Dávné břehy – McDevitt Jack

Nakladatelství Návrat přišlo na trh s knihou „Dávné břehy“ od Jacka McDevitta. Jedná se o klasický příběh typu „co by se stalo, kdyby…“, předkládající čtenáři více otázek než odpovědí.

McDevitt Jack - Dávné břehyVyprávění začíná ve chvíli, kdy farmář v Severní Dakotě najde na poli podivný artefakt ve tvaru žraločí ploutve. Pokusí se ho odstranit v domnění, že jde o kanadský žertík některého souseda, ale ke svému překvapení zjistí, že “ploutev” je dekorací na stěžni zhruba patnáctimetrové jachty, která se kdovíjak octla deset metrů pod povrchem jeho polností.

Loď je až na ulomený lodní šroub nepoškozená (včetně plachet) a po očištění vypadá jako nová. Navíc skrývá řadu záhad – za šera se automaticky rozsvěcí plavební světla, na přídi je nápis v neznámém jazyce, rozměry také nejsou v pořádku a největší překvapení přinese rozbor materiálu – jde o dosud neznámý prvek z řady transuranů, jaký nikdo na Zemi neumí vyrobit.

To spolu se skutečností, že v místech nálezu bylo moře naposledy před deseti tisíci lety vede k dalšímu objevu. Tentokrát jde o stavbu, nazvanou prostě “Rotunda”. Soukromý tým, který vznikl při pátrání po přístavišti záhadné lodě se pouští do průzkumu objevené stavby, skrývající mnohem více překvapení, než nalezená jachta. V okamžiku, kdy průzkumníci zjistí, že stavba je funkční bránou mezi světy, nabírají události odstartované nálezem jachty nový směr. Nález dosud neznámého, prakticky nezničitelného materiálu  způsobuje ekonomickou krizi. Objev má náhle celosvětový význam, vedle důležitých firem se  začíná angažovat OSN i skupinky nejrůznějších fanatiků.  Vláda se rozhodne k zásahu, situaci ale komplikuje skutečnost, že stavba je na území indiánské rezervace.

Celý příběh je autorem podáván ve dvou úrovních. Jednu úroveň tvoří vlastní příběh, tj. objevitelské dobrodružství hlavních postav. Druhou úroveň tvoří obraz dopadu jejich objevů na zbytek světa. V okamžiku, kdy se tyto úrovně protnou, příběh vrcholí.

Obě úrovně by samy o sobě  nebyly nic moc. To, co činí knihu zajímavou, je jejich zručná kombinace.  Charaktery jednotlivých postav odpovídají běžnému standardu u tohoto typu literatury (jsou v zásadě jednou dané a dosti jednoduché) a jejich vývoj v průběhu děje není příliš velký. Objev a jeho následky jsou podány celkem realisticky. Je ale nutno vzít v úvahu datum vydání originálu, tedy rok 1996. Současná realita by asi vypadala jinak.

Některé scény mi připomněly  film “Kontakt” – zástupy zvědavců, věřících i nejrůznějších fanatiků, oficiální reakce nejrůznějších kapacit, orgánů a organizací. Nejzajímavější na celé knize je autorova vize reakce současné společnosti na setkání s artefakty jiné civilizace a hlavně s vyššími technologiemi. Konec je do jisté míry otevřený a řada otázek zůstává bez odpovědí. Je zde tudíž dost prostoru pro případné pokračování. Lákavá a kupodivu obsahu odpovídající obálka, méně zjevných zvěrstev v překladu, než je u Návratu zvykem (i když J.V.jr. bude asi jiného názoru) zvyšuje šance tohoto titulu na úspěch u čtenářů.

Celkově lze knihu hodnotit jako dobrou. Reklamní prohlášení na zadní straně obálky je sice silně nadnesené, ale díky profesionalitě autora jde o solidní čtivo, vhodné na dovolenou nebo zimní večery, neboť soustřeďuje v jednom svazku tu správnou směs tajemna, dobrodružství, nezvyklých problémů a občas i zajímavých zvratů.