Démonská trilogie 1 – Tetovaný – Brett Peter V.

Noc co noc povstávají z hlubin země jadrnci – démoni, co mají jediný cíl: vyhubit lidskou rasu. Noc co noc před nimi lidé utíkají za chrany, značky, které dokážou jejich nepřátele udržet v bezpečné vzdálenosti. Vzpomínky na Osvoboditele, který kdysi s jadrnci vedl válku a zvítězil, dostávají mytický nádech. Přesto naděje stále doutná. Stačí jen fouknout do uhlíků, aby se rozhořela naplno…

Brett Peter V. - Démonská trilogie 1 - TetovanýKe každému debutu se zcela oprávněně vyplatí přistupovat obezřetně, ale také bez předsudků. Autor může zklamat, ale i nadchnout. Nač s tím otálet – autorovi Tetovaného, prvního dílu Démonské trilogie, se povedlo to druhé. Neděste se nepříliš zdařilé obálky (kterou ovšem bylo opatřeno i originální vydání) a tloušťky knihy, tenhle román si užijete od začátku až do konce.

Brett si při stavbě zápletky vystačil s jednoduchým a osvědčeným námětem – konflikt s děsivým nepřítelem, který lidstvo začíná pomalu, ale jistě prohrávat. V časech sílící beznaděje, kdy se do divočiny v noci odváží jedině poslové se svými cestovními chraněnými kruhy, je třeba, aby povstal, nejlépe z popela zmařených snů a tragických událostí, hrdina, který se jadrncům dokáže postavit. Tetovaný ovšem není jen další variace na toto téma, nepřinášející nic nového. Je to okouzlující, působivý a promyšlený příběh, jemuž nechybí originální pojetí zla (různé druhy jadrnců, a především způsob obrany pomocí chran), charismatičtí hrdinové, nečekané momenty a hlavně čtivost.

Autor splétá příběh s pomocí tří osudů, které se protnou až v samotném závěru. Arlen, na počátku chlapec, šokovaný lidskou odevzdaností, v němž v průběhu let zrají myšlenky na válku s jadrnci. Kořenářka Leesha, v mládí týraná svou matkou a krutě zklamaná snoubencem, jež slíbila celý život pomáhat lidem a své srdce uzamkla v naději, že jednou potká někoho, kdo si ho zaslouží. Rojer, který ve svých třech letech přišel o oba rodiče a nyní, jako učedník kejklíře, v sobě objevil nečekané nadání. Brett má každý příběh pod kontrolou a do každého vkládá něco, co vás osloví. Nekouzlí se slovíčky, ale oč je jeho jazyk jednodušší, o to příběh silněji vyzní. Autor dovedně zobrazuje štěstí i zklamání svých postav, nevyhýbá se temným momentů, v některých okamžicích kniha až šokuje. Ani akčních scén tu není málo, a ačkoliv na nich příběh nebuduje své základy, potěší, že k nim Brett přistoupil zodpovědně a vdechl jim uvěřitelnost a napětí.

Nejpříjemnější je ovšem zjištění, že i přes obsáhlost je kniha čtivá a nikde nedrhne. Jistě, dospívání a epizod ze životů jednotlivých hrdinů si užijete dostatečně, ale to k epickému pojetí příběhu prostě patří. Stejně jako patos, který na vás občas vystrčí drápek. Chybí snad jen ta pověstná perlička, která by vás v úplném závěru srazila na kolena v nadšeném očekávání druhého dílu. Budete se na něj ovšem těšit i tak. Pokud tedy máte chuť na pořádnou porci výborné fantasy, s čistým svědomím po Tetovaném sáhněte. Nezklame vás.

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz