych se konečně dokopal ten škvár dočíst a mohl začít číst něco lepšího!!!Ale abych pořád jen nekritizoval. Příběh je zajímavý (netvrdím, že jsem nečetl lepší), ale způsob podání – slabota.Tak tedy snad překousnu i třetí díl. Nejraději bych celou trilogii prodal nebo vyměnil za něco lepšího. Z mého pohledu fakt škoda peněz. Ach jo, není každý den posvícení.Opět hodnotím 5/10.